[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:13

Precious20 schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met immunotherapie?

Ik kom net van bij de dierenarts, voor de hond, en ik loop daar de paardenarts tegen het lijf die me vorig jaar had doorverwezen ivm Dakastans problematiek. Hij spreekt nu van immunotherapie. Eerst gaan ze dmv bloedtest achterhalen voor wat je paard juist allergisch is, vervolgens maken ze een soort van vaccin & spuiten ze dat in zodat het lichaam antistoffen gaat aanmaken. Hij gaf wel aan dat de slaagkansen ongeveer 50/50 zijn. En de hele behandeling is ook niet goedkoop, rond de €400.
Het is weer iets om te overwegen... Maar ik had graag jullie ervaringen gehoord! :)

Ik doe dat met de mijne, hij doet het er goed op in ieder geval. Kosten weet ik niet precies omdat ik toen gelijk meerdere dingen heb laten onderzoeken, dat zou ik even moeten terugkijken op de factuur

Lau07
Moderator

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:16

Mijn dierenarts heeft het ook weleens genoemd als optie, maar maakte toen duidelijk dat ongeveer 3/4 van de dieren verbetering zag in een paar maanden, en wij hadden toen die paar maanden niet i.v.m. schade aan het strottenhoofd.

Hier gaat het weer even wat minder. Na een behandeling met de Flexineb staat ze de volgende dag flink te hoesten en ze staat nu op een onderhoudsdosis flixotide. Eigenlijk vind ik het niet te doen, maar ik vind het ook moeilijk om te bepalen wat de volgende stap is. Met het hoesten komt er echt slijm en donkere viezigheid uit zowel haar neus als mond, en het is ergens logisch dat de Flexineb behandeling dit veroorzaakt omdat het natuurlijk de longen schoonmaakt. Maar ik vind het echt lastig. Het is een merrie van 25 die tot vorig jaar eigenlijk nergens last van had. Ik zit nu te twijfelen of ik de kliniek bel om haar nog eenmaal helemaal door te laten lichten om te kijken hoe groot de schade nu echt is en of het überhaupt zin heeft om door te blijven behandelen. Elke keer als we behandelen met nieuwe medicatie gaat het een tijdje goed, en dan gaat het weer minder. Ik kan moeilijk haar hele leven elke dag flixotide blijven puffen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:21

Lau07, hoelang ben je nu bezig met de flexineb dan? En wat vernevel je erin (of gebruik je hem voor de flixotide?) Dat ze slijm uithoest is juist de bedoeling inderdaad. Maar eens moet dat wel stoppen natuurlijk.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:24

Ik heb sinds vorige week de flexineb en vernevel nu met silvaplex. Paard lijkt het heel fijn te vinden, staat er heel relaxt bij. Ik geef hem na de verneveling beweging, afgelopen dagen rustig gelongeerd en gister rustig wat met lange teugel gereden. Paard was heel fanatiek (moest ik echt afremmen terwijl hij normaal niet zo fanatiek is) maar hoestte nog veel.. voelt heel tegenstrijdig om hem toch beweging te geven terwijl hij hoestx terwijl ik ergens ook denk; het moet eruit anders heeft het geen zin.. Hoe snel merkte jullie resultaat na gebruik flexineb? In de zin dat het hoesten echt afnam?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:31

Sandra_H schreef:
Lau07, hoelang ben je nu bezig met de flexineb dan? En wat vernevel je erin (of gebruik je hem voor de flixotide?) Dat ze slijm uithoest is juist de bedoeling inderdaad. Maar eens moet dat wel stoppen natuurlijk.

Ik gebruik de Flexineb sinds half januari. Tijdens die week met heel veel sneeuw kreeg ze het weer heel benauwd waardoor we de kuur Flixotide zijn gestart. Toen moest ik van de dierenarts de Flexineb 1 x per week erop zetten om de longen schoon te maken. Sindsdien krijgt ze 1 tot 2 keer per week zoutoplossing verneveld in de Flexineb.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:52

Lau07 schreef:
Ik gebruik de Flexineb sinds half januari. Tijdens die week met heel veel sneeuw kreeg ze het weer heel benauwd waardoor we de kuur Flixotide zijn gestart. Toen moest ik van de dierenarts de Flexineb 1 x per week erop zetten om de longen schoon te maken. Sindsdien krijgt ze 1 tot 2 keer per week zoutoplossing verneveld in de Flexineb.

oh dat is al wel lang ja. En al eens geprobeerd om gewoon elke dag te vernevelen? Met zoutoplossing kan dat geen kwaad. Ik vernevel ook bijna elke dag. We hebben wel minder (2 tot 3 dagen) geprobleerd, maar dit is toch een van de dingen die hij nodig lijkt te hebben om goed te blijven. Ik vernevel voornamelijk zout, afgewisseld met af en toe silvaplex, of wanneer nodig balsamicair of myconal. Dat laatste heb ik gekocht ipv balsamic air (was op bij de DA, en dit kwam ik toevallig tegen) toen hij vanwege de vorst een paar dagen droog hooi had gekregen (hooistomer was bevroren, en geweekt/natgemaakt eet hij niet) waardoor hij toch weer een beetje begon te hoesten.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:31

nnicolex schreef:
Ik heb sinds vorige week de flexineb en vernevel nu met silvaplex. Paard lijkt het heel fijn te vinden, staat er heel relaxt bij. Ik geef hem na de verneveling beweging, afgelopen dagen rustig gelongeerd en gister rustig wat met lange teugel gereden. Paard was heel fanatiek (moest ik echt afremmen terwijl hij normaal niet zo fanatiek is) maar hoestte nog veel.. voelt heel tegenstrijdig om hem toch beweging te geven terwijl hij hoestx terwijl ik ergens ook denk; het moet eruit anders heeft het geen zin.. Hoe snel merkte jullie resultaat na gebruik flexineb? In de zin dat het hoesten echt afnam?

Wij hebben ook sinds vorige week de flexineb. Eerst paard dagen met balsamic air erbij en nu over op silvaplex en daarna nog zout. Wij geven hem ook gewoon beweging en hoest denk ik nu zo’n 3-4 keer. Komt er bij jou paard snot uit? Bij die van ons niet maar had hem voor de flexineb op slijmoplossers staan en toen was er al een hoop uitgekomen.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:33

[/quote]Ik gebruik de Flexineb sinds half januari. Tijdens die week met heel veel sneeuw kreeg ze het weer heel benauwd waardoor we de kuur Flixotide zijn gestart. Toen moest ik van de dierenarts de Flexineb 1 x per week erop zetten om de longen schoon te maken. Sindsdien krijgt ze 1 tot 2 keer per week zoutoplossing verneveld in de Flexineb.[/quote]

Vervelend van je paard zeg. Onze pony hoest sinds vorig jaar en sinds een week de flexineb in huis. Misschien inderdaad een idee om elke dag zout te vernevelen? Doen wij nu ook elke dag. Ook heb ik er de eerste dagen wat balsamic air bijgedaan. Succes met je paard

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:38

Ik probeer 2-4x per week haar te laten inhaleren met zoutoplossing.
Naderhand beweging geven.
De ene x komt er nog wat slijm uit en hoest ze dan ook. De andere x is er niks aan de hand.
Verder hoest ze eigenlijk niet veel, en is ook niet zichtbaar benauwd

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:33

Connie76 schreef:
Wij hebben ook sinds vorige week de flexineb. Eerst paard dagen met balsamic air erbij en nu over op silvaplex en daarna nog zout. Wij geven hem ook gewoon beweging en hoest denk ik nu zo’n 3-4 keer. Komt er bij jou paard snot uit? Bij die van ons niet maar had hem voor de flexineb op slijmoplossers staan en toen was er al een hoop uitgekomen.

Ja hier ook ongeveer 3-4 keer, niet veel snot en ook geen loopneus of vieze neus.. hij proest wel echt continue.. maar hij is ook wel bekend met pollenallergie/headshaking. doet die van jou dat ook?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:43

Hier pony helaas toch verkouden geworden.
Nog niet heel duidelijk hoesten in rust. Maar ik hoor er wel meer ademen dan anders.
Ze is erg mat en wat loom. Morgenmiddag kijkt de dierenarts even, check lichamelijk en dan kijken welke medicatie past. Zijn er vroeg bij.

Ik wil heel graag zo’n flexineb. Maar ik kan dat thuis echt niet verantwoorden.. jet is echt een prijzig ding.. ze was al 2 jaar symptoomvrij.

In april 2019 werd ze ziek door een bacterie en is haar astma en allergie ontstaan.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:46

Saaams schreef:
Hier pony helaas toch verkouden geworden.
Nog niet heel duidelijk hoesten in rust. Maar ik hoor er wel meer ademen dan anders.
Ze is erg mat en wat loom. Morgenmiddag kijkt de dierenarts even, check lichamelijk en dan kijken welke medicatie past. Zijn er vroeg bij.

Ik wil heel graag zo’n flexineb. Maar ik kan dat thuis echt niet verantwoorden.. jet is echt een prijzig ding.. ze was al 2 jaar symptoomvrij.

In april 2019 werd ze ziek door een bacterie en is haar astma en allergie ontstaan.

Is een paar weken huren geen optie? Dan kun je ook eens kijken of het haar helpt? Dan kun je daarna nog altijd besluiten of je toch tot aankoop wil overgaan?
Probeer maar mee te denken met je. Ik vond het ook een hele uitgave, maar mn paard is er toen zo mee verbeterd! Ik had hem toen ook eerst gehuurd (via kliniek) en na een paar weken was ik overtuigd van zn nut en heb ik er zelf 1 gekocht

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:55

Dat is uiteraard een optie.
Ik ga even morgen afwachten en er over nadenken..
misschien dat ik mezelf op de lijst laat plaatsen voor een 2e hands.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:09

nnicolex schreef:
Connie76 schreef:

Ja hier ook ongeveer 3-4 keer, niet veel snot en ook geen loopneus of vieze neus.. hij proest wel echt continue.. maar hij is ook wel bekend met pollenallergie/headshaking. doet die van jou dat ook?

Nee hoofdschudden doet hij niet. Vorig jaar een bronchoscopie laten doen en zijn conclusie was een stofallergie. Er zat veel dik wit taai slijm.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:53

Hier weer een licht benauwd paard. Begin maart ontzettend benauwd, kuur pred gehad (3 a 4 pillen) en toen naar de kliniek. Op de kliniek advies voor doorgaan met pred en daarnaast ventipulmin. Voelde niet goed, dus heeft hij zoutkuur in trailer gehad, 10x in 2 weken tijd. Wel de ventipulmin gegeven. Daarna knapte het iets op, maar nu dus weer een terugslag.

En nu...? :? Weer zout, toch op de pred? Ik weet het ff niet meer. Ga vanmiddag weer naar hem toe, maar heb al een filmpje van stalgenoot waarop het te zien is.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:16

Sting schreef:
Hier weer een licht benauwd paard. Begin maart ontzettend benauwd, kuur pred gehad (3 a 4 pillen) en toen naar de kliniek. Op de kliniek advies voor doorgaan met pred en daarnaast ventipulmin. Voelde niet goed, dus heeft hij zoutkuur in trailer gehad, 10x in 2 weken tijd. Wel de ventipulmin gegeven. Daarna knapte het iets op, maar nu dus weer een terugslag.

En nu...? :? Weer zout, toch op de pred? Ik weet het ff niet meer. Ga vanmiddag weer naar hem toe, maar heb al een filmpje van stalgenoot waarop het te zien is.

Balen zeg. Ik weet niet of vernevelen een optie voor je is? Wij vernevelen sinds kort met zout en silvaplex of balsamic air en zijn voorzichtig positief. Sindsdien niet meer benauwd geweest. Voorzichtig positief omdat onze pony er het meest last van heeft bij Temp boven de 20 graden dus dan komt de echte test of het voldoende voor hem werkt. Mijn dochter rijdt nu volop op hem en dat gaat super goed. Voor de flexineb hem 14 dagen Sputolysin gegeven.
Succes met je paard.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:18

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb zowel de balsamic air als de silvaplex besteld, ik ga met een van de twee vernevelen. Ik heb het vernevelen ook weer voor elke dag opgepakt en ik zie nu al wat verbetering. Het lijkt erop dat ze heel veel rommel uit haar longen kwijt moet, vandaar het hoesten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:52

Nou, hier een dikke vette klodder vanmorgen..... echt een flinke plak mayonaise zeg maar.

Ik gaf naast het gestoomde hooi ook nog een net gestoomd stro. Ik ben toch bang dat dat misschien niet voldoende gestoomd wordt/ is om geen klachten te triggeren.
Het is echt het enige dat ik kan bedenken.

Nu dus twijfel: doe ik nog een klus ontstekingsremmer (in de flexineb) + ventipulmin en daarna weer door met zoutoplossing (in de flexineb)?
Of ga ik eerst weer scopen?

Vind dat zo'n vervelend onderzoek.

Ik ga dus nu maar definitief van het bijvoeren van stro af, ook al was het gestoomd.... alleen nog maar gestoomd hooi, en dan evt wat gedorst hooi stomen en bijvoeren als extra smikkel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:15

Ff een vraagje.
Silvaplex, moet je dat nog verdunnen met zoutoplossing voor je het verneveld of gaat dat zo 'puur' erin?
Wilde het bestellen maar kan nergens vinden of het verdund moet worden of niet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:14

Silvaplex verdun je niet, kan er zo in.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:23

Sandra_H schreef:
Silvaplex verdun je niet, kan er zo in.

Thanks +:)+

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:25

(stille meelezer) Wat doet silvaplex eigenlijk meer dan de zoutoplossing? :-)

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:11

Odette_ schreef:
(stille meelezer) Wat doet silvaplex eigenlijk meer dan de zoutoplossing? :-)

Ik weet niet of het nou heel veel beter helpt.

Dit zegt de leverancier: SilvaPlex werkt in het slijmvlies van de longen en helpt het overtollige slijm en (in de meeste gevallen) de bacteriën die daar leven te verwijderen.

Zou dus ook op de bacteriën werken.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:13

Hoe gaat het met jullie paarden?

Gisteren trof ik die van mij weer benauwd aan. Ook weer wat meer aan het hoesten. Vandaag weer super goed, geen gehoest en benauwdheid. Het wisselt soms zo, dat vind ik lastig.
Gisteren balsamic air met zout verneveld en gaf snel verlichting en stopte het hoesten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:31

Hier gaat het goed gisteren kwam ik slijm tegen op de grond, en ik hou de pollen in de gaten.