[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:08

Ik heb ook nog twee graaskorven liggen nieuw in verpakking maat full. Gewoon van die zwarte korven.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:20

Hier nog zonder deken, maar zeker niet meer voor lang... De manen zal ik ook even wat inkorten, zodat het niet zo vervelend zit in de deken. :)

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:42

Wat is het ook zonde he dat onze prachtige dieren straks weer verstopt zitten onder een deken!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:25

Nog nooit zo vreselijk veel knutten gezien als vanavond :( Ben zelf ook flink geprikt..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:09

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zou dit ZE kunnen zijn? De foto van d'r billen zijn geen korsten, maar opgezette huid. Haar manen zijn nog wel heel, maar voel daar ook wat kleine verdikkingen zitten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:14

Is dit de pony die verkocht is waar je zelf ook een topic over hebt gemaakt?

Wat ik daar opvallend vond is dat je aan de manenkam geen schade ziet. Daardoor neig ik naar geen ZE.

Dierenarts laten komen, luis, mijten, aarsmaden en rainrot laten onderzoeken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:20

Dat klopt idd.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:14

Ik twijfel er ook over of dat wel ZE is, lijkt me meer een schurft oid. Alleen in de start ga je natuurlijk al snel aan ZE denken...

Ik ben afgelopen weekend verhuist met mijn paardje :)! Op deze stal zitten volgens mij een stuk minder beestje, dus dat zal haar vast goed doen :D !!
Ik vond dit een goed moment om ook meteen te wisselen van deken, ze stond nog onder 300 gr met hals (smartex). En nu overgegaan op eczeemdeken, met 200 gr erover, met de warme dagen in aankomst, gaat de 200gr er ook snel af, of tijdelijk vervangen door regendeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:02

Ik heb net de eczeemdeken van epplejeck gekocht. En het bijpassende masker. Weet iemand hoe je die vast maakt? Er zitten 3 gespen aan (2 korte onder, 1 lange boven), maar ik heb echt geen flauw idee als (eczeem)deken leek :')

Hopelijk helpt het tegen de jeuk als hij past. En anders is ie goed ingepakt tegen alle ongedierte van de zomer. Verder nog wat smeersels en shampoo gekocht wat tegen jeuk zou moeten helpen. Als we het doen, dan maar goed...

Renee, hopelijk zit er echt minder aan beestjes! Scheelt al een hele hoop. Het is nu overdag opeens wel weer warm idd..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:36

Idylle ,Die veffikte huid lijkt me een of andere bacteriële infectie toe,of misschien wel mijt.
Heb je er al een veearts bij grhad?

Ik vind de foto overigens niet erg duidelijk kun je er nog wat maken van iets verder af?

Idinn, geen flauw idee!!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:51

Die verdikkingen...zijn die hard, of zacht? En als ze zacht zijn, en je er op drukt, veert het weefsel dan gelijk terug, of krijg je een deukje dat maar langzaam terug komt.?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:56

Verdikkingen zijn hard, vandaar dat ik dacht eerst dat het korsten waren
Afbeelding
Afbeelding

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:51

Volgens mij was het ellepel of jotoma (?) die een tijdje geleden had geadviseerd aan mij om naast middeltjes toch ook een eczeemdeken te gebruiken klopt dat? Ik ben sinds vandaag weer begonnen aan een eczeemdeken! Zigor was er volgens mij erg blij mee! Voorheen had hij altijd Boett dekens maar ik kon nu ergens een rambo sweet itch hoody op de kop tikken en dacht dan probeer ik dat eens... tot mijn verbazing past die ook nog!
Ik deed gisteren een buitenrit en hij werd zo gek van de vliegen/muggen ik vond het gewoon zielig dus heb vandaag de deken gelijk opgehaald en opgedaan.

Iemand ervaringen met de sweet itch hoody? Hij lijkt mij wel wat losser dan een boett deken dus ben bang dat ie misschien ook sneller stuk gaat...

Maargoed ellepel/ jatoma als jij diegene was van die tip : bedankt! Ik zie duidelijk dat hij het prettiger vind

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:14

Ik heb bij mijn paars met buitenrijden ook een burka om. Geen gezicht, maar anders is buitenrijden echt niet leuk. Hele tijd schudden, benen slaan etc.

@lissie: wat fijn dat je je paard er een plezier mee lijkt te doen. Ik denk dat 90% van de gebruikers tevreden is met de rsih. Makkelijk om te doen en ze gaan lang mee. Eventuele gaatjes/scheuren zijn makkelijk zelf te repareren.
Ik ken alleen de nep boet, maar heb t idee dat rsih veel sterker is qua scheuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:16

Ik vind de rsih een hele fijne deken :j
Appie krijgt hem straks voor het 3e jaar op.

Idylle, haal er een veearts bij,
Dit is echtt raar om te zien.

Het lijkt zo wel alsof er eelt zit op die billen.
Net alsof de pony wel een tijd heeft staan schuren waardoof je haast eelt hebt wat daardoor is ontstaan?
Vreemd hoor.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:25

Jotoma schreef:
Ik heb bij mijn paars met buitenrijden ook een burka om. Geen gezicht, maar anders is buitenrijden echt niet leuk. Hele tijd schudden, benen slaan etc.

@lissie: wat fijn dat je je paard er een plezier mee lijkt te doen. Ik denk dat 90% van de gebruikers tevreden is met de rsih. Makkelijk om te doen en ze gaan lang mee. Eventuele gaatjes/scheuren zijn makkelijk zelf te repareren.
Ik ken alleen de nep boet, maar heb t idee dat rsih veel sterker is qua scheuren.

Ja klopt die boett was echt super duur en ging bij mij de laatste keer niet eens 1 seizoen mee... :(

Ik hoop dat deze het langer volhoud! Ik ben trouwens wel erg blij met de kleur rsih lijkt mij een stuk cooler dan de donker bruine boett en vind het ook fijn dat zijn voorpluk bedekt is het ziet er wel echt super grappig uit haha

Wat is dat voor delen die je met rijden op hebt? Is die duur?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:34

@ellepel, ja! Dat is het! Een soort van eelt!
Vanavond voor het eerst gezien dat ze echt heel erge jeuk heeft dus morgen bel ik een DA.
Mijn vermoeden is dat ze zeer zware ZE heeft, aangezien ze vanavond ook aan de manen begon. Mijn idee is dat ze zich vorig jaar tot bloedens toe de bibs heeft opgeschuurd en dat er nu littekens (eelt) zit. Vanavond waren er ook voor het eerst aardig wat mugjes (had ik nog niet eerder gezien dit jaar) maar als ik alles terug kijk; ik heb haarmaandag gekocht op de markt, toen alleen de eeltplekken. Vrijdag werd het mooi weer en dat was ook de eerste X dat ze heeft staan schuren. (Zelf niet gezien, maar wel aan de staart te zien) vanavond voor het eerst mugjes gezien en ze blijft maar rollen en gaat daarna zitten en met d'r billen over het gras schuren. Ook begint ze sinds vanavond de manenkam te schuren. Vandaar dat ik toch aan ZE denk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:35

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:39

Ik ben al jaren fan van de rsih, sterk en inderdaad makkelijk op te doen. Pasvorm is ook mooi, alleen bij erg brede paarden zij de buikflappen niet voldoende. Ik heb dat opgelost door er een Boett buikflap overheen te doen.
Ik denk dat de sterkte van de stof overeen komt, alleen is de Boett stof meer stretch.

Afbeelding

Met rijden gebruik ik een Amigo uitrij-vliegendeken

Afbeelding

Deze in pony-maat heb ik evt. te koop. Onze pony was 1.35 en breed.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:44

Bedankt jatoma!

En idylle het zou heel goed ZE kunnen zijn! Toen ik zigor net had wist ik niet dat hij ZE had en stond hij dag en nacht buiten met schuilstal. Hij had toen zijn manen zo kapot geschuurd dat hij precies dezelfde plekken kreeg heel dik zwart harde huid. Het kan te maken hebben met te veel suikers want daardoor kunnen ze ook verdikkingen krijgen. Na het voeren van metazoa werd het bij die van mij minder en inderdaad zijn ZE behandelen.... als het idd ZE is, zou ik het eerst voordat je een deken omdoet en/of gaat behandelen hem eerst heel goed wassen (ik doe dat met betadine shampooo omdat dat gelijk ontsmet)

En idd ff laten checken voor de zekerheid door de DA

Staat ie op veel gras? Krijgt ie veel suiker binnen? Staat ie met zons opgang en ondergang buiten?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:47

Ze staat 24/7 buiten op gras, verder krijgt ze niks bijgevoerd. Heb ook geen mogelijkheid om haar apart of binnen te zetten, aangezien ze helemaal flipt als ze alleen staat. Er zijn 2 stallen en 3 pony's ....
Wat doet metaal?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:53

Ik heb eind van de middag ook de eczeemdekens op gedaan, ze hadden afgelopen nacht wat aan de manen geschuurd dus vandaag gelijk even gewassen, ingesmeerd met baby olie en de rsih op. Ik merk wel dat er nu in een keer veel vliegjes zijn.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:55

@tiwi dat is een slimme oplossing idd met die buikflap!

Oh dat is te klein voor die van mij helaas.. zigor is 1.54

En @ idylli hahaha mijn telefoon maakt er metaal van maar ik bedoelde 'metazoa'dat is voer met vitamines en mineralen. Ja dan is het het makkelijkst om voor een deken te gaan dan kan die lekker bij zn vriendjes blijven staan! En dan gewoon kijken welk middel bij jou paardje past:)

Bij mijn werk reageren de paarden goed op hypo eczema. Ik gebruik druppels van puur (puur allergie en puur culico) maar zag hier ook wat voorbij komen over andere middeltjes zoals Derfen enz.

Ik denk dat het het belangrijkst is om de muggen te bestrijden en de huid goed soepel te houden met een vette zalf maar het niet dicht smeren dus wel iets wat goed intrekt.

Maar eerst even de DA laten kijken of het wel echt ZE is...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:56

ellepel schreef:
Wat is het ook zonde he dat onze prachtige dieren straks weer verstopt zitten onder een deken!

Dat vind ik ook zo vreselijk jammer! Nu weer 2 van die groene spookpaarden met mutsen op in de wei!
Het koude slechte weer van vorige week vond ik daarom stiekem ook wel fijn: paardjes lekker alleen een (gevoerde) regendeken op en lekker blote halzen en koppies. ;)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:00

simodi schreef:
ellepel schreef:

Dat vind ik ook zo vreselijk jammer! Nu weer 2 van die groene spookpaarden met mutsen op in de wei!
Het koude slechte weer van vorige week vond ik daarom stiekem ook wel fijn: paardjes lekker alleen een (gevoerde) regendeken op en lekker blote halzen en koppies. ;)

Dat vind ik ook altijd zo jammer maar dan denk ik maar liever die dekens dan 2 paarden die zichzelf helemaal kapot geschuurd hebben en diep ongelukkig zijn.