[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:01

tine10 schreef:
Ik geef mijn A welsh van 1.14 3/8 pil en in de SR 1/2. Denk dat jouw shet kleiner is, dus kan ook met minder. Gewoon goed kijken naar je pony.

Welke maanden houd jij aan als SR?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:09

Augustus - oktober

Meert

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:40

Maar als je op tijd wilt gaan ophogen voor de SR kan je dit beter al begin juli gaan doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:23

Nou hier verbazing alom... en blijdschap!
Chico opnieuw laten testen omdat nu de risico periode voorbij is.
Dierenarts belt me op dat hij nu waarde 7 heeft !!!! Hij is dus volkomen normaal.

In de risico-periode had hij 38 maar omdat hij totaal geen symptomen had zijn we niet gestart met medicatie ondanks adviezen hier om het misschien toch wel te doen. Achteraf ben ik daar dus heel blij mee, anders had hij voor niets een paar maanden Prascend gehad en had de test nu mij gezegd dat de medicatie "aangeslagen " zou zijn en was ik doorgegaan met die troep.

We vragen ons wel af waardoor hij een tijdje terug dan 38 had, maar goed, we gaan over een half jaar weer preventief bloed afnemen om te kijken hoe het dan is met de waarde, in elk geval voor nu ben ik erg blij.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:54

Goedemorgen,

Ik ben me wat aan het verdiepen in de medicatie voor cushing. Wij hebben een Welsh merrietje van 23 die helaas een iets verhoogde waarde heeft van 14 (afgelopen oktober getest).

Ze is altijd al wat schraal geweest maar het laatste jaar verliest ze echt al haar spieren en is ze vreselijk traag en lusteloos. Ondanks dat ze dagelijks een flinke portie seniores priores krijgt komt ze niks aan. Ook heeft ze onbeperkt ruwvoer en nu in de winter een dekentje op.

Mijn dierenarts geeft aan dat ik wel kan beginnen met de medicatie maar ik twijfel nog zo. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom maar het brengt natuurlijk wel aardig wat kosten met zich mee en ik ben ergens bang dat het heen effect heeft bij haar. Ook meegenomen dat ze hier af en toe in ponylessen loopt en door haar leeftijd en bewezen ‘diensten eigenlijk klaar is voor haar pensioen dit jaar. Daarom hier de vraag; hoe is jullie ervaring met medicatie voor cushing? Zie je veel verandering?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:00

pollewopsie7 schreef:
Goedemorgen,

Ik ben me wat aan het verdiepen in de medicatie voor cushing. Wij hebben een Welsh merrietje van 23 die helaas een iets verhoogde waarde heeft van 14 (afgelopen oktober getest).

Ze is altijd al wat schraal geweest maar het laatste jaar verliest ze echt al haar spieren en is ze vreselijk traag en lusteloos. Ondanks dat ze dagelijks een flinke portie seniores priores krijgt komt ze niks aan. Ook heeft ze onbeperkt ruwvoer en nu in de winter een dekentje op.

Mijn dierenarts geeft aan dat ik wel kan beginnen met de medicatie maar ik twijfel nog zo. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom maar het brengt natuurlijk wel aardig wat kosten met zich mee en ik ben ergens bang dat het heen effect heeft bij haar. Ook meegenomen dat ze hier af en toe in ponylessen loopt en door haar leeftijd en bewezen ‘diensten eigenlijk klaar is voor haar pensioen dit jaar. Daarom hier de vraag; hoe is jullie ervaring met medicatie voor cushing? Zie je veel verandering?

Je kan natuurlijk ook gewoon met 1/8 of of 1/4 pilletje kunnen beginnen en kijken hoe ze het hier al op doet. Zou misschien kunnen dat dit al voldoende is. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:17

Niet beginnen door de kosten vind ik eigenlijk niet kunnen bij een pony die zo schraal word.
Het kan zijn dat een kwartje al genoeg is, dan vallen de kosten mee en kan je een veel blijere pony er voor terug krijgen.

Hier zeker geen twijfel om te beginnen, bij geen van mijn pony's (en heb er inmiddels 3 met cushing.....).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:30

pollewopsie7: oktober was de risico periode, dan was 14 niet zo heel hoog.
Je kunt ook nog eens testen nu, dan even kijken wat de waarde is.
Schraalheid hoeft niet perse door PPID te komen.....

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:37

Marcella; dat zijn mijn dierenarts inderdaad ook. Daar neig ik dan ook wel naar maar ik ben benieuwd naar ervaringen. Heeft het echt zoveel effect de medicatie.

Dennis: ja hoe hard het ook klinkt. Ik heb een (klein) bedrijf en moet wel zakelijk denken. Ik probeer altijd de beste zorg voor onze paardjes te geven maar ik moet er ook zakelijk naar kijken hoe moeilijk ik dat zelf ook vind. Daarom wil ik graag ervaringen horen zodat ik weet dat als we de medicatie beginnen dat dit ook daadwerkelijk effect heeft. Het is dus niet zo dat ik geen geld wil uitgeven aan onze pony, dat doen we al wel..

Elcamino: maar het spierverlies en niet aankomen en lusteloosheid zijn wel symptomen toch?

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:39

Het is een pony van ca. 200 kilo en ze krijgt dagelijks 1 kilo geweekte seniores bovenop onbeperkt ruwvoer. Daar zou ze toch van moeten aankomen, niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:40

Het kan inderdaad zoveel effect hebben ja.

Als ik zie dat die van mij het nu al een paar jaar super doet op een halfje en afgelopen winter helemaal niks ingevallen. Terwijl ik anders in de winter periode toch wel een iets uitstekende ruggengraad kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:40

Mijn pony werd door de medicatie van het hoopje ellende weer zichzelf. Hij had ook geen hoge startwaarde (ik geloof dat we begonnen zijn met 18 in de SR) maar was zo depressief en stram en stijf dat ik niet anders wilde dan starten met de medicatie. Hij krijgt ook vitamine E bij, daar loopt hij nog weer een stuk soepeler op!

Mijn pony (shetlandertje) heeft inderdaad aan 1/4e pil al voldoende.
Wel sowieso altijd heel rustig opbouwen om de kans op bijwerkingen te minimaliseren!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:55

Ik heb ook een merrie die met haar pilletje mooi op gewicht is, en zonder pilletje niet meer functioneerde omdat ze veel te schraal en slap werd, ook met bij voeren. Pilletje is goedkoper dan het voer wat er anders extra in ging. We zijn nu 4 jaar verder en loopt nog steeds voorop in de lesjes :j . Dus pilletje hoeft niet altijd te duur te zijn.
En als je dan weer een blije fitte en inzetbare pony er voor terug krijg vind ik het proberen zeker waard.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:01

Mijn oude dame had een hele hoge waarde,meer dan 100.Ze was depressief,een in elkaar gedoken mager ponytje met een hele slechte vacht..Niet de eigewijze pony die ik kende.Nu heeft ze 1 dag een heel en de andere dag een half pilletje.Eerst opgebouwd natuurlijk en binnen 3 weken kwam de eigewijze ponny weer terug.Net of ze al die tijd een mist in haar hoofd had die langzaam wegtrok.Nu is ze 35 en doet ze het geweldig.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:17

Britta31 schreef:
Mijn oude dame had een hele hoge waarde,meer dan 100.Ze was depressief,een in elkaar gedoken mager ponytje met een hele slechte vacht..Niet de eigewijze pony die ik kende.Nu heeft ze 1 dag een heel en de andere dag een half pilletje.Eerst opgebouwd natuurlijk en binnen 3 weken kwam de eigewijze ponny weer terug.Net of ze al die tijd een mist in haar hoofd had die langzaam wegtrok.Nu is ze 35 en doet ze het geweldig.

Ha Britta, als ik jou zo hoor zou ik haar elke dag 3/4e tbl gaan geven. Minder schommelingen zijn prettiger voor de pony. Met een pillensnijder of een schaar (vind ik minder kruimelen) kun je een tablet gemakkelijk breken.

Jullie maken me wel aan het twijfelen... Sinds het hele PPID/prascend gebeuren is mijn pony juist minder dol op eten geworden en is ze erg kieskeurig. Op sommige dagen weigert ze ook haar handje brok en daar kan ik geen lijn in ontdekken. Ze heeft een enorme vacht, waardoor het lastig is haar conditie in te schatten. Voorheen maakte ik mij er eerder zorgen om dat ze te dik werd en had ze altijd ruim reserve. Maar nu komt haar ruggengraat steeds meer tevoorschijn en vraag ik me af of dat komt door afvallen of de leeftijd (30+). Ik twijfel of ik prascend moet verhogen of haar meer moet bijvoeren. Hooi eet ze gelukkig wel goed, maar voor alles wat anders is dan basisbrok, zoals vitaminekorrel, olie, supplementen, haalt ze haar neus op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:23

Ik had haar in het voorjaar op een half per dag staan.Om te proberen ze deed het heel goed.Maar na een maand ging het toch mis.Weer slomer.Weer verhoogd en Britzila kwam weer terug.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:44

Dat zijn fijne berichten. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Jullie hebben mij een stap verder gebracht :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:56

Die van mij heeft ook moment dat hij zijn voer laat liggen, maar maak mij daar geen zorgen over aangezien ik hem wel altijd hooi ziet eten. En zolang hij niet teveel afval of te mager/invallen doet is het prima wat mij betreft.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:40

Ik heb de Hypo Balance besteld en krijg deze hopelijk deze week binnen, zal jullie mijn ervaring laten weten!

Heeft iemand van jullie een idee of uitval van de staart ook symptomen kunnen zijn? Ik vind de laatste dagen gewoon plukken onderaan de staart en hij blijft maar uitvallen. Zie wel dat dit ook met hormonen te maken kan hebben. Begin nu toch te twijfelen om maar met de pillen te gaan beginnen, als is het eerst maar minimaal.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:14

Ik heb de hypo balance vandaag binnen gekregen. Iemand idee dit icm prascend?
Sowieso donderdag even contact opnemen met Laarakker hierover.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:56

Nee, wou t volgend wk ook al vragen. Dan moet ik met de kat naar Laarakker. Maar hoor t ook graag van jou.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:46

Laat t weten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:06

Afbeelding

Ziet er raar uit de hypo balance en smaakt bitter.. benieuwd of hij het zo opeet door het voer.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:47

Heb net gebeld met Laarakker en hij zei dat het moeilijk te bepalen was en het eigenlijk met testen van het bloed je kan zien hoe het staat icm prascend. Of je kan afbouwen of niet. Hij is nog twijfelachtig over bloedprikken omdat het de vorm vd dag kan zijn qua waardes. Maar dat is voorlopig de manier om het te testen.
Vroeger deden ze testen via urine . Waarom dat opeens via bloed moest was een vraag voor hem.
Hij zei ook van goed kijken naar je paard en hoe hij reageert. En als hij het goed doet kan je steeds wat minderen met prascend.
Laatst bijgewerkt door tylando op 01-02-18 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:48

Maar het bijt elkaar niet? Bet kan wel samen gegeven worden?