Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_eenmalig_

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 00:31

Hopla, dit is mij bekend, maar toch goed dat je dit meld.
De DA kijkt elke dag naar de vorderingen en of het nog eerlijk is.
en geloof me, ik heb een eerlijke DA.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:32

Zout bijt en zal hij dus niet toelaten... Er wordt nu al zoveel aan hem gesleuteld dat je het niet te erg moet maken in mijn ogen.

Eenmalig: ik vraag misschien veel en als je er geen antwoord op wilt/kunt geven begrijp ik dat ook, maar hoe komt het dat zijn benen zo verrot zijn dan?

Ga je later foto's plaatsen van als het er beter uit ziet, of als 'andere redenen' verminderd zijn?

Ik ben namelijk heel benieuwd, maar dat had ik al gezegd Schijnheilig

Top van je dat je dit wilt proberen, en hem een kans wilt geven. Eigenlijk zou jij de naam Canjer moeten dragen Ja

Hopla, op een gegeven moment verliezen paarden de wil om te leven... Dat is bij deze hengst (nog) niet het geval. Ik vind het dan ook goed dat Eenmalig er is om hem te ondersteunen en te helpen bij zijn vechtlust!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:33

_eenmalig_ schreef:
We hebben het er uitvoerig over gehad vanmiddag (de artsen van de kliniek) en we weten in iedergeval zeker dat het door geweld van buitenaf gekomen is.
en dit is onze theorie;
Vervolgens is het zo gaan zwellen dat Canjer zijn eigen wangen en tong kapot gebeten heeft.
Daarnaast als een hengst veel pijn heeft en steeds weggejaagd wordt gaat deze met het hoofd naar beneden staan waardoor de zwellingen nog meer worden.
Zijn benen is ons een raadsel, maar ook onze minste zorg eigenlijk. Dat geneest wel.
Tja, en als er dan vervolgens een aantal weken niets aan gedaan wordt en een paard niet kan eten dan is dit het reslutaat.

Stoom uit je oren

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:34

Ik kan eigenlijk niet stoppen met bokken omdat ik hier wil bijlezen, maar ik ga nu toch echt offline Bloos

Ik lees het morgen wel. Heel veel sterkte, en neem aub zelf ook de nodige rust!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:34

Raimaker is een wondermiddel als het gaat om de aangroei van slecht,droge en-of brokkel hoeven.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:35

Heb het zelfde,hihi.
Ga ook een stukje slapen.

Sterkte en succes!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:36

aan 2 benen van kogel tot hoef kapot....lijkt erop dat het dier gekluisterd is geweest,of iig met 2 benen vast heeft gezeten.
of is het mok,eenmalig?
wat een horrorverhaal eigenlijk.
heeft canjer in de opfok gestaan dat je weet,en in de kudde "geweld" meegemaakt,of door andermans toedoen?
als het te concreet word om hierop te antwoorden,eventueel via pb of niet antwoorden...
ik weet niet of je dicht bij de zee woont,maar zeewater is erg goed voor de benen eventueel.
en nog iets,als je olie wilt voeren dan zou ik voor lijnzaadolie kiezen,is wel iets duurder maar wel gezonder volgens mij.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:40

@ griebels zout opgelost in gekookt water bijt niet!!!
Gebruik het voor mezelf ook op open wonden of voor wondjes in mijn mond. Als het zou bijten zou ik dat echt niet aanraden.

Er word gevraagd om tips en deze kwam bij mij op daarom plaats ik dit, Wat ts er mee doet moet zij zelf weten.

Ze doet er in ieder geval alles aan om het paardje weer goed te krijgen echt helemaal super!

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 00:41

Timilon, helaas kan ik je hier geen antwoord op geven ten bate van canjer zelf. Ik weet het antwoord wel. Hoop dat je hier begrip voor hebt.

wat ik wel kan zeggen is dat 1 plek aan de zijkant van zijn hoofd verdacht veel lijkt op een hoefafdruk.

Zijn hoeven zelf zijn hoognodig aan een kapbeurt toe, maar lijken redelijk normaal. Hoe ze van binnen zijn durf ik niet te zeggen, maar van 2 benen zouden ze wel wat beter kunnen. Dit heb ik alleen kunnen constateren dat ie lag.

Helaas woon ik niet dicht bij de zee, maar ik zou ook niet weten hoe ik daar zou moeten komen met hem.
DA vond transport nog niet verantwoord.
Hij staat bovendien nu heel erg rustig in een stal van 6 bij 6 waar hij helemaal tot rust kan komen van dit hachelijke avontuur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:42

nou weet ik nog niet of waterstofperoxide wel kan of niet..
zit dacht ik geen zout in,is puur water en zuurstof bij elkaar wat gaat bruisen toch?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:44

Jeetje, wat een verhaal zeg. TS: sterkte! Respect voor wat je doet hoor!

_eenmalig_ schreef:
Dat is misschien ook wel slim inderdaad om er zonnebloemolie bij te doen.

Als je hem olie geeft kun je beter kiezen voor lijnzaad olie. In lijnzaadolie is de concentratie omega 3 veel hoger dan in zonnebloemolie waarin voornamelijk omega 6 zit. Voor paarden is omega 3 is de meest nuttige stof in olie. Door de lijnzaadolie neemt het paard ook meer voedingstoffen op uit het voer. En het smeert natuurlijk lekker.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 12-07-08 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 00:45

Ik zal het morgen eens vragen ellepel!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:45

ik begrijp het volkomen.en dat je hem niet kan vervoeren had ik ook al begrepen:) maar over dat zeewater:dat zou je in flessen kunnen doen,en dan zijn benen daarmee deppen oid.
verder ga ik nog even nadenken over tips:)

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 00:46

lijnzaadolie is inderdaad beter!

Timilon dat zou indd een optie kunnen zijn. alleen de wonden zijn nog wel open op zijn benen, dat lijkt me dan wel erg pijnlijk?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:47

Bocasan is ook iets wat bij de mens de mond ontsmet en niet bijt. Misschien voor een paard ook goed?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:47

Waterstofperioxide is wel ontzettend agressief (wat nog wel is bijgebleven van de scheikunde lessen, H2O2 Nagelbijten / Gniffelen ). Maar als je dit zelf voor je mond had gebruikt dan zal het wel een hele dunne oplossing zijn geweest en natuurlijk onschadelijk.

In zeewier schijnen ook veel vitamines/mineralen te zitten kan ik me ergens herinneren (of ik zit hélemaal verkeerd?).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:48

myra:
de oplossing die ik heb gehad voor mezelf waren zakjes,die kun je dacht ik in verschillende doseringen kopen?
maar ja valt te vragen toch of de artsen het een idee vinden?

wat de voeding betreft:
die seniores priores is wel een heel goed compleet voer, je kunt die ook heel makkelijk heel erg verdunnen,en zo krijgt hij wel heel veel binnen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:54

Mijn hemel "eenmalig", hier van mijn kant ook zwaar respect!
Ik kan erg slecht tegen dierenleed, en wat doet het me goed om te lezen dat er mensen zijn die in de gelegenheid zijn zo'n dier op te vangen en dit ook doen!
Ik hoop ook vreselijk op een goed eind. Een Canjer die over een paar maandjes lekker op een wei loopt en nog altijd hinnikt naar zijn nieuwe baasje.

Heel veel succes!

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 01:04

Dat hoop ik ook. Ik ga nu nog een keer voeren, en dan 2 uurtjes slapen.
Ik probeer morgen tussen alle bedrijvigheid door nog updates te geven, dus niet gelijk mopperen als ik even een paar uur niet reageer Haha!
XXX

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:36

Zeewater zou ik niet aanraden. Van de week met net geschoren benen erin geweest en dat prikte toch behoorlijk!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:02

pff wat knap zeg.
knapt hij al een beetje op
of is het nog steeds minimaal,

heb verder niet echt tips omdat ik niet weet hoe het echt is natuurlijk.

maar hoop echt dat hij het haalt hij verdient het

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:02

de wonden moeten wel dicht zijn inderdaad voor het zeewater-verhaal.maar ik heb het zelf meegemaakt met mok die niet weg wilde,een week bij zee/in zee en nooit meer last van gehad.zeelucht is sowieso goed,voor luchtwegen etc ook.anyway,(nog)niet van toepassing op canjer.
voor zijn open wonden kun je eventueel ook groene klei gebruiken,liefst kant en klaar uit een tube(bij paardenwinkel),heb ik persoonlijk ook goede ervaringen mee,zuivert de wond,bijt niet,trekt vocht uit de wond,sluit wond af voor invloeden van buitenaf(denk aan vliegen etc)
ik ben nog steeds hard aan het denken voor nog meer tips om dit beestje op de been te houden.
@ eenmalig: denk je ook goed aan jezelf?veel fruit,groente,tussendoor rust...
want als jij het niet meer red,red canjer het zeker niet!
weltruste iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:29

Zo,, wat een hoop adviezen allemaal. Voor de wonden in de mond is er van Perio-aid (chloorhexidine) een handig kleine flesje op de markt met een tuutje eraan waarmee je dus makkelijk tussen de lippen makkelijk in de mond kunt komen. Het is wel handig om er rekening mee te houden dat het eigenlijk bedoeld is om te spoelen en niet om door te slikken. Met dit spul heb ik zelf bij mijn paard een fikse ontsteking onder loszittende tanden goed kunnen genezen, het werkt dus wel en smaakt naar pepermunt, mijn paard had er totaal geen moeite mee.

De wonden aan de benen zou ik zo min mogelijk aan doen, alleen het noodzakelijke (zoals het eigenlijk ook hoort). Vaak zijn wonden na de eerste behandeling met desinfecterende middelen best geholpen bij zuurstof en hoeven ze niet steeds opnieuw ingesmeerd te worden met allerlei middeltjes. Bovendien moet niet elke aanraking een vervelende behandeling zijn.

Waarom eigenlijk een schaduwaccount hiervoor?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:37

Myra schreef:
Waterstofperioxide is wel ontzettend agressief (wat nog wel is bijgebleven van de scheikunde lessen, H2O2 Nagelbijten / Gniffelen ). Maar als je dit zelf voor je mond had gebruikt dan zal het wel een hele dunne oplossing zijn geweest en natuurlijk onschadelijk.

In zeewier schijnen ook veel vitamines/mineralen te zitten kan ik me ergens herinneren (of ik zit hélemaal verkeerd?).

Gebruik nu zelf ook waterstofperoxide en indd verdunt Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:38

_Eenmalig_ je bent top bezig!! Heel goed en Canjer ook OK dan!
We hebben hier een Canjer en een Kanjer Lachen
Ik duim natuurlijk mee !! En wil hierbij ook melden dat ik dit de bokt vind om van te "genieten"..
Deze samenwerking! Geweldig!!! Echt top Lachen Zou vaker moeten gebeuren op deze manier