Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NienSCHaap schreef:ajockeydream schreef:nog geen vervoerverbod.. ?
Daarvoor móet je bij de overheid wezen
NienSCHaap schreef:ajockeydream schreef:nog geen vervoerverbod.. ?
Daarvoor móet je bij de overheid wezen
Frensie schreef:i_risss schreef:Ik begreep van iemand dat de verlamming richting hart gaat zodat het hart ermee stopt en het paard overlijd, maar ik weet niet of dit waar is.
In ieder geval bedankt voor de uitleg Frensie, het is me nu al een stuk duidelijker
Als de verlamming inderdaad omhoog gaat, dan komt het uiteindelijk bij het hart en de ademhalingsspieren terecht. Maar ik denk niet dat het vaak zover komt. (Door eerder ingrijpen)
i_risss schreef:Frensie schreef:
Als de verlamming inderdaad omhoog gaat, dan komt het uiteindelijk bij het hart en de ademhalingsspieren terecht. Maar ik denk niet dat het vaak zover komt. (Door eerder ingrijpen)
Maar je kunt alleen de symptomen verhelpen toch? Dus je paard in een takel zetten zodat het niet valt, door een dierenarts catheteriseren, mest eruit laten halen, etc. Of zijn er ook daadwerkelijk medicijnen?
_Naomii_ schreef:Ik blijf de updates volgende van de redactie.. Ik vind wel dat alle stallen open en eerlijk moeten zijn of het Rhino virus ook op hun stal is.. zo help je andere toch.. En zo kunnen de stallen in alle omgevingen ook maatrgelen nemen..
Ariebren schreef:Jammer dat ik de snelheid van dit paniek topic niet kan bijhouden.
Maar zolang de Nederlandse wetgeving er nog niets aan doet, zie ik geen probleem.
Rhino komt voor, al heel lang terug in de geschiedenis.
Er zijn al heel veel veulentjes afgestoten door rhino en een aantal paarden aan overleden.
Maar dit is het eerste jaar dat er echt paniek gezaaid wordt.
Rhino is een stalbesmetting en geen ziekte die uitwaaierd.
Zoals mond en klauw zeer en andere ziektes die over gebracht worden door de knutten.
Dus waarom al die paniek nu ??
Citaat:Tja zal wel iets menselijks zijn..mekaar opjutten... Straks mag geen enkel paard zn stal niet uit want misschien gebeurd er wel wat mee...
Citaat:Wacht maar totdat de droes hype weer ontstaat, eigenlijk een zelfde soort besmettings ziekte.
MarjanB schreef:http://www.watermolen.net/index.php?c=N ... e=4&id=117
Hier een stukje over Rino waar alles wel begrijpelijk en logisch in staat
i_risss schreef:@ Frensie: Bij een virus is het zo, dat het mij minder weerstand weer terugkomt. Kan een paard wat de neurologische vorm heeft gehad dan opnieuw verlamd raken?
Frensie schreef:i_risss schreef:@ Frensie: Bij een virus is het zo, dat het mij minder weerstand weer terugkomt. Kan een paard wat de neurologische vorm heeft gehad dan opnieuw verlamd raken?
Dat weet ik niet zeker, ik denk dat de kans erg klein is. Ik weet wel dat de neurologische variant vooral voorkomt bij (jonge) paarden die nog niet eerder in aanraking zijn geweest met het EHV en dus geen weerstand op hebben kunnen bouwen tegen dit virus. Dus zo bekeken zou het niet terug moeten komen. Máár dat zegt men ook van droes en toch zijn er paarden die nogmaals droes krijgen.
i_risss schreef:Frensie schreef:
Dat weet ik niet zeker, ik denk dat de kans erg klein is. Ik weet wel dat de neurologische variant vooral voorkomt bij (jonge) paarden die nog niet eerder in aanraking zijn geweest met het EHV en dus geen weerstand op hebben kunnen bouwen tegen dit virus. Dus zo bekeken zou het niet terug moeten komen. Máár dat zegt men ook van droes en toch zijn er paarden die nogmaals droes krijgen.
Bedankt voor je duidelijke antwoorden op mijn vragen!
franka75 schreef:wat mij opvalt is dat het zo grillig door het land opduikt.
AnneJa schreef:Hallo, ik kom even binnenvallen... Ik vroeg me wat af. Het virus heeft zich hier in de Achterhoek volgens mij nog niet verspreid, maar ik heb een eigen paard, en loop stage op een handelsstal met Friesen waar regelmatig nieuwe friesen binnenkomen. Ik weet niet in hoeverre die besmet kunnen zijn... Maar ik houd rekening met mijn kleding, en ik weet niet of ik me eerst moet douchen voordat ik naar mijn eigen paarden ga?