[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:00

rowo schreef:
De pony schuurt nu ook zijn hals kapot. Allemaal kale plekjes, net onder de manenkam, allemaal op een rij. Die schuurt ie dus nu tot bloedens toe open. K heb het ff gewassen met betadine, maar dat ga k niet elke dag doen, dat droogt de huid zo uit met als gevolg nog meer jeuk. Zaterdag moet er toch maar vast zo'n exceemdeken komen. Ben alleen bang dat het nu niet meer gaat helpen

Eczema balsem erop? dat helpt wel tegen de jeuk. En idd gewoon een eczeemdeken halen Knipoog Ik smeer op het moment bij onze pony met hydrocortiderm omdat ik de plekjes niet rustig kan krijgen(ook op de hals net onder de manenkam) De pony 'vraagt' de hele tijd aan de anderen of ze haar willen krauwelen en dat gaat er dan dus ook stevig aan toe. Het is net of de klachten nu mega opvlammen terwijl ik zou verwachten dat het nu rustiger moet worden Huilen Mijn paard is trouwens wel puntgaaf, hoewel ze op stal wel schuurt en ik haar zeker op tijd binnen moet zetten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:02

Waar haal ik dat? Gewoon bij een kruidvat bijv of een ruitersportzaak?
Pony ging hier normaal altijd super graag naar buiten, maar als ik rond 3/4 uur ga uitmesten staat ie al bij de uitgang omdat ie weet dat ie in de stal kan schuren.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:11

Ik hoor overal dat paarden nu meer schuren als eerder.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:22

rowo: eczema balsem haal je bij de meeste ruitersportzaken. Welkoop(boerenbond) heeft het ook.
je pony bij het op stal gaan inspuiten met azijn verdund met water (eenderde azijn met tweederde water) neemt de ergste jeuk ook weg. Op open wondjes doet het zeer... Maarrrr een eczeemdeken voorkomt ook een hoop gekriebel!!!

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:22

Één van onze shetlanders had het ook afgelopen zomer.
Hij schuurde zittend op zijn kont door de weide en had het ook bij de manenaanzet en aan zijn flank.
Het schijnt dat elk paard dit kan krijgen,hetzij door een combinatie van het weer en insecten en door een tijdelijk verminderde weerstand.
Excemabalm verzacht het maar verhelpt het niet.
Laat de DA komen en dan geeft ze een antibiotica spuit en 2 x daags smeren met hydrocotiderm.
Onze shetlander was er binnen een week van af.
Eem exceemdeken of zomerdeken helpt het ook tegen te gaan.
Pas op met borstels die je gebruikt op de aangetaste plekken hiermee kan je het probleem verergeren,gebruik op de aangetaste plekken een andere borstel en desinfecteer deze regelmatig.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:34

ubertha schreef:
Één van onze shetlanders had het ook afgelopen zomer.
Hij schuurde zittend op zijn kont door de weide en had het ook bij de manenaanzet en aan zijn flank.
Het schijnt dat elk paard dit kan krijgen,hetzij door een combinatie van het weer en insecten en door een tijdelijk verminderde weerstand.
Excemabalm verzacht het maar verhelpt het niet.
Laat de DA komen en dan geeft ze een antibiotica spuit en 2 x daags smeren met hydrocotiderm.
Onze shetlander was er binnen een week van af.
Eem exceemdeken of zomerdeken helpt het ook tegen te gaan.
Pas op met borstels die je gebruikt op de aangetaste plekken hiermee kan je het probleem verergeren,gebruik op de aangetaste plekken een andere borstel en desinfecteer deze regelmatig.

De verschijnselen van zomereczeem kun je verlichten en tijdelijk wegnemen, maar eczeem is helaas nog niet te genezen. Het is ook NIET besmettelijk. Antibiotica helpt bij ontstoken plekken evenals de hydrocortiderm. Als jouw pony genezen is betwijfel ik of het zomereczeem geweest is. Was het geen schimmelinfectie oid?

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:45

Nee hij had zomereczeem en moet voortaan in de zomer met een dekentje op staan om herhaling te voorkomen.
Gelukkig waren wij er op tijd bij want anders wordt het inderdaad chronisch.Dit was ook het eerste jaar dat hij er last van kreeg.
De DA heeft bevestigd dat het zomereczeem betrof.

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:46

Kan iemand mij vertellen wanneer ik de eczeemdeken van mijn pony af kan doen?
Is er een bepaalde tijd tot wanneer die vliegjes actief zijn?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:03

de vliegjes waren voorgaande jaren volgensmij al rond deze tijd weg maar nu met dit zachte weer is het nog een drama ....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:07

New Forest, dat is volledig afhankelijk van het weer. Het is momenteel nog veel te warm. Bovendien....beter een dag te lang de deken op dan een uur te vroeg de deken af.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:11

Silke staat 24/7 buiten, we hebben (nog) geen stal.
Heb al allerlei smeersels geprobeert, maar niets helpt, het verzacht zelfs niet eens.

Heb wel gewassen met betadineshampoo, nog niet met teer, misschien is dat nog een poging waard

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:46

geen deken op?
bij mijn pony werkt de deken echt heel goed namenlijk ,

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 23:23

hier nog eentje die nog steeds onder de Burka staat. Ik heb ze noodgedwongen dinsdag een nacht op stal moeten zetten en het gevolg was een ontplofte staart.
Dus dametje blijft nog mooi een poosje ingepakt staan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 05:53

ik heb em ook weer op gedaan, ap stond dus al onder winterdek,maar heb hem toch maar weer omgeruild.
hopelijk helpt het Knipoog

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:23

Afgelopen dinsdag heb ik een Everline eczeemdeken gehaald, ter vervanging van de gesloopte bucas, hij was helaas te groot maar gelukkig heb ik hem nog kunnen ruilen. Ben niet zo tevreden over de ligging van het halsgedeelte, officieel moet dit met een lus aan het kopstuk van het halster maar aangezien ik mijn acrobaat niet met een halster op de wei durf te laten heb ik dit er maar afgeknipt.
Misschien moet ik het nog wat vermaken, verder ligt het ding supergoed en zijn mijn pony en ik weer blij Knipoog . Ik schat nog een week of drie, vier en dan kunnen de eczeemdekens de kast weer in...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:53

even vraagje aan iedereen hier.
wie heeft er nog een kapotte of oude deken liggen die je toch niet meer gebruikt?
mag ook een vliegendeken zijn,zo lang er maar een hals aan zit.
maat maakt niet uit,. ben op zoek naar eentje dus wie er een heeft voor me graag een berichtje Haha!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:08

Ik spaar ook kapotte dekens Haha! , ik sloop alle mogelijke bruikbare onderdelen eraf en de goedgebleven lappen stof gaan in een zak zodat ik af en toe de boel weer eens kan oplappen, de naaimachine staat hier continue paraat en op stal heb ik ook naald en draad en een bril bij de hand zodat ik in noodgevallen even snel iets kan repareren.
Vorig jaar had mijn pony een complete patch work deken op Clown , hij zat vol met opgestikte lapjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:54

*zucht*

had ik ap dus gister zijn eczeem dek weer opgedaan?
kreeg net telefoon van de stalhoudster dat ie in 2 delen in de wei lag...een restant hing nog om zijn nek heen Verdrietig

wel heeeeel lief van haar dat ze zelf een ander dek bij hem heeft om gedaan zodat ie toch wat bescherming heeft van de vliegen Haha!

dat word dus naaien en daar heb ik zoooooooo'n hekel aan.... Sigaar

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:02

Dat heb ik dus ook al zooooo vaak gehad Huilen , ik vind het iedere keer weer spannend als ik op stal kom, ben altijd bezorgd dat mijn pony's deken aan gort is en anders die van mijn dochters fjord wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:40

weet je wat het is?
op zich vind ik naaien niet zo erg hoor, maar heb het gewoon best druk de laatste tijd en zit liever een hele vrije middag bij de paarden dan achter de naaimachine Knipoog

ap rolt heel veel dus waarschijnlijk is zijn dekensingel losgegaan en zo is het hele spul aan het draaien gegaan.
ja en als hij er dan steeds op gaat staan gaat de boel kapot.
moet nog es uitvinden wat voor stof nou die eczeemdekens van zijn,dan kan ik dat misschien bij een lappenwinkel kopen als reserve.

of zelf een maken van een zomerdeken met hals er aan, buikflap valt ook vast nog wel te verzinnen..
heb het idee dat zoiets ook wel moet kunnen? Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:05

bij sultan gaat het de laatste tijd wel aardig goed Lachen
zijn manen en staart groeien zelfs !
ik smeer hem nog wel 2 x daags in me azijn of eczema balsem en hij staat onder regendeken, hij krijgt ook knoflook door zijn voer ... savonds gaat hij op stal en sochtens weer het land op Lachen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:28

Ik durf het bijna niet te zeggen maarrreh, met Freya gaat het super. Ik ben echt zooo blij dat ik aan die deken begonnen ben een maandje of 2 geleden. De manenkam is lekker soepel en er zitten geen plooien meer in en de manen groeien weer lekker aan. De deken gaat echt pas af als er zeker weten geen mugjes meer zijn.

Wat me nu op valt is dat bij ons op stal nu echt zo ongeveer ieder paard zich schuurt. Blijkbaar zijn de omstandigheden voor schuurders op dit moment echt afschuwlijk slecht. Laat de strenge vorst maar komen, zeg ik!! Kunnnen we meteen lekker schaatsen Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:31

Ik was in de schemering nog even bezig in de wei. Ik werd zelf helemaal krankjorum van de kriebel zeg.. Ziek Ik kan opeens een beetje begrijpen wat die paarden doormaken.
En idd aline, die eczeemdekens zijn een geweldige uitvinding!
(Als ze hem tenminste heel laten ellepel... Tong uitsteken )

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:59

Denk dat ik daar mazzel heb dat ik een merrietje heb. er zit zelfs nog niet het kleinste gaatje in de deken (klopt af). Scheelt ook dat met een paar dagen de ergste jeuk weg was en daarna nog steeds langzaam minder werd. Ze heeft daardoor geen (of bijna geen) behoefte om te rollen, schuren of krauwelen. De twee ruins die hier met een deken lopen hebben inderdaad wel regelmatig een "dekencrash" de eigenaren van beide paarden hebben dan ook standaard een naaisetje binnen bereik. Leuk: kun je de deken naaien ipv rijden Ach gut

Groetjes,

Aline

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:10

Aline4 schreef:
Denk dat ik daar mazzel heb dat ik een merrietje heb. er zit zelfs nog niet het kleinste gaatje in de deken (klopt af). Scheelt ook dat met een paar dagen de ergste jeuk weg was en daarna nog steeds langzaam minder werd. Ze heeft daardoor geen (of bijna geen) behoefte om te rollen, schuren of krauwelen. De twee ruins die hier met een deken lopen hebben inderdaad wel regelmatig een "dekencrash" de eigenaren van beide paarden hebben dan ook standaard een naaisetje binnen bereik. Leuk: kun je de deken naaien ipv rijden Ach gut

Groetjes,

Aline

ja mijn merrie houdt 'm ook goed heel moet ik zeggen (gaat nu heel hard op zoek naar ongelakt hout om het af te kloppen Bloos ), ze heeft 1 keer een scheur in de boett gehad bij haar manenkam, maar het zal me niets verbazen als ze met Exel aan het donderjagen is geweest en hij haar daar te pakken had ofzo en zij wegliep, het was echt zo'n winkelhaak