Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnneJa schreef:AnneJa schreef:Hallo, ik kom even binnenvallen... Ik vroeg me wat af. Het virus heeft zich hier in de Achterhoek volgens mij nog niet verspreid, maar ik heb een eigen paard, en loop stage op een handelsstal met Friesen waar regelmatig nieuwe friesen binnenkomen. Ik weet niet in hoeverre die besmet kunnen zijn... Maar ik houd rekening met mijn kleding, en ik weet niet of ik me eerst moet douchen voordat ik naar mijn eigen paarden ga?
nog iemand een antwoord op mijn vraag?
Citaat:overbrenging:
- direct via neuscontact, indirect via drinkwaterbak, voerbak
- bacterie overleeft lang in vochtig milieu (enkele weken in drinkbakken!) en kan slecht tegen droogte en zonlicht
- geen levenslange bescherming: dezelfde dieren kunnen de ziekte 2-3 keer doormaken
- ziekte met dodelijke afloop kan oplopen tot boven 10% (verslagen droes)
- uitbraken kunnen maanden tot jaren duren op grote bedrijven waar frequent gevoelige paarden worden
toegevoegd.
AnneJa schreef:AnneJa schreef:Hallo, ik kom even binnenvallen... Ik vroeg me wat af. Het virus heeft zich hier in de Achterhoek volgens mij nog niet verspreid, maar ik heb een eigen paard, en loop stage op een handelsstal met Friesen waar regelmatig nieuwe friesen binnenkomen. Ik weet niet in hoeverre die besmet kunnen zijn... Maar ik houd rekening met mijn kleding, en ik weet niet of ik me eerst moet douchen voordat ik naar mijn eigen paarden ga?
nog iemand een antwoord op mijn vraag?
Daffie9 schreef:3 jaar geleden hebben wij hier op stal een droesuitbraak gehad, geen 1 paard doodgegaan, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb! Voordeel van droes: 1 keer gehad is de kans miniem dat je paard het nog eens krijgt. Als je paard de neurologische vorm van Rhino krijgt, is de kans op volledige genezing redelijk, maar blijft altijd vatbaar of last houden van restsymptomen.
Je hoeft mij niks over paardenziektes vertellen, ben wel geen dierenarts maar heb wel járenlange ervaring.
Ariebren schreef:Daffie9 schreef:3 jaar geleden hebben wij hier op stal een droesuitbraak gehad, geen 1 paard doodgegaan, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb! Voordeel van droes: 1 keer gehad is de kans miniem dat je paard het nog eens krijgt. Als je paard de neurologische vorm van Rhino krijgt, is de kans op volledige genezing redelijk, maar blijft altijd vatbaar of last houden van restsymptomen.
Je hoeft mij niks over paardenziektes vertellen, ben wel geen dierenarts maar heb wel járenlange ervaring.
En door al dat soort mensen wordt er nu paniek gezaaid.
Er zijn bij mij, net zoals bij veel andere fokkers elk jaar wel doodgeboren veulens gevonden.
Was de rhino de oorzaak ??
ik ben ermee gestopt om dat dure onderzoek te laten doen.
De neurologische vorm is voor de DA herkenbaar.
Alle andere vormen van Rhino kosten een hoop geld voor onderzoek.
Ik weet nog dat een aantal jaren geleden vlak bij mij in de buurt de neurologische vorm heerste.
Door een goede en intensiefe behandeling hebben enkele paarden het gered.
Maar de hype van stallen sluiten en vervoers verboden ???
koetshues schreef:Ik doe niet heel vaak mee aan de discussies hier maar wil me r nu toch even in mengen. Ik ben fokker en liefhebber van friese paarden en heb uit voorzorg alle contacten en met andere stallen, paarden en mensen van andere stallen verboden voor de mensen die hier komen. Dit doe ik niet om PANIEK te zaaien maar omdat ik om mn dieren geef en ze niet onnodig wil bloot stellen aan risicos!!!!!!
Als mensen niet willen erkennen dat Rhino een groot probleem is, is dit meestal om economische belangen en niet uit liefde voor de paarden.
Mijn paarden zijn mijn passie en ik zal er alles aan doen om ze te beschermen tegen de mensen die Rhino een hype noemen!!!!!!!!!!!!!!
koetshues schreef:Ik doe niet heel vaak mee aan de discussies hier maar wil me r nu toch even in mengen. Ik ben fokker en liefhebber van friese paarden en heb uit voorzorg alle contacten en met andere stallen, paarden en mensen van andere stallen verboden voor de mensen die hier komen. Dit doe ik niet om PANIEK te zaaien maar omdat ik om mn dieren geef en ze niet onnodig wil bloot stellen aan risicos!!!!!!
Als mensen niet willen erkennen dat Rhino een groot probleem is, is dit meestal om economische belangen en niet uit liefde voor de paarden.
Mijn paarden zijn mijn passie en ik zal er alles aan doen om ze te beschermen tegen de mensen die Rhino een hype noemen!!!!!!!!!!!!!!