[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:19

K*tzooi... MiniMe heeft een gescheurde spier (bloeduitstorting) op het achterbeen, precies tussen knie en spronggewricht. Voorlopig 6 weken rust. Pfff, die groeit dicht zonder beweging, ik baal als een stekker!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:32

Wat ontzettend k lote zeg! -O-
Hoe heeft hij dat gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:53

Geen idee! DA zei dat MiniMe een soort van bloeduitstorting daar heeft, wat door een gescheurde spier kan komen of wellicht wel spieratrofie in die achterhand. Maar het lijkt wel of ze het steeds weer verdraaid zeg maar, waardoor het weer dik en warm word en ik moet het nu dus warm gaan houden voor de doorbloeding (soortgelijks aan tijgerbalsem erop zeg maar) en om te beginnen 6 weken rust met alleen maar wandelen. Ze krijgt vanaf morgen maar weer halve dagen haar graasmasker op want ik zie haar nu al na 2 weken geen werk weer dichtgroeien...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:55

wat vervelend!Kun je er geen compagel op smeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:03

Niet aan gedacht Geerke. En nou moet ik zeggen dat ik dat jaren geleden wel eens voor mijn paard heb gehad, maar nou niet echt resultaat ermee boekte.
En ik vind het juist zo super van mijn huidige DA dat hij altijd zo geweldig meedenkt aan de leegte van je portemonnee (oneindig diep is dat gat) en juist met betaalbare oplossingen komt! Want van hem kwam de tip van warmhouden met bv tijgerbalsem. Ik had toevallig nog een spuitbus met spierverwarmer voor mijzelf, die echt super werkt altijd en dat erop gespoten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:24

Warme pittenzak uit de magno erop binden :D :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:00

Midalgan of inderdaad Perskindol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:10

Ja precies Jessix, zoiets heb ik er nu ook op gedaan. Baal gewoon van die 6 weken weer rust, MiniMe van van de paasei, heet niet voor niets zo he; als ik die op een een zandpaddock zet, vreet ze zich uit pure nijd een zandkoliek, om als voorbeeld te geven. Het was juist die regelmatige beweging die haar een beetje op peil hield. Die gaat mij echt vervloeken, nu ze morgen weer halve dagen haar graasmasker op krijgt. Hihi, ik zet haar buiten en ik smeer hem, anders weet ze mij zo te bespelen dat ik weer veel te snel toegeef...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:20

:') Ik kan er niets aan doen, maar oh, oh, oh, wat heb ik gelachen nu net; Spray dus de midalgan op MiniMe haar achterbeentje en ik ga alles klaar maken voor naar buiten zetten, kom ik terug, staan bij die pony letterlijk de tranen in haar ogen en een partij bekken trekken, niet normaal meer!! Heeft Mien Muts aan de Midalgan gelikt van haar achterpoot! :D :D :j :j , dat doet ze ook nooit meer geloof ik....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:28

:')

Arm beestje, die zal nu een lekker warm bekkie hebben :D Succes met het graasmasker.......... :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:32

. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:33

Ja die zit er nu dus niet om, dat kon ik nu net even niet meer over mijn hart verkrijgen, zo met de brand in haar smoeltje... Doe ik morgen wel eerst om en dan pas spuiten, vandaag gaan ze 2 uurtjes minder op de wei, weet het anders ook effe niet hoor...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:41

Ahhhhh, ik zie het helemaal voor me.

Ik heb een oude taart die helemaal in de knoop zit met zich zelf.
Judith is zo knetter hengstig dat ze schreeuwt naar alles wat beweegt. Ze laat Dennis inmiddels wel met rust, ik denk dat ze er achter is dat die niets voor haar kan betekenen. Ze is altijd een super moeder, en zelfs jaarlingen afspenen is lastig bij haar. Maar nu is het nog erger dan wanneer haar veulens afspeende. Ze galopeerde vandaag ook gillend voor de rest uit het land op naar mijn andere ruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:46

Ach god, arme Judith! Ben je zo geil als boter en dan mag en kan je niks, dat is pas echt frustrerend en nou ben ik nog heel serieus ook.

Geef jij trouwens monnikspeper , Dennis? Want dat werkt dus echt heel erg goed met overdreven hengstigheid. Ik heb het een jaar lang aan en MiniMe voor haar cushing maar dus ook aan Lona mijn grote gegeven, omdat die ook altijd zo bloed boter je weet wel is als ze hengstig is en dat werkte dus echt ontzettend goed! Je moet het wel vrij lang geven voordat je resultaat gaat merken, maar het werkt daar echt super voor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:04

Vorige hengstigheid ging Dennis er nog vrolijk op, opa en oma in de weer. Dennis is tot z'n 13e hengst geweest en heeft altijd gedekt.
Ze heeft 14 veulens op de wereld gezet en maar 1x een jaartje over geslagen. Judith is in haar leven dus ook weinig hengstig geweest, en dacht dat ze er vorig jaar beter mee om ging, maar dat blijkt dus nu toch ook de cushing al geweest te zijn. Ze is normaal heel lief, rustig en wat afstandelijk. Nu kruipt ze zowat in je, is steeds alert en is gelukkig nog wel heel lief.

Hier krijgen ze niet dagelijks voer, alleen vitamine korrel na het werk, daarom zijn supplementen wat lastig. Ze staan ook 24/7 in de groep, dus ff wat bij haar op stal in haar bak gooien gaat ook niet lukken. Ze krijgt nu alleen haar pilletje tussen een broodje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:14

Dan kan ik je ook verder niet helpen hoor Dennis, want monnikspeper smaakt nogal smerig dus je moet het echt wel in een handje dieet muesli ofzo weken met wat water, net als de magnesium poeder. Maar die van mij leven ook op hooi en beetje gras als ze buiten lopen maar ik heb toch gewoon 2 losse voerbakken waar ik dan hun eigen op maat gemaakte supplementen in een beetje voer geef 1x per dag. Je werkt toch ook dagelijks met je andere shetters? Kun je je cushings patienten toch ook wel 1x per dag even uit de groep halen voor hun supplementen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:28

Dagelijks werken met m'n andere shetten, tjee, als dat eens zou kunnen! Ik werk door omstandigheden zo'n 60 uur in de week en heb daarnaast nog 8 pony's. Ik rij ong 2x in de week en moet die aandacht verdelen over al mijn pony's. Een flink aantal van mijn pony's verkopen ben ik nog niet aan toe, en wie wil ze hebben? Shetten waarvan een aantal toch wel wat mankeren (cushing, atactisch, blind). Heb er nu 1 te koop staan en afgelopen winter er al 2 verkocht.

Magnesium eet ze kaal als het moet. Of met een beetje lijnzaad olie. Het zijn gelukkig geen lastige eters :).
Ik moet maar eens kijken of het in te plannen is om het toch te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:49

Oh ja , dat wist ik niet meiss. Maar dat je ze niet uit handen wilt geven , kan ik begrijpen, want wie wil er nu een pony die wat mankeert of gaat zo wie zo wel luisteren naar jou over het hoe en wat? Hoe lang ik zelf al niet ben aangelopen tegen die eeuwige domme opmerking; " jij mankeert niets en je pony ook niet, want jullie zien eruit als hollands welvaren" Ze moesten verdorie eens weten...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:01

Voor mij zijn ze goud waard, voor een ander is het slacht afval. Dus die blijven hier gewoon lekker tot het mooi geweest is :). Judith met haar atactie en cushing, Dennis met z'n cushing, Roosje blind en IR. Opo mijn eigen land kosten ze de wereld ook niet, dus ach.
Whitney mankeert niets en loopt ZZ en staat te koop.
De rest is 'jeugd' (2 tot 6 jaar, allemaal eigen fok waar ik eigenlijk net mee begin te rijden). Doordat ik al wat geminderd ben heb ik nu een berg gras over. En doordat ik weinig rij zien ze er allemaal 'welvarend' uit.

Hoop over een tijdje de boel weer netjes voor elkaar te hebben zodat ik wat meer tijd heb, en minder pony's. Maar voorlopig doen we het hier lekker mee :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:52

10% korting - Gekruid.com wordt Pit&Pit.

Krijg ik net op mijn mail binnen, dus wie weet als je nog eens iets nodig hebt...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:11

Ik gaf de monnikspeper als illo op de wei stond 24/7 in een beetje appelmoes. Was geen probleem, hij vond het heerlijk.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:04

Ik zag het ook voorbij komen in mijn mail OJJ6.

Wil de kurkuma gaan bestellen. En peper, iemand nog een tip welke peper het beste gebruikt kan worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:08

zwarte gemalen peper ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:11

Geen korrels :') Molentje erbij geven en doe je best maar merrie :P

Thx Geerke! ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:00

Geven jullie dat dan elke dag of alleen bij hengstigheid?

Hihi Dennis, ik weet nog dat er ooit een Boktmeeting was bij jou (bbq) en toen had je er 3 ofzo? :D Mijn stapel is ook ernstig gegroeid de laatste jaren dus ik zeg niks!

Chic krijgt vandaag voor het eerst medicijnen. Hij ziet er echt best uit op dit moment. Benieuwd wat voor verbetering het zal brengen.