Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:03

_San87_ schreef:
S_en_Z schreef:
Tsja.. MKZ was ook geen gevaar voor de volksgezondheid. Toch werden die ook geruimd.

http://www.devoedingswijzer.nl/dierziektes.html

Mensen kunnen geen mkz krijgen. Het eten van vlees van een besmet dier is niet schadelijk voor de gezondheid.

Daarom was dat ruimen ook achterlijk, men wil geen vlees van besmette dieren kopen/eten.

Was het ook.. maar als er weer MKZ uitbreekt op grote schaal zal er weer geruimd worden.

Waarom zou dat bij paarden anders zijn? Niet alle paarden zijn voor hobby. Meer dan genoeg (goede) paarden gaan vanwege slechte handel naar de slager.

Meldplicht kan uitdraaien op ruimplicht.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:04

maajjkee schreef:
ik liep stage bij stal weidelust .. ben er net een week weg, ben toch blij dat ik geen drachtige merrie heb!

De abortusvorm kan makkelijk omslaan in een andere vorm, hoe ik het begrepen heb...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:04

koetshues schreef:
Ik doe niet heel vaak mee aan de discussies hier maar wil me r nu toch even in mengen. Ik ben fokker en liefhebber van friese paarden en heb uit voorzorg alle contacten en met andere stallen, paarden en mensen van andere stallen verboden voor de mensen die hier komen. Dit doe ik niet om PANIEK te zaaien maar omdat ik om mn dieren geef en ze niet onnodig wil bloot stellen aan risicos!!!!!!
Als mensen niet willen erkennen dat Rhino een groot probleem is, is dit meestal om economische belangen en niet uit liefde voor de paarden.
Mijn paarden zijn mijn passie en ik zal er alles aan doen om ze te beschermen tegen de mensen die Rhino een hype noemen!!!!!!!!!!!!!!

Groot gelijk hoor! ik sta ook volledig achter de vergelijkbare maatregelen die mijn stalhouder op dat gebied heeft genomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:05

Ariebren schreef:
Dus meiden, wanneer sluiten we alle mensen op als er een griep virus uitbreekt ??
Er zijn mensen die overlijden aan de gevolgen van de griep.

Maar iedereen op deze wereld gaat heen en weer, niest en hoest en hoopt dat hij niet geveld wordt door de griep.

Rhino is een zelfde soort ziekte.

Ik denk dat je eerder de hoofdprijs in de loterij hebt dan een dood paard door de rhino.

Wie zegt dat paarden allemaal wordne opgesloten? Stal op slot hoeft niet te betekenen; vast geketend in stal.
Hier is de stal iig 'op slot' en meerdere, maar worden de paarden nog gewoon gereden, lopen ze buiten etc etc. Alleen geen vreemde mensen in/uit of paarden in/uit (van het erf, niet de stal)

Daffie9

@AriebrenToen er werd geadviseerd voorlopig geen rauwkost te eten, ivm die ene bacterie (ben ff de naam vergeten) hebben wij dat ook niet gedaan! Wil toch niet het risiko lopen dat mn kinderen doodgaan aan een bacterie, die we hadden kunnen voorkomen?
Waarom dan wel onze paarden in gevaar brengen terwijl het niet nodig is!!??
Laatst bijgewerkt door Daffie9 op 05-03-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

hortimax

Tip: /3 kijk op de website: http://www.deveerkracht.nl
Website is van de getroffen manege in Heumen.

Staat regelmatig actueel nieuws op over de getroffen paarden en pony's daar.

Geloof niet alles dat er geschreven wordt, er is nog te weinig bekend over deze variant omdat teveel onder de mat geschoven wordt.
Ook op allerlei informatieve sites komt niet altijd waarheid te staan. Niet alleen jonge paarden lopen risico, dat blijkt wel in Heumen. Bijna hele stal besmet, ook de oudjes.

NOS vandaag de dag maandag 5 maart ook weer nieuwe beelden

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242835

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:06

Ariebren schreef:
Dus meiden, wanneer sluiten we alle mensen op als er een griep virus uitbreekt ??

Maar iedereen op deze wereld gaat heen en weer, niest en hoest en hoopt dat hij niet geveld wordt door de griep.

Ik denk dat je eerder de hoofdprijs in de loterij hebt dan een dood paard door de rhino.

Tja, er wordt wel preventief geent bij de risicogroep en als je griep hebt wordt altijd geadviseerd je niet onder andere mensen te begeven zeker niet in ziekenhuizen en bejaardenhuizen.
Dus ariebren het bestaat wel degelijk.

koetshues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:06

Ariebren schreef:

Vertel dat tegen de bereden politie die, als ik t goed heb, zon 15 jaar geleden hier ongeveer 70 paarden door kwijt raakten.
Of zijn dat allemaal loterij winnaars??:???????????

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:07

Ariebren schreef:

als wij mensen de griep hebben passen we ook op dat we geen ander aansteken of heb jij je huis vol visite zitten als jij een zware griep hebt

Maliboe

Jumpie schreef:
maajjkee schreef:
ik liep stage bij stal weidelust .. ben er net een week weg, ben toch blij dat ik geen drachtige merrie heb!

De abortusvorm kan makkelijk omslaan in een andere vorm, hoe ik het begrepen heb...

dat is wat minder .. dan hoop ik niet dat ik het heb over gebracht.

Ariebren

Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:08

S_en_Z schreef:
Daarom was dat ruimen ook achterlijk, men wil geen vlees van besmette dieren kopen/eten. Was het ook.. maar als er weer MKZ uitbreekt op grote schaal zal er weer geruimd worden. Waarom zou dat bij paarden anders zijn? Niet alle paarden zijn voor hobby. Meer dan genoeg (goede) paarden gaan vanwege slechte handel naar de slager. Meldplicht kan uitdraaien op ruimplicht.
Misschien moet je dat luistfragment even beluisteren waar politieks/veaarts ormel aan het woord is, bij meldplicht gebeurt er verder niks. Bij aangifteplicht zitten er haken en ogen aan (ontruimingsplicht e.d.) . Plus dat paarden in de wet onder huisdieren vallen en voor iets heel anders gebruikt worden dan schapen/geiten/koeien e.d. neem maar van mij een ruimplicht komt er voor paarden never nooit niet. En als iedereen gewoon even op let en niet onnodig met zijn paard op pad gaat. Zijn we er straks miss zo weer af. :Y)

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:09

Nou het intervieuw is weer afgelopen. Ze hadden Peter Strijbos (van NHB Deurne) uitgenodigd om eea uit te leggen en ik vond persoonlijk dat hij er nogal makkelijk over praat. Hij heeft uitgelegd wat de 3 varianten waren en omdat er "maar" 2 paarden waren overleden viel het allemaal nogal mee. Op het centrum in Deurne hebben ze als verplichting dat de paarden van te voren geent zijn tegen Rhino, om de ziekte daar tegen te gaan... Natuurlijk goed dat ze de wedstrijden hadden afgelast, maar hij verwachte toch wel weer dat bijv. Indoor Brabant gewoon door kan gaan...
Laten we hopen dat hij gelijk heeft, want dan zou het betekenen dat over een paar weken alles weer is opgelost..

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:10

rooswita schreef:
wat zijn eigelijk de symptomen van je paard bij de neurologische variant

Meestal begint het met griepverschijnselen als koorts, neusuitvloeisel, slechte eetlust etc..
In neurologische vorm volgt daarop; lopen als een dronkenman, slappe staartwortel.
Ook zijn er gevallen bekend die gelijk met lopen als een dronkenman, slappe staartwortel beginnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:11

Tja maar die enting die zet nou net geen zoden aan de dijk, die beschermt niet tegen alles

koetshues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:12

Jumpie schreef:
S_en_Z schreef:
Daarom was dat ruimen ook achterlijk, men wil geen vlees van besmette dieren kopen/eten. Was het ook.. maar als er weer MKZ uitbreekt op grote schaal zal er weer geruimd worden. Waarom zou dat bij paarden anders zijn? Niet alle paarden zijn voor hobby. Meer dan genoeg (goede) paarden gaan vanwege slechte handel naar de slager. Meldplicht kan uitdraaien op ruimplicht.
Misschien moet je dat luistfragment even beluisteren waar politieks/veaarts ormel aan het woord is, bij meldplicht gebeurt er verder niks. Bij aangifteplicht zitten er haken en ogen aan (ontruimingsplicht e.d.) . Plus dat paarden in de wet onder huisdieren vallen en voor iets heel anders gebruikt worden dan schapen/geiten/koeien e.d. neem maar van mij een ruimplicht komt er voor paarden never nooit niet. En als iedereen gewoon even op let en niet onnodig met zijn paard op pad gaat. Zijn we er straks miss zo weer af. :Y)

Helemaal mee eens. Zo kunnen we de dieren beschermen waar we om geven

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:13

Als iedereen nu dit elle lange, snelle topic eens terug gaat lezen dan zie je de opmerkingen van die meneer uit Deurne regelmatig terug komen.

Wie zaait er paniek ???

De mensen die zich NIET verdiepen in de achtergrond van rhino.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:14

Onze manege heeft in elk geval de keuze gemaakt hem eerst tot nader bericht te sluiten, ik ben het daar volledig mee eens. Waarom onnodig risico lopen?

Montoya, dat is inderdaad iets waarover ik me ook over verbaas. Heb de KNHS/MEDIA er nog NOOIT eerder over gehoord!

dit is niet waar , 2 jaar terug is de Noord Oost polder in het nieuws geweest met een rhino uitbraak , ( de neurologishe en abortus variant)
manege en vele stallen waren toen op slot hier .......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:15

@Jumpie
Kippen vallen ook onder huisdieren en deze werden vrolijk mee opgeruimd.
Mijn opa had wat geënte! tamme kipjes lopen, maar helaas moesten deze ook weg.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:16

Ariebren schreef:
Als iedereen nu dit elle lange, snelle topic eens terug gaat lezen dan zie je de opmerkingen van die meneer uit Deurne regelmatig terug komen.

Wie zaait er paniek ???

De mensen die zich NIET verdiepen in de achtergrond van rhino.

Nou wij zaaien paniek en jij loopt alleen maar te rellen.
Als het je toch niets doet, snap ik niet wat je in dit paniektoppic doet.
Door mensen die zo laks zijn, verspreid zo'n virus zich juist en die meneer uit deurne is voor mij niet zaligmakend.

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:16

Jumpie schreef:
maajjkee schreef:

is het echt zo dat de abortusvorm kan omslaan in bijv. de neurologische vorm?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:17

Ariebren schreef:
Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.

Ware het niet dat droes geen virus is.... (als we toch op alle slakken zout leggen ;) )

Overigens juich ik het toe als mijn kleutertje voor ze ooit thuis komt droes heeft gehad.
Hoewel mijn merrie er als kleuter niet mooier op is geworden, je kan het litteken nu nog zien.
Grote zwarte ster achter haar kaak, is als veulen heel ziek geweest.

Maar de rhino neurlogische variant is niet echt te vergelijken met een proest ziekte op de kleuterschool,
is tikje erger...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:18

jesito schreef:
Ariebren schreef:

Tja, er wordt wel preventief geent bij de risicogroep en als je griep hebt wordt altijd geadviseerd je niet onder andere mensen te begeven zeker niet in ziekenhuizen en bejaardenhuizen.
Dus ariebren het bestaat wel degelijk.

En als je in het ziekenhuis in het buitenland geweest bent en je moet als je terug komt in NL naar een ziekenhuis wordt je een aantal dagen in quarantaine verplicht te blijven om er zeker van te zijn dat je geen ziekenhuisvirus mee hebt genomen naar NL die de hele keet aansteekt.

Dus eeh... ook mensen worden geisoleerd :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-03-12 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:18

Ariebren schreef:

Je kunt Droes misschien, tot in zekere hoogte, vergelijken met een kinderziekte. Rhino, wat voor achtergrond dan ook, eerder met de kinderverlamming van vroeger. Dus echt niets om mee te spotten.

hortimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:19

Belangrijk verschil EHV1 of EHV4 = allebei Herpesvirus
Het EHV-1 virus bij uitbraak in de neurologische vorm kan dodelijk zijn maar er is ook (volledig) herstel mogelijk. Nadat een paard een besmetting heeft doorgemaakt en daarvan hersteld is heeft het net zoveel of weinig kans op (her-)besmetting als elk ander paard.

Om de "paniek" wat te verzachten: Paniek is niet handig, daarvan ga je vaak ondoordachte dingen doen.
Gewoon rustig wat voorzorgsmaatregelen nemen ter voorkoming van...
Helemaal uitsluiten is natuurlijk pas echt wijsheid, dus geen contact met paarden op andere locaties zonder schoonmaakactie.

Schone kleding, schoeisel en verantwoorde lichaamshygiëne ( handen wassen evt. douchen ) zorgen ervoor dat het virus niet op jou kan blijven “plakken”.
Elk schoonmaakmiddel is in principe voldoende ( water en zeep ) maar voor schoeisel en besmet materiaal zoals gereedschap en dergelijke zou desinfecteren met een daarvoor geschikt middel beter zijn. Het virus kan niet goed tegen hogere temperaturen, bij lage temperaturen is het virus langer levensvatbaar. Neusswabs voor identificatie worden dan ook bij lage temperaturen vervoerd naar de locatie waar getest wordt om te voorkomen dat het virus al afgebroken is vóórdat het onderzocht kan worden.