[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:07

loulou schreef:
ik las ergens in het topic dat kuil 'slecht' is om te voeren aan een luchtzuiger.
kan iemand uitleggen waarom?

De meeste luchtzuigers zijn begonnen met zuigen omdat ze last van hun maag hebben. dus bijv. brandend maagzuur, maagzweren enz.
kuil is zuurder dan gewoon hooi. Dit kan je vaak ook ruiken. en als je iets wilt voorkomen dan is het wel dat de zuurgraad in de maag te hoog wordt. er komt nog eens maagzuur bij om het zooitje af te breken wat het nog zuurder maakt.
vandaar dus dat ze het afraden om kuil te voeren. hetzelfde eigenlijk met krachtvoer. veel krachtvoer maakt ook zuur. er zit veel rotzooi in waar veel maagzuur voor nodig is om het af te breken. om die reden krijgt mijn paard dus zoveel mogelijk hooi en zo min mogelijk krachtvoer. kuil krijgt hij helemaal niet. daar gaat hij alleen maar meer van zuigen.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:04

Ik heb de indruk dat als ze het eenmaal doorhebben, dat ze het blijven doen. Ook als ze nergens last van hebben. Die stof die vrij komt, dat is iets wat ze steeds weer willen oproepen.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:04

Tot nu toe zijn bij mij de luchtzuigers mijn fijnste, betrouwbaarste paarden geweest, toevallig ook beide afstammelingen van Amor....
Beide paarden waren makkelijk, betrouwbaar en durfde er alles mee...

Maar ja ik heb er ook een gehad die geen lucht zoog, waar ik ook alles mee deed, behalve langs de weg, want dan was het een bommetje, teveel last van roze olifantjes..

Maar ik merk wel dat mijn huidige luchtzuigertje meer luchtzuigt als hij zich verveelt en als hij aandacht wil. Hij doet het ook vaak vlak na het eten....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:10

Mimoso schreef:
Ik heb de indruk dat als ze het eenmaal doorhebben, dat ze het blijven doen. Ook als ze nergens last van hebben. Die stof die vrij komt, dat is iets wat ze steeds weer willen oproepen.

Dat is ook zo. Er komt endorfine vrij en dat werkt verslavend. maar je kan ze er wel degelijk vanaf helpen. Alleen je moet er wel wat tijd in willen steken.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:16

Tieme schreef:
Mimoso schreef:

Dat is ook zo. Er komt endorfine vrij en dat werkt verslavend. maar je kan ze er wel degelijk vanaf helpen. Alleen je moet er wel wat tijd in willen steken.

Ook als ze het al jaren doen???
Ik denk dat als er vroeg mee beginnen en je bent er op tijd bij wel, maar mijn 12 jarige ruin is het denk ik niet meer af te leren

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:43

heeft niemand ervaring met een ouder paard???

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:50

Ik heb een merrie van pak m beet 18 jaar die luchtzuigt en een PRE hengst die het steeds meer gaat doen, vooral na het eten. Het advies is dus hooi ipv kuil en niet teveel brok.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:49

Tieme schreef:
Mimoso schreef:

En hoe pak je dat aan? De mijne zuigt ook lucht. Hij staat overdag op de wei, krijgt 's ochtends om 6 uur hooi en brok, gaat dan om 9 uur de wei op, wordt ;s middags tussen 4 en 5 naar binnen gehaald, dan weer hooi + brok en 's avonds rond een uur of 9 krijgt hij nog een portie hooi. Hij vreet al zijn stro op en staat binnen naast zijn beste vriend en in de wei met zijn beste vriend en nog een pony.
Hij krijgt olijfolie over zijn brok heen. Ik vermoed dat hij is begonnen vanwege de stress bij de vorige eigenaren, aangezien hij daar maar een paar uurtjes in de wei kwam (moest ook ineens overschakelen van 6 jaar dag en nacht wei, naar 's ochtends wei en verder op stal) en het een manege was. Waar dus veel mensen langs zijn stal liepen en hij geen contact met andere paarden op stal had in principe.

Ik wil nog maagcompositum voor hem kopen en zijn voerbak wordt uit de stal gehaald, zodat hij daar niet meer op kan zuigen.

Wat zou jij verder dan nog aanraden?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:47

spoekie schreef:

En hoe pak je dat aan? De mijne zuigt ook lucht. Hij staat overdag op de wei, krijgt 's ochtends om 6 uur hooi en brok, gaat dan om 9 uur de wei op, wordt ;s middags tussen 4 en 5 naar binnen gehaald, dan weer hooi + brok en 's avonds rond een uur of 9 krijgt hij nog een portie hooi. Hij vreet al zijn stro op en staat binnen naast zijn beste vriend en in de wei met zijn beste vriend en nog een pony.
Hij krijgt olijfolie over zijn brok heen. Ik vermoed dat hij is begonnen vanwege de stress bij de vorige eigenaren, aangezien hij daar maar een paar uurtjes in de wei kwam (moest ook ineens overschakelen van 6 jaar dag en nacht wei, naar 's ochtends wei en verder op stal) en het een manege was. Waar dus veel mensen langs zijn stal liepen en hij geen contact met andere paarden op stal had in principe.

Ik wil nog maagcompositum voor hem kopen en zijn voerbak wordt uit de stal gehaald, zodat hij daar niet meer op kan zuigen.

Wat zou jij verder dan nog aanraden?

Waar zuigt hij lucht?? Alleen op stal of ook op de wei. rond etenstijd of de hele dag door??

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:06

in ieder geval zou ik stoppen met brokken. of zo min mogelijk geven. de mijne mag geen brok meer. dit is mij aangeraden door 3 dierenartsen en de voedingsdeskundige van havens. brok zorgt ervoor dat het zuur wordt in de maag. er zit allerlei toegevoegde troep in die het spul tot brok bij elkaar moet houden. dit is voor veel paarden moeilijk te verteren. er moet extra maagzuur aangemaakt worden en dat is iets wat je moet proberen te voorkomen. de mijne krijgt een klein beetje havens power plus mix (granenmix met extra vitaminen en energie) en havens reform kruiden muesli (met extra vitaminen en licht verteerbaar dus zeer geschikt voor paarden met maagproblemen. verder zou ik hem onbeperkt hooi geven. je zegt dat hij aan z'n stro begint, dan neem ik aan dat op dat moment z'n hooi op is.
Heb je hem al eens laten testen op maagproblemen??
zelfs als de maagproblemen op een gegeven moment over zijn dan zuigen ze vaak nog uit gewoonte. dit kan je proberen te doorbreken door alle zuigplaatsen weg te halen/bedekken. ik heb mijn paard bijv. alle randen van de voerbak en het luik ingesmeerd met cribbox/PBH spray. als ik dit niet had gedaan dan stond hij continu te zuigen.
voor de rest deed hij het bijv. continu in de wei op de palen. daar heb ik alle stroomdraden bovenop de palen gedaan. nu zuigt hij amper nog. hij heeft het voor 95% afgeleerd. kan hem nu gewoon in de longeerbak of zo zetten zonder dat hij staat te zuigen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:19

Hij doet het nu nog maar heel zelden. Bij zijn oude eigenaren deed hij het aan één stuk door als hij op stal stond. Nu doet hij het af en toe. Hij doet het op dit moment dus alleen op zijn voerbak, als hij op stal staat en zich verveeld. Ik heb al afgesproken met de staleigenaar dat de voerbak er dus ook uitgaat. Ik heb hem niet laten testen en dat zal sowieso nog even moeten wacht. Ik heb hem pas 2,5 week en hij moet nog wennen. Maar hij doet het dus niet heel erg, dus verwacht ik eigenlijk niet dat hij nu maagproblemen heeft, aangezien hij het echt alleen op stal doet en alleen als hij niks heeft te doen. Hij begint altijd als eerste aan zijn brokken en dan pas aan zijn hooi. Ik zelf vermoed dus dat hij het nu meer uit gewoonte doet, ik denk dat op een drukke manege staan voor hem te veel verandering in één keer was en te druk en hij had er te weinig sociale contacten (waar hij erg op gesteld is), wat allemaal voor stress bij hem zorgde. Maar ik zal vragen of hij minder brok kan krijgen en meer hooi dan de rest. Daarnaast heb ik vandaag het maagcompositum besteld. Maar ik vroeg me gewoon af of ik nog meer kon doen, dan nu dus al in de planning zit (minder brok, meer hooi, maagcompositum, voerbak eruit).

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:48

Waar ik sta zijn 2 manege paarden die zuigen.Een paard had het even niet om en had gaskoliek gekregen..

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:44

misschien is het al behandeld in dit topic, of staat het in een ander topic maar dan moeten jullie het maar zeggen...

ik hoorde namelijk ook ergens dat luchtzuigen "besmettelijk" is en dat paarden die bijv. bij elkaar in de wei staan, en ze zien het een ander paard doen dat ze het dan na gaan doen...
dus dat ze elkaar "aansteken" .. is dit waar ?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:10

kiekjee schreef:
misschien is het al behandeld in dit topic, of staat het in een ander topic maar dan moeten jullie het maar zeggen...

ik hoorde namelijk ook ergens dat luchtzuigen "besmettelijk" is en dat paarden die bijv. bij elkaar in de wei staan, en ze zien het een ander paard doen dat ze het dan na gaan doen...
dus dat ze elkaar "aansteken" .. is dit waar ?

Nee, is dus niet waar. dat dachten ze vroeger. het kwam wel eens voor dat er op stallen meerdere paarden waren die het deden. maar ze zijn er dus achter gekomen dat het door een verkeerd stalklimaat komt en dus niet van het na apen. veel paarden gaan zuigen omdat ze last van hun maag hebben. dit komt dan meestal door bijv.verveling/stress door het veel op stal staan, veel krachtvoer en weinig hooi ruwvoer. als op een stal de paarden bijv. allemaal zo gehouden worden dan heb je dus meer kans op meerdere luchtzuigers.
je ziet/zag het bijv. veel op renstallen. veel stress, paarden krijgen veel krachtvoer en in verhouding weinig ruwvoer. hier waren dan ook veel luchtzuigers. dus niet door het na-apen maar doordat ze allemaal op dezelfde (slechte) manier gehouden werden.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:47

Ik heb ook een luchtzuiger. Ze is nu zes jaar en is er als jaarling mee begonnen. In het begin vond ik het enorm frustrerend, dacht dat ze ergens pijn had en is verschillende keren door de DA onderzocht maar mijn dame is zo gezond als een visje. Heeft wel een gevoelige maag, net als haar moeder. ondertussen heb ik het voer aangepast, geef ik maagcompositum en een enorme berg hooi. Ze doet het nu veel minder alleen nog bij het eten van brokken of als ze gestressed is. Ik heb er nu zelf ook geen probleem meer mee, als zij gelukkig is ben ik dat ook! Iedereen zal wel een rare tic hebben zeker. Ik heb 6 paarden bij elkaar staan, geen enkele heeft haar gedrag overgenomen. Ze heeft ook geen last van koliek, is niet mager of stoned en kan gewoon mee in de sport.
Ik heb een hele tijd equiral structuurmix gegeven maar ik heb de indruk dat die kruiden niet zo goed zijn voor paarden met een gevoelige maag. Ik geef nu Pavo Cerevit en merk dat de moeder van mijn luchtzuiger ook minder last heeft van haar maag.
Mijn luchtzuiger heeft trouwens een volle broer en zus en die doen het allebei niet.

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:50

oke Lachen is dat ook weer bevestigd, ik was het er zelf namelijk ook niet mee eens dat het "besmettelijk" zou zijn Tong uitsteken

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:30

Ik hoorde ook dat je ipv maagcomposium ook rennies kan geven, wat wij zelf ook wel eens nemen. Is er iemand anders die dit toevallig doet of weet of dit ook misschien helpt?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:43

deniejs schreef:
Ik hoorde ook dat je ipv maagcomposium ook rennies kan geven, wat wij zelf ook wel eens nemen. Is er iemand anders die dit toevallig doet of weet of dit ook misschien helpt?

Het schijnt in het begin inderdaad te helpen. maar ik zou het niet gaan geven. het spul is voor mensen bestemd en het is moeilijk om voor een paard de juiste hoeveelheid uit te vinden. en daarbij, je mag rennies maar een beperkte tijd gebruien en ze zijn ook niet bepaald goedkoop als je er meerdere op een dag moet geven. dan ben je met maagcompositum goedkoper uit en je weet zeker dat je paard er niets aan over houdt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 00:05

Rennies kan.. maar het is een dure grap. Rennies werden gegeven in de tijd dat er nog geen specifieke zuurremmers voor luchtzuigers op de markt waren. Dus het zou nu niet de 'eerste keus' zijn. Behalve als je toevallig heel goedkoop aan rennies kunt komen. De hoeveelheid voor paarden is nl. 5 rennies per maaltijd. Rennies bestaan voor 99% uit calcium, dus je paard houdt er niets aan over.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:28

Ok, je hebt bijvoorbeeld bij de kruidvat ook maagtabletten, deze zijn trouwens wel goedkoop! Zou dit dezelfde werking hebben denken jullie?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:16

deniejs schreef:
Ok, je hebt bijvoorbeeld bij de kruidvat ook maagtabletten, deze zijn trouwens wel goedkoop! Zou dit dezelfde werking hebben denken jullie?

Sorry maar wat ik niet snap, waarom zou je maagtabletten/rennies geven terwijl maagcompositum helemaal op het paard is afgestemt en net zo duur is??

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:51

maagcompostium mag je niet aan dragende en zogende merries geven.
ik was van plan het te kopen namelijk, nooit bij stilgestaan totdat de mensen me erop wezen

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:07

Tieme schreef:
deniejs schreef:

Sorry maar wat ik niet snap, waarom zou je maagtabletten/rennies geven terwijl maagcompositum helemaal op het paard is afgestemt en net zo duur is??

Mijn paard eet in geen mogelijkheid een poedervorm, dus vandaar dat ik naar een oplossing aan het zoeken ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:54

Al eens geprobeerd de poeder met appelmoes te vermengen en in een grote spuit te doen en net als een wormenkuur in z'n mond te spuiten? Lege spuiten (sondevoedingspuit á 60ml) kun je zo kopen bij de apotheek.
Mijn paardje staat al de lippen af te likken als ze de spuit ziet zo gek is ze op appelmoes Haha!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:56

ja alles geprobeerd.. t gaat echt niet! maar bedankt voor de tip!