[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:33

marleen_usar schreef:
Hier gaat het goed gisteren kwam ik slijm tegen op de grond, en ik hou de pollen in de gaten.

Fijn dat het met jou paard goed gaat. Bij mijn pony komt er geen snot meer uit de neus. Wel vaak een vieze neus

IwanLuver

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:09

Mijn paard heeft 3 weken geleden de laatste kuur bij Equisana gehad en ze gaat erg goed. Vorig weekend nog een keer hoesten en 1x flinke snot, maar nu geen hoesten en benauwdheid meer!

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:14

IwanLuver schreef:
Mijn paard heeft 3 weken geleden de laatste kuur bij Equisana gehad en ze gaat erg goed. Vorig weekend nog een keer hoesten en 1x flinke snot, maar nu geen hoesten en benauwdheid meer!

Oh wat fijn zeg. Hoeveel behandelingen heeft je paard gehad? Ik hou dat ook nog in mijn achterhoofd.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:08

Die van mij is sinds een paar dagen weer aan het hoesten icm snot. Ook loopt er soms een heldere traan uit haar oog. Zouden de pollen ook mee spelen nu?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:55

er staat inmiddels wel weer e.e.a. in bloei natuurlijk, dus ja dat zou goed kunnen.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:34

Connie76 schreef:
IwanLuver schreef:

Oh wat fijn zeg. Hoeveel behandelingen heeft je paard gehad? Ik hou dat ook nog in mijn achterhoofd.

10, dat is standaard

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:50

Ik kwam laatst ZuiverZout tegen die Salzmax apparaten verkoopt. Op het moment huur ik er nu 1 om uit te proberen. Ik heb ontdekt dat het een vrij nieuw bedrijf is. Zijn er meer mensen die het kennen en/of uitproberen?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:25

Bralindy schreef:
Ik kwam laatst ZuiverZout tegen die Salzmax apparaten verkoopt. Op het moment huur ik er nu 1 om uit te proberen. Ik heb ontdekt dat het een vrij nieuw bedrijf is. Zijn er meer mensen die het kennen en/of uitproberen?

Ik zag die advertentie op facebook idd. Datzelfde apparaat kost bij andere aanbieders fors minder, rond de 400 euro namelijk, tewijl deze winkel 679 rekent. Er zijn hier in het topic mensen die hem hebben geloof ik. Als je inderdaad zoveel geld wil uitgeven kun je beter een beetje doorsparen voor een flexineb. Daarbij is dit geen bedrijf dat "doet" in paarden. Niet dat dat persee een probleem is, maar toch. Ik koop mijn spullen liever daar waar het duidelijk is dat er expertise is.

edit: hier bijvoorbeeld https://www.paardenkruiden.nl/luchtwegen-paard/68-inhalator-voor-paarden-w15680-inhalator-voor-paarden-inhalator-voor-de-bovenste-en-onderste-luchtwegen-inhalatie-bij-luchtwegen-.html

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:50

Vandaag was het warm en na 2 jaar reed mijn dochter een paar rondjes in stap en toen ze klaar was toen was hij aan het pompen. Dus we gaan het nu doen als het niet zo warm is.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:00

Bedankt voor de tip! Ik zit nu wel echt te twijfelen. Gezien de 2 goedkopere echt zijn voor alleen zout maar de flexineb ook voor meerdere medicijnen gebruikt kunnen worden... Wat is wijsheid. De prijs van de flexineb vind ik behoorlijk schrikken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:15

Bralindy schreef:
Bedankt voor de tip! Ik zit nu wel echt te twijfelen. Gezien de 2 goedkopere echt zijn voor alleen zout maar de flexineb ook voor meerdere medicijnen gebruikt kunnen worden... Wat is wijsheid. De prijs van de flexineb vind ik behoorlijk schrikken.

Ik heb zelf een flexineb, en ben daar heel erg blij mee. Voordeel is inderdaad dat je er vanalles in kunt vernevelen, naast zoutoplossing. Ander voordeel is dat de flexineb op batterij gaat en je dus niet afhankelijk bent van een stopcontact. Je kunt er dus mee wandelen en zelfs longeren (al doe ik dat dan niet).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:28

Bralindy schreef:

Ik heb de goedkopere versie.
Niet die van waldhausen maar wel zelfde prijs en wat hij kan.

Hiermee hou in haar echt best goed stabiel.
Ik laat haar momenteel 1-2x per week inhaleren.
Ze vind het zelf absoluut niet vervelend om te doen.

Binnenkort komt misschien een dochter van mijn collega haar ook een beetje beweging geven. Wat ook weer positief op de algehele conditie kan werken.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:43

Onze pony gaat toch eind deze week naar Equisana.
Net weer flink hoesten en benauwd. Flexineb ongedaan en na het vernevelen stopte het hoesten.

Wij zijn heel blij met de flexineb. We kunnen tijdens het vernevelen ermee stappen. Ook maakt hij geen geluid.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:45

Hoi,
Ik zit met een probleempje.
Ik doe regelmatig vrijheidsdressuur met mijn shetland merrie van 13 jaartjes. En ze kan sinds een tijdje nu liggen op commando. Alleen vaak als ze dan ligt, gaat ze hoesten en dan echt 3 keer achter elkaar en dan even later weer.. Ook versneld haar ademhaling wat en kreunt ze en gaat ze plat liggen. Zodra ze staat, briest ze een keer en dan is het ook gelijk weer klaar.
Verder is ze tijdens het liggen heel aanhankelijk en vind ze het heerlijk om dan lekker te knuffelen als ze dus niet hoest, kreunt, of snel ademt.
Ik maak me best wel zorgen er om.
Misschien dat het nog nuttig is om te zeggen maar er is een kleine kans dat ze drachtig is.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:36

Kom ik hier even binnenvallen :o

Mijn merrie heeft sinds beschimmelde voordroog te krijgen (deze is al een week en half ongeveer weg, staat op droog hooi nu) een hoest om u tegen te zeggen. In de weide hoest ze tijdens het eten, onder het zadel en tijdens beweging hoest ze alles eruit wat ze eruit kan hoesten. In rust dus geen snot of klodders over het algemeen, tenzij ze gehoest heeft, maar op rit worden de klodders natter en komt het er vlotter uit. Het lijkt voornamelijk haar rechterneusgat te zijn, links komt er niet echt iets uit, behalve echt klare, doorzichtige en dunne vloeistof, het normale. Het is lichtgele/witte snot dat eruit komt, echt best degoutant. Stinken doet het wel niet, koorts heeft ze ook niet... voor de rest gaat ze best vlot buiten en gedraagt ze zich daar niet anders dan anders.

Ik weet niet goed of ik nu al de DA zou moeten bellen, want ik vrees er nogal voor dat ze dan meteen hoteldebotel een AB-kuur voorschrijven en ze heeft recent nog een hele zware AB kuur gehad voor een buikvliesontsteking en heeft een leverontsteking (ontdekt in kliniek), dus dat zou echt geen pretje zijn voor haar lever, die nog steeds niet terug oké is. Nog tips? Ik lees zoveel nachtmerrieverhalen....

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:55

Kirania schreef:
Kom ik hier even binnenvallen :o

Mijn merrie heeft sinds beschimmelde voordroog te krijgen (deze is al een week en half ongeveer weg, staat op droog hooi nu) een hoest om u tegen te zeggen. In de weide hoest ze tijdens het eten, onder het zadel en tijdens beweging hoest ze alles eruit wat ze eruit kan hoesten. In rust dus geen snot of klodders over het algemeen, tenzij ze gehoest heeft, maar op rit worden de klodders natter en komt het er vlotter uit. Het lijkt voornamelijk haar rechterneusgat te zijn, links komt er niet echt iets uit, behalve echt klare, doorzichtige en dunne vloeistof, het normale. Het is lichtgele/witte snot dat eruit komt, echt best degoutant. Stinken doet het wel niet, koorts heeft ze ook niet... voor de rest gaat ze best vlot buiten en gedraagt ze zich daar niet anders dan anders.

Ik weet niet goed of ik nu al de DA zou moeten bellen, want ik vrees er nogal voor dat ze dan meteen hoteldebotel een AB-kuur voorschrijven en ze heeft recent nog een hele zware AB kuur gehad voor een buikvliesontsteking en heeft een leverontsteking (ontdekt in kliniek), dus dat zou echt geen pretje zijn voor haar lever, die nog steeds niet terug oké is. Nog tips? Ik lees zoveel nachtmerrieverhalen....

Wat vervelend voor je paard. Vaak als het snot groen is dan komt het door een bacterie en bij wit snot een allergie. Ik weet niet of je paard altijd buiten staat of op stal? Het beste is buiten en indien toch binnen dan niet op stro. Ik zou er wel een dierenarts bij halen. Misschien ook een bronchoscopie/longspoeling laten doen zodat je weet wat de oorzaak is. Succes

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:20

Ik zou sowieso bronchoscopie doen. Het kan best dat je paard extreem reageert op de schimmels van eerder. Daardoor kan zij veel slijm produceren en dus hoesten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:25

Wat zouden jullie zeggen van stalling in 24/7 groepsstal (paddock met overdekte schuilstal) waarbij in de schuilstal stro ligt.

Zou dit een issue kunnen worden voor gevoelige luchtwegen of is het feit dat er voldoende ventilatie is, de kansen moeten afnemen?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:36

Ik denk zeker wel dat dat een issue kan worden. Ze gaan er (neem ik aan) toch in liggen, en aan knabbelen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:59

Het ene paard kan het hebben, het andere niet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:19

Ik niks van te zeggen, dat kan pas als je het uit probeert.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:40

Die van mij heeft een stofallergie maar reageert dus niet op het stro in de schuilstal. Hij eet er ook van. Hij had vorige week na een buitenritje wat wittig snot, maar ik heb een vermoeden dat dat door de pollen komt, hij heeft namelijk ook een ernstige pollenallergie. In de winter dus nergens last van ondanks het stro.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:14

Ik heb een solar pomp besteld dan kan ik water uit de sloot halen om de bak nat te houden. De bak is niet groot maar wel stoffig met die zon.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:01

Fjew, hebben jullie zo'n last met het stoffige weer met jullie paarden? :=

Nu krijg ik het trouwens zelf wel een beetje benauwd. Merrie is paar weken geleden naar equitom geweest en dat was een absolute ramp en vooral veel geldverlies. Nu na het DAbezoek voor haar hoesten, dilaterol voor 70 euro per fles en ik dien fungiconazol te geven aan 160 euro per doosje, en daar twee doosjes van. Schimmelinfectie zei ze, wat ik ook dacht ivm het beginnen van het hoesten vlak na beschimmeld hooi te krijgen. Heeft iemand ervaring met dit laatste? Blijkbaar is het origineel voor katten en honden maar wordt het vaker gebruikt ook bij paarden aan een hogere dosering.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:55

Kirania schreef:
Fjew, hebben jullie zo'n last met het stoffige weer met jullie paarden? :=

Nu krijg ik het trouwens zelf wel een beetje benauwd. Merrie is paar weken geleden naar equitom geweest en dat was een absolute ramp en vooral veel geldverlies. Nu na het DAbezoek voor haar hoesten, dilaterol voor 70 euro per fles en ik dien fungiconazol te geven aan 160 euro per doosje, en daar twee doosjes van. Schimmelinfectie zei ze, wat ik ook dacht ivm het beginnen van het hoesten vlak na beschimmeld hooi te krijgen. Heeft iemand ervaring met dit laatste? Blijkbaar is het origineel voor katten en honden maar wordt het vaker gebruikt ook bij paarden aan een hogere dosering.

Dat Dilaterol ken ik niet maar ik zie op internet dat het de werkzame stof is als de Ventipulmin. Hebben ze ook aan kunnen tonen dmv onderzoek dat er een schimmel zit en je dit zou moeten behandelen?

Met die van mij gaat het nu twee dagen weer erg goed. Geen hoestje gegeven en niet benauwd. Daarvoor weer een dag erg benauwd en veel hoesten. Het beeld is zeer wisselend. Zondag gaat hij voor 10 dagen zouttherapie bij Equisana