[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:39

Ik vind soms een klein kwakje slijm en ik maak de bak nat anders is het te stoffig. Gelukkig gaat het nog goed.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:55

@Connie, op basis van klinische symptomen, soort snot, begin van de hoest, soort hoest en hoe ze klinkt en zich gedraagt wel, maar geen idee welke soort schimmel. Omdat een schimmel op kweek zetten zo tergend lang duurt zou er tegen dan al schade zijn aan de longen als ik niets doe.

Probleem is dus wel dat ze net leverontsteking had en dat zeer zeker haar dood tot gevolg kan hebben met deze medicatie, dus ik ga een second opinion vragen in de vorm van een homeopaat-DA. Enkel als het echt niet kan gaan we over op de medicatie...

Die tien dagen zouttherapie werkt hopelijk bij jou! :j

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:31

Ik kom me (helaas) ook melden hier. Mijn paard heeft een tijd een klein kuchje gehad, periodes niet gehoord en dan was het er weer even. Vorige week werd het ineens wat erger en toen ging het snel. Dierenarts laten komen, die vertrouwde het niet dus adviseerde een laryngoscopie. Dit kon woensdag gelijk en daar vonden we een (te) rode luchtpijp met allemaal dikke, gele, klodders slijm. Niet goed dus. Zeer waarschijnlijk astma / stofallergie. Nu krijgt hij Prednisolon en Ventipulmin. Over 3 weken moeten we weer terug om te kijken of het beter is.
Hij heeft nooit een snotneus gehad of een zieke indruk. Echt alleen het hoesten.

Wij voeren hooi, ik heb zelf 2 paarden, die staan in een kudde van 5 paarden. We geven onverpakt hooi. Het hooi maken we nu een week lang nat, maar is niet ideaal. Ik wil graag een hooistomer aanschaffen, maar lees zo veel verschillende reacties over een zelfgemaakte. Het liefst koop ik een Haygain, maar men. Wat een kosten! :oo
Het zou dan gaan om de grootste, wij voeren denk ik 30/40kg hooi per dag voor 5 paarden uit +- 8 hooinetten (1 voerbeurt).

Overstappen op kuil is eigenlijk geen optie. Hem alleen zetten ook liever niet. We zijn al maanden aan het zoeken naar de problemen van al zijn andere 'vage' klachten. Helaas nog niks gevonden. De holistisch therapeut die afgelopen week ook nog is geweest denkt aan lever- en dikkedarm problemen. Ook daarom wil ik liever geen kuil of hem de stress geven van het apart moeten zetten.

Hebben jullie tips voor mij, of ervaringen met een hooistomer? Ik ga rustig het topic doorlezen.

Fangio

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:08

Ik heb een haygain en hoewel het een rib uit mn lijf was ben ik er wel tevreden van. Mijn paard kreeg met kuil last van diarree, vandaar toch maar de investering gedaan.

Let met prednisolon op dat de kans op hoefbevangenheid verhoogt. (mijn DA had me dat niet vertelt bijvoorbeeld, gelukkig wel goed gegaan).

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:40

Wij zijn ook nog steeds dik tevreden over de haygain. Hij is het geld absoluut waard. Hebben wel maar 1 paard. Of het voor 5 paarden te doen is vraag ik me af. Zelfgemaakt gaat 'm dan ook zeker niet worden, tenzij je een hele grote kunt bouwen. Stalgenoot heeft een tijdje een zelfgemaakte gehad voor 2 paarden en die heeft het al opgegeven omdat dat niet te doen was.
Heb je al aan vernevelen gedacht? Misschien kun je via de dierenarts een flexineb huren (er zijn dierenartsen die dat doen) om eens te proberen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:43

Ik twijfel ook nog steeds voor een haygain. Is een haygain 600/605(nieuwere versie) wel genoeg voor een paard en een pony? Ze zeggen tot 15 kilo of een halve kleine baal, maar ik voer grote balen en weeg nooit :') ik voer op t oog zeg maar.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:46

Samantha89 schreef:
Ik twijfel ook nog steeds voor een haygain. Is een haygain 600/605(nieuwere versie) wel genoeg voor een paard en een pony? Ze zeggen tot 15 kilo of een halve kleine baal, maar ik voer grote balen en weeg nooit :') ik voer op t oog zeg maar.

Wij hebben de 600, sinds 2018 dus vast de nieuwe versie niet, en daarin past inderdaad een halve baal. Voor die van ons is dat genoeg, hij krijgt onbeperkt (het is nooit op) en we stomen 1x per dag.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:14

Bedankt! Ik twijfel omdat paard en pony meer dan een halve baal per keer kregen, vandaar de overstap naar grote balen, sommige dagen zelfs anderhalve baal(ligt eraan hoe groot de pakjes waren). En ik ben al zo’n twijfelmuts hahaha

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:56

Ik heb zelf de hagain one, maar ik twijfel eigenlijk of de 600 zoveel groter is? Enige verschil zit hem volgens mij in dat de one rond is (en daardoor verlies je natuurlijk iets ruimte) en de 600 vierkant. Bij mij is het voor een haflinger + shet, ik stoom 2 a 3 keer per dag als ze niet op de wei staan (sochtends en savonds). Zo krijgen ze iedere keer vers en is het niet te oud.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:19

Ik wil inderdaad ook sochtends en savonds stomen. Via de site is de one voor max 7 kilo hooi en de 600 voor max 15 kilo. De 600 oogt wel echt een stuk ruimer hoor.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:41

Samantha89 schreef:
Ik wil inderdaad ook sochtends en savonds stomen. Via de site is de one voor max 7 kilo hooi en de 600 voor max 15 kilo. De 600 oogt wel echt een stuk ruimer hoor.

Nouja, ik vind dat dus wel meevallen met hoeveel ruimer die oogt, ik vind niet dat hij er dubbel zo groot uit ziet? Het is ook hetzelfde 'ijzer' of hoe je dat noemt dat onderin zit.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:32

Ik denk omdat de one rond is en de 600 vierkant je toch in de 600 echt meer kwijt kan. In de one past 1 volle net(vol in de zin van 6 a 7 kilo). In de 600 passen er 2 in, omdat die dus vierkant is. Althans dat lijkt mij allemaal zo :')
De 2000 staat bij dat daar tot 50 kilo hooi in past of 1 klein baaltje hooi. Maar die wegen bij mij op z’n zwaarst max 25 kilo. Ik vraag me echt af of dat als je los hooi erin doet je er meer in kwijt kan als dat je kleine baaltjes heel laat. Lastig lastig 8)7

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:46

Ja, natuurlijk ga je in de 600 meer kwijt kunnen, indd omdat hij vierkant is, maar dubbel zoveel? Daar twijfel ik dus aan :+
De 2000 heeft een kennis van me. Als je daar een klein baaltje in doet (nog in de touwtjes) zou je er rond ook nog wel losse plakken kunnen steken, daar is wel ruimte voor. Alleen zou dat dan nog goed gestoomd worden, dat weet ik niet?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:20

Bedankt! Heb ik iig een idee wat betreft de 2000! :D

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:21

Fangio schreef:
Ja, natuurlijk ga je in de 600 meer kwijt kunnen, indd omdat hij vierkant is, maar dubbel zoveel? Daar twijfel ik dus aan :+
De 2000 heeft een kennis van me. Als je daar een klein baaltje in doet (nog in de touwtjes) zou je er rond ook nog wel losse plakken kunnen steken, daar is wel ruimte voor. Alleen zou dat dan nog goed gestoomd worden, dat weet ik niet?

In de 600 gaat bij ons een "intacte" (dus de plakken nog geperst) halve baal, met touwtjes. Mijn man maakt telkens van een hele baal 2 halve. Wij hebben altijd normale tot flinke balen, en doen er als het nodig is inderdaad nog 1 of 2 losse plakken bij. Dat wordt dan zeker nog goed gestoomd hoor.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:06

Kirania schreef:
@Connie, op basis van klinische symptomen, soort snot, begin van de hoest, soort hoest en hoe ze klinkt en zich gedraagt wel, maar geen idee welke soort schimmel. Omdat een schimmel op kweek zetten zo tergend lang duurt zou er tegen dan al schade zijn aan de longen als ik niets doe.

Probleem is dus wel dat ze net leverontsteking had en dat zeer zeker haar dood tot gevolg kan hebben met deze medicatie, dus ik ga een second opinion vragen in de vorm van een homeopaat-DA. Enkel als het echt niet kan gaan we over op de medicatie...

Die tien dagen zouttherapie werkt hopelijk bij jou! :j

Vervelend ook zeg van die leverontsteking. Zouttherapie zou voor jou paard misschien ook een optie kunnen zijn, aangezien dat geen bijwerkingen heeft. Hopelijk vind je een goede arts voor een second opinion

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:11

Vandaag onze pony voor 10 dagen naar Equisana Stables gebracht. Hopelijk geeft dit net het zetje extra voor nog meer verbetering.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:54

Fingers crossed connie! Ik heb er al een paar paarden heel wat van zien opknappen. Hier is dat spijtig genoeg niet meteen in de buurt :=

De Homeopaat-DA komt gelukkig dinsdag al. Hij schreef een alternatief voor de infectie niet meteen af. Ze gedraagt zich nu op het gras ook extreem gelukkig en ondanks de hoestaanvallen gaat ze zich dus niet in een hoekje wegsteken om te puffen. Ze is ook heel erg vocaal zoals altijd bij etenstijd :')

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:20

Sandra_H schreef:
Fangio schreef:

In de 600 gaat bij ons een "intacte" (dus de plakken nog geperst) halve baal, met touwtjes. Mijn man maakt telkens van een hele baal 2 halve. Wij hebben altijd normale tot flinke balen, en doen er als het nodig is inderdaad nog 1 of 2 losse plakken bij. Dat wordt dan zeker nog goed gestoomd hoor.

Bedankt! Nu heb ik ook een beeld qua hoeveelheid hooi bij de 600!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 00:25

Ik ben gestopt met stomen en overgestapt op gewikkeld droog hooi. Zo goed als stof vrij en dat spray ik voor de zekerheid nog nat. Ze staan met z'n 3e en krijgen onbeperkt hooi en eten dit samen, dus stomen was voor mij geen doen meer qua bijhouden.
Het gaat met ups en downs, merk geen verschil met stomen en niet stomen.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:33

Kirania schreef:
Fingers crossed connie! Ik heb er al een paar paarden heel wat van zien opknappen. Hier is dat spijtig genoeg niet meteen in de buurt :=

De Homeopaat-DA komt gelukkig dinsdag al. Hij schreef een alternatief voor de infectie niet meteen af. Ze gedraagt zich nu op het gras ook extreem gelukkig en ondanks de hoestaanvallen gaat ze zich dus niet in een hoekje wegsteken om te puffen. Ze is ook heel erg vocaal zoals altijd bij etenstijd :')

Was voor ons ruim een uurtje rijden dus vandaar dat hij daar ook 10 dagen op pension blijft staan. We missen hem nu al :-).

Gelukkig heb je dinsdag al een afspraak. Laat je weten hoe het ging? Succes

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:53

Connie, het was voor ons ook dik een uur rijden, zijn tussendoor wel een keer op bezoek geweest maar verder waren het 10 vreselijke dagen. Voor ons dan, want Bob miste ons daar echt totaal niet :') Maar het is het zo ontzettend waard geweest!!

En @Kirania: je zou eens contact op kunnen nemen met Equisana en/of Equizouttherapie, misschien is er inmiddels ook een mogelijkheid meer bij jou in de buurt, of misschien komt Equizout ook met de trailer bij jou in de buurt.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:28

Sandra_H schreef:
Connie, het was voor ons ook dik een uur rijden, zijn tussendoor wel een keer op bezoek geweest maar verder waren het 10 vreselijke dagen. Voor ons dan, want Bob miste ons daar echt totaal niet :') Maar het is het zo ontzettend waard geweest!!

En @Kirania: je zou eens contact op kunnen nemen met Equisana en/of Equizouttherapie, misschien is er inmiddels ook een mogelijkheid meer bij jou in de buurt, of misschien komt Equizout ook met de trailer bij jou in de buurt.

Wij zijn nu op weg naar Texel dus wat afleiding voor ons. Vrijdag komen we terug en gaan wij hem zaterdag even opzoeken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:58

Sandra_H schreef:
Fangio schreef:

Maar in mijn one gaat ook gewoon 1/3 baal, dus echt niet zoveel minder dan in de 600 als ik dat zo hoor. En mijn balen zitten ook tussen de 20/25 kg per baaltje. Denk dat als ik er ooit een 2e paard bij koop ipv de shetlander dat ik dan maar moet over stappen op de 2000 iig. Gelukkig duurt dat nog wel even :')

Mijn paard deed het echt niet lekker op verpakt hooi, hoe droog het ook was. Daar krijgt hij diarree van, vandaar dat wij stomen, want dan heeft hij gewoon goede mest.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:48

Afbeelding
Al na de tweede zouttherapie behandeling heel veel slijm losgekomen. Slaat dus goed aan. Nog 8 behandelingen te gaan.