[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:38

Welkom dodyg, wat sneu voor je pony

Onze 24 jarige met cushing heeft nog wel tanden, maar een heel slecht gebit. Hooi enzo krijgt ze niet meer weg. Ze krijgt nu Wiesenflakes van Agrobs, dat zijn een geperste hooivlokken die je droog kan geven. Ze kunnen ook geweekt worden gegeven. En daarnaast af en toe bietenpulp en Seniores Priores (hoewel ze die de laatste tijd weer niet wil eten).

Sterkte met je pony

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:41

bij mij op stal is het slecht nieuws. na heel veel wikken en wegen heeft mijn vriendin de moedige keuze gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:46

Heel veel sterkte voor je vriendin.
Welkom Dodyg.
Wat ik hier zie (ik geef het zelf niet hoor, die van mij worden al dik van lucht) is dat de seniores priores echt goed aanzet en snel ook.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:07

Zo... we zijn nu een week verder na de uitslagen van de IR en PPID - tijd voor een kleine update.
Daags na de uitslag heb ik Pauli weer op de prascend gezet, meteen een hele pil. Toeval of niet maar dat bleek geen goed idee: de dag erna liep ze opeens weer reuze slecht. Dus vanaf toen maar weer terug naar een halfje en dat lijkt nu beter effect te hebben. Ze heeft dus 5 dagen een half tablet gehad en vanaf vandaag gaan we naar een hele om te zien of dat goed gaat en het herstelproces kan versnellen.
Met de buut ben ik al teruggeschakeld naar één zakje, en sinds gisteren niets meer.
Ze loopt nog steeds wat stijf en gevoelig, maar de harde nek wordt al minder en ook de vetopslag op d'r derrière is geslonken.

Als alternatieve 'pijnstiller' ga ik curcumin proberen, zien of dat wat toevoegt.
Ik ben gematigd positief; ze kijkt beter uit d'r ogen, eet goed.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:09

Gelukkig knapt ze op JP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:16

Zal wel weer een stomme van mij zijn, maar wat dacht je van wilgentakken? Zit tenslotte natuurlijke vorm van aspirine in, wat ook goed helpt bij HB...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:58

Niet stom hoor maar.. ik heb geen wilgenbomen in de buurt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:37

Pffff licht positief met pauli. Duim, bid en hoop met je verder, dat ze snel weer hersteld is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:18

Judith is gister 20 geworden.
Ziet er niet slecht uit toch? Ze was echt brood mager van het najaar, na de start van de medicatie is ze weer mooi bij gekomen. Ik heb haar nauwelijks extra bij gevoerd (handje speedibeet naast haar vitamine korrel, niet meer dan dat).
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:40

Jannepauli schreef:
Zo... we zijn nu een week verder na de uitslagen van de IR en PPID - tijd voor een kleine update.
Daags na de uitslag heb ik Pauli weer op de prascend gezet, meteen een hele pil. Toeval of niet maar dat bleek geen goed idee: de dag erna liep ze opeens weer reuze slecht. Dus vanaf toen maar weer terug naar een halfje en dat lijkt nu beter effect te hebben. Ze heeft dus 5 dagen een half tablet gehad en vanaf vandaag gaan we naar een hele om te zien of dat goed gaat en het herstelproces kan versnellen.
Met de buut ben ik al teruggeschakeld naar één zakje, en sinds gisteren niets meer.
Ze loopt nog steeds wat stijf en gevoelig, maar de harde nek wordt al minder en ook de vetopslag op d'r derrière is geslonken.

Als alternatieve 'pijnstiller' ga ik curcumin proberen, zien of dat wat toevoegt.
Ik ben gematigd positief; ze kijkt beter uit d'r ogen, eet goed.

Fijn dat ze iets beter lijkt!
Ik geef Pablo ook al geruime tijd kurkuma.Dat schijnt dus ook te helpen om de suikerspiegel weer goed te krijgen.En tegen artrose en nog veel meer dingen...het zou tumoren doen slinken.
Wel zwarte peper erbij geven

Dennis@Judith ziet er prima uit! <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:41

20 jaar, 14 veulens op de wereld gezet, maar oud is ze nog lang niet!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:31

Vlek wordt steeds baldadiger. De kleintjes waaronder zij en de shet mogen altijd los naar de stal lopen. Ze loopt ook altijd netjes naar haar stal, of gaat even grazen vlak ervoor. Een heel enkele keer piept ze het hek uit en loopt ze op de parkeerplaats (overigens komt deze uit op een doodlopende straat, dus hier rijdt echt alleen bestemmingsverkeer van 1 woning). Meestal roep ik haar een keer en dan komt ze wel.
Maar vandaag ging ze in volle draf samen met de shet de hele parkeerplaats af en stond ze binnen no-time in de enorme wei van de buurman (en die heeft heul lekker gras). Ik kon roepen wat ik wou, maar komen ho maar. Snel een bak met brokjes gepakt en toen kon ik de shet pakken. En als die meeloopt dan volgt zij gelukkig ook. Apekop. Aan dit soort dingen merk ik dat ze zich echt veel beter voelt dan een jaar geleden, maar ook sinds ik verhoogd heb naar een halve tablet. September/Oktober laat ik haar weer testen, ben benieuwd of ik haar nog verder naar beneden kan krijgen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:26

Goed om te horen Setteli! Ik zie ze al gaan in gedachten :D

Geerke, waarom zwarte peper erbij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:03

Dat zorgt voor een betere opname van de kurkuma.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:10

Hoeveel moet je dan geven van beiden?

Ik zie mijn paard al vreselijk niesen vanwege de peper :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:18

Dat ligt er toch maar net aan hoe groot en hoe zwaar jouw paard is...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:43

500 kilo ongeveer :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:54

Er is nog te weinig onderzoek geweest naar de werkzaamheid van Curcumin ( het werkzame deel van Curcuma) bij paarden dat er juiste hoeveelheden zijn vastgesteld. Het ligt er bovendien aan waarvoor je het gebruikt: als onderhoud of als kuur.
In zwarte peper zit bio-piperine dat zorgt voor een betere opneembaarheid.

Een waarschuwing is wel op z'n plaats: ook curcuma kan, net als NSaids, maagzweren geven! En je mag het nooit tegelijkertijd met NSAID's gebruiken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:02

Tot nu toe ben ik heel erg blij met de monnikspeper. Ze is mooi regelmatig hengstig (en dan bedoel ik niet een beetje) en meer regelmatig dan ik ooit van haar heb gezien.

Ik geef haar nu nog steeds glucosamine voor haar been, maar dan zijn evt kurkuma ook een optie zijn. Denk er nog even over.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:42

Jammer.............we gingen zo goed, maar ze loopt nu niet zuiver LV. Je ziet haar met de dag opknappen, ze ziet er zo goed uit nu ze maar halve dagen het land op gaat en harder traint.
Maar helaas zegt haar lijf nu even 'halt'. Straalbeentje LV is niet helemaal zoals het moet zijn maar na constatering daarvan nooit meer geen last gehad.
Nu andere instructie en is het weer raak, toch weer k lote............ ^)

Doet ze het super met haar cushing, hebben we dit weer. Maandag meteen siliconen en zooltje eronder en een paar dagen rustig aan doen. Kijken of we de nieuwe manier van trainen kunnen volhouden en anders weer terug bij af.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:22

Dimple, ai balen zeg, sterkte..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:39

Jannepauli schreef:
Er is nog te weinig onderzoek geweest naar de werkzaamheid van Curcumin ( het werkzame deel van Curcuma) bij paarden dat er juiste hoeveelheden zijn vastgesteld. Het ligt er bovendien aan waarvoor je het gebruikt: als onderhoud of als kuur.
In zwarte peper zit bio-piperine dat zorgt voor een betere opneembaarheid.

Een waarschuwing is wel op z'n plaats: ook curcuma kan, net als NSaids, maagzweren geven! En je mag het nooit tegelijkertijd met NSAID's gebruiken.

Goed dat je het zegt, ik gebruik het als goede ondersteuning voor de lever, juist omdat ik ook NSAID's geef. Niet meer doen dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:54

vreemd...ik lees overal dat kurkuma verlichting geeft bij maagzweren?

Sterkte Dimple@!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:15

Toepassing bij klachten:
Inwendig gebruik:
Galaandoeningen: galblaasontsteking, galwegenontsteking, onvoldoende lediging/samentrekking van de galblaas, onvoldoende galaanmaak, galkoliek, nabehandeling galblaasoperatie; weinig vloeibare gal; slechte vetvertering, vetdiarree; voorkomen van galstenen en specifiek cholesterolgalstenen, kleine galstenen, stopzetten van galsteenvorming; geelzucht, te hoog bilirubinegehalte.
Verhoogd cholesterolgehalte verhoogd lipidengehalte; aderverkalking (atherosclerose): in de kransslagaders (voorkomen van hartinfarct), in hersenbloedvaten (geheugen- en concentratiestoornissen, duizeligheid) en buitenkant (etalagebeen koude handen en voeten,...), verhoogd risico op hart- en vaat ziekten; voorkomen van trombose.
Leveroverbelasting en leverschade door gifstoffen en alcohol (alcoholisme); leveraandoeningen: leverontsteking, leverziekten gepaard met geelzucht, te hoog gehalte aan bilirubine.
Gebrekkige eetlust (anorexie), indigestie/dyspepsie (slechte spijsvertering, vooral van vetten), winderigheid, opgeblazen gevoel, zuurbranden, diarree; voorkomen van maagzweer en duodenumzweer (bij de aangegeven doses, overdreven dosering verhoogt juist de kans op maagzweren).
Acute ontstekingen, chronische ontstekingen; minder ochtendstijfheid en gewrichtspijn (artritis), artrose (minder ochtendstijfheid en gewrichtspijn, grotere loopafstand), spierpijn, slijmbeursontsteking, peesontstekingen, jicht; ondersteunend bij inflammatoire darmziekten: colitis, ziekte van Crohn.
Voorkomen van ouderdomsverschijnselen; voorkomen van de ziekte van Alzheimer.
Voorkomen van kanker (voornamelijk: mondkanker, maagkanker, darmkanker, borstkanker en leukemie): remming van mondholtekanker en colonkanker.
Gebruikte delen:
De gedroogde wortelstokken (geoogst rond december-januari, als het bovengronds gedeelte is verdroogd), in schijfjes gesneden en gedroogd.
Curcuma xanthorrhiza is een gecultiveerde Indonesische soort en is nauw verwant met de meer culinair gebruikte curcuma longa.
Waarschuwingen:
Niet gebruiken bij geblokkeerde galwegen (tumor, ingeklemde steen), acute galwegenontsteking en ernstige leveraandoeningen.
Niet geven bij bestaande maagzweren en te hoge maagzuursecretie: hoge doses kunnen het maagslijmvlies prikkelen.
Niet geven tijdens de zwangerschap (baarmoederstimulerend), het culinair gebruik van curcuma longa mag wel.
Vanwege het bloedverdunnend effect: niet gebruiken de laatste 14 dagen (zeker de laatste 36 uur) voor een chirurgische of tandheelkundige ingreep; niet geven aan personen met een actieve bloeding (bijvoorbeeld: een bloedende maagzweer).

Beetje tegenstrijdig dit, want het helpt juist tegen maagzweren, behalve bij overdoseren, dan verhoogt het gelijk de kans erop en bijna niemand die weet wat de precieze doseringen voor een paard zijn, want dat gokken de meesten...