Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:53

Ja, altijd afbouwen. De omeprazole remt maagzuur, maar bij afname van omeprazole gaat de maag juist meer maagzuur produceren. Als je dus in een keer ophoud heb je de kans dat er een overproductie van maagzuur ontstaat.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:08

Nouvel schreef:
Maar de korrels mogen toch niet bij nat voer gegeven worden?

Lees even terug Nouvel, ik heb contact gehad met Abler hier over (vind het ook raar, ze schrijven ergens dat het lagje maagzuurbestendig is omdat het in de dunne darm opgenomen moet worden maar zo werkt omeprazole helemaal niet, dat moet echt in de maag z'n werk doen, de cellen waar het op werkt bevinden zich alleen in de maagwand. Daarnaast zit de omeprazole in spuiten ook niet 'ingepakt').

Maar goed, het mág dus in appelmoes, mits het niet te lang van te voren klaar gemaakt wordt, dus over zoiets als 'geweekte' wiesencobs/fetura e.d. wat het vocht al goed opgenomen heeft kan het dus ook (als je 't maar direct geeft). Care4Life met een klein beetje lijnzaad heb ik ook geprobeerd maar werkt hier ook niet optimaal. Mijn dame is zo handig dat ze het laatste beetje poeder in de bak laat en daar zit dan echt meer dan de helft aan korrels nog in (ook met geweekt Fetura laat ze een flinke hap liggen en daar blijken dan de meeste korrels nog in te zitten terwijl die bovenop het voer gegaan zijn...) Dan krijgt ze gewoon te weinig binnen en met name met de bute is dat dus niet wenselijk.

Ik gooi dus in 4 flinke theelepels ongezoete appelmoes zowel de bute als de abprazole en dat gaat prima. Valt er ook wel es een kloddertje uit d'r mond maar dat is lang niet zo veel als wat ze in de voerbak achter laat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:24

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:25

thatoetje schreef:
Bij verdenking aan een maagzweer wordt meestal omeprazole toe geschreven. Ik begreep dat dit ongezond is? Dan zou het maagzuur te veel af remmen en dat zou van invloed zijn op andere gunstige maag/darmculturen?

Klopt, remmen van maagzuur is niet bevorderlijk voor de spijsvertering, maar een maagzweer ook niet. Eerst maagzweer behandelen en daarna darmflora herstellen is dus geen overbodige luxe, maar je zult echt de maagzweer moeten behandelen wil je van het probleem af komen. Twijfel je over de diagnose, dan eerst zeker weten dat die helder is.

thatoetje schreef:
Bestellen via Abler hebben al veel mensen gedaan las ik in dit topic. Welke bestellen jullie dan en hoe lang geven jullie dit? De spuitvorm leek mij gunstig. Duurt het lang voordat je de bestelling hebt en kun je betalen via je reguliere bank of moet dat per creditcard?

Of je het snel binnen hebt hangt er van af of je met spoedlevering bestelt, kost 30 dollar extra maar dan heb je het binnen 5 dagen in huis. Ik heb op dit moment een bestelling klaar staan, die gaat vandaag of morgen weg (wacht even op betaling van iemand die mee bestelt), als je wilt kun je nog meebestellen met mij, moet je even aangeven wat je wilt hebben, dan laat ik je weten wat je naar mij over kunt maken en verstuur ik het met binnenlandse post zodra het binnen is (of je komt het ophalen). Ik bestel de kleine zakjes korrels omdat ik nog maar kort hoef te geven, ik geef preventief omdat ze op bute staat. Wil je een kuur geven dan is een bulkzak voordeliger. Je kunt ook per bank betalen, je krijgt dan zelfs korting.

thatoetje schreef:
Wat is een goed homeopatisch / natuurlijk alternatief? Mastic horse (purepaardenvoeding.nl of Den Hoek) bied hier voor een alternatief? Iemand daar ervaring mee? En hoe lang en hoe veel werd dit dan gegeven?
'homeopathisch' is echt iets anders dan 'natuurlijk' of plantaardig. Ik ben zelf veterinair homeopaat maar behandel nu zelf - naast homeopathie - ook met reguliere middelen. Zéker als er sprake is van aangetoonde maagzweren. Mastic horse kán voldoende zijn maar bleek voor mijn merrie in combinatie met bute niet genoeg. Ik blijf dit wel als nagehandeling geven als ze eenmaal van de bute af is, dan gaat ze ook van de omeprazole af.

thatoetje schreef:
Kunnen deze dingen bij elkaar sympthomen zijn van een maagzweer?
Natuurlijk kun je alleen via scopie zien of er echt maagzweren aanwezig zijn, maar ik vindt dit wel een belasting voor de pony. Optioneel beginnen met een kuur mastic horse en mocht er erg veel verbetering optreden dan omeprazole te bestellen via abler? En mocht het echt niet baten dan kan een scopie altijd nog. Zou dit een idee zijn volgens de kenners hier?

Ik vind de symptomen te 'vaag' en te algemeen om daaruit te concluderen dat'ie een maagzweer heeft. Het zou kunnen maar het kan ook dat'ie gewoon in 'verminderde conditie' is door een niet optimale spijsvertering of ander zaken. Stress is iets wat wel een factor is die mee speelt maar wil niet zeggen dat'ie (al) maagzweren heeft. Overigens kun je dát wel weer heel goed homeopathisch behandelen, ook de algehele conditie
Ik denk dat eerst Mastic Horse geven en kijken wat hij daar mee doet een goed idee is. Dit middel is ook voldoende als er nog geen grote maagzweren zijn maar wel al beginnende maagzweren. Het kan zijn dat 1 of 2 potjes hier van al genoeg zijn om hem in een betere conditie te krijgen. Al zou ik dan voor de zekerheid wel ook iets als yeasacc voor de darmen geven, Astrid heeft daar tegenwoordig een mooi product voor maar Abler heeft ook zakjes voor de darmen, Active heet dat.. Als je niet zeker bent van maagzweren en je paard laat niet echt pijnklachten zien (singeldwang, pijnlijke buik, kribbenbijten, luchtzuigen, overmatig bolle buik etc) zou ik niet zomaar 'blind' omeprazole gaan geven. Als het probleem meer vanuit de darmen komt maak je nl. het probleem alleen maar groter.

Maar goed, bovenstaande is mijn mening en vanuit mijn kennis en ervaring ;) Ik ben geen dierenarts.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:32

Mizora schreef:
Nee, omeprazole moet wel degelijk in de dunne darm opgenomen worden. De cellen bevinden zich inderdaad in de darmwand, maar die worden niet vanuit de maag gevoed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Omeprazole#Pharmacology

Nou, da's apart... Ik ben nadat ik dat op de site van Abler las aan het zoeken geweest en ik kwam dus info tegen dat het in de maag z'n werk moest doen... kan ik nu natuurlijk niet 123 terug vinden, maar ik was naar deze info op zoek.... Thanks
Maar goed, dan nog kan het volgens Abler zelf dus wel kort in vochtige omgeving, zolang je het maar direct toe dient, het laagje lost nl. niet direct op (klopt ook wel, ik heb het een keer wat later gegeven omdat er iets tussen kwam wat eerst even moest, bij de bute-korrels zag je toen dat die al lichter van kleur werden omdat het laagje aan't oplossen was maar de blauwe korrels waren nog perfect donkerblauw.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:40

Er zijn twee soorten middelen tegen maagzuur: maagzuurproductieremmers: deze moeten via de dunne darm opgenomen worden, en maagzuurbinders: deze moeten in de maag hun werk doen.

De werkzame stoffen in Rennie zijn magnesiumcarbonaat en calciumcarbonaat. Dit zijn maagzuurbinders. Ze maken van 2H+ + CO3 2- → H2O + CO2. Oftewel: ze zetten de zure deeltjes om in water (en koolstofdioxide). Dit werkt dus heel acuut zuurremmend.

Omeprazole vermindert de aanmaak van maagzuur, dat effect duurt langer, maar werkt ook minder snel.

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:11

Mocht iemand nog wat bestellen bij Abler en ik wat mee mag bestellen graag pb sturen.

thatoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:19

Francis schreef:
Ik vind de symptomen te 'vaag' en te algemeen om daaruit te concluderen dat'ie een maagzweer heeft. Het zou kunnen maar het kan ook dat'ie gewoon in 'verminderde conditie' is door een niet optimale spijsvertering of ander zaken. Stress is iets wat wel een factor is die mee speelt maar wil niet zeggen dat'ie (al) maagzweren heeft. Overigens kun je dát wel weer heel goed homeopathisch behandelen, ook de algehele conditie
Ik denk dat eerst Mastic Horse geven en kijken wat hij daar mee doet een goed idee is. Dit middel is ook voldoende als er nog geen grote maagzweren zijn maar wel al beginnende maagzweren. Het kan zijn dat 1 of 2 potjes hier van al genoeg zijn om hem in een betere conditie te krijgen. Al zou ik dan voor de zekerheid wel ook iets als yeasacc voor de darmen geven, Astrid heeft daar tegenwoordig een mooi product voor maar Abler heeft ook zakjes voor de darmen, Active heet dat.. Als je niet zeker bent van maagzweren en je paard laat niet echt pijnklachten zien (singeldwang, pijnlijke buik, kribbenbijten, luchtzuigen, overmatig bolle buik etc) zou ik niet zomaar 'blind' omeprazole gaan geven. Als het probleem meer vanuit de darmen komt maak je nl. het probleem alleen maar groter.
Maar goed, bovenstaande is mijn mening en vanuit mijn kennis en ervaring ;) Ik ben geen dierenarts.

Dankjewel voor je antwoord. Yea-sacc word al gegeven in combinatie met biergist. We zijn hier mee begonnen omdat zij zand likte en zand koliek gehad heeft vlak na een verhuizing. Het zand likken werd hier minder op maar verdween niet. Als aanvulling een liksteen gegeven en hier werd de eerste week echt van gegeten, maar blijft nu links liggen. Zand eten zie ik af en toe nog wel maar in mindere mate.. Hier voor maandelijks een psyllium kuur en elke dag geweekt lijnzaad in combi met lucerne en een balancer. Er is wel altijd ruwvoer aanwezig in de paddock. Vandaar ook de gedachte maagzweer in combinatie met de gevoelige plek op de borst/voorbenen, en doffe vacht. Buik is niet echt opgeblazen verder dankzij de gisten. Soms wel wat gevoelig (bijvoorbeeld tijdens hengstigheid) Ik denk dat ik ga beginnen met mastic horse en eens kijken of dit verschil maakt! Ik neem aan dat dit gewoon veilig is om te geven in combinatie met lucerne en de balancer? Ik zal later een update plaatsen met mijn bevindingen. Misschien leuk om te delen, of dat anderen er eventueel wat aan hebben. Heel erg bedankt voor het mee denken!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:02

Ja, masticha is gewoon veilig te voeren, het is een poeder gemaakt van het hars van een boom uit Griekenland. Je hebt er ook maar heel weinig van nodig per dag.

Je kent dit filmpje al om zelf te checken of je paard maagzweren heeft?
https://youtu.be/Fr05hMmLCY4

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:48

Ik merk zeker verschil met mastic horse

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:47

Ik heb een dichte abprazole plus bulk pack te koop. Pb bij interesse.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:19

Ik ga deze week abprazole plus bulk packs bestellen. Bij 10 bestellen 43% korting. Wie wil er mee doen?

thatoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:07

Francis schreef:
Ja, masticha is gewoon veilig te voeren, het is een poeder gemaakt van het hars van een boom uit Griekenland. Je hebt er ook maar heel weinig van nodig per dag.

Je kent dit filmpje al om zelf te checken of je paard maagzweren heeft?
https://youtu.be/Fr05hMmLCY4

Ik heb 1 potje mastic horse besteld en ga kijken of ik hier mee resultaat zie. De punten op het filmpje heb ik na gekeken. Ik kreeg voornamelijk reactie op het gedeelte bij/richting richting de flanken. Onder de buik ook wel reactie. Ik kijk even of het verschil gaat maken met de mastic horse, ben begonnen met maag support en blijf de gisten voor de darmen ook gebruiken.

xDenies schreef:
Ik merk zeker verschil met mastic horse

In wat voor opzicht merk je hier in verschil bij jou paard?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:30

In plaats van dat ze heel erg in zichzelf gekeerd was, veel opener, vrolijker, meer aanwezig. Absoluut positief. Echter geef ik het niet iedere dag maar zoveel als mogelijk als ik op stal ben.

Het is niet in één week verschil overigens ... ik zag pas na een maand verschil en het beste verschil merkte ik nadat ik een aantal weken gestopt was.

thatoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:23

xDenies schreef:
In plaats van dat ze heel erg in zichzelf gekeerd was, veel opener, vrolijker, meer aanwezig. Absoluut positief. Echter geef ik het niet iedere dag maar zoveel als mogelijk als ik op stal ben.

Het is niet in één week verschil overigens ... ik zag pas na een maand verschil en het beste verschil merkte ik nadat ik een aantal weken gestopt was.

Dat klinkt erg goed! Reageerde jou paard ook gevoelig op de buik/rug/borst?
Ik wilde beginnen met een 14 dagen kuur en kijken of er wat verschil in zit. Hoeveel gram per dag geef jij? In combinatie met andere supplementen/brokjes?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:28

Met 14dagen ga je niets bereiken in ieder geval. Het is een natuurproduct en heeft langer de tijd nodig.

Ik gaf één schepje over brokken heen toen ik voor het eerst begon, een maand lang, iedere dag. Ik geef nu als ik er ben twee scheppen door speedibeet (gemengd met slobber) heen en dan krijgt ze nog een summerfit koek. Helaas ben ik wegens gezondheidsklachten gedoemd tot twee keer gaan momenteel. Hoop daar snel verandering in te kunnen brengen.
Ze komt hier wel iedere dag buiten en krijgt meerdere keren per dag een berg hooi.

Ze reageerde op ieder acupunctuur punt en je hoort haar darmen heel erg rommelen.

Nu heeft die van mij wel chemo gehad wat haar hele lichaam een optater heeft gegeven. Dus lastig vergelijkingsmateriaal.

thatoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:34

xDenies schreef:
Met 14dagen ga je niets bereiken in ieder geval. Het is een natuurproduct en heeft langer de tijd nodig.

Ik gaf één schepje over brokken heen toen ik voor het eerst begon, een maand lang, iedere dag. Ik geef nu als ik er ben twee scheppen door speedibeet (gemengd met slobber) heen en dan krijgt ze nog een summerfit koek. Helaas ben ik wegens gezondheidsklachten gedoemd tot twee keer gaan momenteel. Hoop daar snel verandering in te kunnen brengen.
Ze komt hier wel iedere dag buiten en krijgt meerdere keren per dag een berg hooi.

Ze reageerde op ieder acupunctuur punt en je hoort haar darmen heel erg rommelen.

Nu heeft die van mij wel chemo gehad wat haar hele lichaam een optater heeft gegeven. Dus lastig vergelijkingsmateriaal.

Bedankt voor je tips. Ik heb nog een extra potje bij gekocht. Dan heb ik genoeg voor 28 dagen, en zal dan ook iedere dag 1 schepje geven over het voer.

Chemo voor je paard? Oei wat heftig! Waarom kreeg ze dit?

Hoop dat je snel weer beter bent, zelf ziek zijn is ook vreselijk :(:)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:52

Suusje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:30

Ik ben nog nieuw hier, dus ik hoop dat ik dit bericht op de goede plek neerzet.

Mijn merrie heeft een maagzweer. Dit is klinisch vastgesteld door de dierenarts. Ze heeft nu 3 kuren Ulcergold gehad en daar reageert ze heel goed op.
Blij op stal, goed eten en met rijden (en dan voornamelijk doorsluiten in galop) .

Echter, na afbouw is het binnen een week weer mis. Nauwelijks ruwvoer eten, ook luzerne niet. Staat achterin de stal, gaapt erg veel etc. De dieeenarts adviseert nu lange tijd Ulcer te geven, 1 maand volledig en 1 maand 50%

Nu heb ik 5 dagen Abler geprobeerd en ik merk nauwelijks verbetering. Helaas, want Ulcergold begont wel een hele dure hobby te worden.

Zijn er mensen die dit herkennen? En is Abler echt net zo goed?

Voor wat betreft voeding krijgt ze 5 keer per dag ruwvoer, staat enkele uren op de weide en krijgt een halve kilo Havens Gastro per dag. Met Pavo Vital Complete voor de zekerheid om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Ik word er echt een beetje wanhopig van, wie heeft er goede tips!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:19

Welkom op bokt Suusje 101. Heel vervelend dat er bij je paard maagzweren geconstateerd zijn en helaas ook heel herkenbaar dat je er niet na een weekje behandelen vanaf bent. Er staat erg veel informatie in dit topic, ikzelf heb er veel aan gehad.

Wat was je dosering van de Ulcergold en hoeveel voer je van de Abler? Had je van Abler ook de spuiten of de bolletjes? zowel Ulcergold als Abler bestaan uit Omeprazole, dus dat zou geen verschil kunnen geven. Alleen de dosering. bij bulkverpakking met bolletjes van Abler, is het namenlijk verstandig om echt te wegen wat je voert. Ook is de kans aanwezig dat je paard niet alle bolletjes binnen krijgt.

In het topic is wel eerder aangekaart dat de hoeveelheid omeprazole in Abler niet altijd overeenkomt met wat er op de verpakking staat. Of dit waar is, geen idee.

Wat betreft voer kan ik alleen aangeven wat goed werkt voor mijn paard. Zelf ben ik geen fan van de gastro plus vanwege de granen die er in zitten, maar er zijn wel paarden die het er goed op doen (ik vermoed vanwege de calciumcarbonaat, die het maagzuur neutraliseert, kan je ook zelf los geven). waarom voer je zowel vitaminebrok als Gastro? Ik zou een tijdje overschakelen op alleen vitaminekorrel, geeft minder belasting op de maag. Daarnaast is goed hooi van belang. Mijn paard reageerde slecht op de voordroog, bleef daardoor altijd beetje water bij de mest houden, met hooi gelukkig geen last meer van. En vooral onbeperkt hooi, dat ze altijd iets te knabbelen waardor er altijd maagvulling is en het zuur niet de maagwand kan irriteren.

Voor mij is het een hele zoektocht geweest om te achterhalen wat nu maagzweren triggerde en hoe ik ze kon voorkomen. Stres is een belangrijke factor.

Suusje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:44

Hoi Weidebloem,

Dank je voor je uitgebreide reactie.
De dosering is bij beiden voor 500 kg. Dat is ook echt wat ze weegt.
Van Abler heb ik de pasta vorm. Gaat er zonder problemen in. Ze is het inmiddels gewend!
Het grote verschil is dat met Ulcer echt meteen verbetering merkbaar is. Vooral met rijden, dan is ze vlot en voorwaarts. En nu zwaait ze echt met de staart een vooral in galop met zwaarder werk als de arbeidspirouette, stopt ze gewoon met lopen. Durf haar ook niet goed door te drukken, omdat ik bang ben dat ze misschien last heeft. En zo afwachtend rijden komt de training ook niet ten goede.

Dat had ik met Abler eigenlijk ook verwacht. En begin nu te twijfelen of Abler wel echt hetzelfde werkt. (Het is bijna te moo om waar te zijn met dat prijsverschil) Maar de reacties hier en op hun eigen reviews zijn heel goed.

Ze krijgt een vitamine korrel omdat we hier op zandgrond wonen. Daar zit een tekort aan selenium in. Verder voeren we niet zoveel brok, en dan bestaat snel het risico op tekorten. Vandaar de aanvulling.

De merrie is sinds 2 jaar in ons bezit en ik ken haar sinds ze een jaarling is. Nooit maagklachten gehad. Ook totaal geen stress type trouwens.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat we in november nieuw hooi hebben gekocht. Een maand later begonnen de klachten. Ze eet dit hooi niet goed. Maar volgens de da kan ze geen maagzweer ontwikkelen doordat ze weinig hooi wil eten omdat het bv niet lekker is. Onze andere 5 paarden eten het allemaal wel en die hebben geen klachten.

Puzzelen inderdaad naar wat de oorzaak kan zijn.
Maar nu zit ik dus eerst in dubio om voorlopig Abler te blijven proberen. Of om toch maar voor €1.000 Ulcer te kopen.
En dit dilemma kan ik niet met de dierenarts bespreken want ja..... die kan niet met niet goedgekeurde en erkende medicijnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:46

Door te weinig hooi eten kan dit zeker hoor..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:00

Je zou kunnen kijken of je met een spuit van Ulcer nu weer gelijke verlichting merkt, of dat de maagzweer misschien verergerd is na de eerste behandeling waardoor het langer duurt eer er verlichting is voor je paard. Ompeprazole verlaagt de productie maagzuur, maar als je niet afbouwt is er de kans dat de maag als tegenreactie meer maagzuur gaat produceren. Althans, zo is het mij uitgelegd. Het kan dus zijn dat de maagzweer (of zweren) die aan het herstellen waren door de medicatie, in een klap groter zijn geworden door de toename van maagzuur.

Eet je paard het hooi nog steeds slecht? Of inmiddels een nieuwe lading? Mijn paard is ook niet echt van het nerveuze type en schrikt niet snel, maar wel een echte binnenvetter. Zij werd down van het op stal staan, nu ze s'-winters ook buiten staat gaat het goed.

Wat betreft training zou ik tijdens de eerste maand van behandelen je training echt terug schroeven. Maagzweren hebben de tijd nodig om te herstellen en kunnen in de tussentijd echt pijn doen. wat ikzelf deed was voor het rijden een beetje natriumbicarbonaat geven en met name in de training richten op soepel houden, onderhouden van spieren, meer niet, lekker basic.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:21

Helaas heeft mijn pony te veel andere klachten. Dus ik heb nu 1 bulkpak en iets meer dan 20 schepjes (gemeten maar na 20 gestopt) in de aangebroken zak over. Dus als iemand op korte termijn wat nodig heeft zijn die ter overname. Ik zal ze op de markt zetten.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:45

Sybelle schreef:
Helaas heeft mijn pony te veel andere klachten. Dus ik heb nu 1 bulkpak en iets meer dan 20 schepjes (gemeten maar na 20 gestopt) in de aangebroken zak over. Dus als iemand op korte termijn wat nodig heeft zijn die ter overname. Ik zal ze op de markt zetten.

Is verkocht.