Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:41

Hier een klein beetje stress. Rhino virus in de buurt. En dan knijp ik hem toch een beetje met mijn oudje met cushing. Ben een beetje bezorgd. Het zal wel meevallen, maar toch... Pfff. Ik houd mijn mannetje nauwlettend in de gaten. En hij ziet me alweer aankomen met de thermometer. }:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:41

Waar woon je dan?

Ik heb voor illo een nieuw voedingssupplement gekocht bij de paardendrogist. Is van Naf en heet iets van pink senioren. Is een rose pot. Zitten alle vitaminen en mineralen in, msm, glucosamine, kruiden en gist voor de spijsvertering. Hij krijgt het nu 3 dagen over zijn muesli en hij eet het probleemloos. Dus even afwachten hoe hij het er op gaat doen. Niet dat het nu slecht gaat, integendeel zelfs maar zo'n extratje kan nooit kwaad denk ik voor een ouder paard wat ook nog regelmatig bereden wordt.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:52

Laten we het houden op Gelderland. :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:44

Ok, dus rhino is nog alleen in de regio gelderland of ook al in andere provincies?

De mijne heeft trouwens 5 jaar terug wel droes overleefd terwijl hij Cushing had. Heeft wel een paar weken geduurd en is goed ziek geweest maar gelukkig helemaal beter geworden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:46

Ik denk dat Indy bedoelt dat zij in de regio Gelderland staat met haar paard.

Rond Nijmegen/Groesbeek zijn gevallen geconstateerd. De berichtgeving is beetje vaag.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:28

In Ede is ook al rhino uitgebroken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:47

Hier weer eens een foto van Illo hoe hij er nu uitziet.
Eind oktober is hij voor het laatst geschoren.

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:50

wat rot die rhino!

Zijn jullie cushing paarden al aan het verharen?
Pablo laat per dag drie haren los :o niet meer.
Hij zweet overdag wel iets maar het is hier nu 25 graden.
Shetter zweet ook ;)
Verder is hij in redelijk goede doen en gaat soms zelfs bokkend door de wei :D

Cyntiar@Hij ziet er goed uit hoor!Prima op gewicht!
Knappe fjord! <3

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:02

Dank je.
Hij is al een paar weken flink aan het verharen, op zijn boeg zie je al nieuwe zomervacht, die is veel donkerder.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:03

Met 25 graden is het ook niet raar dat ze zweten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:52

Die van mij is werkelijk als een gek aan het verharen.
Zo hard dat ik haar gewoon kaal kan plukken, haar zomervacht is nog niet klaar. Dit had ze vorig jaar ook al. Weet iemand of dit iets met de pergolide te maken heeft? Dit had ze voor de tijd van de pergolide nooit en verhaarde altijd heel traag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:21

Nienke: dat komt door de cushing, sommige paarden hebben zomaar ineens kale plekken. Komt niet door de pergolide maar door de cushing zelf. Groeit wel weer aan heb ik begrepen van anderen uit dit topic.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:10

Ik heb ook iets vreemds. Nado loopt sinds het einde van de vorst steeds beter weer (ws toch weer cold-induced laminitis gehad) en nu heb ik eergisteren de pergolide verhoogd van 0,25 naar 0,5 en sindsdien is hij ineens weer slechter aan het lopen. Iemand hier een idee of er een verband zit ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:21

Nado schreef:
Ik heb ook iets vreemds. Nado loopt sinds het einde van de vorst steeds beter weer (ws toch weer cold-induced laminitis gehad) en nu heb ik eergisteren de pergolide verhoogd van 0,25 naar 0,5 en sindsdien is hij ineens weer slechter aan het lopen. Iemand hier een idee of er een verband zit ?

Het eerste deel van je waarneming lijkt me niet zo heel raar. Bevroren grond loopt een stuk ongemakkelijker voor een paard met gevoelige voeten.
Wat is de reden dat je de pergolide hebt verhoogd?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:11

Senna, ik ben nog bezig met opbouwen. Dat heb ik heel erg langzaam gedaan omdat hij eerder slecht op medicijnen gereageerd heeft. Hij is nu dus toe aan de volgende en voorlopig laatste stap, van 0,5mg dus.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:37

Even offtopic; ik heb vandaag een mailtje gehad van de manege waar ik sta dat geadviseerd wordt niet op les oid te gaan en er mogen voorlopig geen paarden van buitenaf op ons terrein, ivm Rhino.
Wedstrijden worden de komende 2 weken afgelast.
Terwijl we niet in de buurt zitten, er wordt dus nu wel serieus gereageerd vanuit de KNHS.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:59

even een vraagje....wordt de vacht met pergolide ooit weer normaal?
In de zin van zoals voor de cushing?
Dat krullen weggaan van pergolide weet ik,maar wordt de dikte ook weer normaal?
Daar kan ik nergens wat over vinden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:10

Mijn paard heeft geen normale vacht, op dit moment.
Het is na het scheren dik, stug en een beetje blauw ipv zwart geworden.
Dus ik hoop dat ze straks lekker gaat verharen en dan weer mooi zwart word :)

Wij hebben vandaag een rondje buiten gedaan en lekker in het water gespatterd!
Moon hier links
Afbeelding

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:46

cynthiar schreef:
Hier weer eens een foto van Illo hoe hij er nu uitziet.
Eind oktober is hij voor het laatst geschoren.

Afbeelding

Leuke foto van Illo!
Hij ziet er goed uit, lijkt mij. Hoe vaak rijd je hem in de week?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:59

Leuke foto's!

Ik denk dat ik weet waarom Nado slechter is gaan lopen tegelijkertijd met het ophogen van de pergolide. Ik ben er vandaag achter gekomen dat hij zijn slobber niet meer eet. En daar zit wel de bloedverdunner/vaatverwijder en de vit E in, die zijn hoeven en spieren nodig hebben om te functioneren. Ik had al een keer gezien dat Durinn bij zijn bak mocht, terwijl hij die normaal met hoef en tand verdedigt. En nu liep hij na 2 happen al weg. Dus ik heb hem opgesloten in de stal (normaal 24/7 buiten met schuilstal) in de hoop dat hij het alsnog gaat eten. Twijfel nu heel erg, zou ik hem terug zetten op 0,25 wat wel goed ging (helemaal geen reactie) of wachten tot hij niet meer misselijk wordt van 0,5 en het slechte lopen voor lief nemen ? Hoe lang duurt dat ongeveer, dat misselijk zijn en niet willen eten ?

*ik zit hier bijna te janken van frustratie, ik weet niet hoe lang ik dit nog trek. Doe alles, echt alles voor die pony, maar die HB/slecht lopen blijft maar terugkomen en dan al door iets stoms als het verhogen van de dosis pergolide*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:33

@Nefertarie: Ik rij nog 3 a 4 keer per week in de bak, stap draf en galopwerk, een uurtje bij elkaar, wel 15 min in en 15 min uitstappen. 3 keer per week wandelen, en /of buiten stappen.
Zijn conditie is nog prima en kan nog flink dwars doen met rijden haha.

@Nado: zou toch goed kunnen komen doordat hij zijn slobber niet gegeten heeft en zijn poedertje mist.
Hoelang ben je nu aan het opbouwen? Ik moest eerst 2 weken 0,25 mg, dan 2 weken 0,5mg, dan 2 weken 0,75mg en dan op 1mg voorgoed voorlopig. Hij heeft zo ook geen last van misselijkheid gehad.
Staat de jouwe eigenlijk op ijzers? Illo zou namelijk ook nooit zonder kunnen. Ik heb een smid van de van Nassau groep en zijn hoeven zien er super uit, alleen zomers groeien ze ander, lijkt bevangen maar is het niet, maar dat komt omdat hij altijd op die hoef steunt met grazen, swinters op stal groeit het weer normaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:36

meestal duurt dat een klein weekje.
Ik weet hoe je je voelt,ik was ook volslagen in paniek dat mijn kliko niet meer at!

Als hij het in de nacht opeet is er niets aan de hand.Jij hebt natuurlijk wel het probleem dat de ascal erdoor gaat en de nodige supplementen.
Dit is de zogenaamde pergolide veil...

Bij Pablo ging het ook lang goed en pas nadat hij drie weken op 1 mg stond kreeg hij minder trek.
Omdat hij het evengoed opat ,alleen niet met plezier,ben ik gewoon verder gegaan met 1 mg.
Hij krijgt nu appelazijn erdoor en dat gaat goed.

maar frustrerend is het wel :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:54

Cynthiar, ik ben begonnen met 0,05 1 week, daarna 0,1 voor 2 weken en daarna 0,25 voor 3 weken en nu dus net omhoog naar 0,5. En ja, hij staat op ijzers, ik rij al ruim een jaar elke 8 weken naar Roosendaal met hem, 2 uur heen en 2 uur terug.

Geerke, dank je. Een weekje hou ik wel vol, ik ga eens naar appelazijn zoeken. Het stomme is dat hij die slobber echt heerlijk vindt, hij doet er echt een moord voor. Krijgt het ook al jaren als basis voor de poedertjes etc.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:08

Ok, dan heeft hij zeker weten goed beslag!
Dan is dat ook geen optie om wat aan te doen.
Opbouwen doe je ook heel rustig, dus dat is ook goed. Hoe groot/wat voor pony/paard heb jij?
Waarschijnlijk toch de gemistte poeders.
Rij je nog op hem (waarschijnlijk op het moment niet, maar voorheen)?
Illo heeft namelijk ook de laatste paar jaar perioden gehad dat hij slecht liep, achteraf kwam het door slecht passend zadel, nu een jaar een boomloos zadel en hij is geen ene keer meer kreupel geweest.
Gaf je trouwens al magnesium?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:40

Hey nado, wat ontzettend vervelend dat hij niet eet. Ze hebben het zo hard nodig. Als ik poeders of pijnstillers in Indy's eten gooi eet hij het ook niet, ook niet in slobber waar hij normaal een moord voor deed en ik alle poedertjes zonder problemen in kon stoppen. Ben blij dat hij nu de pergolide eet in zijn muesli. De rest geeft ik met een spuitje als het nodig is. Voor mij is het belangrijkste dat hij de pergolide binnen krijgt.

Zo herkenbaar en frustrerend omdat indy, zoals geerke het noemde, ook at als een kliko :Y) . Ik denk dat het wantrouwen was in combi met het slechter voelen (door misschien de bijwerkingen van de pergolide) Trucendoos vullen en alles proberen om hem aan het eten te krijgen zou ik zeggen.
Succes ermee en ik hoop voor je dat het wat opleverd.

Wat betreft het Rhinovirus, ik sta inderdaad in omgeving Nijmegen. Alles in de omgeving zit 'op slot'. En ben niet eens zo bang voor het virus dat het in de stal komt. Maar de combinatie slechte weerstand van Indy en Rhino. Ben op mijn hoede.

Ow en die vacht, ook weer herkenbaar. Als het niet geel is dan grijs en/of heel stug. Moest zelfs een ander scheerapparaat kopen om door zijn vacht te kunnen komen. Het is ook zo 'veel' ook als is het niet lang.

Maar al met al, klaag ik niet. Hij ziet er goed uit, voelt zich een macho in de wei en is super ondeugend. Helemaal Indy dus... :')