Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:21

Heb net de laatste pagina's weer wat doorgelezen. Lovemischa en Bello, heel erg veel sterkte Ach gut ...
Jullie moeten iig niet vergeten dat jullie alles hebben gedaan wat in jullie macht lag!
Bello, kan me voorstellen dat het heel veel pijn doet om je paard te zien in de wetenschap dat het waarschijnlijk niet heel lang meer zal duren... Gets, wordt er zelf helemaal naar van. Verdrietig Ach gut Sterkte!!!

Irene, Evita heeft echt een superherkenbare vacht! Ivanka heeft ook zo van die plukjes Ja .
Maar ze ziet er wel goed uit hoor, heerlijk tevreden idd. En ze is ook weer wat ronder geworden Lachen.

Fargo, zag ook foto's van Willy voorbij komen Lachen . Hij ziet er ook prima uit, nog wel wat dik in zn haren denk ik he? Verhaart hij al wel een beetje?

Mexx, wat is het verschil tussen Parlodel en Pergolide? Ik ken Parlodel niet. Ik heb ook geen idee of je met Pergolide mag fokken.
Weet iig wel dat je een paar weken voor de uitgerekende datum moet stoppen, omdat Pergolide de melksecretie ook afremt. Toch wel handig als je veulen voldoende melk binnen krijgt Haha! .
Maar ik heb geen idee wat voor effect medicatie op de foetus heeft en of het erfelijk is. Ik hoop het niet, want ik heb Aidan natuurlijk uit Ivanka Clown . Zit niet bepaald te springen om 2 paarden met Cushing.

Overigens, Ivanka heeft ook dagen dat ze minder eet. Laat ze ook het restje liggen. Heb vorig jaar iemand laten komen die Reiki doet, zij zei dat ik me daar niet al te druk om mocht maken. Dus zo lang ze nog eet, probeer ik me daar niet te druk om te maken Knipoog . Helemaal normaal is het niet, maar ja he... wat is wel normaal aan Cushing?

Met Ivanka gaat het wel oke, volgens mij moet ze weer hengstig worden. Maar ze is hartstikke vrolijk, zit weer een stuk mooier in haar vacht en weer beter op gewicht Lachen .
Paar weken geleden had ze weer een dip, zat de 2e hengstigheid eraan te komen (na de eerste keer extreme hengstigheid) en daar had ze nu helaas weer heel veel last van. Dat vind ik wel vervelend, dan kan ze echt geen rust nemen. Dan moet ze van mij gewoon even apart van de rest, want ze blijft achter die andere 2 aan lopen en dan heeft ze zelf dus ook echt geen seconde rust.

Vandaag in het bos:
Afbeelding
Niet slecht he? Lachen Op haar achterhand zie je wat spikkeltjes, dat is nog 'oude' vacht zegmaar. En haar achterbenen zitten nog voor het grootste gedeelte in wintervacht.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:36

Wie kent dit fenomeen?

Er gebeurt nu wat met de vacht, nu begint er wat te groeien. Begin november is ze geschoren en nu lijkt het er op of ze een kleurenpatroon heeft in haar nieuwe vacht. Andere kleuren wel te verstaan, zou dit bedoeld worden met brindle?
foto 1
Afbeelding
foto 2
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:29

Goudgele haren is één van de symptomen van Cushing. Willy is een tijd ook veel lichter en goudachtiger geweest. Hij is nu weer echt roodachtig qua kleur zoals hij oorspronkelijk in de zomer was.

Willy is wel heel erg verhaard eigenlijk, maar wat er overblijft zijn nog vrij lange haren waardoor het lijkt of ie nog aardig in zijn vacht zit, maar dat valt best mee, het voelt helemaal niet dik; wel LANG.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:52

Hier ook weer SLECHT nieuws..

Luna had al vanaf vrijdag niet meer gegeten, haar avond portie liet ze staan, daar zit ook de meeste poeder in, dus ik dacht in eerste instantie dat ze het beu was..
Maarja.. Haffies die niet eten zijn zeldzaam. Knipoog

Vandaag liep ze erg moeilijk onder het zadel.. ze liep op eieren, en hijgte... Ik heb dus de veearts gebeld.. en wat blijkt:
wéér hoefbevangen.. maar wel in een lichte mate.

Ik mag 3 weken niet rijden (of belasten) en ze heeft weer pijnstillers.

Ik heb heel sterk het gevoel dat dit een aflopende zaak is.. dat ze er niet meer boven op komt. Verdrietig

Het is zo'n sterke meid... ze geeft haar pijngrens totaal niet aan.. de veearts voelde haar bloed in haar aders zo hard kloppen.. ze moet zoveel pijn weer hebben...
En gewoon doorlopen...

We snappen geen van allen hoe ze weer bevangen kon worden.. ze staat nóóit op gras, krijgt 1 bodempje krachtvoer en droog hooi zonder voedingstoffen...

Ik ben zo verdrietig... wat moet ik nou zonder Luuntje?? Huilen Huilen Huilen

Het welzijn van Luna staat natuurlijk op nr. 1, mocht ze pijn houden dan is de keuze makkelijk gemaakt.. maar ik wil er liever niets van weten.. Huilen

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:17

mexxuna , ik begrijp heel goed wat je doormaakt en voelt . Ik heb afgelopen week de moeilijke beslissing moeten maken en dat viel me zo zwaar maar het is beter voor hem . Ik voel me leeg en eenzaam van binnen .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:58

He bah wat een rotnieuws Verdrietig Arme Luna.. moeilijk is dat, om een paard te hebben dat nauwelijks pijn aangeeft.. Evita is precies zo. Misschien is het nog een idee om haar krachtvoer te vervangen door marstall Vito of Safe&sound? Dan heb je echt alle onnodige suiker/zetmeel uit haar voeding. Ik heb een pony gekend die zelfs al van een klein schepje gewone brokken bevangen raken...
Hopelijk gaat ze snel een beetje vooruit, lijkt me verschrikkelijk om serieus over zulke beslissingen na te moeten gaan denken.

Ik wordt een beetje bang van al die verdrietige verhalen Verdrietig

Ivanka ziet er wel super goed uit, Tinne!!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:58

De diagnose Cushing is bevestigd door de herhaalde test. Morgen starten we met pergolide en hopen dat het aanslaat. Zo niet dan houdt het ook hier op. Zoals het nu gaat vind ik niet paardwaardig dus ik hoop dat de medicatie aan gaat slaan en ze ook weer in conditie is te brengen en die vetstapeling vermindert, ze eet amper wat maar wordt echt veels te dik en ligt extreem veel.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:32

EstherHegt schreef:
De diagnose Cushing is bevestigd door de herhaalde test. Morgen starten we met pergolide en hopen dat het aanslaat. Zo niet dan houdt het ook hier op. Zoals het nu gaat vind ik niet paardwaardig dus ik hoop dat de medicatie aan gaat slaan en ze ook weer in conditie is te brengen en die vetstapeling vermindert, ze eet amper wat maar wordt echt veels te dik en ligt extreem veel.

Luna is ook weer (té) dik aan het worden.. ook haar buik is zo opgezwollen dat bewegen gewoon moeilijk gaat.
Nu ze ook weer bevangen staat ga ik me ook ernstig afvragen of het dier nog wel kan leven zo..
maar het gekke is dat ze nu weer zo vrolijk en blij is.. alsof ze merkt dat ik haar wil helpen... Ach gut

maar aan de andere kant; werken, leren, bewegen waren haar passies.. en nu staat ze pats-boem stil, en kan er niets meer mee gedaan worden, dat is ook niet wat luna wil denk ik..

Het is gewoon enorm moeilijk, ik voel me of ik 10 klappen met een harde hamer gekregen heb.. ik doe er alles aan, maar het lukt gewoon niet!! Huilen

Ik denk dat ze een vervroegd pensioen krijgt tot het eind van dit jaar, en dan maar serieus kijken hoe het de afgelopen tijd gegaan is.. en of we doorgaan..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:39

@Mexxuna, ik begrijp je dilemma volkomen, hoe ver moet je gaan he, en zeker als de hoefbevangenheid er ook weer bij komt. Luna heeft toch ook pergolide? Als ik dat goed heb dan is het dus ook niet altijd een wondermiddel tegen de klachten die bij Cushing kunnen horen. Björk is nu al een half jaar met pensioen omdat ze zich echt niet lekker voelt, ik hoop dus wel dat ze zich beter gaat voelen.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:48

sinds gisteravond is mijn lieve paard , mijn steun en toeverlaat er niet meer. Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen
Hij is gister om 21.30 vredig ingeslapen . Het ging niet meer , hij had te veel pijn .
Wat voel ik me leeg, ellendig , eenzaam van binnen . Ik heb vannacht haast niet geslapen . Heb alleen maar gehuild Huilen Huilen Huilen . Wat is de wereld toch oneerlijk . Ik weet dat het het beste was voor hem , maar god ik mis hem zo vreselijk veel .

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:48

EstherHegt schreef:
@Mexxuna, ik begrijp je dilemma volkomen, hoe ver moet je gaan he, en zeker als de hoefbevangenheid er ook weer bij komt. Luna heeft toch ook pergolide? Als ik dat goed heb dan is het dus ook niet altijd een wondermiddel tegen de klachten die bij Cushing kunnen horen. Björk is nu al een half jaar met pensioen omdat ze zich echt niet lekker voelt, ik hoop dus wel dat ze zich beter gaat voelen.

Luna heeft Parlodel, omdat zij veel (hengsten) hormoon had..
Dit heeft wel heel goed aangeslagen.. de dierenarts vond haar héél erg veranderd qua beharing en uitstraling..
nu zijn het die voeten weer.. maar daar heeft de parlodel niets mee te maken.. dat komt uit voedingsstoffen... of belasting.. Verdrietig

Mijn vorige paard is ook 12 jr geworden, en nu word luna dit ook.. zou het heel erg vinden als ik 2 paarden moet verliezen op 12 jarige leeftijd.. in hun bloei van hun leven.. Huilen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:52

bello schreef:
sinds gisteravond is mijn lieve paard , mijn steun en toeverlaat er niet meer. Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

He jakkie wat vreselijk rot voor je. Ik wens je heel veel sterkte voor dit dappere besluit dat je hebt genomen. Dat moet erg zwaar voor je zijn.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:52

bello schreef:
Hij is gister om 21.30 vredig ingeslapen . Het ging niet meer , hij had te veel pijn .
Wat voel ik me leeg, ellendig , eenzaam van binnen . Ik heb vannacht haast niet geslapen . Heb alleen maar gehuild Huilen Huilen Huilen . Wat is de wereld toch oneerlijk . Ik weet dat het het beste was voor hem , maar god ik mis hem zo vreselijk veel .

Sterkte zeg... Ach gut

Pff.. het gaat wel heel erg slecht in dit topic opeens..
zou het ook het tijd van het jaar kunnen zijn dat de Cushing paardjes nu zo slecht zijn?

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:17

bedankt meiden . voor jullie opbeurende berichtjes hier in dit topic.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:37

Heel veel sterkte Bello Ach gut

Ook sterkte voor Mexxuna en EsterHegt uiteraard.. Vervelend dat de diagnose Cushing bij Bjork nu toch zeker is, maar fijn dat je nu actie kunt ondernemen door met pergolide te beginnen, hopelijk slaat het aan!

Mexxuna, is Parlodel niet met Pergolide te combineren? (ik zeg maar wat hoor Bloos ), ik meen wel eens gelezen te hebben dat Pergolide vaker aanslaat dan de andere medicatie voor Cushing..?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:51

@ Esther: wat rot joh, al had je 't verwacht. Ik wist trouwens niet dat het zo slecht ging? Hopen dat de pergolide aanslaat. Ze is wel een van de jongste paarden met Cushing ter wereld denk ik. Rotziekte.

@allemaal: er worden momenteel heel erg veel paarden hoefbevangen, dus denk dat jullie extra op moeten letten. Misschien ervaren jullie ook meer problemen door de rui? Is toch ook altijd energievretend.

Sterkte voor degenen die hun paard moesten verliezen, en voor degenen met wiens paard het slecht gaat.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:55

mysa schreef:
@ Esther: wat rot joh, al had je 't verwacht. Ik wist trouwens niet dat het zo slecht ging? Hopen dat de pergolide aanslaat. Ze is wel een van de jongste paarden met Cushing ter wereld denk ik. Rotziekte.

Ja ik denk ook dat ze een van de jongste is, dit is ook de reden dat we er niet aan gedacht hebben toen de problemen zo'n drie jaar terug begonnen. Ze was toen zes. We konden het maar niet plaatsen, soms gedroeg ze zich als een hengst, dan weer extreem als een merrie. Soms echt niet te rijden en de andere keer weer super te rijden. Het panten en zweten was vorige winter echt niet normaal en ze werd dik van niets. Ze eet amper. Als ze op een plak hooi per 24 uur komt of net iets meer is het veel.
Veel mensen weten het aan gedrag en vonden haar dominant, ze is echt van alles, maar niet dominant, ze wil echt wel en doet enorm haar best. Er waren ook mensen die echt van haar gecharmeerd zijn omdat ze ook echt een baby kan zijn en enorm kan genieten van aanraking, daar vraagt ze ook heel verlegen om. Het is nu een nogal dubbel gevoel, we weten nu wat er aan de hand is en waarom ze is zoals ze is, maar er is ook wel kwaadheid van waarom nou toch en waarom zo'n jong paard dat het al niet makkelijk heeft gehad in haar verleden. We hopen nu dat ze is te helpen met medicatie en dat ze zich beter gaat voelen. Genezen dat zal ze niet doen, maar we hopen toch nog wel wat paardwaardige jaren met haar te kunnen hebben en voor haar zonder pijn en complicaties.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:20

Heel veel sterkte bello, en ook voor de andere.
Het is en blijft een rot ziekte, hoop echt dat het eens boven water komt waardoor deze ziekte de kop op steekt.
En het is inderdaad oneerlijk, als ik wel eens om me heen kijk naar andere paarden, word niet veel naar om gekeken, en nooit gereden.
Als er dan eens wat is worden ,ze uit de wei getrokken ,opgezadeld en vol gereden, nooit ziek of dergelijks .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:22

Mexxuna: Kun je niet versneld toch op de pergolide overgaan? Of dat ook gaan geven? Paarden met cushing hebben natuurlijk ook veel afvalstoffen en dat kan ook tot hoefbevangenheid leiden naast overbelasting en te veel eten (dat laatste is in ieder geval niet nu het geval)
Ik heb het idee dat pergolide nog beter werkt met het in balans brengen van het lichaam en het is maar zo'n klein pilletje dus dan hoef je ook niet zoveel medicijn meer door het voer te doen?!
Ik zou denk ik juist nu alles op alles zetten om haar erdoor te trekken zodat je niet achteraf denkt had ik toch maar pergolide gegeven. Ik had dit een weekje eerder ook nog gevraagd of je al was overgestapt omdat ze toen al slecht at... wel fijn dat ze weer wat vrolijker is nu!

Bello: heel erg veel sterkte met je verlies. Ik weet hoe het is om ineens je paard kwijt te zijn. Ach gut

Esther sterkte: rot dat het cushing is, maar nu duimen dat de pergolide zijn werk gaat doen voor je paardje!

Ik weet niet of er bij jullie paarden op de wei staan, maar er zit nu natuurlijk ook meer fructose in het gras (suikers) omdat het zo warm is, heb je veel jong gras.
En een aantal van jullie geven aan dat je paardjes zo dik worden, dat heeft natuurlijk alles te maken met de insulineresistentie die vaak als bijwerking van cushing optreedt. Ik heb zelf wel het idee dat die weer minder wordt als je aan de pergolide bezig bent. Willy is niet zo plofferig dik meer als eerder, natuurlijk krijgt hij ook de magnesium die ook helpt bij de stofwisseling, suikers en tegen hoefbevangenheid..

Nog een laatste gedachte als paarden slecht eten: vaak hebben ze ook als bijwerking zweertjes en ontstekingen in hun mond/aan hun tanden. Echinea kan dan weer helpen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:00

Fargo; maar de parlodel is zo goed aangeslagen, Luna dekt geen merrie's meer, ze is socialer, vrolijker, juist voor haar was Parlodel zo goed om de geslachtshormonen/drift te verminderen.

Volgens de veearts is deze hoefbevangenheid van nu écht door overbelasting.. (druk op de voeten).
Ze krijgt nauwelijks brok.. geen weidegang, nooit gras, en héél droog voedingstofarm hooi.

Nu ze metacam krijgt gaat het beter, maar haar aders kloppen als een gek in dr voetjes.

Ik wil niet dat ze pijn heeft....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:20

Hmmm hoe zeg ik dat goed?? Paarden voor Cushing zijn zowiezo overgevoelig voor hoefbevangenheid dus dan hoeft er bijna niet eens echt iets aan de hand te zijn omdat ze al zoveel afvalstoffen en giffen in hun lichaam hebben en die giffen en afvalstoffen die gaan juist naar de hoeven en die zorgen voor hoefbevangenheid omdat het gif nergens heen kan. Zere en pijnlijke hoeven zijn een onderdeel van cushing. Dus iets in de behandeling die ze nu krijgt vangt dat nu nog niet op lijkt het (zeg ik het zo duidelijker?). Het is natuurlijk wel heel erg fijn dat ze verder weer veel beter functioneert en dat ze dus al veel stabieler is, maar kennelijk is er toch nog iets van slag waardoor ze toch gifstoffen in haar voeten krijgt en zere voeten heeft. Dus ik probeer daarop mee te denken en te anticiperen. Nu is het wel zo dat een paard dat al eens bevangen is geweest het sneller weer kan zijn.
Willy heeft vorig jaar winter heel erg gevoelige en zere voeten gehad toen hij op zijn slechtst was (ik denk dat hij uiteindelijk niet veel langer zo door had moeten gaan dan was ie misschien ook wel bevangen geraakt van alle stress en pijn en hormoonellende).
Een tijdje geleden wilde je zelf misschien overschakelen, heb je dit nog met de arts besproken? Kan het niet zo zijn dat als ze nu verder zo goed op orde is dat nu de pergolide voor haar voeten beter zou zijn? Just thinking out loud ..
Want hier zijn er juist veel mensen die bij hoefbevangenpaarden veel resultaat kregen door (zelfs versneld) op pergolide over te gaan als ik me het goed herinner??

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:46

Ik zal het voorstellen om over te gaan op pergolide... ik moet dinsdag tóch in de kliniek zijn .. (met 2 shetland hengsten.. die hakkie tjakkie gaan! Knipoog )

Ik hoop dat het nog kán die pergolide.. als ze nu gaat doorzakken is het namelijk einde verhaal.. Boos! Ik moet er niet aan denken.. Boos!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:48

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:03

Oh .. wat Luna vandaag toch gedaan heeft.. grr...

Luna staat nu al 5 dagen op meloxicam (Metacam) en ze voelt haar eigen door de pijnstillers kiplekker.
Van de dierenarts mocht ik niet met haar op de harde ondergrond stappen, dus ik ging in de bak stappen aan de longe.
Omdat ze al weer 5 dagen uit haar neus staat te eten op stal, is ze echt super gek! Ze nam dus meteen een sprint, trok de lijn los (ik verbrandde mijn handen gigantisch!! au Boos! ) en galopeerde over de stenen (!) terug naar stal waar ze bij de ruinen ging staan met de staart omhoog!

Ik merk dat ze zich veel beter voelt, ze glimt, is weer in de rui, en is onwijs (een beetje té) vrolijk!

Vrijdag ga ik op vakantie, dus dan krijgt ze nog een week rust, daarna proberen we haar (rustig aan) op te pakken..
Ik ben blij om haar zo vrolijk te zien, maar oh wat doen mijn handen zeer.... grrrrr.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:46

Fijn dat ze zich beter voelt, maar nu nog een beetje maat houden!! wat een grappenmaker zeg, veel sterkte met je handen, dat kan inderdaad heel vervelend voelen!