Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigold schreef:ja
ik weet nog iets, wat de temperatuur, windsnelheid, neerslag ect was toen of iets voor de ziekte werdt ontdekt.
ojas schreef:wat zou kunnen is om een deskundige van de uithof te benaderen en te vragen of hij een stuk op dit forum wil schrijven ter info.maarja of die dat doen? nee heb je ja kun je krijgen.
shan schreef:Nieuw inventariesatielijstje:
Gegevens paard
leeftijd:
geslacht:
datum ziek worden en overlijden:
medicijngebruik:
(ook wormenkuren ed)
wel of niet bijgevoerd:
waarmee bijgevoerd:
welk drinkwater hebben de paarden
bijv. slootwater/drinkbak/badkuip.
(denk daarbij aan giftige algen)
wel of niet 24/7 op de wei.:
Omgevingsfactoren.
omgeving bijv heide, bos, polder:
exacte lokatie:
grondsoort bijv. zandgrond/ kleigrond:
welke andere begroeiing in om de weide:.
(heesters/bomen/enz.)
aanwezigheid van Eiken ja/nee:
bladafval in de wei ja/nee:
eikels in de wei ja/nee:
aanwezigheid van zwammen/paddestoelen
zoja welke(indien bekend)
Weidebeheer.
natuurweide ja/nee:
bemeste weide ja/nee:
welke bemesting en hoe aangebracht:
gebruikte bestrijdingsmiddelen en wanneer:
sproeiwater gebruikt (in de zomer) ja/nee:
welk sproeiwater.
Citaat:http://www.vet.uu.nl/viavet/viavet/depa ... /myopathie
Wat is atypische myopathie bij het (jonge) paard?
Zoals de naam van de ziekte al een beetje aangeeft gaat het om een aandoening waarvan nog te weinig bekend is. In de schaarse vermeldingen valt wel op dat het gaat om meestal jonge paarden die dag en nacht in de weide worden gehouden. De ziekte heeft een kort verloop van spierpijn en/of enigszins op buikpijn (koliek) gelijkende klachten. Een groot deel van de gerapporteerde patiënten overlijdt aan de ziekte. Sectie op de overleden paarden toont aan dat er sprake is van algemene spieraantasting maar de oorzaak blijft onbekend.
Aandoening
In de schaarse vermeldingen valt wel op dat het gaat om meestal jonge paarden die dag en nacht in de weide worden gehouden. De ziekte heeft een kort verloop van spierpijn en/of enigszins op buikpijn (koliek) gelijkende klachten. Een groot deel van de gerapporteerde patiënten overlijdt aan de ziekte. Sectie op de overleden paarden toont aan dat er sprake is van algemene spieraantasting maar de oorzaak blijft onbekend.
Vervoersadvies
Het verwijzen van verdachte gevallen naar de Universiteitskliniek voor Paarden (UKP) van het departement Gezondheidszorg Paard is helaas niet zinvol en zelfs sterk af te raden omdat door het transport de spierbeschadiging alleen maar verergert en daarmee het gevaar voor de patiënt toeneemt. In zijn algemeenheid geldt voor ernstige spieraandoeningen dat die bij voorkeur ter plekke moeten worden behandeld of op zijn hoogst bij de dichtstbijzijnde stal. Dierenartsen kunnen, zoals gebruikelijk, wel contact opnemen met de dierenartsen van de UKP van de faculteit om gevallen te melden of om te overleggen over de behandeling.
Onderzoek
Het departement Gezondheidszorg Paard van de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht houdt zich momenteel intensief bezig met onderzoek aan (ondermeer) spierstofwisseling. Op het moment van het verschijnen van dit bericht zijn er hier nog geen signalen doorgedrongen dat er in Nederland een toename van gevallen van atypische myopathie is. Natuurlijk wordt er regelmatig melding gemaakt van andere (bekende) spieraandoeningen en zijn er sporadische gevallen die misschien zouden kunnen passen bij het beeld van atypische myopathie.
In België is er onderzoek gedaan naar deze aandoening door dr. Domonique Votion van de Universiteit van Luik.
Sectie
Omdat er slechts zelden sectie wordt verricht op een elders in het land overleden paard, kan het zijn dat informatie daardoor verborgen blijft. Pathologisch-anatomisch onderzoek kan worden verricht bij de afdeling Pathologie van de Faculteit der Diergeneeskunde of bij de Gezondheidsdienst voor Dieren te Deventer. In verdachte gevallen, of in het geval dat een paard zonder duidelijke oorzaak acuut is overleden, is het raadzaam om pathologisch-anatomisch onderzoek te laten verrichten. Op die manier kan worden vastgesteld of er sprake is van de ziekte atypische myopathie of dat er een andere doodsoorzaak is. Aan deze sectie zijn uiteraard wel kosten verbonden
Veulen84 schreef:shan schreef:Nieuw inventariesatielijstje:
Gegevens paard
leeftijd:
geslacht:
datum ziek worden en overlijden:
medicijngebruik:
(ook wormenkuren ed)
wel of niet bijgevoerd:
waarmee bijgevoerd:
welk drinkwater hebben de paarden
bijv. slootwater/drinkbak/badkuip.
(denk daarbij aan giftige algen)
wel of niet 24/7 op de wei.:
Omgevingsfactoren.
omgeving bijv heide, bos, polder:
exacte lokatie:
grondsoort bijv. zandgrond/ kleigrond:
welke andere begroeiing in om de weide:.
(heesters/bomen/enz.)
aanwezigheid van Eiken ja/nee:
bladafval in de wei ja/nee:
eikels in de wei ja/nee:
aanwezigheid van zwammen/paddestoelen
zoja welke(indien bekend)
Weidebeheer.
natuurweide ja/nee:
bemeste weide ja/nee:
welke bemesting en hoe aangebracht:
gebruikte bestrijdingsmiddelen en wanneer:
sproeiwater gebruikt (in de zomer) ja/nee:
welk sproeiwater.
Aangevuld zou ik graag zien:
- Gewicht: Treft dit bv paarden tot een maximum gewicht omdat de hoeveelheid 'stof' dan minder is en dus minder schadelijk voor grotere en zwaardere paarden.
- Hoeveel uur in het land en dan ook van hoelaat tot hoelaat.
- Wat voor weer was het de dag/nacht dat ze ziek werden? Mist/vrieskouw/winderig/regenachtig/draag/zonnig enz
Gewoon even een paar dingen waar ik nieuwsgierig naar ben.
elinax21 schreef:ik hoop ook dat we zo verder komen want ik ben nu echt zo bang dat mijn andere pony's het ook krijgen! onze vee arts doet ook al zoveel als hij kan dus daar ben ik al heel blij mee
elinax21 schreef:ik hoop ook dat we zo verder komen want ik ben nu echt zo bang dat mijn andere pony's het ook krijgen! onze vee arts doet ook al zoveel als hij kan dus daar ben ik al heel blij mee
ojas schreef:ja het is idd de vraag of ze mee willen werken,omdat ze zelf waarschijnlijk erg druk zijn met onderzoeken en er nog steeds te weinig vanaf weten om er over te schrijven..
shan schreef:Misschien moeten we de boel even coordineren:
Later: inventarisatie van de vragenlijsten:??