[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:22

Ja dat zag ik, maar wat is het? ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:23

hehe, dat weet ik ook niet :))
dacht dat je op het mtg vastliep en misschien de volledige naam wilde _O- .. ik smeer niks bij de mijne (ja uiercreme :+ )

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:30

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:21

Zoals ik lees hebben die van jullie het ook veel erger! Mijn pony schuurt wel, maar allen tot het haar er af is. Er zijn helemaal geen korstjes oid, en het vlees is normaal...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:52

Wat voor tea tree shampoo en lotion gebruiken jullie :?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:02

ik had een topic over kale plekken op het hoofd. wat je daar nou goed aan kunt doen. het is gesloten omdat het hier verder moet...

[SV] kale plekken op hoofd (ZE)

er staan iets verder naar beneden ook foto`s van de plekken die ik bedoel.

wat smeren jullie dara op? of juist expres niets?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:03

Annetje schreef:
Van de week had hij trouwens voor het eerst een dikkere manenkam mét rimpels erin. Maar ik heb echt geen idee wat ik die dag of de dag ervoor anders gedaan had. :?

Mijn paard is echt vreemd.

sorry dat ik ff stoor met persoonlijke vraag.....
Ik was aan het bladeren in dit topic omdat mijn shet ook schuurt en ik zie dit dus ook bij mijn shet; dikkere manenkam met rimpels.
Zelf ben ik bang voor insulineresistentie, maar wellicht betekent dit in samenhang met het schuren wat anders?
wellicht staat het ergens in het topic, maar het is een beetje veel voor me om alles door te lezen.

Weet jij de oorzaak van die dikkere nek met rimpels?

Vast bedankt...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:04

Ik smeer daar uiercreme om de huid soepel te houden gemengd met een busje tea tree om af te koelen. Werkt prima! Vanavond krijgt ze een eczeemkap op, en dan hoop ik dat het in orde komt want de topjes van haar oren zijn volledig kapot ;(

Ik had gisteren een eczeemkap maat cob gekocht maar kreeg het zo moeilijk over haar hoofd dat ik maar een full ga kopen...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:38

Senna heeft erge jeuk op haar hoofd en heeft nu een paar kleine kale plekjes. Ze staat nu met hoofdkap op, maar het duurt natuurlijk even voordat de jeuk weg is. Een paard die ik vorig jaar reed had in het voorjaar ook haar hele hoofd kaal en die smeerde ik in met vaseline.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:40

Krijgen jullie paarden ook zo'n zwarte schijn door het dragen van een deken???

Die van mij staat heel kort in haar haren en is slecht uitgeruifd dit jaar en vroeg me af wat ik eraan kan doen... Zo'n haflinger met een zwarte schijn is nooit mooi he :D En wat voor ervaringen hebben jullie met zo'n borstbeschermer?

Ik zag hier zo'n halsdeken langskomen, waar kun je dat kopen? Lijkt me fijn dat ze dat kan dragen als ik erbij ben, dan wordt ze toch al niet in haar manen geprikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:32

zij schreef:
ik had een topic over kale plekken op het hoofd. wat je daar nou goed aan kunt doen. het is gesloten omdat het hier verder moet...

[SV] kale plekken op hoofd (ZE)

er staan iets verder naar beneden ook foto`s van de plekken die ik bedoel.

wat smeren jullie dara op? of juist expres niets?

ik heb je in je topic ook al antwoord gegeven. en nu zeg ik hetzelfde:
uierzalf kan goed of elke zalf die speciaal tegen eczeem is.
mag ook zalf zijn die voor mensen is want dat kan net zo goed heb ik gemerkt.
ben elf erg tevreden over de bio huidolie van leovet of de sweet itch

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:39

Ik had vroeger haaruitval. Van de dermatoloog moest ik twee keer per dag kampferspiritus op de kale plekken smeren.

Kamfer is een etherische olie, die enigszins desinfecterend werkt en jeuk tegengaat.

Nu vraag ik me af of iemand dit al eens geprobeerd heeft in de strijd tegen ZE? De lucht ervan houdt de mugjes geganrandeerd op een afstand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:43

liljebo;
mijn pony is niet insulineresistent ,maar wel insuline gevoelig.
als hij langer dan 4 uren in het gras loopt ( maakt niet uit of het kort of lang is)
dan zet zijn manenkam ook op, en krijgt hij opgezette delen bij staartaanzet en op zijn schouders

haal je dieren toch zoveel mogelijk uit het gras en zet ze flink aan het werk.
dan verbranden ze veel beter hetgeen ze teveel binnen krijgen.
zelfs ben ik wel een voorstander om iets krachtvoer te geven,zo houd je de vitamine verhouding namelijk wel goed wat het lichaam helpen kan om het teveel af te breken.

yvonne;
ik ken kamferspiritus wel als product om de melkgift sneller te doen stoppen.
heb het vroeger wel gebruikt bij een van mijn poezen welke nog lang melk bleef geven.
maar tegen eczeem?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:50

Dit staat op wikipedia over kampfer

Het moderne gebruik van kamfer is gevarieerd:

Weekmaker voor nitrocellulose
in mottenballen
desinfectiemiddel
bij het proces van balsemen
vuurwerk.
Kamferkristallen worden ook gebruikt om verzamelingen van insecten te beschermen tegen beschadiging door kleine (andere) insecten.
In een anti-jeukzalf wordt kamfer toegepast als de actieve component.
In het verlengde van de vorige toepassing komt kamfer ook soms als medicijn voor. Kamfer wordt snel door de huid opgenomen en geeft een met menthol vergelijkbare koele sensatie en werkt als een licht lokaal verdovend en antimicrobiëel middel
Ter voorbehandeling van de voeten om eeltvorming te bevorderen als men lange wandeltochten wil maken. Hiervoor is een alcohol-oplossing op de markt.
Kamfer werkt ook libido-onderdrukkend.
In lippenbalsem
In kleine hoeveelheden (50 mg) werd het soms oraal toegediend ter bestrijding van milde hart- en vermoeidheidsproblemen. In de moderne geneeskunde vindt het inwendig geen toepassing.
Kamfer wordt als smaakmaker in snoepjes gebruikt, zowel in India als Europa. Mogelijk is kamfer in een ijsco-achtige versnapering gebruikt in China gedurende de Tang dynastie (A.D. 618-907).
In Hindoeïstische poojas wordt kamfer gebruikt om het vuur voor aarti aan te steken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:57

hey dat het een antimicrobiëel middel is dat wist ik helemaal niet.
zou dus misschien wel heel geschikt zijn om te gebruiken bij de paarden die veel plekjes op het hoofd hebben?

ben net even aan het snuffelen op google,he maar het word ook wel gebruikt om de huid van de voeten te verharden.
handig bij de avondvierdaagse :P
zou misschien iets zijn wat te proberen valt want als je een flesje koopt bij de drogist is dat helemaal niet zo duur.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:58

ellepel schreef:
liljebo;
mijn pony is niet insulineresistent ,maar wel insuline gevoelig.
als hij langer dan 4 uren in het gras loopt ( maakt niet uit of het kort of lang is)
dan zet zijn manenkam ook op, en krijgt hij opgezette delen bij staartaanzet en op zijn schouders

haal je dieren toch zoveel mogelijk uit het gras en zet ze flink aan het werk.
dan verbranden ze veel beter hetgeen ze teveel binnen krijgen.
zelfs ben ik wel een voorstander om iets krachtvoer te geven,zo houd je de vitamine verhouding namelijk wel goed wat het lichaam helpen kan om het teveel af te breken.

?

Ik ben sinds begin vorige week begonnen met ze elke dag in beweging te zetten. Vergt veel tijd, maar het is geen overbodige luxe, denk ik. Ik loop liever geen risico's. verder lopen ze overdag op een hele arme wei, met alleen kruiden en wat fructaan arm gras (wat ze niet erg lekker vinden :+ )
Snachts lopen ze wel bij de grote paarden, omdat de fructaan dan laag is en ik wil ze niet volledig bij de andere paarden weghouden.
Krachtvoer geeft ik niet. Heb ik ook nooit gedaan. Voor shetten vind ik dat niet zo'n goed idee en vitaminen en mineralen krijgen ze via een vitamine/mineralenblok. (daarin zit ook magnesium)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:12

oke,maar hoe lang is snachts?
hoeveel uur lopen ze er dan in?
als dat van 10 uur savonds tot 8 uur smorgens is dan kan dat teveel zijn.

mineralenblok is al een goede,maar niet alle paarden lusten die omdat die het grootste gedeelte zout bevatten,tja en als je niet van zout houd.... ;)
bij ons krijgen de kleinere dieren toch wel wat krachtvoer hoor.
niet zoveel,denk zo3x per week een halve schepje.
komt denk ik ook omdat wij er achter zijn gekomen dat veel ruwvoer en grasland niet alle goede vitamines bevatten en dieren zo tekorten kunnen oplopen.

ik zou het denk ik zelf anders aanpakken.
liever de shet gezond houden en smiddags wat uurtjes bij de grote paarden en dan gewoon weer apart.
tot de eerste snee gras er af is,dan word de voeding ook minder van het gras

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:44

De meeste zout/mineralenblokken zijn 98/99% zoutverbinding en de rest wat mineralen. Paard dat dan mineralen tekort komt moet dus het hele blok opvreten in korte tijd om dat tekort aan te vullen.

Over de defendog antivlo/teek. De werkzame stof is permethrin een insecticide, dus dat die werkt tegen de knutjes is niet zo raar. Er zijn momenten dat ik het overweeg, maar er zijn veiligere dingen waarvan ik weet dat die bij mijn paard werken en ook inwendig de ellende aanpakken ipv alleen de knuttensteken. De knuttensteken en de jeuk ervan is de minste ellende bij hem eigenlijk, inwendig gaat er meer mis.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:46

smiddags is het fruktaangehalte het hoogst op zonnige dagen, dus uitgerekend dat tijdstip mogen ze niet in de grote wei. Overigens is het geen ' rijke' wei, maar meer een boswei. Maar desondanks hou ik fruktaan goed in de gaten en richt mij daarnaar, omdat juist dat het grootste risico vormt.

De vitaminen/mineralenblok (is een emmer) gebruiken ze veelvuldig, dus dat zit wel goed. Er zit vrijwel geen zout in.... Tekorten heb ik dan ook nog nooit meegemaakt. Persoonlijk ben ik geen voorstander van krachtvoer voor shetten, omdat dat weer vaal te ' rijk' is.
Ik heb jaren bij een fokker gewerkt van sobere paarden als fjorden en shetten. Ik denk dat ik mijn standpunt van ' geen krachtvoer' van hem heb meegekregen.

Wat je zegt over de eerste snee van het gras.... als het gras gemaaid is of afgegraasd, krijg je op zonnige dagen, zeker smiddags, een veel hoger fructaangehalte dan bij lang gras. Dus dat betekent zeker niet altijd een lager risico.

Maar meestal is het goed om zelf te kijken naar je eigen paarden en te kijken waar ze het voor jou gevoel het best op doen. Dat kan nogal eens verschillen, ondanks de onderzoeken ed.

Morgen komt iig de dierenarts en overleg ik ook met hem hierover.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:49

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:35

Ik heb geen ervaring met de Horze deken, alleen met Sweet Itch Hoody van Rambo en Pagony Eczema.

Ik geef zelf Kompleet Plus van Naf als aanvulling aan Senna want die lust Pavo Vital (vitamine en mineralenbrokjes) niet. De shetjes krijgen dit wel een paar keer per week. Voor de rest staan die op héél kaal gras.

Ik gebruik Cold Legs en daar zit campher in. Op de site van de paardendrogist staat dit:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=143&intSubgroepID=149&intProductID=26017
Dus je mag campher niet gebruiken als je wedstrijden rijd.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:40

voer zalf en alle andere mogelijk heden werken niet bij hem.. vandaar dat we nu een deken gaan proberen...
Hoor al meer goede berichten over de Pagony..
Bedankt voor je reactie.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:52

Ik was zelf helemaal niet tevreden over de Pagony. Elastieken gingen snel lubbeberen, netzoals het halsstuk, halsstuk zakte af, het deken bleef niet recht liggen en er kwamen snel gaatjes in.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:59

mmm okey.. en die van Equi-theme dan??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:08

@Naaltje: ik had gezien dat jij de manen in vlechten onder de deken hebt, werkt dat, of schuurt dat niet nog extra af als hij beslist te gaan schuren? Ik twijfel om vlechten bij de mijne te maken, vorig jaar leek het juist dat er meer haar afkwam daardoor, omdat de vlechten aan de basis geschuurd werden?