Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:09

Eleonoor, het was niet als aanval bedoeld hoor en ik weet van de geneeskracht van kruiden. Ik denk alleen niet dat er van die geneeskracht nog iets over blijft zoals de kruiden door Taal worden toegepast. Vandaar mijn opmerking dat je met een plantje nog niks bereikt, daar is meer voor nodig, logischerwijs. Er wordt alleen nogal vaak 'geschermd' met de geneeskracht van kruiden, ook vaak waar het totaal niet van toepassing is. Ik vind dat daar best rekening mee gehouden kan worden.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:30

Eleonoor schreef:
. Ik ken deze man niet, geen idee wat zijn basis is en hoe hij aan het spul komt. Als ik de verhalen over hem lees is hij niet echt handig bezig.

Het is maar van welke kant je het bekijkt

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:31

[/quote]

Heb nog niet gezocht of deze mix bekent is. Heb helaas niet de juiste boeken voorhanden om uit te zoeken in hoeverre deze mix schadelijk zou kunnen zijn. Vaak is het zo dat kruiden elkaar kunnen versterken in een bepaalde richting door ze te combineren. Daarom zie je in de chinese kruiden altijd combinaties omdat dat juist de kracht is.

Fronton, er zijn wel degelijk kruiden die kunnen helpen bij het bestrijden van kanker. Van een aantal kruiden is dat wetenschappelijk bewezen. Sterker nog, vaak zijn chemische bestanddelen van kruiden terug te vinden in de reguliere westerse medicijnen, alleen weten we dat niet.
Alleen, als je het zo neerzet dat een plantje kanker kan genezen, nee zo moet je het niet stellen. Een kruiden samenstelling zou daarmee kunnen helpen.

En voor ik wordt aangevallen door bokt. Ik ken deze man niet, geen idee wat zijn basis is en hoe hij aan het spul komt. Als ik de verhalen over hem lees is hij niet echt handig bezig. Alleen, wil niet dat de kruiden door deze man in een een of ander verdom hoekje terrecht komt, terwijl dat wel degelijk een wetenschappelijk aangetoonde goede manier is om bepaalde ziektes te genezen. Echter, om dat te kunnen moet je wel een gedegen studie hebben gehad en daarvan zijn er maar weinig van in Nederland die dat hebben gedaan en ook zo kunnen uitvoeren.
En om dan nog een knuppel in dit hok te gooien. Sommige kruiden kunnen wel degelijk in grote hoeveelheden een schadelijke effect hebben. Maar ja, daarmee is het gelijk aan reguliere medicijnen, want niemand die jullie zou aanraden medicijnen in onbeperkte mate toe te nemen (lees maar de bijsluiters).
[/quote]

@fronton,
ik ben het helemaal eens met Eleonoor;

Even een voorbeeld;

TAXOL, wordt gewonnen uit de taxis. Werkt op cellulair niveau, verstoort het celdelingsproces zodat een gezwel niet verder kan groeien.
Omdat voor 1 dosis voor 1 patient ongeveer 300 bomen nodig zijn wordt er mbv een langdurig en kostbaar proces in laboratoria een synthetische variant geproduceerd.

Het werkzame bestanddeel van asperine komt uit berkenbast.

Maar even 2 heel uiteenlopende en totaal verschillende voorbeelden om mee aan te geven dat veel van onze medicijnen oorspronkelijk uit planten/kruiden/ wortels/bast etc. voortkomen.[/quote]

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:02

Fronton schreef:

Met mijn eerdere opmerking over goedgelovigheid wilde ik niemand kwetsen, ik vraag me alleen geregeld af, waarom men zo makkelijk negeert wat de dokters al jaren vertellen? Het is hier op deze website aan de orde van de dag dat wel iemand een of andere revolutionaire benadering heeft gevonden van een vrij algemeen (en dus reeds bestudeerd) probleem.

Waarom men zo makkelijk negeert wat de dokters al jaren vertellen?

@fronton;

Lees ajb het referentie onderzoek eens na,
3 grote namen uit de veterinaire paardenwereld zijn misbruikt als referentie.
een DA en een Dr. hebben aan het onderzoek meegewerkt.
Vervolgens zijn er meer dan genoeg dierenartsen geweest die ook in de therapie van Leen Taal geloofden.

Als academisch geschoolde mensen zelfs in de mooie verhalen van LT trapten, waarom wanhopige en radeloze eigenaren van eczeempaarden niet?

Jij valt hier met je neus in een behoorlijk ver gevorderd onderzoek dat door de uitkomsten tot nu toe ernstige twijfel oproept over het 'ter goeder trouw zijn'van LT en de werkzaamheid van zijn kuren/middeltjes.

Een ander probleem in deze kwestie is dat zijn theorie die aan het hele gebeuren ten grondslag ligt, nog steeds zeer geloofwaardig is, ongeacht of LT en zijn middeltjes dat al dan niet zijn.

Wat je opmerking betreft; ..vrij algemeen en dus reeds bestudeerd probleem...;
Zomer eczeem is inderdaad en helaas een zeer algemeen probleem aan het worden.
Inderdaad; het probleem is reeds veelvoudig bestudeerd. Ondanks al deze studies staat het nog steeds niet onomstotelijk vast wat de oorzaak/en zijn van zomereczeem, laat staan dat er een remedie is.
Gelukkig wordt er nog steeds volop onderzoek gedaan naar zomereczeem vanuit verschillende theorieën en hypotheses.
Het enige dat ik en vele met mij hopen is dat er ooit nog eens een oplossing voortkomt uit al deze onderzoeken.
En ja, hoe dan te reageren op die wetenschapper...........blind de wetenschap vertrouwen of eerst maar een referentie onderzoekje? Toch lastig als je ieder vermeend wetenschappelijk onderzoek als leek zijnde eerst moet controleren op waarheid.
Laatst bijgewerkt door ravel op 14-02-06 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:03

ravel schreef:
[
Alleen één vraagje : Zijn jullie niet bang dat hij meeleest?

Groetjes en ga zo door, ik blijf deze berichtgeving volgen!
Pien
[/quote]

We smijten niet met modder, maar met feiten die we uitzoeken, alles is na te trekken. Van mij mag ie meelezen hoor,
Hij mag ook reageren als ie vind dat er iets niet klopt. Het is een openbaar forum.

Ik denk er net zo over, tegen feiten kan een Leen Taal, ook met een legertje juristen waar hij zo graag mee dreigt, niets beginnen.
Het zou mij niets verbazen als hij allang meeleest, kan hij al vast een verdediging bedenken.
Eén ding moeten we wel onthouden; onderschat deze man niet, hij is erg slim, zeer gewiekst en uitgekookt!!!!
[/quote]

Tegen de wet kan deze man niet ingaan. Nadat alle feiten op tafel zijn gelegd, lijkt het mij kat in het bakkie.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:27

ravel schreef:

Maar even 2 heel uiteenlopende en totaal verschillende voorbeelden om mee aan te geven dat veel van onze medicijnen oorspronkelijk uit planten/kruiden/ wortels/bast etc. voortkomen.

Hoi,

Heeft Berkenbast ook een werkzaam bestanddeel voor aspirine ???
Ik dacht dat Wilgenbast daar de patent op had

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:22

henny_w schreef:
ravel schreef:

Maar even 2 heel uiteenlopende en totaal verschillende voorbeelden om mee aan te geven dat veel van onze medicijnen oorspronkelijk uit planten/kruiden/ wortels/bast etc. voortkomen.

Hoi,

Heeft Berkenbast ook een werkzaam bestanddeel voor aspirine ???
Ik dacht dat Wilgenbast daar de patent op had

SORRY!!!!!!!!!!!!!!!!

Je hebt helemaal gelijk!!!

WILGENBAST is het inderdaad.

ach ja, zie soms door de bomen het bos even niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:36

Aan salicylzuur -het hoofdbestanddeel van aspirine- wordt in de humane geneeskunde een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten toegeschreven.

Planten kunnen salicylzuur vormen in stresssituaties of onder natuurlijke omstandigheden als afweermiddel tegen belagers.
In een Schots onderzoek in 2001 werd in soep van biologische groenten zes keer zoveel salicylzuur gevonden dan in soep van gangbaar geteelde groenten.

----------
Dit zuur werd in eerste instantie geëxtraheerd uit bast van leden van de plantenfamilie der wilgen (Latijnse gelachtsnaam Salix), vandaar de naam salicylzuur.

Hetzelfde zuur was te vinden in de Moerasspirea, vandaar de 'spir' in aspirine
De bloeiende toppen bevatten salicylzuur. Deze ware "plantaardige aspirine", bekend om haar ontstekingremmende eigenschappen, heeft een kalmerende werking bij pijnlijke gewrichtsproblemen.
------------------------------

dan nog het driekleurig viooltje!

De aanwezigheid van salicylzuur geeft het kruid ook zwak-pijnstillende en ontstekingswerende eigenschappen, en dit verklaart de aanbeveling van het kruid bij pijnlijke ontstekingen van het tandvlees....

ik geloof zelfs dat bepaalde rozen dit zuur bevatten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:50

Bokkers, het gaat er niet om OF planten heilzame werking bevatten, het gaat erom dat kwakzalvers dat gegeven gebruiken om allerlie prietpraat aan op te hangen en te verkopen. Persoonlijk twijfel ik niet aan heilzame werking van stoffen in planten, maar ik vind het wel kwalijk om daar lichtzinnig mee om te gaan zoals bijvoorbeeld een Leen Taal dus doet. Ik bedoel, als ik een brok wilgentak in water oplos en dat opdrink, gaat dan mijn hoofdpijn over?

Ravel, als de echte artsen al niet uit het zomereczeem probleem komen, waarom dan ene meneer Taal dan wel? Men moet echt leren om door al dat commerciele gepraat heen te kijken. Het zijn wel altijd betere verkopers dan genezers .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:51

en nog meer:

De bekende pijnstiller en ontstekingsremmer aspirine heeft een geschiedenis die teruggaat tot ver voor onze jaartelling.
Extracten van wilgen- en berkenbast en van bloemen van de moerasspirea stonden bekend om hun geneeskrachtige werking.

Rond 1840 werd zowel uit de bast van de wilg als uit moerasspirea het werkzame bestanddeel salicine geïsoleerd en geïdentificeerd. In 1870 werd aangetoond dat salicine in het lichaam wordt omgezet tot salicylzuur en dat ook deze stof een duidelijke koortsremmende werking heeft.

De methyl-ester van salicylzuur, methylsalicylaat, is de werkzame stof in de plant Gaultheria Procumbens (Bergthee, Wintergroen). De medicinale werking van deze plant was welbekend bij de inheemse indianenbevolking van Noord-Amerika.

dus niet alleen de wilg heeft er patent op

maar beetje off-topic geloof ik..

enne kruiden werken wel degelijk, maar net zoals gewone geneesmiddelen...bij de een werkt het wel en bij de ander niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:55

Fronton schreef:
Bokkers, het gaat er niet om OF planten heilzame werking bevatten, het gaat erom dat kwakzalvers dat gegeven gebruiken om allerlie prietpraat aan op te hangen en te verkopen. Persoonlijk twijfel ik niet aan heilzame werking van stoffen in planten, maar ik vind het wel kwalijk om daar lichtzinnig mee om te gaan zoals bijvoorbeeld een Leen Taal dus doet. Ik bedoel, als ik een brok wilgentak in water oplos en dat opdrink, gaat dan mijn hoofdpijn over?

Ravel, als de echte artsen al niet uit het zomereczeem probleem komen, waarom dan ene meneer Taal dan wel? Men moet echt leren om door al dat commerciele gepraat heen te kijken. Het zijn wel altijd betere verkopers dan genezers .

Je paard een wilgentak geven om van te eten werkt WEL pijnstillend

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:01

en of het pijnstillend werkt

zo heb ik op een stalling gestaan waar we houtsnippers in de bak hadden, gewoon afkomstig van de gemeente als die de bomen snoeide..

was er op een gegeven moment een merrie die eigenlijk best suf was, veearts erbij, kon niks vinden..
wij zoeken waar t toch van komen kon dat ze zo suf was..

tot op een gegeven moment er een vrouwtje bij ons op stal was, die keek naar het paard en zei:
"zien jullie wel wat ze steeds eet in de bak?"

yep...
de dame had zoveel wilgentakjes gegeten dat ze dus een behoorlijke dosis aspirine binnekreeg en daardoor zo suf werd.....

bleek dus later dat t paard een ontsteking had aan het uier, en daardoor dus zoveel van die takjes at

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:25

Fronton schreef:

Ik twijfel ook absoluut niet aan de geneeskrachtige werking van kruiden.
Al is er dan wel weer een onderscheid. Is een bepaald 'kruiden'middel 'ondersteunend' of 'volledig genezend'.
Daar zit volgens mij in dit Taal verhaal een addertje onder het gras.

Wat mij verder zo verbaasd is, dat het middel zou werken ongeacht de grootte van het paard. Volgens LT. is zijn uitvinding ADOPTOGEEN.
Dat wil zeggen dat het middel zich naar alle omstandigheden aanpast.
Toen ik de octrooi aanvraag nog 's doorlas zag ik dat de Spaanse mevrouw met haar Lupus erythematosus 5 maanden lang exact dezelfde dosis dagelijks binnenkreeg als de SeMepaarden.
Alleen de Kava kava ontbrak in haar recept.

Nou zijn paarden supergevoelige dieren wat aanvullingen, medicaties enz. betreft. Het verhaal van 5 tot 6x zo zwaar als een mens gaat met het vermenigvuldigen van bijv. kruiden 5 tot 6x zoveel niet op.
Mijn vriendin meet met de biotensor meestal 2 een enkele keer tot 3x meer bij een paard dan de humane dosis van een middel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:57

ik vind het product van de groene os eigenlijk best iets heel goeds..ook samengesteld uit kruiden, maar ook erg prijzig...

Vachtkruiden Paard

Groene Os Vachtkruiden is een mengsel van gemalen kruiden en enkele supplementen die het lichaam activeren om de afvalstoffen die het lichaam belasten af te voeren en om de weerstand en stofwisseling van de huid te herstellen.

Berberis en Solidago helpen de nieren en urinewegen om afvalstoffen uit te scheiden, Centaurium helpt de lever. Op het lymfestelsel en de huid hebben de Bardana, Viola tricoloris, Urtica een zeer gunstige stimulerende invloed.

Bij allergieën is Scuttelaria het aangewezen kruid om deze reacties te temperen, terwijl Uncaria tomentosa de ontstekingsreacties helpt verminderen.

nadeel dus weer dat een pot van 400 gram maar liefst, 40 euro kost...
elke dag 6 gram aan m'n pony geven is dan wel dat ik er 2 maande mee doe, maar toch....wrom is alles zo duur?

isabelvdm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:18

is er iemand hier die naar de lezing van LT gaat morgen?

Isabel

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:22

Ellepel, wat wil je nou bewijzen? Dat producenten van kruidenmengsels claimen dat kruiden bepaalde werking hebben? Niemand ontkent dat. Maar de laatste die ik op zijn woord geloof is een verspreider die zonder enige kennis van heelkunde of farmacie (verder dan het internet strekt), zomaar allerlei spullies aanprijst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:26

nee hoor..ik wil helemaal niks bewijzen....

ik zet alleen mijn verhaal hier neer

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:28

Waar houdt LT zijn lezing?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:38

henny_w schreef:
Ik twijfel ook absoluut niet aan de geneeskrachtige werking van kruiden.
Al is er dan wel weer een onderscheid. Is een bepaald 'kruiden'middel 'ondersteunend' of 'volledig genezend'.
Daar zit volgens mij in dit Taal verhaal een addertje onder het gras.

Ik denk ook dat daar een enorme adder van verkeerde uitleg en misinterpretatie zit. En men wil natuurlijk heel erg graag dat hun paard geholpen wordt en misschien is hier soms de wens de vader van de gedachte?

isabelvdm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:39

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:40

ellepel schreef:
nee hoor..ik wil helemaal niks bewijzen....

ik zet alleen mijn verhaal hier neer

Wat zou je een paard geven dat over zijn lijf jeuk heeft, maar niet lijdt aan zomereczeem?

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:40

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:14

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.cbg-meb.nl/brdwebsave/websit ... 05ver.html

Een stukje gekopieerd wat er is beschreven, volgens mij kunnen we gevoegelijk aannemen dat het wel om diergeneesmiddelen gaat gezien de ingredienten!!! De ingredienten hebben een farmaceutische werking.

In artikel 1 van de Diergeneesmiddelenwet worden definities gegeven van
"substantie" en van "diergeneesmiddel".

De definitie van een diergeneesmiddel is: een substantie die bestemd is om
al of niet na be-of verwerking te worden

gebruikt voor:

· het genezen, lenigen of voorkomen van enige aandoening, ziekte,
ziekteverschijnsel, pijn, verwonding of gebrek

van een dier;

· het herstellen, verbeteren of wijzigingen van het functioneren van organen
van een dier en/of

· het onderkennen van een ziekte of gebrek bij dieren door toepassing bij
een dier.

De definitie van een diergeneesmiddel gaat uit van een substantie en van de
bestemming die aan een substantie, al

dan niet be- of verwerkt, wordt gegeven.

Deze bestemming kan zijn hetgeen op het etiket wordt aangegeven of middels
een andere aanprijzing door de

verkoper aan het product wordt gegeven. Ook de toepassing bij dieren van
substanties die evident een bepaalde

farmacologische werking vertonen, valt onder de bestemming als
diergeneesmiddel.

Met nadruk dient erop te worden gewezen dat gelet op de definitie van een
diergeneesmiddel ook vitamines,

mineraalmengels, sporenelementen en fytotherapeutica zoals kruiden onder de
werking van de wet vallen. Ook

homeopathische diergeneesmiddelen vallen onder de Diergeneesmiddelenwet

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:23

Trouwens even over LT en in zijn verhaal 'trappen'... mijn eigen DA raadde vorig jaar mij aan om eens een kuur van LT te proberen... Nou heb ik echt een hele fijne DA, die ook graag een oplossing voor het probleem wil vinden en mij geen geld uit de zak wil kloppen. Hij verbaasde zich ook al zo over de prijs, dat begreep hij ook niet. Om de hoge kosten heb ik het uiteindelijk gelaten (paard was op papier niet van mij).
Binnenkort komt hij weer langs voor de entingen, ik zal hem toch eens vragen wat hij er zelf van af wist...

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:25

Fronton schreef:

@fronton; wat ontzettend fijn dat jij het allemaal zo goed weet, jammer dat je ons niet hebt gewaarschuwd voor we ons het geld uit de zak lieten kloppen.

Oh nee, ............toen hadden we volgens jou naar al die dierenartsen moeten luisteren waarvan ook velen in de therapie van LT geloofden.

Ook erg fijn dat jij zoveel meer en beter weet dan al die academisch geschoolde dierenartsen!!!!

.........als echte artsen al niet uit het zomereczeem probleem komen, waarom dan ene LT dan wel?............
Over het algemeen doen WETENSCHAPPERS ontdekkingen over ontstaan van ziektes en/of een geneeswijze voor een ziekte.
Nu kan een arts wel een wetenschapper zijn, maar niet iedere wetenschapper hoeft arts te zijn.
LT gebruikt de WETENSCHAPPELIJKE titel Ir.
Iemand die dierwetenschappen of biologie heeft gestudeerd in Wageningen krijgt ook de titel Ir ( en MSc.), biologen afkomstig van andere universiteiten krijgen weer de titel Drs.
M.a.w. een Ir. of MSc. of Drs. kunnen heel goed ontdekkingen doen op medisch gebied!

Hopelijk ben je nu klaar met je ongefundeerde beledigingen aan de serieuze en goed bedoelende mensen hier.
Houd a.u.b. op met een mening te ventileren zonder duidelijk te weten waar het over gaat.