[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:31

Zo"n merrie had ik ook,blijf van mijn deken af.
Ik dacht dat ik derfen clear lotion had besteld,handschoenen aan en staartwortel insmeren uhhhh oeps alles bruin....en dat op een schimmel,nouja als de jeuk maar weggaat.

Blaze1994

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:45

Nou ik was helemaal blij, mijn merrie leek over haar jeuk en allergie heen gegroeid te zijn? Zonder verklaring geen deken meer nodig, schuurde niet meer, geen bulten meer (eerst echt hele dikke plakkaten en helemaal onder de bulten). Nou sinds een paar weken begint ze af te vallen en vorige week weer al haar bulten terug en de dikke plakkaten ook... weerstand verslechterd? Maar waarom er is niks veranderd? Ben 1 zomer zo blij geweest voor haar zonder de jeuk en de prikkelbaarheid door die beestjes.

Op aanraden van een stalgenootje ga ik Glidkruid voeren. Heeft zij heel veel succes mee met haar paard dat een koppie van die van mij is. Ik hoop dat ze door de stress van de beestjes is afgevallen en niet door iets anders (ze wordt nu weer "vetgemest" ook)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:02

Blaze, hoe oud is de pony en is ze getest op PPID/Cushings onlangs?
Want vermageren, vachtproblemen enz kunnen goed daar vandaan komen en ook de verminderde weerstand.

'Vetmesten' is zeer onverstandig voor PPID paarden, groot risico op bevangen raken. Dus zeker weten dat dit er niet onder zit is wel belangrijk!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:57

MarliesV schreef:
Blaze, hoe oud is de pony en is ze getest op PPID/Cushings onlangs?
Want vermageren, vachtproblemen enz kunnen goed daar vandaan komen en ook de verminderde weerstand.

'Vetmesten' is zeer onverstandig voor PPID paarden, groot risico op bevangen raken. Dus zeker weten dat dit er niet onder zit is wel belangrijk!

Nee maar ik zit er wel aan te denken.. Ze is 29 jaar en pas voor het eerst dat ze mager wordt in de zomer (normaal zelfs neit in de winter) ze is altijd perfect van gewicht omdat ze netjes stopt met eten als ze vol zit ook. Mijn ruin blijft door eten zonder rem. We hebben hooi dat laag is in suikers waarmee ik haar nu probeer naar haar oude gewicht te krijgen.

Ik wil opzich wel laten testen omdat dit ook het eerste jaar is de de rui niet top ging. Maar ik moet haar naar de kliniek brengen om in de opvoelbox te laten verdoven voordat ze kunnen proberen bloed te prikken. Dus denk dat ik eerst nog even mest onderzoek doe ook. Want al de stress en gedoe voorkomen doen we natuurlijk het liefst. Het is alleen heel onhandig dat mijn ruin eigenlijk te dik is -O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:39

Och dat geeft wel veel stress ja, kan je het niet combineren met entingen/tandarts oid?

Ik herken het namelijk van die van mij, en die was met alleen onbeperkt hooi wat laag in suikers zat niet dik te krijgen. Die werd echt naar mager op een gegeven moment.
Maar de combinatie van rijkere voeding (beperkt) en medicatie heeft hier voor verbering gezorgt.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:10

MarliesV schreef:
Och dat geeft wel veel stress ja, kan je het niet combineren met entingen/tandarts oid?

Ik herken het namelijk van die van mij, en die was met alleen onbeperkt hooi wat laag in suikers zat niet dik te krijgen. Die werd echt naar mager op een gegeven moment.
Maar de combinatie van rijkere voeding (beperkt) en medicatie heeft hier voor verbering gezorgt.

Enting is helaas al geweest zit wel te denken om het te combineren met de tandarts want die zei de laatste keer (1.5jaar geleden) , na de verdoving van 5 trekpaarden ze nog steeds in het verzet was, doe haar alleen maar naar de tandarts als ze echt flink proppen gaat maken en die maakt ze echt 0. Gelukkig heeft de tandarts nog nooit wat weg hoeven halen ofzo dus daar hebben we heel veel geluk mee. Maar als we dan toch die stress ondergaan kunnen we maar beter meteen alles controleren.

Ja ze staat ook op stripbegrazing en daar ze zeker tot half juli perfect mee op gewicht..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:23

Horseloverl schreef:
Voor mijn paard is de deken echt heilig. Heb het idee dat ze stress krijgt van vliegen en muggen en daardoor schuurt. Met deken op word ze zelfs boos op m’n andere paard als die eraan begint te plukken

Afbeelding

Was 5 minuten werk. Dag zweetdeken. Hier zijn dekens enkel te doen als ze alleen staan met dubbele omheining anders nog problemen 8-)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:29

Hahaha :)) (sorry, als het mijn paard was die dit deed vond ik het ook niet grappig :oo ).

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 06:52

Mijn paard staat om die reden met de Rambo protector. Gelukkig is ze geen typische excemer. Ze wordt vooral gek van insecten en ze lijkt meer een algemene muggen-allergie te hebben dan echt zomerexceem. Ze is zelf geen sloper, maar de rest in haar groep wel, die trekken alles stuk.

Welke vliegenspray werkt er nou echt?

Ze wordt echt hysterisch van vliegen op haar lijf. Ik heb een vliegen-uitrijdeken, maar dat komt natuurlijk niet over haar buik. Het is ook een vrij warm ding vind ik (maar die van Amigo, die er beter uitziet qua stof, komt dan weer niet echt over de borst) Het is niet zo dat ze onbestuurbaar wordt of zoiets, ze luistert wel, maar ik merk aan haar dat ze het echt heel vervelend vindt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:02

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:52

Kan die rambo protector ook tegen schuren? Of ligt ie dan ook in stukken

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:22

Die kan tegen schuren.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:51

goldyc schreef:
Mijn paard staat om die reden met de Rambo protector. Gelukkig is ze geen typische excemer. Ze wordt vooral gek van insecten en ze lijkt meer een algemene muggen-allergie te hebben dan echt zomerexceem. Ze is zelf geen sloper, maar de rest in haar groep wel, die trekken alles stuk.

Welke vliegenspray werkt er nou echt?

Ze wordt echt hysterisch van vliegen op haar lijf. Ik heb een vliegen-uitrijdeken, maar dat komt natuurlijk niet over haar buik. Het is ook een vrij warm ding vind ik (maar die van Amigo, die er beter uitziet qua stof, komt dan weer niet echt over de borst) Het is niet zo dat ze onbestuurbaar wordt of zoiets, ze luistert wel, maar ik merk aan haar dat ze het echt heel vervelend vindt.

Dat is mijn merrie ook! En soms jeukt ze een beetje de manen maar elk beestje is een ramp. Alleen vorige zomer had ze ineens nergens last van heel vreemd. Ik gebruikte de Rambo sweet itch maar die overleven mij ruin niet :o maar dan ga ik naar deze kijken.

Ik heb wel is in het bos gestaan dat ze alleen nog maar achteruit wilde want ze had die vliegjes en beesten gekoppeld met vooruit stappen, ze draaide echt helemaal door. Iemand heeft mij toen in het bos moeten ophalen :')

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:34

Rambo protector kan goed tegen schuren, mijn merrie schuurt ook wel wat aan manen en staart als het boven de 25 graden is. Maar het is zeker geen typische excemer, het is meer alsof ze op alle stekende insecten reageert.

De Rambo protector heeft wel een grotere gaas dan een exceemdeken, maar werkt voor mijn paard prima. (En ik sta eindelijk niet meer 3x in de week te naaien).

Ik had nog nooit van vliegendekens met franjes gehoord, zal daar eens naar op zoek gaan!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:44

Ik heb voor het rijden die van Busse met franjes, het slaan naar z'n buik met bosritten is zo goed als over ermee!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:59

Welke brokken geven jullie aan je paard?
Ik geef momenteel vitalbix active, maar na wat ophogen lijkt het wel of ze meer begint te schuren. Qua energie heeft ze deze dosis wel echt nodig...

Florian is sowieso al een no go, dat is al geprobeerd.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:36

Mijne staat alweer een paar dagen zonder deken en gaat heel goed, *klopt af.

Vitalbix werd hier niet meer gegeten, nu dus overgestapt naar minder gezonde brok. Ik geef de Senior muesli van Pavo, met daarbij de grasmix.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:54

Ik geef normaal gesproken Cavalor fiber force muesli, maar omdat ik een poosje terug met een supplement gestart ben wat ze niet wil eten door de fiber force, geef ik nu slueslimix. Een muesli die je kan mengen met water (vandaar sluesli) en daarmee eet ze de poeder wel op. Laag in suiker en zetmeel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:41

Ik heb momenteel de agrobs wiesencobs, agrobs grun musli en de per naturam hunsrucker trift.
Met zeezout, vitamine e, heel klein beetje lijnzaadolie, magnesium en op dit moment een lepeltje veendrenk.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:42

Fijn Marleen dat het zo goed gaat!

Wat voor de mijne wel belangrijk is, is dat er genoeg in zit om wel energie uit te kunnen halen. Ik rij namelijk intensief, 3-4x per week minimaal 2 uur en ook veel draven.
Dus senioren voer is niet geschikt, want dikker worden is absoluut niet de bedoeling.

En ik weet dat het een moeilijke combi is...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:45

Probeer de cavalor eens. Ook laag in suiker en zetmeel (samen <8%). Mijne deed het daar ook goed op, terwijl ze op de vitalbix wat slomig en laag in energie zat.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:51

Ik geef esparcettebrok geweekt om de poeders in te mengen. Dit zit hoog in eiwitten. Lijkt een prima energie af te geven.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 00:06

Ik geef ook slueslimix, naast nu equillin naar dat geef ik pas een week. Florian niet echt niet goed, maar ook niet wauw, vitalbix ook niet super dus nu dit naar eens kijken..
Maar ik zoek eigenlijk ook iets voor extra energie....
Want dat mist ze dan echt gewoon nog nu

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:24

Mijn paard en z’n ruinenvriend slopen werkelijk elke deken. Alle merken geprobeerd en de enige die het tot nu toe houd is er 1 van QHP. Echt super stevige deken! De enige die ik kon vinden van 1000D.
Hij gaat nu al zeker 4 maanden mee en dat is een record :+
https://www.ej.nl/eczeemdeken-qhp-hoodi ... SIQAvD_BwE

Daarnaast smeer ik momenteel de Fibra Anti Itch creme! Hier gaat ie zo goed op dat hij overdag zonder deken kan, alleen savonds voor zonsondergang gaat hij uit voorzorg weer op.
Vorig jaar had hij zichzelf tot bloedens toe open geschuurd en zat er geen sprietje haar meer, nu kan ik z’n manen zelfs nog kammen!
Het is een beetje een vette bende, maar heel goed smeerbaar.
https://www.dierapotheker.nl/Fibra-Anti ... FwQAvD_BwE

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:25

De rsih is ook 1000 denier dacht ik.