[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:07

esss, ook off-topic maar gefeliciteerd dan Haha! Knipoog

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:08

ook ff oftopic, ik heb voor al mijn paarden de kk aurigaan dubbel gebroken. super bitjes Knipoog gisteren was kitano zijn koker ook nog superdik, blijkbaar kan dit nog een aantal dagen aanhouden. arm dier , maar ja nog 2 weekjes en hij mag bij de merrie's.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:07

hier nog geen verbetering met de zwelling, maar het is gelukkig ook niet meer erger geworden.

en idd..strakkies lekker bij de merries Haha!

en weer off topic...denk dat ik ook 8er zo n bit aanga als die zo fijn zijn. mag ik ook vragen waarom dit juist zo is?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:11

mijn paardjes lopen hier veel beter op, ze kauwen meer op het bit en buigen veel makkelijker in. ze lopen echt enorm ontspannen. ook bij kitano is de zwelling niet meer verergert. de dierenarts zei me om met koud water te spoelen, maar dat is toch verschrikkelijk koud nu ?

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:24

@ daantjuhh: Ik denk niet dat je kan zeggen dat 2,5 te laat is. Wat mij verteld is, is dat de beste leeftijd tussen de 1,5 en 3 jaar oud is. Ouder wordt gewoon lastiger te castreren en moet vaak (niet altijd) in de kliniek gebeuren.
Mijn 2,5 jarige is nu een maand geleden gecastreerd en alles is super gegaan. Binnen twee weken, met dikke koker en al, is alles weer super geheeld en zie je er niets meer van. Hij was ook nog helemaal niet hengst, volgens mij wist hij dat niet eens Clown . Ik wilde ook niet het risico lopen dat hij dit wel zou door krijgen, omdat mijn ouders en zusjes ook bij hem komen om te voeren en zij niet daarmee om kunnen gaan.
Dus het maakt niet uit hoe oud ze zijn, maar hoe ouder, hoe moeilijker en waarschijnlijk ook zwaarder de ingreep/ castratie en hoe jonger hoe lichter de castratie.

@bayaatje: Afspuiten is wel koud ja, maar als je zorgt dat het goed gedroogt wordt, de benen dan, dan is het afspuiten wel belangrijker op dit moment.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:55

Haha dus wel meerdere mensen hebben een k&k aurigan bit, leuk om positieve verhalen te horen Haha! . Het is al binnen gekomen, Donderdag neemt stiefvader het mee naar Spanje, ben benieuwd.

Fuego is trouwens weer helemaal gezond en normaal. Zoals ik al zei het ging al zo super, maar ik heb gister gekeken, er is geen zwelling meer, en het is dicht. Helemaal mooi leeg en genezen.

@ Daantjuhhh: Dat kan, maar als die er echt last van zou hebben, had ik het wel gemerkt denk ik. En het is natuurlijk nooit een pretje. Hij heeft er wel 1 dag echt last van gehad, dat die op 1 been niet meer kon lopen. Maar de da er gelijk bij gehaalt, die heeft van binnen alles schoongemaakt en ontsmet, en toen was die weer de ouwe.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:56

christel82 schreef:
@ daantjuhh: Ik denk niet dat je kan zeggen dat 2,5 te laat is. Wat mij verteld is, is dat de beste leeftijd tussen de 1,5 en 3 jaar oud is. Ouder wordt gewoon lastiger te castreren en moet vaak (niet altijd) in de kliniek gebeuren.
Mijn 2,5 jarige is nu een maand geleden gecastreerd en alles is super gegaan. Binnen twee weken, met dikke koker en al, is alles weer super geheeld en zie je er niets meer van. Hij was ook nog helemaal niet hengst, volgens mij wist hij dat niet eens Clown . Ik wilde ook niet het risico lopen dat hij dit wel zou door krijgen, omdat mijn ouders en zusjes ook bij hem komen om te voeren en zij niet daarmee om kunnen gaan.
Dus het maakt niet uit hoe oud ze zijn, maar hoe ouder, hoe moeilijker en waarschijnlijk ook zwaarder de ingreep/ castratie en hoe jonger hoe lichter de castratie.

@bayaatje: Afspuiten is wel koud ja, maar als je zorgt dat het goed gedroogt wordt, de benen dan, dan is het afspuiten wel belangrijker op dit moment.

2,5 is ook niet TE laat.
Ik hb de mijne ook met 2,5 jaar gedaan, maar lichamelijk is het WEL zwaarder voor een 2,5 jarige dan een enter.

Dus als je gaat voor het paard vriendelijkste dan moet je hem als enter laten doen...
Hoe ouder hij word hoe zwaarder.
Dus ik zeg niet dat het met 2,5 jaar TE zwaar is maar wel zwaarder dan met 1,5 jaar!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:11

@essssss (genoeg sjes ?), hoe lang heeft het bij jou geduurt voor de zwelling weg was ?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:59

heey,wij hebben ook een shetlanderhengst van nu ongveer 10 maanden.hij word heel erg brutaal tegenover mijn moeder,omdat ze te lief is.hij springt soms gewoon op haar!maar we laten hem zo lang mogelijk hengst zodat hij op zijn mooist uit kan groeien.xxjes

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:07

@ Bayaatje: Haha noem me maar Esmee. Geld voor iedereen trouwens. Bij mij heeft het ongv een maandje geduurd. En nu, ik denk iets langer dan een maand, is hij echt weer helemaal gezond, en is er niets meer te zien.

@ Nikilover: Weet je het wel zeker dat je hem wilt laten castreren. Want als die normaal gewoon braaf is, zou het wel erg zonde zijn van zo'n stoer shetten hengstje. Ik weet natuurlijk niet hoe de omstandigheden met hem zijn, maar denk er maar goed over na, misschien is het wel gewoon een tijdelijke bui.

Off-topic: Morgen heb ik het k&k aurigan bit! Ik ben heel erg benieuwd, want het Spaanse bit wat ik nu hebt wilt niet echt werken, veelste hard van zijn mondje. En dan heb ik ook nog een dubbelgebroken watertrens, die komt morgen ook. Hebben we 3 bitten, maar ik denk zelf dat het k&k bit toch wel de beste word.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:35

@ daantjuhh: Daar heb je gelijk in. De operatie wordt steeds intensiever hoe ouder de paarden worden. Ben daarom ook blij dat het bij mijn paardje allemaal niet zo lang heeft geduurd. Succes met jouw paardje

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:05

een maand zwelling?!!! poeh dat is wel erg lang zeg. Bloos
nu heb ik ook iets raars...ik heb het idee dat nitro zijn achterbenen ook wat dikker zijn, lijken net stalbenen, zou dit kunnen doordat hij momenteel wat minder beweegt oid? hij staat wel gewoon 24/7 in het land, en het zijn ook alleen maar zijn achterbenen.

shethengstjes zou ik mooi castreren als ze niet interessant genoeg zijn voor de hengstenkeuring.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:14

Vandaag wordt mijn paard gecastreerd, het wordt staand gedaan. Ik ben zeer benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Ik ben er nog nooit bij geweest, ik ga vanmiddag als ik thuis kom even dit hele topic doorlezen daar heb ik nu geen tijd voor.
Even een vraagje over het afspuiten, hebben jullie ervaring dat een paard zeer allergisch is voor water, en hoe is dit opgelost? Ik ga het zeker proberen maar hij hoeft zijn benen niet te breken omdat ik de wond moet afspuiten ( bij wijze van spreken dan he)

Groetjes Kim

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:06

Weet iemand hoe lang het duurt voordat het gedrag van het paard veranderd na castratie? Mijn Shet is 4 en erg lief maar hij kan niet in de groep... Vandaar dat ik hem wil laten castreren maar als zijn gedrag niet veranderd tegen andere paarden heeft het weinig zin. Iemand ervaring?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:10

KimH schreef:
Vandaag wordt mijn paard gecastreerd, het wordt staand gedaan. Ik ben zeer benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Ik ben er nog nooit bij geweest, ik ga vanmiddag als ik thuis kom even dit hele topic doorlezen daar heb ik nu geen tijd voor.
Even een vraagje over het afspuiten, hebben jullie ervaring dat een paard zeer allergisch is voor water, en hoe is dit opgelost? Ik ga het zeker proberen maar hij hoeft zijn benen niet te breken omdat ik de wond moet afspuiten ( bij wijze van spreken dan he)

Groetjes Kim

Onze is ook staand gedaan. Ik ben er ook niet bij geweest maar we moesten daarna wel afspuiten.

Het ging om een 3 jarige die nog nooit was afgespoten of iets dergelijks. De eerste paar minuten sprong ie alle kanten om maar daarna leek ie het wel fijn te vinden. Gewoon uitproberen dus.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:34

bij ons zijn er 2 shetten staand gecastreerd, maar we hoefden erna ook niks te doen, gene antibiotica en ook niet af spoelen

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:46

Mijn ruin is 1 september van dit jaar van zijn ballen afgeholpen, dit is ook stand gedaan, hij heeft wel antibiotica gekregen en 2 dagen erna weer.
Hij is het land opgegaan, heb het niet afgespoten, in het land hebben we het stuk wat ze vaak tot blub lopen afgezet zodat ze daar niet in konden gaan liggen.

Bij noah was het de dag erna wel dik, maar maandag kreeg die zijn 2de antibiotica spuit en toen was het voor de helft geslonken en de DA zei niks meer aan doen geen korsten eraf halen, als het nu weer dikker word gelijk bellen.

Het is alleen maar geslonken, hij stond 24/7 op de wei dus veel bewegingen na een paar weken zijn de korsten eraf gevallen en is het geslonken tot een rozijntje Haha!

De verandering van karakter kon ik na 3 weken al merken en nu is het een heel vriendelijke, kalme ruin een voorbeeld bij de wei is een pad waar pensionklanten hun paard uitstappen hengst Noah reageerde daar heel fel op en ruin Noah kijkt ooow een paard en gaat weer lekker verder met waar die mee bezig was

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:23

Nou alles is volgens het boekje gegaan, alleen heeft iemand anders hem vastgehouden omdat mijn lichtelijke zenuwen een klein beetje oversloegen op hem ( het blijft je kleine jochie he haha). Maar goed hij staat nu uit te suffen en de veearts adviseerde me om hem vanmiddag maar even te laten staan en morgen lekker weer het land op, helaas staat hij niet 24/7 buiten, dat kan bij ons niet ( hij staat van s'ochtens 8 tot s'middags 1/2 buiten). Dus het wordt even uitvogelen hoe ik hem zoveel mogelijk buiten kan laten staan. Ik ga ook gewoon proberen om het af te spuiten. Lukt het echt totaal niet dan maar met een emmertje haha.
Ik moet zeggen dat het allemaal wel zeer makkelijk gaat dat staand castreren. Karakterverandering maakt mij niet zo heel veel uit. Hij was al erg makkelijk en lief in de hand, ja hij had wel goed door dat hij hengst was maar ach we zien wel

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:53

Goed dat het zo goed is gegaan! Veel succes met hem, hopen dat ie maar snel ontdekt dat die ''eigenwijze'' ballen weg zijn.

Een maand ja, haha best lang, maar dan is het ook totaal helemaal weg en genezen. En bij mij heeft het ook iets langer dan een maand geduurd dat ie echt een ruin werd. Nu weet ik ook echt dat hij geen hengst meer is, al zijn hormoontjes zijn weg.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:53

Off: k&k aurigan is errrr! Zo gelijk uitproberen!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:11

Heerlijk gereden gisteren, heel trots. Was de eerste les met Fuego, we hebben alles geoeffent, en alles is gelukt wat normaal niet lukte.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:16

jeetje dat dat zo'n verschil kan maken zeg!

nitro is weer zo goed als normaal trouwens, benen zijn weer slank en koker ook al bijna zoals ie hoort Haha! Bloos

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:57

kk bitjes zijn echt fijn, leuk dat de castratie zo goed verlopen is. een maand zwelling is inderdaad lang, bij mij is het nu een dikke week geleden en de zwelling is aan het minderen. karakter is tot nu toe weinig verandert, maar hij was al super braaf en aanhankelijk.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:52

Ja hele fijne bitjes. Ja wel lang, maar het is het waard geweest, en gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden.

@ Eline: Goed dat hij weer normaal, goed nieuws:D

JeannetteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:38

Hallo Allemaal, ik ben sinds gisteren in het bezit van een Irish Cob van 4,5 jaar, een verschrikkelijk leuk paard.

Hij is bij de vorige eigenaar op mijn verzoek gecastreerd, en dat is vorige week dinsdag gebeurd door een castreur, de oude eigenaar heeft hem nog even tot rust laten komen, en gister is Ravy bij mij gekomen.

Maar.........inmiddels is de castratie al 10 dagen geleden en er loopt nog steeds bloed uit langs zijn benen.
Vandaag heb ik de wond gespoeld met koud water, omdat de koker erg dik was, dat was gisteren niet zo, maar Ravy heeft vannacht op stal gestaan omdat hij zijn Hengstenhormonen nog steeds heeft en door het schrikdraad heen brak om bij de merrie,s te komen, bij de oude eigenaar heeft hij al die tijd in de wei gestaan, en ik heb begrepen dat er wel beweging nodig is na een castratie, dus op stal was even niet zo goed.

Moet ik me ongerust maken , en de dierenarts bellen, of duurt het genezen van de wond altijd wat langer bij een wat ouder ( en ontwikkeld) paard???

Ik hoop op tips

Groetjes