Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Nouvel schreef:Maar de korrels mogen toch niet bij nat voer gegeven worden?
thatoetje schreef:Bij verdenking aan een maagzweer wordt meestal omeprazole toe geschreven. Ik begreep dat dit ongezond is? Dan zou het maagzuur te veel af remmen en dat zou van invloed zijn op andere gunstige maag/darmculturen?
thatoetje schreef:Bestellen via Abler hebben al veel mensen gedaan las ik in dit topic. Welke bestellen jullie dan en hoe lang geven jullie dit? De spuitvorm leek mij gunstig. Duurt het lang voordat je de bestelling hebt en kun je betalen via je reguliere bank of moet dat per creditcard?
thatoetje schreef:'homeopathisch' is echt iets anders dan 'natuurlijk' of plantaardig. Ik ben zelf veterinair homeopaat maar behandel nu zelf - naast homeopathie - ook met reguliere middelen. Zéker als er sprake is van aangetoonde maagzweren. Mastic horse kán voldoende zijn maar bleek voor mijn merrie in combinatie met bute niet genoeg. Ik blijf dit wel als nagehandeling geven als ze eenmaal van de bute af is, dan gaat ze ook van de omeprazole af.Wat is een goed homeopatisch / natuurlijk alternatief? Mastic horse (purepaardenvoeding.nl of Den Hoek) bied hier voor een alternatief? Iemand daar ervaring mee? En hoe lang en hoe veel werd dit dan gegeven?
thatoetje schreef:Kunnen deze dingen bij elkaar sympthomen zijn van een maagzweer?
Natuurlijk kun je alleen via scopie zien of er echt maagzweren aanwezig zijn, maar ik vindt dit wel een belasting voor de pony. Optioneel beginnen met een kuur mastic horse en mocht er erg veel verbetering optreden dan omeprazole te bestellen via abler? En mocht het echt niet baten dan kan een scopie altijd nog. Zou dit een idee zijn volgens de kenners hier?
Mizora schreef:Nee, omeprazole moet wel degelijk in de dunne darm opgenomen worden. De cellen bevinden zich inderdaad in de darmwand, maar die worden niet vanuit de maag gevoed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Omeprazole#Pharmacology
Francis schreef:Ik vind de symptomen te 'vaag' en te algemeen om daaruit te concluderen dat'ie een maagzweer heeft. Het zou kunnen maar het kan ook dat'ie gewoon in 'verminderde conditie' is door een niet optimale spijsvertering of ander zaken. Stress is iets wat wel een factor is die mee speelt maar wil niet zeggen dat'ie (al) maagzweren heeft. Overigens kun je dát wel weer heel goed homeopathisch behandelen, ook de algehele conditie
Ik denk dat eerst Mastic Horse geven en kijken wat hij daar mee doet een goed idee is. Dit middel is ook voldoende als er nog geen grote maagzweren zijn maar wel al beginnende maagzweren. Het kan zijn dat 1 of 2 potjes hier van al genoeg zijn om hem in een betere conditie te krijgen. Al zou ik dan voor de zekerheid wel ook iets als yeasacc voor de darmen geven, Astrid heeft daar tegenwoordig een mooi product voor maar Abler heeft ook zakjes voor de darmen, Active heet dat.. Als je niet zeker bent van maagzweren en je paard laat niet echt pijnklachten zien (singeldwang, pijnlijke buik, kribbenbijten, luchtzuigen, overmatig bolle buik etc) zou ik niet zomaar 'blind' omeprazole gaan geven. Als het probleem meer vanuit de darmen komt maak je nl. het probleem alleen maar groter.
Maar goed, bovenstaande is mijn mening en vanuit mijn kennis en ervaring Ik ben geen dierenarts.
Francis schreef:Ja, masticha is gewoon veilig te voeren, het is een poeder gemaakt van het hars van een boom uit Griekenland. Je hebt er ook maar heel weinig van nodig per dag.
Je kent dit filmpje al om zelf te checken of je paard maagzweren heeft?
https://youtu.be/Fr05hMmLCY4
xDenies schreef:Ik merk zeker verschil met mastic horse
xDenies schreef:In plaats van dat ze heel erg in zichzelf gekeerd was, veel opener, vrolijker, meer aanwezig. Absoluut positief. Echter geef ik het niet iedere dag maar zoveel als mogelijk als ik op stal ben.
Het is niet in één week verschil overigens ... ik zag pas na een maand verschil en het beste verschil merkte ik nadat ik een aantal weken gestopt was.
xDenies schreef:Met 14dagen ga je niets bereiken in ieder geval. Het is een natuurproduct en heeft langer de tijd nodig.
Ik gaf één schepje over brokken heen toen ik voor het eerst begon, een maand lang, iedere dag. Ik geef nu als ik er ben twee scheppen door speedibeet (gemengd met slobber) heen en dan krijgt ze nog een summerfit koek. Helaas ben ik wegens gezondheidsklachten gedoemd tot twee keer gaan momenteel. Hoop daar snel verandering in te kunnen brengen.
Ze komt hier wel iedere dag buiten en krijgt meerdere keren per dag een berg hooi.
Ze reageerde op ieder acupunctuur punt en je hoort haar darmen heel erg rommelen.
Nu heeft die van mij wel chemo gehad wat haar hele lichaam een optater heeft gegeven. Dus lastig vergelijkingsmateriaal.