Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:26

Heb jij toevallig nog een foto kunnen vinden van La Vie, Jufloontje?
Ik ben wel benieuwd :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:32

jufloontje schreef:
Heb je een indicatie hoe lang je met zo'n flesje doet JP?

Het goedkoopste flesje is 120 ml - voor gebruik circa 6 ml per dag ( zie hieronder)

Voor paarden van 500 kg
- Sportpaarden: als onderhoud 6 ml per dag, tijdens wedstrijden en transport 8 ml per dag
- Recreatie paarden: als onderhoud 4 ml per dag
- Veulens: ½ ml tot 1 ml per dag
- Jaarlingen: 1 ml tot 1½ ml per dag
- Paarden die insulineresistent zijn: 5 tot 7½ ml per dag
- Paarden met huidallergieën en huiduitslag: 2 x daags 6 ml voor een periode van 6 dagen. Daarna overgaan op onderhoudsdosering van 6 ml per dag.
- Paarden met COPD: 2 x daags 6 ml voor een periode van 6 dagen. Daarna overgaan op onderhoudsdosering van 8 ml per dag.
APF niet oplossen in warme vloeistoffen (zoals b.v. "slobber")

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:41

Nefertarie schreef:
Heb jij toevallig nog een foto kunnen vinden van La Vie, Jufloontje?
Ik ben wel benieuwd :D

Ja staat op haar hyves. Zal het na het eten even hier plaatsen. Jaja, madam heeft haar eigen hyves, haha! :D Krijg je als ex-manege pony en de favoriet zijn van de kindjes! ;)

Thanks JP. Zal het later eens berekenen met wat APF kost en de troepjes die ze nu krijgt.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:50

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:28

la vie ziet er goed uit ilona!

Heb je ook ervaring met DA's hier in de buurt wat betreft cushing?
Zit nu zelf te denken om naar klijndijk te gaan om het te laten zonderzoeken, maar delfzijl zijn ook ervaren paardenartsen, maarja dat betekend natuurlijk niet dat ze ook veel ervaring hebben met cushing.

Je bent zelf met la vie naar wolvega geweest toch?

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:38

Met Louander, mijn vorige paard zijn we naar Wolvega geweest. Hij was toen overigens al niet meer van mij, maar was wel mee. ;)
De betreffende DA heeft ook foto's e.d. van Louander gebruikt voor documentatie en heeft toen in de paardenkrant (?!) gestaan en voor lezingen ofzo.
Prima geholpen daar, al was deze DA ook van het hoog beginnen van pergolide en dan afbouwen. Dit hoor je toch wel vaker, maar door dit topic hebben we dat destijds niet gedaan.
In het begin controleerden ze elke maand zijn urine, later minder vaak.

La Vie is gewoon door de plaatselijke DA bekeken en gedaan. Ging niet helemaal goed toen op de manege qua werken en pergolide en toen hebben wij haar met een aantal 'gered' en gekocht en sinds april 2010 staat ze dus bij ons op stal.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:41

Wat een overeenkomst qua kleur ja!

Afbeelding

Op deze foto vind ik dat het hoofd ook erg lijkt op die van Moon. Zo'n ontploft-hamster-hoofd :=
Maar je ziet duidelijk verbetering!

Maargoed mijnes staat dus vanaf augustus af op de pergolide, en toch is die vacht zo grijzig

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:02

Klopt idd, ze hebben wel wat van elkaar, alleen dan een grote en een kleine versie! :D
En La Vie stond daar ook nog niet aan de pergolide, misschien een paar dagen. Wellicht dat ze nog te weinig krijgt?
Maar ook goed om toch ook even verder te kijken!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:42

Zo, ben weer thuis van stal.

Over het algemeen vond de DA haar niet heel slecht, ze was nog iets te mager op de ribben en erg ingevallen (vooral haar nek)
Ze heeft naar haar hart geluisterd, die was echt super, zei ze.

Haar ademhaling is oppervlakkig, ze haalt niet goed diep adem. Er zit geen vocht achter haar longen
wat dat kan veroorzaken, dus ze dacht dat het puur conditie is. Ik vond dat gek, omdat we toch regelmatig een rondje in de bak doen, maar ze zei dat het komt, omdat Moon te kort energie heeft om een goede conditie te hebben.
Ook al eet ze veel, ze verbrand veel en misschien gebruikt ze haar energie verkeerd.

Ze heeft bloed afgenomen voor 2 onderzoeken. 1 aan de hand van mijn vragen of ik misschien vitaminen, mineralen, magnesium o.i.d moet bij voeren.

De 2de test is nogmaals om te kijken hoever de Cushing nu is. Misschien kunnen de medicijnen die ze nu krijgt de tumor niet goed onderdrukken en heeft ze meer nodig.

Het tandvlees zag er goed uit, dat was niks ernstigs. Het was goed roze en niet rood, opgetrokken en ontstoken.
Ik moet het gewoon regelmatig schoonmaken, eventueel met mild mondwater. Het bloedde ook even net, maar dat betekend dat het lekker schoon is.

Ik had nog gevraagd of haar ongemakken te maken konden hebben met de schildklier, maar ze zei dat dat bijna niet te testen is.
Ze heeft wel in die regionen gevoeld, zag ik, maar blijkbaar niks ernstigs opgemerkt.

Maar over het algemeen een vrij neutraal beeld dus. Over 3 dagen krijg ik uitslag van het bloed.
Ze ging ook nog even informeren voor voer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:28

Klinkt als een fijne en nauwkeurige DA Nefertarie. Fijn dat ze even nagekeken is weer!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:32

Ja, ik had er een goed gevoel bij :)
Daar gaat het om, Blij paard en een blij baasje!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:20

Nefertarie dan ben ik benieuwd of er nog wat uit het bloed komt. Idd fijn dat ze even goed nagekeken is en er daar niks geks uit kwam.

Bij mijn zus haar pony is er niks uit het urine onderzoek gekomen.
Weet iemand waar een paard nog meer krullen van kan krijgen? Ik dacht dat dat juist alleen bij Cushing voorkwam, maar nu zei de DA assistente dat het ook door andere dingen kon komen.. ze zal ook nog wel met de DA overleggen, maar mn zus vond zelf dat het wel weer beter ging met de pony.. (ik zie helaas geen verschil)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:53

Ik heb nog niks gehoord....
Afwachten.

Nou het paard van je zus heeft dus (waarschijnlijk) geen Cushing. Op internet kun je vast nog meer kwalen met krullen vinden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:31

SparklingApp schreef:
Nefertarie dan ben ik benieuwd of er nog wat uit het bloed komt. Idd fijn dat ze even goed nagekeken is en er daar niks geks uit kwam.

Bij mijn zus haar pony is er niks uit het urine onderzoek gekomen.
Weet iemand waar een paard nog meer krullen van kan krijgen? Ik dacht dat dat juist alleen bij Cushing voorkwam, maar nu zei de DA assistente dat het ook door andere dingen kon komen.. ze zal ook nog wel met de DA overleggen, maar mn zus vond zelf dat het wel weer beter ging met de pony.. (ik zie helaas geen verschil)

krullen is echt cushing....cushing hoeft daarintegen niet er definitie krullen te zijn.
Langere vacht kan komen door een wormbesmetting,niet als de vacht kort en dik is,maar van die lange sprietharen.
Urine/cortisol test is niet echt betrouwbaar.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:24

Ik heb de DA zelf nog even gesproken en waar het op neer kwam was dat krullen wel Cushing zijn idd, alleen dat je uit moet kijken niet iedereen zelf te laten constateren dat het paard krullen heeft, dat paarden met een wat langere vacht ook wel eens niet glad opdrogen na het zweten.
Die van mijn zus is dus ook een beetje vaag, ziet er uit als een vacht die door het zweten niet helemaal glad is, maar je kan het er ook niet uit wassen ofzo.
De DA wilde wel een andere test doen, maar vond het ook prima om een paar weken pergolide te geven om te kijken of ze opknapt.
Dat gaan we nu dus doen.

Gaat het verder goed met alle paarden hier?
Het begint wel weer lekker weer te worden en dat doet die van mij wel goed! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:48

sorry mensen,dat ik hier even tussendoor kom...

kunnen jonge paarden ook cushing hebben??
jaartje of 8....??

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:58

ik d8 dat het vanaf een jaar of 7 kon beginnen, in een extreem geval

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:15

Van de week stond politie bij ons op stal. Hadden een melding via 144 gekregen over een zielige pony. Paarden staan nl langs een N weg. Maar hij heeft haar bekeken, al mijn paarden trouwens en kreeg de complimenten. 32 en er dan zo uitzien behalve dr vacht dan vond hij geweldig.
Hij wist zelfs wat cushing was!

Ze lijkt al helderder met die p. Breeding na bijna twee weken voeren, ook minder gevoelig op dr voetjes. Kan dat zo snel?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:05

Er is zelfs een geval bekend van een paard van 4, dus zou kunnen. Mijn smid had ook een geval van 1 van 7. Die had geen afwijkende vacht maar wel steeds hoefbevangen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:14

barbaras schreef:
Van de week stond politie bij ons op stal. Hadden een melding via 144 gekregen over een zielige pony. Paarden staan nl langs een N weg. Maar hij heeft haar bekeken, al mijn paarden trouwens en kreeg de complimenten. 32 en er dan zo uitzien behalve dr vacht dan vond hij geweldig.
Hij wist zelfs wat cushing was!

Ze lijkt al helderder met die p. Breeding na bijna twee weken voeren, ook minder gevoelig op dr voetjes. Kan dat zo snel?

Ja ik heb de ervaring dat je al snel verbetering ziet bij het geven van PB. Zeker bij gevallen die nog niet zo ernstig zijn.

En onze Willy staat sinds een paar dagen samen met een ander cushing paardje bij ons op stal. Zonder mijn grote Whizz in onze groep wordt hij veel te veel gepest door onze 2 A-tjes en dat gaat soms niet zo zachtjes. Hij raakt dan in paniek en dat is niet fijn. Nu staat ie samen met de andere oude man en worden ze niet achterna gezeten en kan hij toch buiten zijn.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:53

Oh, super Fargo! Dan kunnen ze lekker samen "praten" over hun ziekte, haha!

Het doet me wel verdriet om te horen dat je zelfs 2 cushing paarden op stal hebt...
Je hoort het toch steeds vaker om je heen he?

Moon gaat vandaag naar de tandarts :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:57

Ze zijn wel allebei zo'n 30 jaar oud dus tja dan komen de ouderdomsgebreken wel hè? Ze heten Willy en Bill(Wil en Bil dus :+ ) en Bill wordt pas zo'n 11 weken behandeld maar hij is er echt van op geknapt.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:59

Wauw, vindt het zo fijn te horen dat paardjes zulke leeftijden steeds meer halen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:25

Hallo allemaal, ik meld me ook weer. Heeft iemand ervaring met overstappen van Parlodel naar Pergolide? Ik ga nu uit financiële overwegingen overstappen op Pergolide. Parlodel is vele malen duurder (Pergolide= 0,5 cent per dag vs, Parlodel 2,95 per dag) en de veearts had inmiddels ook goede ervaringen met Pergolide opgedaan en vond een overstap verantwoord. Als ik het makkelijk zou kunnen betalen zou ik nooit overstappen, maar 90 euro medicatie per maand wordt me wat te veel.

Ik vind het heel eng omdat mijn pony het fantastisch doet op Parlodel. De ACTH waarde was bij de laatste keer prikken 29 wat binnen de range voor gezonde paarden valt. Ze ziet er ook prachtig uit en voelt zich lekker.

Ik heb het advies gekregen om 1 mg te gaan geven maar zag hier al dat opbouwen beter is. Ik neem deze week sowieso contact op met de veearts om te vragen hoe ik de overstap het beste aan pakken. Of ik de Parlodel bijv af moet bouwen of gewoon kan stoppen en met de pergolide kan beginnen.

Ik vroeg mij af of hier nog meer mensen zijn die een overstap hebben gemaakt en hoe je dat hebt aangepakt? En natuurlijk of het aansloeg bij je paard. Hoor graag jullie ervaringen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:07

Saar: ik zou eens op de bijsluiter van de Parlodel kijken of daar iets is opgenomen over afbouwen. Want in de bijsluiter van de pergolide staat namelijk wel expliciet dat je op en af moet bouwen. Wellicht is dat dan ook bij de Parlodel opgenomen!
En als je naar 1 mg toe gaat bouwen, zou ik het in stapjes van 3 tot 5 dagen per 0,25 mg doen zodat je paard er rustig aan kan wennen en zijn eetlust e.d. behoudt.