[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:04

Heel lang geleden heb ik eens gereageerd hier... maar zit toch met een vraag, maar las het antwoord hier al.

Onze pony is de hele zomer redelijk schuurvrij gewest (zomerexceem), want stond een tijdje ergens anders waar ze op de open vlakte stonden en 24/7 buiten. GEen kans van schuren dus... Alleen als ie op stal stond deed ie het wat. Hij is door de DA gespoten en werd elke dag ingesmeerd met mentholpoeder wwat goed hielp. Maar nu staat ie weer thuis en t is net of het alleen maar weer erger wordt met schuren. Huilen Volgend jaar proberen we onze laatste redding: spuiten EN exceem deken. Die laatste hebben we namelijk nog niet geprobeerd.

Maar ik ben dus niet de enige waarvan de pony nog steeds heel erg schuurt?

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:06

de meeste pony's hebben de deken nog op in dit topic. dus we weten het niet of ze anders nog schuurden.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:07

Ik heb het die van mij afgedaan, en ze bied zich nu bij andere paarden aan om te jeuken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:09

De pony heeft een winterdeken op nu.... volgend jaar maar in maart al beginnen met een exceemdeken t/m november ofzo. T is niet andes

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 00:15

mirtje27 schreef:
Hoeft niet perse zo'n boog, maar het is nou zo ongelijk. Maar vind het wel eng om het zo kort te knippen, hoe begin je. Ik heb geen scheerapparaat dus moet het met de schaar doen.

Denk dat ze nu ongeveer 5 cm manen heeft en dan wat langer en korter.

Mirjam

Ik knip mijn fjord ook altijd met een schaar, zorg wel dat je een goede scherpe schaar hebt, anders krijg je happen.

@Aline4: tja daar zeg je ook weer wat met die lange manen, zucht dacht de oplossing gevonden te hebben Verdrietig Zit ik daarvoor nu naar een soort van pleeborstel te kijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:44

Citaat:

ap is pas in augustus begonnen Knipoog
was weekendje weg geweest,kom ik daar gister, halve manenkam kaal..

echt balen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:46

ellepel schreef:
Citaat:

ap is pas in augustus begonnen Knipoog
was weekendje weg geweest,kom ik daar gister, halve manenkam kaal..

echt balen!

De pony heeft hier gelukkig zijn manen nog redelijk, maar uiteraard is veel al afgeknapt. De bovenkant van zijn staart is niet kaal, maar nog maar een klein beetje haar.

Maar over de exceem dekens kunnen jullie wel zeggen dat het werkt? Want dat is zou dan mijn laatste redding moeten zijn... K vind het zoo onwijs sneu, die pony heeft zooo'n jeuk.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:58

Otello kan haast niet zonder eczeemdeken buiten staan. Zijn manen, staart en vacht zijn supermooi gebleven. Hij schuurde af en toe wel eens, maar ach...

We zijn wel te laat begonnen met een hoofdkap, waardoor hij vele wondjes had op zijn hoofd. Was echt heel sneu om te zien. Ook zijn voorpluk is eraf geschuurd. Dit gaat nu weer beter gelukkig en groeien de haren weer. Zijn hoofd zit nu vol met korstjes, het hoofd herstelt zich weer denk ik. Ziet er nu ook niet uit, maar hoop dat het snel beter gaat.

Zijn deken zit ook nog steeds om en gaat ook nog niet af totdat het echt een keer goed gevroren heeft 's nachts Knipoog .

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:01

Je hebt dus inclusief hoofdkap? Pony hier schuurt zijn voorpluk niet... is hoofdkap dan wel nodig?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:10

Silke is nu ook echt een spookje. Heb sinds zaterdag ook een hoofdkap op.
Ze blijft echter onder de deken enorme jeuk houden. Het verschil is dat ze zich nu niet meer stuk bijt. Maar zaterdag in het half uurtje zonder deken (om de klipjes van de hoofdkap vast te naaien) heeft ze haar flank al weer open gebeten.
Al groeien er wel weer haartjes op de plekken, blijft de huid daaronder hard aanvoelen en blijven er korsten ontstaan.

Ondanks dat het wat kouder wordt, zijn er hier nog volop van die kleine kriebelvliegjes. Nu ook gewoon overdag. En volgens mij heeft Silke meer jeuk dan ooit

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:13

silkie schreef:
Ondanks dat het wat kouder wordt, zijn er hier nog volop van die kleine kriebelvliegjes. Nu ook gewoon overdag. En volgens mij heeft Silke meer jeuk dan ooit

Dat idee heb ik dus ook, maar dacht dat ik de enige was....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:07

rowo schreef:
silkie schreef:

Dat idee heb ik dus ook, maar dacht dat ik de enige was....

nee nee. Hier ook... Huilen Huilen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:17

ja hier ook. mijn palermo heeft eigenlijk in de zomer maar beperkt last gehad. hij staat zonder deken overigens. maar volgens mij is hij nu de schade aan het inhalen.. hij heeft zichzelf behoorlijk opengeschuurd.

heeft er hier trouwens iemand ervaring met de toepassing van butox bij paarden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:33

rowo schreef:
Maar over de exceem dekens kunnen jullie wel zeggen dat het werkt? Want dat is zou dan mijn laatste redding moeten zijn... K vind het zoo onwijs sneu, die pony heeft zooo'n jeuk.

Een eczeemdeken is voor mijn paard de best werkende oplossing. Zonder zo'n ding zou ze geen paardwaardig leven hebben.
Ik vind juist een eczeempaard zonder deken sneu, sterker nog, ik vind het dierkwelling.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:27

rowo schreef:
Je hebt dus inclusief hoofdkap? Pony hier schuurt zijn voorpluk niet... is hoofdkap dan wel nodig?

Helaas, omdat we er te laat mee begonnen zijn, schuurde hij de hoofdkappen allemaal stuk. Er zijn 3 hoofdkappen van HH kapot gegaan en 1 bijbehorende van de Pagony Eczema.
Hij staat dus zonder hoofdkap.

Volgend jaar beginnen we direct ook met hoofdkap als we de deken weer opdoen. Hopen dat hij dan alles wat heel houd!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:56

Rowo:Je kunt ook zonder hoofdkap doen hoor. Die van mij dragen de pagony eczema zonder hoofdkap. Prima oplossing!
Heeft er iemand trouwens ervaring met sweet-itch-healer??

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:01

Kinke schreef:
rowo schreef:

Een eczeemdeken is voor mijn paard de best werkende oplossing. Zonder zo'n ding zou ze geen paardwaardig leven hebben.
Ik vind juist een eczeempaard zonder deken sneu, sterker nog, ik vind het dierkwelling.

Ik vind het ook sneu... daarom nu toch maar de deken. Het stomme is dat hij het sinds 3 jaar ofzo doet. Hij is nu 15.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:44

Nicole10 schreef:
Hoe doen jullie dat als je wedstrijd hebt en je de knotten al de dag van te voren er in moet doen? Exceemdeken er wel of niet overheen? Denk niet dat het mooi blijft dan of wel?

Help Haha!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:52

ik zou het er over doen Ja Stel je laat de deken af en hij gaat schuren, dan is het nog minder mooi Knipoog

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:10

Nicky_ schreef:
ik zou het er over doen Ja Stel je laat de deken af en hij gaat schuren, dan is het nog minder mooi Knipoog

Ook ik sluit hierbij aan. Als je de knotjes mooi kan maken, zal het na een dag met deken vast nog mooi zitten. Anders kan je het altijd nog even 'bijstellen' , als het echt lelijk is geworden. Zou zonde zijn als de gaan schuren zonder deken. Dan zitten de knotjes zeker weten niet mooi meer Knipoog .

Otello staat altijd met vlechtjes onder zijn eczeemdeken en de vlechten blijven vaak goed zitten. Om de 4/5 dagen vlecht ik even opnieuw.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:07

weet het nu echt even niet meer....
Silke staat onder een eczeemdeken, draagt een hoofdkap en ik spray haar met antivlieg. Maar nu bijt ze haar achterbenen tot bloedens toe open. Ze gaat liggen en begint dan uitgebreid aan haar achterbenen te knabbelen. Wat zou ik daar nog tegen kunnen doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:33

geen flauw idee, staat hij altijd buiten of snachts ook binnen?

een of andere zalf gaan gebruiken dan?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:41

Oke bedankt! Zal vanmiddag 1 knotje maken en dan ga ik morgen wel even kijken hoe het eruit ziet.. Gaat denk ik wel erg pluizen maar schuren met knotten in is ook niet wat Knipoog

@silkie: Heb je dr benen al eens gewassen met teershampoo? Dat helpt meestal wel eventjes tegen de jeuk..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:48

De pony schuurt nu ook zijn hals kapot. Allemaal kale plekjes, net onder de manenkam, allemaal op een rij. Die schuurt ie dus nu tot bloedens toe open. K heb het ff gewassen met betadine, maar dat ga k niet elke dag doen, dat droogt de huid zo uit met als gevolg nog meer jeuk. Zaterdag moet er toch maar vast zo'n exceemdeken komen. Ben alleen bang dat het nu niet meer gaat helpen

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:57

Dat dacht ik ook, maar zodra ik de deken opgooide scheelde het stukken!! Dus gewoon doen. (en hopen dat het binnenkort een keer goed gaat vriezen..)