Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordenglenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:30

ik ben opzichtelijk nu wel blij!
Hoiogstwaarschijnlijk zal er vanaf morgen een meldingsplicht komen voor de gevaarlijkste variant van het rhino virus waarbij paarden te sterven komen beluister het geluidsfragment hieronder!
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... nvirus.htm

Sim

nina023

Pfff ik begin nou toch wel een beetje te stressen aangezien het virus steeds dichterbij komt...

_Naomii_

Frensie schreef:
_Naomii_ schreef:
Tussen de 37 en 38 is de tampratuur oke toch

Tot 38,4 is ook nog normaal.

Ok Thnx!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:31

NienSCHaap schreef:
ajockeydream schreef:
nog geen vervoerverbod.. ?

Daarvoor móet je bij de overheid wezen

Er zal nooit een vervoers verbod komen door de overheid.
Rhino besmettingen waaieren uit, alle paarden op de wereld hebben wel een of andere besmetting meegemaakt.
Maar de verspreiding is nog steeds een direkt contact tussen paarden, en het paard met weinig weerstand kan de dupe zijn.
Alleen zo nu en dan onstaat er een uitbraak bij een paar paarden op stal en dan is de hele paardenwereld ineens in paniek.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:32

Frensie schreef:
i_risss schreef:
Ik begreep van iemand dat de verlamming richting hart gaat zodat het hart ermee stopt en het paard overlijd, maar ik weet niet of dit waar is.
In ieder geval bedankt voor de uitleg Frensie, het is me nu al een stuk duidelijker ;)

Als de verlamming inderdaad omhoog gaat, dan komt het uiteindelijk bij het hart en de ademhalingsspieren terecht. Maar ik denk niet dat het vaak zover komt. (Door eerder ingrijpen)

Maar je kunt alleen de symptomen verhelpen toch? Dus je paard in een takel zetten zodat het niet valt, door een dierenarts catheteriseren, mest eruit laten halen, etc. Of zijn er ook daadwerkelijk medicijnen?

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:33

bij ons op de manege, waar ook pension paarden staan, zijn nog helemaal geen maatregelen genomen over dit virus.
bij ons komen heel veel vakantie mensen van Landal paardrijden, en komen ook altijd veel kinderen na de kant waar de pension paarden staan..

iemand tips wat ik hiermee moet?
wil niet dat mijn paard dalijk daar ligt doordat er niks is ondernomen..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:34

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:35

i_risss schreef:
Frensie schreef:

Als de verlamming inderdaad omhoog gaat, dan komt het uiteindelijk bij het hart en de ademhalingsspieren terecht. Maar ik denk niet dat het vaak zover komt. (Door eerder ingrijpen)

Maar je kunt alleen de symptomen verhelpen toch? Dus je paard in een takel zetten zodat het niet valt, door een dierenarts catheteriseren, mest eruit laten halen, etc. Of zijn er ook daadwerkelijk medicijnen?

Helaas geen wonder middel. Het is een virus infectie en daar zijn geen medicijnen tegen zoals antibiotica. Wel kan er een koortsremmer gegeven worden, maar dat is symptoombehandeling, net zoals de takel en het catheteriseren.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:36

_Naomii_ schreef:
Ik blijf de updates volgende van de redactie.. Ik vind wel dat alle stallen open en eerlijk moeten zijn of het Rhino virus ook op hun stal is.. zo help je andere toch.. En zo kunnen de stallen in alle omgevingen ook maatrgelen nemen..

alsof mensen zich zouden gaan melden... sommige denken alleen maar aan het redden van hun eigen 'goede' naam soms word je er misselijk van dat ieder voor zich...in noord-holland worden er bij een paar plaatsen ook al tests uitgevoert heb ik net gehoort dus ja ik hoop dat dat loos alarm is zo niet valt er niets tegen te doen.
als iedereen nou is eventjes een keer niet aan zichzelf dachten jammergenoeg is dat vaak neit zo en gaat het ten koste van anderen en dieren...

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:37

@ Frensie: Bij een virus is het zo, dat het bij minder weerstand weer terugkomt. Kan een paard wat de neurologische vorm heeft gehad dan opnieuw verlamd raken?
Laatst bijgewerkt door i_risss op 05-03-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:38

Ariebren schreef:
Jammer dat ik de snelheid van dit paniek topic niet kan bijhouden.
Maar zolang de Nederlandse wetgeving er nog niets aan doet, zie ik geen probleem.
Rhino komt voor, al heel lang terug in de geschiedenis.
Er zijn al heel veel veulentjes afgestoten door rhino en een aantal paarden aan overleden.
Maar dit is het eerste jaar dat er echt paniek gezaaid wordt.
Rhino is een stalbesmetting en geen ziekte die uitwaaierd.
Zoals mond en klauw zeer en andere ziektes die over gebracht worden door de knutten.
Dus waarom al die paniek nu ??

Citaat:
Tja zal wel iets menselijks zijn..mekaar opjutten... Straks mag geen enkel paard zn stal niet uit want misschien gebeurd er wel wat mee...

Citaat:
Wacht maar totdat de droes hype weer ontstaat, eigenlijk een zelfde soort besmettings ziekte.

Ik weet niet of je stalhouder bent, maar ik kan je uit ervaring vertellen, dat een droes uitbraak al niet fijn is, laat staan Rhino!! Droes is niet zo gevaarlijk als Rhino en dus niet met elkaar te vergelijken!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:38

daphnijntje

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:40

Is er niet gewoon een site waar alle plaatsnamen staan waar rhino is?
Dan hebben we hier ook niet iedereen die vraagt of het in zijn/haar plaats is.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:41

i_risss schreef:
@ Frensie: Bij een virus is het zo, dat het mij minder weerstand weer terugkomt. Kan een paard wat de neurologische vorm heeft gehad dan opnieuw verlamd raken?

Dat weet ik niet zeker, ik denk dat de kans erg klein is. Ik weet wel dat de neurologische variant vooral voorkomt bij (jonge) paarden die nog niet eerder in aanraking zijn geweest met het EHV en dus geen weerstand op hebben kunnen bouwen tegen dit virus. Dus zo bekeken zou het niet terug moeten komen. Máár dat zegt men ook van droes en toch zijn er paarden die nogmaals droes krijgen.

Ariebren

Dan heb je nog nooit droes meegemaakt.

Als ik nu een topic open met een droes melding dan komt de zelfde paniek reactie hier op Bokt.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-03-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daffie9

Ik ben ook voor meldingsplicht, absoluut! Meld de stalhouder het niet, dan vind ik dat de VA het moet doen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:43

wat mij opvalt is dat het zo grillig door het land opduikt.

i_risss

Frensie schreef:
i_risss schreef:
@ Frensie: Bij een virus is het zo, dat het mij minder weerstand weer terugkomt. Kan een paard wat de neurologische vorm heeft gehad dan opnieuw verlamd raken?

Dat weet ik niet zeker, ik denk dat de kans erg klein is. Ik weet wel dat de neurologische variant vooral voorkomt bij (jonge) paarden die nog niet eerder in aanraking zijn geweest met het EHV en dus geen weerstand op hebben kunnen bouwen tegen dit virus. Dus zo bekeken zou het niet terug moeten komen. Máár dat zegt men ook van droes en toch zijn er paarden die nogmaals droes krijgen.

Bedankt voor je duidelijke antwoorden op mijn vragen!

DlovesC

hoe ondersteun je de weerstand van je paard(en)?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:44

Ariebren schreef:
Dan heb je nog nooit droes meegemaakt.

Ik heb een keer droes meegemaakt op stal en het is vreselijk, maar rhino is ook geen pretje.
Gelukkig nog nooit meegemaakt en dat wil ik zo houden.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:44

i_risss schreef:
Frensie schreef:

Bedankt voor je duidelijke antwoorden op mijn vragen!

Geen dank, fijn om wat duidelijkheid te kunnen scheppen in dit chaotische topic ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:45

franka75 schreef:
wat mij opvalt is dat het zo grillig door het land opduikt.

Omdat Rhino alleen verspreid wordt door één op één contact tussen de paarden.
En het paard wat zwakker is in zijn gestel door een of andere omstandigheid is bevattelijk.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-03-12 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:45

AnneJa schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen... Ik vroeg me wat af. Het virus heeft zich hier in de Achterhoek volgens mij nog niet verspreid, maar ik heb een eigen paard, en loop stage op een handelsstal met Friesen waar regelmatig nieuwe friesen binnenkomen. Ik weet niet in hoeverre die besmet kunnen zijn... Maar ik houd rekening met mijn kleding, en ik weet niet of ik me eerst moet douchen voordat ik naar mijn eigen paarden ga?

nog iemand een antwoord op mijn vraag? :o

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:46

3 jaar geleden hebben wij hier op stal een droesuitbraak gehad, geen 1 paard doodgegaan, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb! Voordeel van droes: 1 keer gehad is de kans miniem dat je paard het nog eens krijgt. Als je paard de neurologische vorm van Rhino krijgt, is de kans op volledige genezing redelijk, maar blijft altijd vatbaar of last houden van restsymptomen.
Je hoeft mij niks over paardenziektes vertellen, ben wel geen dierenarts maar heb wel járenlange ervaring.