[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:06

ellepel. mijn ervaring is dat stress wel degelijk jeukbevorderend werkt ,helaas.
Wanneer mijn oude halfblinde merrie opeens nieuwe weidegenoten kreeg was ze duidelijk van slag en kreeg veeel meer last van haar zomereczeem, dan wanneer ze in een stabiele groep stond.
En voor de duidelijkheid: voor mijn merrie veranderde er verder niets!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:25

Is er hier iemand die het hele pakket van Cojosol gebruikt?

Dus de olie, huidlotion, shampoo e.d.

Ik gebruik nu de huidlotion. Ik zie zeker wel verschil. De verdikkingen die er door irritatie van het schuren zaten zijn binnen enkele dagen weggetrokken, maar hij schuurt nog steeds wel zijn staart. Wellicht dat dit aan het feit ligt dat ik het 1x daags op de staart smeer, terwijl 2x daags wordt aangeraden. Dat wil ik eens proberen...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:49

Josefien schreef:
tip: was vanmorgen bij Divoza en de eczeemdeken is nu maar 62,95 euro!!!!!

Wat zijn jullie ervaringen met deze eczeemdeken? Qua werking, ligging en stevigheid??

Ik heb uberhaupt nog sterke bedenkingen bij een eczeemdeken, gezien de hoge prijs van een BOETT en alle nadelen ben ik er nog niet aan begonnen. Maar de smeerseltjes vind ik ook nog niet top, dus wellicht moet ik er eens aan beginnen...

Nadelen voor mij:
- gaat gauw kapot [speelse jonge ruin, 7 andere paarden, veel scherpe hoeken aan de omheining]
- gaat stinken, moet eigenlijk om de 3wk gewassen worden [dan heb je eigenlijk 2 dekens nodig...]

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:55

Javayo schreef:
Is er hier iemand die het hele pakket van Cojosol gebruikt?

Dus de olie, huidlotion, shampoo e.d.

Ik gebruik nu de huidlotion. Ik zie zeker wel verschil. De verdikkingen die er door irritatie van het schuren zaten zijn binnen enkele dagen weggetrokken, maar hij schuurt nog steeds wel zijn staart. Wellicht dat dit aan het feit ligt dat ik het 1x daags op de staart smeer, terwijl 2x daags wordt aangeraden. Dat wil ik eens proberen...

Geen ervaringen met Cojosol, maar ik heb wel net een paar producten van Okozon binnen, de lazosan en muskitozon. Ik hoop van harte dat het Karma wat verlichting geeft, want ze heeft ook plekjes op haar uier en met een kleintje op komst is dat verre van ideaal...

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:56

Trouwens over stress en eczeem; mijn leidinggevende had een kat die eczeem kreeg toen er een puppy werd aangeschaft. De diagnose van de DA: eczeem door stress... Karma heeft na een bijzonder stressvolle tijd ook eczeem ontwikkeld, was daarvoor altijd eczeemvrij.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:48

Tja, mijn paard had een mooie staart bij aankoop, was toen net 3, heel braaf, liep lekker in de wei zonder dat ik veel met hem deed. Nooit iets van stress ervaren, maar verhuizen is natuurlijk altijd wel heftig!

Alet, ik had erg zitten twijfelen tussen de Okozon en Cojosol producten. Hou je ons op de hoogte hoe het werkt?

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:50

Heb voor mijn paard een s&k mosquito deken besteld, hoop hem morgen in huis te hebben. Ben erg benieuwd of hij er rustiger van wordt en dan ook buiten kan blijven.
Heb hem online besteld bij Sanderse Ruitersport in Losser zij hebben de vliegendekens in de aanbieding.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:00

@Javayo:

Ik heb de pagony eczema voor zowel mijn ijslander als een van mijn 2 shetten. De pasvorm vind ik goed, als je hem 1 maat groter neemt dan je normaal zou doen .
Over de duurzaamheid kan ik niets zeggen, de mijne zijn slechts 3 dagen in gebruik. Van anderen hoorde ik dat de prijs/kwaliteitsverhouding goed is, vandaar mijn keuze.

Ik heb naast de Cojosol lotion vorig jaar ook de Cojosol olie voor inwendig gebruik gegeven, maar merkte eigenlijk geen verschil met het geven van bijvoorbeeld lijnzaadolie.
Dit jaar alleen Cojosol lotion in combinatie met Equisanum Puur Natuur als krachtvoer met een schepje vachtkruiden van de Groene Os.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:09

Ik gebruik de shampoo
Vorig jaar ook de huidlotion gebruikt, maar daar ben ik nu mee gestopt.

Misschien dat dit een leuk topic voor je is: viewtopic.php?f=69&t=585042

Maar dit jaar is het scheuren een stuk minder dan vorig jaar
Mensen met een halfzusje van mijn pony hadden helemaal geluk. Na een jaar met Cojosol hebben ze er geen last meer van gehad

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:20

Ik heb al besteld!

Acilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:27

2 javayo: ik heb mn ervaringen met pagony 2 pagina's terug geplaatst, en idd, 1 maat meer nemen!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:21

skessa schreef:
Ik heb al besteld!

Bij de olie en cociplex heb ik zo mijn bedenkingen...

skessa, jij zei al dat je met de olie vorig jaar geen verschil merkte?

Iemand anders ervaring met 1 van beiden?

Ik ga in ieder geval de shampoo maar eens proberen... jammer dat ze geen huidlotion heeft...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:25

Javayo schreef:
Nadelen voor mij:
- gaat gauw kapot [speelse jonge ruin, 7 andere paarden, veel scherpe hoeken aan de omheining]
- gaat stinken, moet eigenlijk om de 3wk gewassen worden [dan heb je eigenlijk 2 dekens nodig...]

Ik heb zo'n niet rekbare versie die dus goed heel blijft (speelse 3 jarige merrie die nog nooit een dek op had gehad). Die is even sterk als een gewoon dek.
En heb nooit meegemaakt dat hij ging stinken! Alleen een keer gewassen omdat hij zwart ipv wit was maar het hoefde eigenlijk niet. Wel goed stal uitmesten maar dat is normaal...
Die niet rekbare zijn helemaal van kunststof dus daar trekt ook geen water in. Misschien scheelt dat?
Ik verkoop die van mij (175) voor uhmm 90 euro. nieuw. (want mn 3 jarige is gegroeid dus hij past niet)

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:27

Nee, geen verschil tussen de Cojosol inwendige olie en lijnzaadolie.
Ik heb het geprobeerd voor een van onze shetten met een huidprobleem. Zij heeft geen eczeem, maar al haar hele leven last van jeuk, schilfers en een hele aparte wintervacht.

Ik gebruik de shampoo niet, omdat ik mijn paarden in het bos heb staan en ze eigenlijk nergens kan wassen en daarna laten opdrogen.

Wat voor huidlotion zoek je? Dat spul dat ik smeer heet ook Lotion nl.
Kijkn anders eens op www.cojosol.nl, dan weet je direct wat er allemaal te koop is.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:48

atreyuevita schreef:
Ik heb zo'n niet rekbare versie die dus goed heel blijft (speelse 3 jarige merrie die nog nooit een dek op had gehad). Die is even sterk als een gewoon dek.
En heb nooit meegemaakt dat hij ging stinken! Alleen een keer gewassen omdat hij zwart ipv wit was maar het hoefde eigenlijk niet. Wel goed stal uitmesten maar dat is normaal...
Die niet rekbare zijn helemaal van kunststof dus daar trekt ook geen water in. Misschien scheelt dat?
Ik verkoop die van mij (175) voor uhmm 90 euro. nieuw. (want mn 3 jarige is gegroeid dus hij past niet)

Mijn paard staat 24/7 op de wei, dus qua uitmesten zit ik goed Die deken die jij aanbiedt gaat niet passen... ik heb een 4-jarige die nu 1,60 meet, en dekenmaat 185-195 draagt én nog in de groei zit.

skessa schreef:
Nee, geen verschil tussen de Cojosol inwendige olie en lijnzaadolie.
Ik heb het geprobeerd voor een van onze shetten met een huidprobleem. Zij heeft geen eczeem, maar al haar hele leven last van jeuk, schilfers en een hele aparte wintervacht.

Ik gebruik de shampoo niet, omdat ik mijn paarden in het bos heb staan en ze eigenlijk nergens kan wassen en daarna laten opdrogen.

Wat voor huidlotion zoek je? Dat spul dat ik smeer heet ook Lotion nl.
Kijkn anders eens op www.cojosol.nl, dan weet je direct wat er allemaal te koop is.

Ik heb al de huidlotion van Cojosol, gebruik ik nu sinds een week. Ik bedoelde dat er bij xlequestrian geen huidlotion in de aanbieding was, als ik dat spul heel de zomer moet gebruiken zal ik aan 1 fles vast niet genoeg hebben... hoeveel flessen heb jij vorig jaar gebruikt voor 1 paard?

Die olie lijkt me ook zonde van m'n geld. Ik twijfel namelijk of mijn paard zomereczeem heeft. Hij lijkt me eerder gevoel op warmte; aan z'n staldekens te zien schuurt hij 's winters ook op stal, maar dan blijft de staart heel. Misschien dat hij dan te warm onder de deken stond ofzo? Daarom twijfel ik nog over die deken, als hij het er warm onder krijgt werkt het wellicht averechts?! Misschien probeer ik de pagony, dat is nog betaalbaar als het straks niks blijkt te zijn.

Sokkebok

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:56

Ik houd nu al enkele dagen de huid vet en de losse schilfertjes van de huid laten mooi los van de huid. Het schuren is ook al veel minder, maar ik zet de shet 's nachts wel binnen voor de zon onder gaat.

Het is wel veel werk om de huid tussen de haren van de staart en manen in te smeren, maar het hoeft niet elke dag. De 1e keer heb ik zoveel mogelijk huid meegepakt en nu houd ik het ene kale plekje aan de zijkant van de manen elke dag vet.
Vandaag wil ik de manen en staart met betadinschampoo gaan wassen en dan weer alles invetten

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:27

Javayo, dit is de tweede zomer dat ik met de Cojosol huidlotion bezig ben. Ik doe nog steeds met mijn eerste liter, en ik smeer wel 2 keer per dag! Dus dat valt wel mee!
Ik heb de huidlotion trouwens wél bij XL besteld! Was in de aanbieding.
Misschien nu op??

Mijn zwarte shet is erg blij met haar pagony eczema. Ze rolt wel veel, maar de deken blijft perfekt zitten. ook heb ik niet het idee dat ze het er warmer onder heeft dan normaal. Ze oogt voor het eerst in weken uiterst tevreden!

Van Boett is er ook de Neckblanket. Die bestaat uit een halsstuk en een deel voor de staart. Misschien is dat wat voor jouw paard?!

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:44

Heb vanmorgen de s&k vliegendeken binnen gekregen, maar hij was te klein.
Mijn paard heeft een stokmaat van 1.60 en is een beetje stevig gebouwd.
Had maat 1.95 besteld omdat hij van andere dekens ook die maat heeft.
Zolang hij zijn hoofd omhoog hield was er niets aan de hand, maar zodat hij zijn hoofd naar beneden bracht trok hij de deken achter over zijn billen en trok hij het halster naar achteren (de hals zat met lusjes aan het halster vast). Helaas konden ze niet een maat groter leveren en dus stuur ik hem terug en moet verder zoeken.

Wie heeft er ook een deken waarbij de hals met lusjes aan het halster zit en hoe gaat dat als je paard wil grazen???
Hebben jullie ook allemaal een grotere deken?
En een deken waarbij de hals niet vastzit aan het halster zakt die hals naar verloop van tijd niet naar beneden???

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:59

skessa, nu staat de huidlotion niet meer op de site, maar het lijkt me ook het meest verkochte product van cojosol. Ik vind het achteraf ook niet zo interessant... wel bijna 25% korting, maar 9 euro verzendkosten!! Klopt dat? Dan kan ik het net zo goed bij een plaatstelijk dier/paardenzaak kopen, die ligt op m'n route naar m'n werk en dan heb ik het direct in huis.

ik zat inderdaad te denken aan de neckblancket... nadeel is dat de paarden dan niet bij z'n manenkam kunnen knabbelen, maar goed, beter dan last krijgen. Al kunnen er dan nog wel is de hele deken weer interessant omdat hij dan geen last van vliegen heeft.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:16

Vanaf vandaag staat mijn paardje weer met zijn Bucasdeken + masker op in de wei. Gisteren werd hij echt helemaal gek in de wei. En in de stal begon hij als een gek te schuren.
Middeltjes smeren doe ik niet. Er is niks wat helpt.

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:08

Raya heeft een Boett deken op maar ze werd gister als nog helemaal gek van de vliegen, contstant lopen, lopen en nog eens lopen. Dat was alleen tegen de avond. Verder staat ze erg rustig onder de deken.
Wij denken er toch aan om haar 's avonds binnen te zetten, want nu staat ze 24 uur per dag buiten...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:12

het voorkomt zeker niet helemaal het schuren, maar de huid beschadigd wel een stuk minder door sommige smeersels.

Volumia staat wel heel druk met z'n staart heen en weer te slaan, maar hij graast wel onverstoorbaar door. Hij gaat er in ieder geval niet constant van lopen (zou best goed zijn voor z'n grasbuikje )

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:50

@ulfeino, de pagony eczema-hals blijft bij mijn paarden keurig op zijn plaats, zonder de hals aan iets vast te maken. Er zit achter de oren wel een riempje, waarmee je hem wat minder wijd kunt maken. Eventueel kun je hem daarmee ook wel aan een halster of plukje manen vastzetten.
@Javayo, ik betaal 7 Euro verzendkosten bij XL en heb direct meerdere dingen besteld.best veel, maar iIk heb weinig keus, omdat ik ziek ben en niet alles zelf kan gaan kopen. Ben allang blij dat het thuis bezorgd wordt!

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:47

Een paar gedachten over jeuk en schuren...

Mijn deken van Flyfree zit mijn paard goed en het voorkomt dat, als ze schuurt, er wonden ontstaan. Het voorkomt ook dat ze gek wordt van kriebel irritatie. Maar, het blijft natuurlijk pappen en nathouden. Ik heb ook al van alles geprobeerd en kom tot de conclusie dat tot nu toe niks helpt.

Ik ben nu iets nieuws op het spoor. Je kunt het in Nederland ook krijgen maar het is wel stervensduur. Het heet Immunall. Zoek het maar eens op op het Internet. Het is eigenlijk niet specifiek voor jeuk, of liever: tegen jeuk. Maar het is weerstand verbeterend en iedereen heeft het over weerstand als het over jeuk gaat.

Nu kreeg ik van de mensen van Immunall een andere suggestie die ik vermoedelijk ga uitproberen voor ik mijn portemonnaie trek voor weer een nieuw duur middel.

Ze vertelden me dat paarden die al een aantal keren zomerjeuk hebben gehad, steeds meer gifstoffen opbouwen in hun lever. En dat het misschien een idee is om het paard dan van alle gefabriceerde voer af te halen en een tijdje op alleen gras en hooi te zetten. Ik vraag me af of een van jullie dat wel eens heeft gedaan. Vooral vraag ik me af of het paard dan nog wel genoeg energie krijgt. En of er kans is op koliek. En natuurlijk ook of het nut heeft dit te doen, als je hooi hebt uitgebieden die wellicht ook weer bemest zijn. Want dat is ook een factor die niet meehelpt.

Immunal schijnt 120 euro per liter te zijn. De dagelijkse onderhoudsdosis stellen ze op 10 ml maar in het begin gaat er minimaal een liter door verspreid over enkele weken. Ik twijfel nog. Ik geef momenteel een experimenteel poedertje op natuurlijke basis. Heb ook Chevalaver geprobeerd en hoewel mijn paard dat lekker vindt (je maakt er thee van om deels door het voer te doen en deels de huid te deppen) kan ik niet echt verbetering zien.Ben er conform advies al in februari mee begonnen. Om haar conditie optimaal te hebben voor het jeukseizoen begon. Helaas pindakaas, heeft niet mogen baten.

Ik gaf daaropvolgend CureMok van de Paardendrogist, wat op de bijsluiter zegt dat het ook tegen chronische huidaandoeningen helpt.

En nu denk ik dus na over dat reinigen zonder krachtvoer. Wat vinden jullie? Ik heb haar staan in een weide bij een particulier, waar nauwelijks bemest wordt, misschien twee keer per jaar. Eromheen in de maislanden wordt wel bemest natuurlijk, en dat kan in de bodem dringen, maar ik denk niet dat de plaatselijke agrariers over te halen zijn om daarmee te stoppen voor 1 paard met jeuk.

Ik hoor nu steeds dat je je paard op een plek moet zetten waar het lekker doorwaait. Weeeeeer verhuizen? Liever niet...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:17

Ik heb mijn pony wel eens van het krachtvoer afgehaald in de zomer, wei was meer dan genoeg. Maar hij werd er alleen maar slechter van. Gras is bij hem juist een van de boosdoeners. Hij mag nu maximaal 4 uur per dag op een schrale wei.