[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:53

ik wil daar volgend jaar ook mee beginnen :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:18

oke , en zou dat ook in combinatie met die derfen kunnen?
ik wil dat toch wel gaan probeeren volgend jaar.
en kan dat derfen ook op het gezicht en op de oren gebruikt kunnen worden?
mijn hafje krijgt altijd zwarte plekken op z;n gezicht en oren.
en daarnaast natuurlijk manen staart en buiknaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:33

die zwarte plekken zijn wel bekend bij eczemers
toch hebben we er eens een veearts bij gehad die zei dat het een schimmel was.
toen behandeld met imaverol en toen trok het weg.

bij appie smeer ik er altijd wat sweet itch op,dat werkt bij hem op die plekken erg goed.
zinkzalf ook trouwens!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:02

toen indi plekken op haar hoofd kreeg (die waren ook echt open) heb ik een afkrabsel laten nemen. het is onderzocht, maar er kwam niks uit. geen schimmel dus. we zijn er daarom van uit gegaan dat het echt eczeem was. wat niet weg neemt dat het in een ander geval natuurlijk wel schimmel kan zijn...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:22

ellepel schreef:
die zwarte plekken zijn wel bekend bij eczemers
toch hebben we er eens een veearts bij gehad die zei dat het een schimmel was.
toen behandeld met imaverol en toen trok het weg.

derfen schijnt ook tegen schimmel te werken dus dan vang je twee vliegen in 1 klap

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:32

Ik heb net mijn paardje even goed bekeken, maar het schuren is echt wel over! :D
Alleen zijn haar manen wel dun.. maar dat wordt vanzelf beter denk ik!
Ik waag het ook niet om ze te trekken nu...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:36

marjoleinft schreef:
oke , en zou dat ook in combinatie met die derfen kunnen?
ik wil dat toch wel gaan probeeren volgend jaar.
en kan dat derfen ook op het gezicht en op de oren gebruikt kunnen worden?
mijn hafje krijgt altijd zwarte plekken op z;n gezicht en oren.
en daarnaast natuurlijk manen staart en buiknaat.

Ik ben dit jaar eerst met Cavalesse begonnen en vanaf augustus ook met Derfen gaan smeren. Cavalesse heeft wel positief gewerkt want ze is veel later gaan schuren dan het jaar ervoor. De combinatie Cavalesse + Derfen + regelmatig arbeid verrichten heeft voor Dunla wel geholpen.

En ik smeer Derfen ook gewoon op de schuurplekjes op het hoofd, in de oren en de buiknaad :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:15

Ik heb nog steeds voor een liefhebber een paar van die tubes gel die bij de Cavalesse horen. Iets voor jou Flettie? Je hoeft alleen de verzendkosten te betalen....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:19

Nee, dank je, daar smeer ik ook niet meer mee :n Derfen werkt wat dat betreft stukken beter ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:42

wie staat er nog met de deken op? Ik wil hem nu stilletjes aan écht wel gaan afnemen maar durf niet goed...

Vorig jaar deze tijd had ze hem al af...

Ze heeft in haar RSIH 3 kleine gaatjes weten te krijgen in haar hals, iemand enig idee of ik er goed aan doe om ze gewoon dicht te naaien?

Zita krijgt nu 250gr pavo nature's best bijgevoerd omdat ze écht schraal is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:28

250gram?
dat is wel erg weinig,als je gaat uitrekenen wat daar aan vitamines en mineralen in zit en je gaat dan uitrekenen wat een paard op een dag binnen moet krijgen heb je wel een probleem als je ook nog es schraal hooi voert.

ik heb appie en ires(zijn weidegenootje en die was echt veel te dik!)
samen op rantsoen gehad deze zomer,maar ze kregen wel om de dag een schep brok met vitamine poeder en er lag een liksteen in de wei.
ap had al eens tekort gehad doordat ik hem bijna geen krachtvoer gaf en dat wil ik niet weer.

volgens mij hadden we het al eens eerder over krachtvoer gehad?
als een paard bepaalde tekorten heeft dan werkt het lichaam ook niet goed meer en kun je daardoor dus ook een vorm van eczeem krijgen,zou dan heel goed kunnen dat als de tekorten weg zijn ,de eczeem ook ineens verbeterd of helemaal wegtrekt.
via een bloedonderzoek kun je een heel goed idee krijgen of er inderdaad wat tekort is en hoe je dat het beste kunt aanvullen

die deken kun je gewoon dichtnaaien hoor,doe ik ook met gaatjes in de boett deken.
als het de vliegen maar buiten houd :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:23

Ik ga ook Derfen+Cavalesse gebruiken volgend jaar denk ik :)

Deken zou ik mooi naaien Chipieke, anders worden de gaatjes straks misschien nog groter?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:00

niet of weinig voeren kan ook een verkeerde uitwerking hebben.
Zoals ellepel het zei hebben we dit al eens besproken hier.

Je moet verantwoord voeren, dat is wat anders dan niet of weinig voeren.

Ik heb het bewijs rondlopen dat van zwaar eczemer naar licht eczemer ging alleen al door elke dag een kilo brok te voeren, ipv helemaal niets bij te voeren (dus alleen gras en hooi).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:38

ik ben net begonnen bijvoeren en op aanraden van de dierenarts ben ik in stijgende lijn aan het voeren, dat had ik misschien beter gemeld haha :')

Ik moet op 2 weken van 0gr naar een kilo gaan, ik ga dus van 250gr over op 4 dagen naar 500gr en zo om de halve week stijg ik 250gr.

Liksteen heeft ze ondertussen en het schrale hooi is veranderd in voordroog en stro.

Ik heb hier al eens raad gevraagd ivm voer en toen heb ik in 1x een kilo bijgevoerd en stro én voordroog gegeven ipv enkel schraal hooi en dat heeft voor koliek gezorgd, daarom nu het nieuwe schema.

Ik vraag me alleen af of er in nature's best genoeg vitamines zitten voor haar?

Morgen gaat de deken af :j Ze voorspellen voor heel de week 8 graden overdag, geen regen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:46

heb je dat toen wel opgebouwd dan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:48

nee, mijn man was de paarden gaan verzorgen en toen hij thuiskwam zei hij tegen mij 'zita staat wat mager dus ik heb haar dit en dat en dat gegeven' en tegen dat ik op de wei aankwam was het kwaad al geschied...

Dus nu zijn we wel degelijk aan het opbouwen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:53

je kunt zelf wel uitrekenen hoeveel je paard hebben moet en wat het binnen krijgt via de voeding.
nu ben ik er geen voorstander van om zomaar lukraak een volledig supplement er bij te gaan gooien,want dan kun je nog bepaalde zaken scheef trekken.

ik heb wel wat info sites voor je waar van alles op staat over de voederbehoefte van het paard:

dit is een engelse site
http://nrc88.nas.edu/nrh/

kun je helemaal invullen wat voor paard je hebt en staat hele duidelijke info op..als je engels goed is tenminste ;)
dan heb ik deze nog:
nederlandse site:
http://www.lannoo-martens.com/_html/bas ... _elementen

via zoeken op google kom je wel achter de voedingswaardes van gras en hooi, en dan kun je zelf helemaal uitrekenen of je paard genoeg krijgt.

apart dat ze van een kilo biks dan buikpijn krijgt?
normaal moet een paard dat toch makkelijk weg kunnen eten??
of begrijp ik het niet helemaal goed

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:24

volgens de dierenarts is het een combi geweest van alles, door zo schraal gevoerd te worden heeft ze te veel in 1 keer gekregen en is ze gigantisch aan het schrokken geslaan met koliek als gevolg, volgens mij lag het meer aan de hoeveelheid stro maar ik bouw nu gewoon alles maar echt alles op zodat ik zeker geen risico loop met haar.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:26

hiervoor kreeg ze niets, dus als ze dan ineens van alles binnen gestopt krijgt, ja dan vind ik koliek niet zo gek.
Maar ik begrijp dat zij er niet bij was, dus het is haar schuld niet.

weet je, in brok is al een heleboel werk voor je uitgevogeld qua vitaminegehaltes tegen elkaar opwegen enzo.
Dus een goede brok voeren, kan voor 3 kwart al zijn best doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:39

Ik kom even binnen vallen,mijn fjordje ontwikkeld jeuk, helaas.

De dierenarts heeft uitwendige beestjes uitgesloten, ze heeft een injectie gehad tegen jeuk en mijten, maar schuurt nog.
Ze staan s´nachts op stal, en daar kan ze dus schuren.

ik voer de pavo basic brok kwart per dag, en de pavo natures best.3 kwart per dag. Daarnaast hooi
Nu was ik me eens aan het verdiepen in supplementen, die van binnen uit werken, Ik lees nl dat eczeem ook met afweer te maken heeft.

Wie heeft er ervaring met de marstall exzem plus, voer je die over je huidige brok? En wat zijn de resultaten bij jou?
En weet iemand waar die online te bestellen is?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:43

Ik wist al dat ze koliek ging hebben nog voor ik haar had gezien, ik begrijp dat mijn man deed om goed te doen maar van schraal voeren naar ineens een overvolle stal stro en een hele kilo voer, ja dat is om problemen vragen natuurlijk... Is volledig mijn eigen fout, ik had hem maar moeten uitleggen wat ze kreeg of moest krijgen. Maar hij was als 'verrassing' al naar de paarden geweest.

Het probleem is dat ik er langs geen kanten uit wijsgeraak aan al die mineralen en voedingssupplementen en ook niet of het dan goed is voor een paard dat eigelijk een gewoon rantsoen nodig heeft (heeeeel licht werkend paard) en ook nog eens zomereczemer is.

Ik heb de afgelopen weken bij 101 verschillende voedingsmerken geinformeerd en ik zie door het bos de bomen écht niet meer. En mijn dierenarts raad ook 20 verschillende voeders aan. Dus zit ik momenteel bij iets waar ik goede ervaringen mee heb, de nature's best dus.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:57

houdt het dan even bij de pavo.
Hoe meer je leest des te gekker je wordt, hebben we allemaal.
Elk voeder lijkt wel iets goeds en slechts te hebben.

Als je dit nu een tijdje voert, zal ik voorlopig nog lang niet overschakelen op iets anders.
Helemaal niet als je paard hiervoor niets kreeg, dan is alles uiteraard wat gevoeliger.

Houdt je lekker aan je schema nu, niets veranderen.

Qua rantsoen kun je gewoon aanhouden voor sober tot licht werkend paard.

Voor de winter kan ze wel wat extra's gebruiken als ze schraal is.
Als het voorjaar eraan komt kun je kijken hoeveel je op dat moment voert en hoe ze het erop doet, en van daaruit verder kijken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:20

Ik voer Marstall Exzem, mijn paard is al sinds oktober jeukvrij, maar bij mijn paard was jeuk wellicht andere oorzaak dan zomerexceem.
de vacht is door dit voer weer mooi gaan glanzen en zacht geworden. ook de manenkam is zacht en manen ook. volgend jaar kan ik pas echt resultaat merken denk ik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:45

nou, ik hield mijn hart vast voor niets.
Was er vanmorgen, en er was niets aan de hand :D

Heb d'r manen even iets bijgewerkt, zat her en der een lange pluk.

Wel merkte ik dat ze wat kriebels had aan haar staart, dus even goed bekeken, en zag wat schilfers (huid-vernieuwing).
Dus even wat klitwortel erop gedaan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:02

_CS_ schreef:
houdt het dan even bij de pavo.
Hoe meer je leest des te gekker je wordt, hebben we allemaal.
Elk voeder lijkt wel iets goeds en slechts te hebben.

Pavo zou ik zelf niet voeren. Senna kreeg daar jeuk van netzoals heel veel andere paarden.

@Chipieke: Je kan de verschillende voeders ook al beperken door te kijken wat bij jou in de buurt te koop is. Olie bijvoeren (bijv Trias Omega van de Groene Os) kan erg goed zijn (zeker bij een schraal paard wat ook ZE heeft). Belangrijk is te kijken naar suiker, zetmeel en eiwitten bij krachtvoer. Deze moeten niet te hoog zijn (suiker en zetmeel samen onder de 20%).