[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 06:01

ik ben blij met mezelf :P :D
ik heb gister mijn eertse buitenritje dit jaar kunnen maken sinds ap zijn bronchitis.
lekker rustig aan,maar toch wel een flink eind gelopen, ging goed!
geen hoest,wel wat briesen af en toe ,maar verder ging alles top :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:02

Dat is fijn Ellepel! Heerlijk hè, als je na lange tijd weer op je paard kunt ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:56

nou,ik heb wel wat in de bak rondgehobbelt,maar een buitenritje durfde ik nog niet aan, je bent dan toch langer onderweg en was ergens wat bang dat hij het benauwd zou krijgen.
maar ging super, en hij had er zin in :D

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:38

Hallo ik ben nieuw op Bokt. Ik heb veel van jullie berichten over Headshaking gelezen en sta er echt versteld van hoeveel paarden hier last van hebben.

Ik heb met succes twee paarden van het hoofdschudden af kunnen helpen. Ik zoek nu voor een onderzoek naar het effect van Cranio Sacraal therapie op headshaking syndroom een aantal paarden/pony's die last hebben van headshaking, kopschudden, waarbij ze schudden en onwillekeurig knikken met hun hoofd of andere kenmerken vertonen zoals overmatig briezen of veel kriebel hebben aan de neus. Het liefst paarden die al het hele medische traject zijn doorgeweest en waarbij bijvoorbeeld allergieën zijn uitgesloten. NB: paarden met headshaking vertonen vaak dezelfde symptomen als paarden met allergie.

Wil jij met je paard meedoen aan dit onderzoek stuur me dan een berichtje. Het aantal te behandelen paarden in het onderzoek is beperkt. Je krijgt dan een vragen formulier en de voorwaarden om mee te doen. Aan het onderzoek zijn alleen mijn onkosten verbonden, afhankelijk van waar het paard staat. Voorkeur wordt gegeven aan paarden binnen een straal van 60 km van Amstelveen. Het paard krijgt minimaal 3 tot 5 behandelingen, hierna zullen de behandelingen in overleg wel of niet worden voortgezet.

Kijk voor meer informatie over mij en m'n werk op http://www.joeysark.com

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:22

wel jammer dat er nooit eens wat in het noorden is waar ik appie voor kan opgeven. |(
het is te ver weg en hij is allergisch,dus kun je hem niet gebruiken

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:33

Hoe weet je zeker dat hij allergisch is, heb je dat goed laten uitzoeken? Overigens behandel ik wel een paar paarden in Drenthe. Pb me anders dan kunnen we even kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:28

appie schud alleen in de erge hooikoorts maanden,winterdag schud hij bijna helemaal niet,tenzij de zon op een bepaalde stand staat.
daaruit kun je al opmaken dat het in elk geval gaat om een allergie voor pollen
veearts heeft ook bevestigd dat hij pollenallergie heeft.,en hij is getest met een biotensor
ik denk dat je zeker weten wel wat bij hem vind hoor,daarom zou ik het ook zo fijn vinden als hij word nagekeken
ik stuur je wel een berichtje :j

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:39

Dat is inderdaad het moeilijke, paarden gaan meer schudden met hun hoofd door warmte, de bloedvaten zetten uit en er komt meer druk op de zenuwbanen. Dus een 'gewone' headshaker schudt vaak in dezelfde jaargetijden als een paard met allergie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:47

ja zou prima kunnen hoor dat het zo zit.
ap is wel nagekeken door een paar artsen, en daar kwam toen wel wat uit.
'maar ga het maar es behandelen.
vroeger was er niks tegen te doen,en heb ik wel wat druppels voor mensen geprobeerd,maar dat haalde nooit veel uit.
ach nou ja, nu schud hij en als hij dat doet gaan we niet rijden..vind ik ook helemaal niet belanrijk.

ik hoor het wel als je er wat mee kunt

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:51

Ik heb lang niet gebokt maar kwam nu dit topic tegen... Mijn paardje heeft ook symptomen van headshaking, sinds deze zomer. Er zijn foto's en echo's van de hals gemaakt maar daar is niets op te zien. Op aanraden van de dierenarts hebben we het gedrag gefilmd en dit heeft hij deze week naar Utrecht gestuurd, hopelijk weten we daarna meer.

Waar ik me het meeste zorgen om maak...hoeveel pijn heeft een paard met headshaking? Mijn vrolijke merrie staat nu het liefst met haar hoofd naar beneden in de box en oogt verre van happy. Als ik met haar stap sjokt ze mee in plaats van dat ze zoals gewoonlijk stevig doorstapt. Rijden doe ik nu niet, dat werd een beetje gevaarlijk. Ze heeft goede dagen dat ze wat om kan scharrelen in de paddock en weinig schudt. Soms schudt ze al zo gauw ik haar de box uit haal en een paar stappen met haar heb gelopen. In hoeverre en hoeveel pijn heeft mijn paard? Is hier iemand die daar iets meer over weet?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:00

in hoeverre jouw paard pijn heeft is niet te zeggen zo
mijn paard had echt zwaar hoofdpijn

hij is door de ctscan geweest en hij blijkt vernauwde bloedvaten te hebben in het hoofd
werd naar huis gestuurd met bloedverdunners en na 9 weken ben ik de holistische kant opgegaan
ik was 1x 1 week begonnen met een halve dosering om te kijken hoe dat ging maar hij begon gelijk weer hevig te schudden
de holistische therapeute is geweest en 2 dagen voor ze kwam gestopt met bloedverdunners en hij schud niet meer
wel heeft hij nog een tijd zijn hoofd gekanteld
hij was erg vervuild vanbinnen en is nu bijna klaar
gisteren zijn laatste pilletje gehad en over 2 weken komt ze nog 1x langs en dan over 6 mnd pas weer

mijn paard schudde vreselijk met eten en met rijden of longeren ging hij zijn hoofd kantelen

je zag het aan hem dat hij pijn had,bij mij is het begonnen toen ik hem een paar weken had,daar heeft hij nooit een DA gezien in 9 jr en bij mij in 2 klinieken en div DA
waarom hij het bij mij is gaan laten zien is mij een raadsel, misschien omdat ik open voor staat ?
maar gelukkig gaat het nu veel beter en rij ik weer met hem

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:36

Het is wel vreemd dat je paard dit opeens deze zomer is gaan doen, is je paard misschien blijven hangen aan een halster of hoofd gestoten, gevallen misschien? Hebben ze ook foto's van de schedel gemaakt?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:51

Zover ik weet is er niets vreemds gebeurd, al weet ik natuurlijk niet precies wat er bijv. in het land gebeurd kan zijn als ik er niet bij ben.

Het begon met af en toe eventjes schudden en hoe meer ze belast werd (ze heeft een tijdje een andere blessure gehad en ik begon weer met opbouwen) hoe erger het werd. Het lijkt vooral bewegings-gerelateerd in haar geval. Er zijn geen foto's van de schedel gemaakt, wel van de atlas, een deel hals en de schoft.

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:02

Jammer dat ze geen foto's van de schedel hebben gemaakt. Headshaking komt meestal door irritatie van zenuw of bloedbanen in de schedel. Hoe heeft ze die vorige blessure gekregen? En andere vraag heeft ze dit jaar een mondklem in gehad van een tandarts/dierenarts?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:18

die van mij heeft een overbeet dus word elk jaar behandeld voor wat haakjes daardoor.
ín wat voor opzicht kan zo'n klem dan invloed hebben?

Vera

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:23

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:26

Jayphilp schreef:
Jammer dat ze geen foto's van de schedel hebben gemaakt. Headshaking komt meestal door irritatie van zenuw of bloedbanen in de schedel. Hoe heeft ze die vorige blessure gekregen? En andere vraag heeft ze dit jaar een mondklem in gehad van een tandarts/dierenarts?

Bij die van mij is het ook de aangezichtszenuw en is een zwakke plek (hij heeft er wel meer overigens) in zijn lijf. Een bacterie, virus of schimmel op de slijmvliezen geeft meteen irritatie aan die zenuw en zorgt voor schudden.

Werkt die behandeling die jij geeft net als Reiki? Ik bedoel eigenlijk of je er hetzelfde mee bereikt? Het lichaam weer in balans brengen?

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:37

Ik heb dit ook aan Vera gestuurd op haar vraag maar in het kort:
Ik maak contact met het cranio-sacrale systeem, dat is zeg maar een snelweg van zenuwen en hersenvloeistof die vanaf de schedel tot aan het heiligbeen loopt. Als daar blokkades zijn heeft dit veel invloed op het lichaam. Je kunt het vergelijken met acupunctuur, maar ik doe het dus met m'n handen door hele lichte druk. Veel problemen bij paarden komen omdat het kaakgewricht niet goed functioneert, als dit vast zit uit het zich in de rest van het lichaam door stijfheid, kreupelheid en in ergere gevallen headshaking of luchtzuigen. Het is dus een holistische therapie omdat je het gehele lichaam behandelt en niet de focus legt bijvoorbeeld op dat ene been wat kreupel is. Vaak is een paard kreupel omdat hij pijn ergens anders heeft.
Een overbeet duidt ook op een inbalans van het kaakgewricht, dit kan allerlei oorzaken hebben. Het gebruik van een mondklem geeft veel druk op de kaakspieren en daarmee compressie op de schedel. Een goede tandarts zal regelmatig de mondklem ontspannen, let daar dus altijd op!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:46

Jayphilp schreef:
Ik heb dit ook aan Vera gestuurd op haar vraag maar in het kort:
Ik maak contact met het cranio-sacrale systeem, dat is zeg maar een snelweg van zenuwen en hersenvloeistof die vanaf de schedel tot aan het heiligbeen loopt. Als daar blokkades zijn heeft dit veel invloed op het lichaam. Je kunt het vergelijken met acupunctuur, maar ik doe het dus met m'n handen door hele lichte druk. Veel problemen bij paarden komen omdat het kaakgewricht niet goed functioneert, als dit vast zit uit het zich in de rest van het lichaam door stijfheid, kreupelheid en in ergere gevallen headshaking of luchtzuigen. Het is dus een holistische therapie omdat je het gehele lichaam behandelt en niet de focus legt bijvoorbeeld op dat ene been wat kreupel is. Vaak is een paard kreupel omdat hij pijn ergens anders heeft.
Een overbeet duidt ook op een inbalans van het kaakgewricht, dit kan allerlei oorzaken hebben. Het gebruik van een mondklem geeft veel druk op de kaakspieren en daarmee compressie op de schedel. Een goede tandarts zal regelmatig de mondklem ontspannen, let daar dus altijd op!

Als ik het goed begrijp gaat het om energetische blokkades die jij dmv jouw behandeling opheft, of niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:49

haha,eigenlijk heb ik een bijzonder dier :P
heel veel zaken die dus headshaking kunnen veroorzaken kunnen die heeft hij.

jayphilp:
ik heb een filmpje waarop te zien is hoe iemand een paard behandeld volgens jouw methode.
heel interresant om te zien,misschien ook wel leuk voor de anderen zodat ze kunnen zien hoe het in zijn werk gaat
http://www.youtube.com/watch?v=SIbvkgJJoXI

ik was er al bekend mee,ik zoek veel info over headshaking op engelse sites en daar kwam ik het al eens eerder tegen.

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:52

Grappig, dat filmpje ken ik en is van mijn lerares Maureen Rogers, pionier op dit gebied.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:57

heb jij van haar les gehad?
haha,wat een toeval zeg!. :D

ik heb al meer van haar gezien op youtube, heel interressant om te zien
ik wilde de dvd hope for headshakers wel bestellen,maar dat is niet te doen vanaf nederland.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:01

Dit is allemaal heel interressant om te lezen. Mijn paard heeft er ook wat last van. Het is meestal maar een paar maanden. Binnen doet hij het zowiezo nooit en in de winter/herft ook niet. Ene keer heeft hij er meer last van dan de andere keer. Ik rij met neusnetje en als hij in de zomer ook last van heeft, maak ik z'n neusnetje aan zijn halster vastm. dit scheelt heel erg. Bij hem is het niet duidelijk waar het vandaan komt. Ene keer heeft hij er bijv. wel last van als het 30 graden is en de volgende dag bijv. niet. Het enige wat ik dan aan het merk is dat hij,als hij er last van heeft, ook jeuk aan zijn neus heeft.

Vera

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:24

Interessant om te zien zeg!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:18

Ik kom een weekje niet op bokt en ik heb weer heel wat te lezen!

Amor is ook wel een speciaal geval, vrijdag ben ik bijvoorbeeld alleen gaan rijden in het bos zonder te schudden, gisteren ben ik met een
vriendin samen gaan rijden en op weg naar en van de piste deed die het weer..In de piste minder maar als hem kon zou hem met zijn neus ergens tegen schuren/leunen. Ik heb zo het gevoel dat die meer schud als die wat opgewonden is bijvoorbeeld als er meer paarden meerijden, alleen doet die het veel minder...

Nu moet ik zeggen dat dit precies allemaal wel meevalt als ik hier zo lees dat een paar niet KUNNEN rijden...Het is nu in ieder geval al beter dan begin september, ik hoop dat dit volledig stopt in de herfst en in februari ga ik eens proberen met puur pollen...

Helaas zal België wat ver zijn voor die behandeling...