Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:53

Oh bah wat lijkt mij dat vreselijk nickynicole...... Fijn dat het nu goed lijkt te gaan.

Ik hoop dat ik de vooruitgang zich bij mij nu ook voortzet. Vanaf volgende week 1 schepje omeprazole en dan na 2 weken stoppen.

Daarbij blijf ik in mijn achterhoofd houden dat het ook iets met haar hormonen te maken heeft. Ze is nog jong en is in de winter ook gewoon regelmatig flink hengstig.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:56

Dat het goed gaat zeg ik nooit meer hardop...

Dat afbouwen is altijd spannend. Hopelijk gaat alles goed [***]!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:14

Nee dat is inderdaad de "goden verzoeken" nickynicole.......

Ik hoop het ook. Vooralsnog lijkt het goed te gaan, maar ik geef sinds 2 weken ook weer gewoon hooi ipv voordroog, dat kan ook meehelpen natuurlijk...... Nou ja, het maakt mij eigenlijk geen ene moer uit, als het maar opknapt.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:14

Mag ik jullie even een vraag stellen?

Het gaat om een tandenknarser en ik heb van iemand gehoord dat knarsen op het bit echt heel vaak veroorzaakt wordt door maagzweren. Nu heb ik op internet wat gelezen over de symptomen, maar naast het knarsen komt niets overeen. Bijvoorbeeld:
- Juist een hele grote eetlust (ipv verminderd)
- Is aangekomen afgelopen twee maanden (niet afgevallen)
- Hele mooie glanzende vacht
- Gedraagt zich super fit, vol energie
- Nog nooit zien gapen
- Niks van koliekverschijnselen gezien

Aangezien de meesten van jullie ervaring hebben met maagzweren wil ik jullie vragen of dat dit paard toch last kan hebben van maagzweren?

Alle andere dingen die knarsen kunnen veroorzaken (tanden, bit, hoofdstel, zadel, ruiterhand) zijn al onderzocht en daar ligt het niet aan...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:44

Tanden knarsen is een uiting van frustratie en/of pijn. Hoeft niet perse een maagzweer aan ten grondsagen te liggen. Mijn merrie is er wel mee begonnen in combi met maagzweer, maar is nu over gegaan in het aangeven van haar ongenoegen. Met rijden knarst ze nooit, maar deken wisselen bijvoorbeeld, iets wat ze verschrikkelijk vind, dan hoor ik haar soms.

wanneer tandenknarst je paard? Is het met rijden? Bij bepaalde oefeningen? Goed om tuig na te gaan of alles wel goed zit. Misschien dat er iets anders aan de hand is.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:48

Het gaat om een 4-jarige die nu net zadelmak is. Knarsen begon bij het longeren al, dus ligt niet aan het zadel. Tandarts was voor het zadelmak maken geweest en heeft alles gecontroleerd en netjes gemaakt zo’n 2 weken voor we begonnen. Dus gebit kan het ook niet zijn. Hebben al verschillende bitjes geprobeerd: enkel gebroken, dubbel gebroken, bustrens, watertrens, 14mm 16mm, appelbit, trust flexi soft, sweet iron. Maar het is bij ieder bit weer knarsen. Ook al verschillende hoofdstellen geprobeerd en laten controleren of alles goed zit. Iedereen zegt dat het de jongigheid is en dat het vanzelf over gaat maar het zit bij mij gewoon niet lekker dat ze dit doet. Maar misschien maak ik me wel druk om niets..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:20

Ik ga een bestelling plaatsen bij Abler, zijn hier misschien nog mensen die mee willen bestellen? Wil vanavond een bestelling doen met spoedlevering dus begin volgende week binnen.

Oh, en ik las hier over toedienen... Omdat mijn merrie nogal een miepperd is met 'dinges' over het eten heb ik Abler gemaild of de AbPrazole bij de appelmoes-met-bute-korrels in kon. Dat kan. Wel klaarmaken en direct toedienen maar als ze maar kort aan vocht blootgesteld worden is dat geen probleem. (mijne krijgt zowel bute als omeprazole vanwege hoefbevangenheid op dit moment)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:24

JumpingRider schreef:
Het gaat om een 4-jarige die nu net zadelmak is. Knarsen begon bij het longeren al, dus ligt niet aan het zadel. Tandarts was voor het zadelmak maken geweest en heeft alles gecontroleerd en netjes gemaakt zo’n 2 weken voor we begonnen. Dus gebit kan het ook niet zijn. Hebben al verschillende bitjes geprobeerd: enkel gebroken, dubbel gebroken, bustrens, watertrens, 14mm 16mm, appelbit, trust flexi soft, sweet iron. Maar het is bij ieder bit weer knarsen. Ook al verschillende hoofdstellen geprobeerd en laten controleren of alles goed zit. Iedereen zegt dat het de jongigheid is en dat het vanzelf over gaat maar het zit bij mij gewoon niet lekker dat ze dit doet. Maar misschien maak ik me wel druk om niets..

Al gedacht aan last van de tanden? Aangezien ze op die leeftijd volop aan het wisselen zijn :) Stalgenoot van mij heeft ook een paard wat aan het wisselen is en daardoor ook een periode op het bit heeft staan knarsen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:16

Ja ze is inderdaad aan het wisselen volgens de tandarts, dat heeft ze tijdens het behandelen gezegd. Hopelijk is het dat dan!

Maar waarschijnlijk geen maagzweer dus? De dierenarts komt over twee weken enten, dan kan ik ook even vragen wat zij denkt. Gewoon voor de zekerheid.

Voor nu nog maar even geduld hebben dan :)

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:02

Mijn pony heeft het heel erg gehad, en at ook moeilijk (ze maakte proppen van het hooi). Er kon niets gevonden worden door tandarts of dierenarts. Wist me geen raad meer en heb uiteindelijk een paar keer een cranio sacraal therapeute laten komen. Nu is het over en ze eet weer normaal. Ook het knarsen is over gegaan. Uiteindelijk zijn we naar Steffi vd Laarse gegaan met mijn pony. Vind haar super....

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:07

Hoi allemaal,

Even een vraagje.. mijn paard heeft behoorlijke maagzweren gehad. Ik had hem er een tijd vanaf, maar sinds vandaag merkte ik weer wat klachten..
Singelnijd, gevoelig bij aanraken op de flank, loopt slecht( liep hij toen ook met de zweren) veel gapen.. dus heb weer even een kuurtje Ulcergold gehaald, maar omdat dat zo duur is, heb ik bij Abler besteld.
2 grote spuiten en 10 zakjes..
Nu is mijn vraag, kan ik zo'n zakje door zijn voer doen? En hoe lang Doe je met zo'n grote spuit?
Hoop dat ik hier een antwoord krijg, want kan er verder weinig over vinden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:12

Een tip/waarschuwing voor iedereen uit dit topic: kijk de voortanden van je paard na na het geven van de medicijnen! Hoe mijn paard het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar ik kwam er gister achter dat de medicatie in een grote plak op zijn voortanden blijft liggen na het eten!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:53

Geryon schreef:
Een tip/waarschuwing voor iedereen uit dit topic: kijk de voortanden van je paard na na het geven van de medicijnen! Hoe mijn paard het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar ik kwam er gister achter dat de medicatie in een grote plak op zijn voortanden blijft liggen na het eten!

Wat geef jij dan door het voer, de korreltjes of de inhoud van een spuit?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:10

Saskia2182 schreef:
Nu is mijn vraag, kan ik zo'n zakje door zijn voer doen? En hoe lang Doe je met zo'n grote spuit?
Hoop dat ik hier een antwoord krijg, want kan er verder weinig over vinden.

Als je je product aanklikt en naar beneden scrolt staat daar de dosering uitgelegd. En als je nog verder naar beneden gaat is er de dosage calculator. Kan je het gewicht van je paard invoeren en krijg je gelijk wat je moet geven.

De korrels mogen niet met water gemengd en omdat de coating dan stuk gaat. Die coating zorgt ervoor dat de werkzame stof op het juiste moment los komt. Je mag ze droog over het voer gooien. Dat kan je ook lezen als je naar beneden scrollt bij je product.

Ik vouw de korrels in een lepel stroop en doe dat zo ver mogelijk achter op de tong. Maar ik heb een Shet dus hoef niet zo heel veel korrels te geven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:57

Nouvel schreef:
Geryon schreef:

Wat geef jij dan door het voer, de korreltjes of de inhoud van een spuit?

Ik geef de korrels. Vandaag ook weer een deel op zijn voortanden geplakt pff. Hoe die het doet??

Hebben jullie trouwens niet het probleem dat de korrels door het voer naar beneden vallen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:06

Ik heb Abler gemaild of de AbPrazole ook in de spuit met appelmoes kon waarmee ik hun bute geef en als je dit direct na klaar maken geeft, dan kan dat. Ze hebben me zelfs gevraagd er een video van te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 08:25

Ik doe een klein beetje lijnzaadolie over het voer, dan blijven de korrels er mooi aan plakken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:56

Hier blijven soms wat korrels liggen maar die gaan dan met volgende voer wel mee, meestal is alles weg als ik het met een handje voer en evt een paar wortels in de voerbak doe.
Ik heb naar de tanden nog nooit gekeken of het daaraan plakte eerlijk gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:13

Nouvel schreef:
Hier blijven soms wat korrels liggen maar die gaan dan met volgende voer wel mee, meestal is alles weg als ik het met een handje voer en evt een paar wortels in de voerbak doe.
Ik heb naar de tanden nog nooit gekeken of het daaraan plakte eerlijk gezegd...
Klopt, aan wat wortel blijven de korrels ook plakken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:23

Ik heb nu eigenlijk wel een goede methode om de korrels te geven, (vind ik zelf :+ ) :een klein schepje geweekt seniorenvoer, daardoor een paar handjes lucerne, de korrels en de prascend erop, een klein handje dieetmix en dan eet ze het zo op, er blijft ook niks achter, wel een 'losse' voerbak waarvan de bodem niet zo groot is, kan ik dus ook goed controleren en schoonmaken.
Stroop,honing, appelmoes in spuit bevielen me niet, ze ging dan heel hard 'smakken' en ik had het idee dat het in haar mond bleef hangen, de korrels 'los' over het voer ging ook niet, alles zakte naar de bodem en bleef liggen, zo ik het nu doe werkt goed hier.

Ze eet nu ook beter, dus we gaan zachtjes de goeie kant op, heeft nog wel veel medicatie, dus ik moet nog even door met de korrels.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:25

Maar de korrels mogen toch niet bij nat voer gegeven worden?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:32

't is ook niet echt nat, meer vochtig, ja je moet wat, en ik denk dat het met appelmoes enz. ook een beetje nat worden.
Ik heb een beetje korrels in water gezet, duurt toch wel even voor de blauwe laag opgelost is, dus ik denk dat het zo goed kan, werkt volgens mij ook, want ze eet weer goed en is niet meer zo sjago, dus minder maagpijn lijkt me.

thatoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:38

Ik heb dit topic al een tijd gevolgd en had een aantal vragen. Bij verdenking aan een maagzweer wordt meestal omeprazole toe geschreven. Ik begreep dat dit ongezond is? Dan zou het maagzuur te veel af remmen en dat zou van invloed zijn op andere gunstige maag/darmculturen? Kan de bron van dit artikel niet meer vinden, maar er is hier vast veel kennis over ;)

Bestellen via Abler hebben al veel mensen gedaan las ik in dit topic. Welke bestellen jullie dan en hoe lang geven jullie dit? De spuitvorm leek mij gunstig. Duurt het lang voordat je de bestelling hebt en kun je betalen via je reguliere bank of moet dat per creditcard?

Wat is een goed homeopatisch / natuurlijk alternatief? Mastic horse (purepaardenvoeding.nl of Den Hoek) bied hier voor een alternatief? Iemand daar ervaring mee? En hoe lang en hoe veel werd dit dan gegeven?

En/of als ondersteuning audevard ekyguard of bv maagcompositum vd groene os?

Heb mijn pony een tijd geleden laten behandelen door de osteopaat. Die zat helemaal vast rond het gebied borst, tussen voorbenen. Ook bij aanraken daar werd ze boos. Nu gaat dit iets beter maar is niet volledig weg. Kan dit een sympthoom zijn van een maagzweer?
Verder merk ik:
Strakke rugspieren
lelijke doffe vacht (deken / verharen?)
minder energie
langzamer eten maar niet minder
altijd vrij snel stress
afgesleten voortanden maar dit kan ook door hooinet komen

Kunnen deze dingen bij elkaar sympthomen zijn van een maagzweer?
Natuurlijk kun je alleen via scopie zien of er echt maagzweren aanwezig zijn, maar ik vindt dit wel een belasting voor de pony. Optioneel beginnen met een kuur mastic horse en mocht er erg veel verbetering optreden dan omeprazole te bestellen via abler? En mocht het echt niet baten dan kan een scopie altijd nog. Zou dit een idee zijn volgens de kenners hier?

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:38

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:05

Ik heb een bulk verpakking met korrels bij Abler besteld om te testen of mijn paard een maagzweer heeft. Het gaat om een paard van dik 600 kg. Ik denk dat ik er 10 dg/14 dg mee doe. Als mijn paard er niet op reageert (en dus waarschijlijk geen maagzweer heeft) moet ik dan ook afbouwen? Ik wil graag 1 week de volledige dosis gegeven om te kijken of de klachten verminderen.