Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:47

Mijn paarden net getemperatuurd 37,2 , 37,8 en 36,9 allemaal netjes dus :) .. Dat stelt me weer een beetje gerust. Ik hoop zo dat er niet meer stallen bij komen!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:47

AnneJa schreef:
AnneJa schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen... Ik vroeg me wat af. Het virus heeft zich hier in de Achterhoek volgens mij nog niet verspreid, maar ik heb een eigen paard, en loop stage op een handelsstal met Friesen waar regelmatig nieuwe friesen binnenkomen. Ik weet niet in hoeverre die besmet kunnen zijn... Maar ik houd rekening met mijn kleding, en ik weet niet of ik me eerst moet douchen voordat ik naar mijn eigen paarden ga?

nog iemand een antwoord op mijn vraag? :o

Altijd goed om voor de zekerheid te douchen. Beter teveel dan te weinig moeite. Vooral gezien het handelsverkeer op je stage adres.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:48

Voor degene die omroep brabant hebben, er komt nu een programma die ingaat over de rhinovirus en de gevolgen voor de wedstrijden ed..

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:48

@Jumpie, heeft een ander paard bij jou op stal, of bij jou in de buurt Rhino dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:49

@Daffie:

Droes:
Citaat:
overbrenging:
- direct via neuscontact, indirect via drinkwaterbak, voerbak
- bacterie overleeft lang in vochtig milieu (enkele weken in drinkbakken!) en kan slecht tegen droogte en zonlicht
- geen levenslange bescherming: dezelfde dieren kunnen de ziekte 2-3 keer doormaken
- ziekte met dodelijke afloop kan oplopen tot boven 10% (verslagen droes)
- uitbraken kunnen maanden tot jaren duren op grote bedrijven waar frequent gevoelige paarden worden
toegevoegd.

http://www.dapmoergestel.nl/lezingen/do ... t%2005.pdf
Laatst bijgewerkt door Brainless op 05-03-12 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:49

Jammer paafke die hebben wij niet.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:50

AnneJa schreef:
AnneJa schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen... Ik vroeg me wat af. Het virus heeft zich hier in de Achterhoek volgens mij nog niet verspreid, maar ik heb een eigen paard, en loop stage op een handelsstal met Friesen waar regelmatig nieuwe friesen binnenkomen. Ik weet niet in hoeverre die besmet kunnen zijn... Maar ik houd rekening met mijn kleding, en ik weet niet of ik me eerst moet douchen voordat ik naar mijn eigen paarden ga?

nog iemand een antwoord op mijn vraag? :o

Ik zou het voor de zekerheid wel doen en ook schone kleding aan en schoenen ontsmetten. Dan weet je zeker dat de risico's uitsluit..

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:51

Jumpie schreef:
Jammer paafke die hebben wij niet.

dat is jammer ja, als ze nog iets nieuws melden, laat ik het zeker weten.

Yaka

Daffie9 schreef:
@Jumpie, heeft een ander paard bij jou op stal, of bij jou in de buurt Rhino dan?
Stal weidelust is hier niet ver vandaan :n , en ik ben vrijdag nog meegeweest met een vriendin op wedstrijd als groom. Wel kleren direct gewassen etc. Maar toch :x

jesito

Wij hadden toen een dood paard met de droesuitbraak, een jaarling.
Mijn shet had het toen ook, mijn andere pony is met 2 andere van de stal als enigste niet ziek geweest de rest allemaal wel.
Het was een heel gedoe en doodzieke paarden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:52

Daffie9 schreef:
3 jaar geleden hebben wij hier op stal een droesuitbraak gehad, geen 1 paard doodgegaan, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb! Voordeel van droes: 1 keer gehad is de kans miniem dat je paard het nog eens krijgt. Als je paard de neurologische vorm van Rhino krijgt, is de kans op volledige genezing redelijk, maar blijft altijd vatbaar of last houden van restsymptomen.
Je hoeft mij niks over paardenziektes vertellen, ben wel geen dierenarts maar heb wel járenlange ervaring.

En door al dat soort mensen wordt er nu paniek gezaaid.

Er zijn bij mij, net zoals bij veel andere fokkers elk jaar wel doodgeboren veulens gevonden.
Was de rhino de oorzaak ??
ik ben ermee gestopt om dat dure onderzoek te laten doen.
De neurologische vorm is voor de DA herkenbaar.
Alle andere vormen van Rhino kosten een hoop geld voor onderzoek.

Ik weet nog dat een aantal jaren geleden vlak bij mij in de buurt de neurologische vorm heerste.
Door een goede en intensiefe behandeling hebben enkele paarden het gered.

Maar de hype van stallen sluiten en vervoers verboden ???

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:54

@brainless: Dat weet ik allemaal hoor, maar toch liever Droes als Rhino! En ik weet niet beter als dat de gevolgen van Rhino vele malen erger zijn dan die van Droes.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:57

Daffie9 schreef:
@brainless: Dat weet ik allemaal hoor, maar toch liever Droes als Rhino! En ik weet niet beter als dat de gevolgen van Rhino vele malen erger zijn dan die van Droes.

Ik heb ze liever beide niet :')

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:57

wat ik dan zo vreemd vind als er elk jaar rhino voorkomt waarom nu dan zo in de media en advieseerd de khns de concoursen te cancelen.......... sorry als ik er over heen heb gelezen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:59

montoya schreef:
wat ik dan zo vreemd vind als er elk jaar rhino voorkomt waarom nu dan zo in de media en advieseerd de khns de concoursen te cancelen.......... sorry als ik er over heen heb gelezen

Dat komt omdat het nu toevallig samenviel met grote wedstrijden.

koetshues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:00

Ik doe niet heel vaak mee aan de discussies hier maar wil me r nu toch even in mengen. Ik ben fokker en liefhebber van friese paarden en heb uit voorzorg alle contacten en met andere stallen, paarden en mensen van andere stallen verboden voor de mensen die hier komen. Dit doe ik niet om PANIEK te zaaien maar omdat ik om mn dieren geef en ze niet onnodig wil bloot stellen aan risicos!!!!!!
Als mensen niet willen erkennen dat Rhino een groot probleem is, is dit meestal om economische belangen en niet uit liefde voor de paarden.
Mijn paarden zijn mijn passie en ik zal er alles aan doen om ze te beschermen tegen de mensen die Rhino een hype noemen!!!!!!!!!!!!!!

Daffie9

Kijk, ik ben niet paniekerig, maar ik heb te maken met paarden van verschillende eigenaren, die overal en nergens komen...
Ik kan niet het risiko lopen dat het paard van iemand die wel heel voorzichtig is, door de andere roekeloze word besmet. vandaar is het door ons voorlopig verboden de paarden te vervoeren.
Ook hier is de 1 voor het vervoersverbod, de ander vind het onzin. Maar dan zul je net zien dat het paard van die, die voor het vervoersverbod is, word besmet door het paard van diegene, die ondanks alles, toch op wedstrijd is gegaan.
Ik snap de stal-houders wel.

Daffie9

Re: Rhinovirus

Idd Jumpie, ik ook liever niet

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:01

Ariebren schreef:
Daffie9 schreef:
3 jaar geleden hebben wij hier op stal een droesuitbraak gehad, geen 1 paard doodgegaan, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb! Voordeel van droes: 1 keer gehad is de kans miniem dat je paard het nog eens krijgt. Als je paard de neurologische vorm van Rhino krijgt, is de kans op volledige genezing redelijk, maar blijft altijd vatbaar of last houden van restsymptomen.
Je hoeft mij niks over paardenziektes vertellen, ben wel geen dierenarts maar heb wel járenlange ervaring.

En door al dat soort mensen wordt er nu paniek gezaaid.

Er zijn bij mij, net zoals bij veel andere fokkers elk jaar wel doodgeboren veulens gevonden.
Was de rhino de oorzaak ??
ik ben ermee gestopt om dat dure onderzoek te laten doen.
De neurologische vorm is voor de DA herkenbaar.
Alle andere vormen van Rhino kosten een hoop geld voor onderzoek.

Ik weet nog dat een aantal jaren geleden vlak bij mij in de buurt de neurologische vorm heerste.
Door een goede en intensiefe behandeling hebben enkele paarden het gered.

Maar de hype van stallen sluiten en vervoers verboden ???

Je kunt het natuurlijk op twee manieren bekijken, of je vindt het onzin paniekzaaierij of je kiijkt naar de paarden. En wat maakt het nou uit dat je even een weekje of wat langer op het terrein moet blijven en alleen in de bak kan rijden. Gewoon om te voorkomen! Zodat je niet achteraf kan zeggen. Goh had ik toch maar .. of we hadden toch de manege moeten sluiten.

Onze manege heeft in elk geval de keuze gemaakt hem eerst tot nader bericht te sluiten, ik ben het daar volledig mee eens. Waarom onnodig risico lopen?

Montoya, dat is inderdaad iets waarover ik me ook over verbaas. Heb de KNHS/MEDIA er nog NOOIT eerder over gehoord!

Jossien waarom adviseren ze dan nu ook de kleinere wedstrijden af te lassen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:01

koetshues schreef:
Ik doe niet heel vaak mee aan de discussies hier maar wil me r nu toch even in mengen. Ik ben fokker en liefhebber van friese paarden en heb uit voorzorg alle contacten en met andere stallen, paarden en mensen van andere stallen verboden voor de mensen die hier komen. Dit doe ik niet om PANIEK te zaaien maar omdat ik om mn dieren geef en ze niet onnodig wil bloot stellen aan risicos!!!!!!
Als mensen niet willen erkennen dat Rhino een groot probleem is, is dit meestal om economische belangen en niet uit liefde voor de paarden.
Mijn paarden zijn mijn passie en ik zal er alles aan doen om ze te beschermen tegen de mensen die Rhino een hype noemen!!!!!!!!!!!!!!

Hier ben ik het volledig mee eens _/-\o_

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:02

ik liep stage bij stal weidelust .. ben er net een week weg, ben toch blij dat ik geen drachtige merrie heb!

Yaka

koetshues schreef:

_/-\o_

Ariebren

Dus meiden, wanneer sluiten we alle mensen op als er een griep virus uitbreekt ??
Er zijn mensen die overlijden aan de gevolgen van de griep.

Maar iedereen op deze wereld gaat heen en weer, niest en hoest en hoopt dat hij niet geveld wordt door de griep.

Rhino is een zelfde soort ziekte.

Ik denk dat je eerder de hoofdprijs in de loterij hebt dan een dood paard door de rhino.

Javayo

vraagje, bij mij op stal zijn een hoop maatregelen getroffen (niet meer van het erf af mogen met de paarden, verzoek om niet op andere stallen te komen e.d.); het is echter wel een manegebedrijf en de manegeklanten blijven ook nog komen. Nu staat mijn paard wel in een andere stalgang als de manegepaarden, maar een vriendin van me rijdt hem sinds kort in een carousselles, dus met 16 paarden in de bak, waaronder zo'n 12 manegepaarden. Die paarden komen met veel meer verschillende mensen in contact, die de voorzorgsmaatregelen wellicht minder serieus nemen als de pensionklanten (met nadruk op wellicht :o);

ik vraag me nu dus af of het verstandig is om op dit moment mijn paard in die les mee te laten lopen, waar de paarden erg dicht op elkaar lopen en proesten e.d. Of is het paniekzaaierij? Ben nooit zo paniekerig, maar stalgenootjes begonnen hierover, en nu zit ik toch te twijfelen :o

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:03

wat zijn eigelijk de symptomen van je paard bij de neurologische variant