ik heb gister mijn eertse buitenritje dit jaar kunnen maken sinds ap zijn bronchitis.
lekker rustig aan,maar toch wel een flink eind gelopen, ging goed!
geen hoest,wel wat briesen af en toe ,maar verder ging alles top

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jayphilp schreef:Jammer dat ze geen foto's van de schedel hebben gemaakt. Headshaking komt meestal door irritatie van zenuw of bloedbanen in de schedel. Hoe heeft ze die vorige blessure gekregen? En andere vraag heeft ze dit jaar een mondklem in gehad van een tandarts/dierenarts?
Jayphilp schreef:Ik heb dit ook aan Vera gestuurd op haar vraag maar in het kort:
Ik maak contact met het cranio-sacrale systeem, dat is zeg maar een snelweg van zenuwen en hersenvloeistof die vanaf de schedel tot aan het heiligbeen loopt. Als daar blokkades zijn heeft dit veel invloed op het lichaam. Je kunt het vergelijken met acupunctuur, maar ik doe het dus met m'n handen door hele lichte druk. Veel problemen bij paarden komen omdat het kaakgewricht niet goed functioneert, als dit vast zit uit het zich in de rest van het lichaam door stijfheid, kreupelheid en in ergere gevallen headshaking of luchtzuigen. Het is dus een holistische therapie omdat je het gehele lichaam behandelt en niet de focus legt bijvoorbeeld op dat ene been wat kreupel is. Vaak is een paard kreupel omdat hij pijn ergens anders heeft.
Een overbeet duidt ook op een inbalans van het kaakgewricht, dit kan allerlei oorzaken hebben. Het gebruik van een mondklem geeft veel druk op de kaakspieren en daarmee compressie op de schedel. Een goede tandarts zal regelmatig de mondklem ontspannen, let daar dus altijd op!