Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:09

Als je pas ontdekt dat JKK zo giftig is op het moment dat je paarden zo ziek zijn geworden, de DA in eerste instantie voor twijfels staan, tja dan kan ik mij voorstellen dat die man hooi met JKK heeft gevoerd uit onwetendheid, misschien wel natuurhooi met de bedoeling puur hooi te kunnen voeren.

Als het in het hooi zit, zie je het nl niet altijd zitten, soms alleen de stengels nog en dan valt het niet eens op tussen de stengels van het hooi.
Zo had ik een partij, vol er mee. Ontdekte het wel, maar ploos mijn hooi uit voor ik het gaf, de volgende morgen weer een paar volledige met bloemen eraan in de stal. De kleine stukjes, de bloemetje enkel heb ik wellicht niet gezien. Gestopt met uitpluizen, hele partij teruggebracht, maar als je niet weet??? Zuring laten ze ook liggen en daar denk je niet over na. Gelukkig kan die plant, maar voor het zelfde geld.
Verdroogde, verfrumelde brandnetel met bladeren lijkt verdomd veel op JKK met bladeren zonder bloemen. Zowiezo is de plant zo verfrummeld en onvolledig dat je hem niet makkelijk herkend in het hooi.

Wil dus alleen hooi zonder onkruid, dus ook kruiden zoals brandnetel, omdat ik het niet kan onderscheiden. Betekend dat wel weer dat ik gras dat zwaar bemest is geweest krijg, dan is het gelukkig puur of hooi van vers gras omdat het weiland net is omgetrokken en dan krijg je dat dunne zachte hooi, net Mcdonald's hooi, niet dat mooie grove langstelige en stekelige hooi en dat heb ik ook niet graag.
Als de situatie in NB zo doorgaat is het moeilijk om op een moment nog JKK vrij hooi te krijgen, alle bermen staan vol, aanliggende percelen grond van natuurbeheer dat vol staat. Hier arme zandgronden, dus lekker voor de JKK. Om dan de boeren verantwoordelijk te stellen vind ik niet eerlijk, lekker makkelijk van de overheid, lekker goedkoop geen extra gemeentepersoneel om de bermen te maaien.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:14

Hooi uitpluizen en de bloemetjes/planten JKK eruit halen heeft dus helemaal geen zin, het zit namelijk door de hele baal.
En als een jaarling komt te overlijden, en dit het 21ste paard is in een periode van 2 jaar, dan twijfel ik toch aan: A - de DA, en B - de fokker die het voor elkaar heeft gekregen om Kampioenen te fokken, maar niets van het JKK afweet. En je zal ze de kost maar geven die er wel van afweten, maar denken dat een paar plantjes geen schade kunnen aanrichten!

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:06

Jongens jongens, het ligt zo simpel niet. Deze paarden krijgen al bijna een jaar geen besmet hooi meer. Zijn ook al bijna een jaar geleden uit het gebied gehaald. Zodra de eerste sterfte optrad zijn er echt wel maatregelen getroffen. Het bittere is dat het om natuurhooi ging, een beheerder van een natuurgebied is WEL op de hoogte van giftige planten, en deze heeft het dus gewoon verkocht. Deze fokker kan er werkelijk helemaal niets aan doen, het ligt niet zo simpel jullie denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:55

Ik heb het gevraagd aan iemand die kwaliteitstesten doet in een lab. Hij heeft ook weilanden waar hij hooi van verkoopt. Hij vertelde dat het sap van de JJK niet door de hele baal kan. Zo strak geperst dat het door de baal heen verspreidt wordt het niet, dus het zit niet in al het hooi dat in de baal zit, alleen de planten. Lijkt me wel aannemelijk.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:11

@ Falka, de bloemen van JKK blijven geel in het hooi. Op het moment dat de fokker de bloemen tegenkomt, en hij er van afweet, moeten er toch alarmbelletjes gaan rinkelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:08

Ja, maar de bloemen zitten er niet altijd nog aan. Soms zijn de bloemen al uitgebloeid en ze nog wel eens met witte pluisjes, kunnen dan ook de pluisjes van paardenbloemen of distels zijn als de bloemen los zitten. Maar vaak is het losse bladeren, losse stukken stengel en soms als het een land is met veel JKK dat hooggegroeid is het plant met bloemen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:59

Gisteren tijdens het nieuws op RTL 4 een heel stuk gezien over het jkk
Waren er nog bokkers bij de overhandiging van de petities??

Ik vond die beelden van dat dode trekpaard wel heel erg

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:44

Ik ben net gebeld door een journalist van de plaatselijke krant met de vraag of wij een interview willen geven over de gevolgen die Jacobskruiskruid kan hebben nadat dieren ervan hebben gegeten.
De man had mijn naam gevonden via de Jacobskruiskruid petitie (waar hij naar is gaan kijken na de uitzending van het journaal waarin de handtekeningen werden aangeboden) en wil graag een stuk voor de krant schrijven als waarschuwing voor alle paardeneigenaren hier in de buurt, omdat veel mensen geen weet hebben van wat de plant kan aanrichten.
Onze pony heeft waarschijnlijk kruiskruid via het hooi binnengekregen in 2004, is daar heel ziek door geworden en lang behandeld, maar lijkt nu weer ziek te worden.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=233038&hilit=

Helaas hebben wij geen waterdicht bewijs dat zij ziek is geworden door deze plant, ik heb nog steeds een zak hooi liggen wat afkomstig is van de baal waar de pony van heeft gegeten, maar kan dat onderzocht worden en bewijs leveren dat de plant in het hooi zat?
Ik ben zowiezo bereid om de man informatie te verschaffen, ik heb mezelf er veel in verdiept tijdens het ziek zijn van de pony, maar als we het echt over bewijzen en het ziektebeeld van onze pony willen hebben dan moet ik toch echt zeker weten dat het Jacobskruiskruid de oorzaak is.

Het lijkt er in ieder geval op dat de petitie en het Jacobskruiskruid forum mensen hebben wakker geschud!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:56

Misschien dat ze ook al wel veel eerder hooi heeft gegeten met het Jacobskruid en pas laatst net dat laatste beetje heeft binnengekregen waardoor ze echt ziek is geworden..

Wel super dat de plaatselijke krant er ook aandacht aan gaat besteden
Beterschap voor je pony

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:05

Ze heeft bij ons altijd hooi van eigen land gegeten en daar staan geen gevaarlijke planten in, alleen in het jaar dat ze ziek werd hadden wij een paar maanden hooi van iemand anders gevoerd omdat ons hooi vroegtijdig op was.
Mijn oudste paard werd toen als eerste ziek, maar zij knapte vrij snel weer op.
Ik ben direct gestopt met het voeren van dat hooi omdat alle verschijnselen voor mij wezen op vergiftiging, alleen wist ik niet waardoor.
Ook mijn hengst had gele slijmvliezen maar hij is niet opvallend ziek geworden.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:42

@ Anita_D volgens mij kun je dat hooi in Deventer laten testen bij de gezondheidsdienst voor dieren (www.gezondedieren.nl) en misschien bij CIDC Lelystad ook maar dat weet ik niet zeker.

Vervelend dat de pony nu weer ziek is
sterkte ermee!!

Gr. Lon

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:03

Wat zijn eigenlijk de eerste vercshijnselen van een "besmet" paard?

sorry als deze vraag al eerder is gestelt.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:42

ik heb ook een "onozele "vraag...

Kan hooi waar JKK inzit nog zaden bevatten die weer uitzaaien?
Dis als jij JKKhooi zou voeren op een weiland, dat daardoor de plant weer opnieuw kan uitzaaien in die weide?

Groet
Cindy

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:39

ik denk het van wel... eigelijk weet ik het zelf ook niet. maar het klinkt opzich wel logisch. toch...? :s

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:35

Cassidy schreef:
@ Falka, de bloemen van JKK blijven geel in het hooi. Op het moment dat de fokker de bloemen tegenkomt, en hij er van afweet, moeten er toch alarmbelletjes gaan rinkelen?

Dat gaat niet op voor rozetten of niet bloeiende planten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:51

jacimatho schreef:
ik heb ook een "onozele "vraag...

Kan hooi waar JKK inzit nog zaden bevatten die weer uitzaaien?
Dis als jij JKKhooi zou voeren op een weiland, dat daardoor de plant weer opnieuw kan uitzaaien in die weide?

Groet
Cindy

Ja dat kan. Als ze uitgetrokken worden en de bloemen hebben nog geen zaden, dan gaat de bloem versneld zaad aanmaken, dus als je de plant niet meteen weggooid, heb je nog de zaden op je wei. Maar die pluizen gaan heerlijk met de wind mee, dus een paar weilanden verder met bloemen, zorgen er wel voor dat ook jouw wei aan de beurt komt

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:25

Even kleine uitleg...
Ik heb hooi gekocht van iemand die ik niet kende, kwam vertrouwend over en verzekerde dat er geen kruiskruid in zou zitten.
Echter....dat zit er dus wel in...en ik zit nu dus met losgehaalde balen ( van die grote ronde ) in mijn weide waar JKK inzit.
Kan het op die manier mijn land nog besmetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:30

Mijn ervaring is dat ze altijd zeggen dat er geen JJK is zit. Vaak kennen ze niet eens de plant of als je ze laat zien, dan doen ze of ze die plant niet kennen

Ik kijk altijd eerst zelf en vertel meteen als de plant er in zit, het hooi terug komt. Heb dus laatst ook een flinke partij terug gegeven. De balen die ik open gemaakt had, kan ik natuurlijk niet teruggeven, dus had al een schadepost, dat hooi gaat nl bij mij de mesthoop op. Ik zou maar heel goed uitpluizen voor je paarden.

Dat deed ik nl ook met die besmette balen en de volgende ochtend kwam ik toch weer JKK tegen in zijn stal. Alleen de stelen tussen hooi dat nog wat groenig is en grof is zelfs heel moeilijk te onderscheiden, moet je echt kijken naar de hoekigheid van de stengel. Mij te veel werk, de losse bloemen laten ze nl ook niet liggen, zo een bloemetje in de mond merken ze volgens mij niet eens, maar elke dag een paar bloemetjes??? Hoe werkt dat?

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:21

Wordt jouw mesthoop opgehaald of spreid je die in het voorjaar uit over het land?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:58

Die wordt opgehaald door een volkstuinmannetje , maar dan ligt hij al een jaar en in de winter hebben we geen JKK en van die zomer zijn ze volgens mij al verteerd. En anders heeft hij een mooi boeketje.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:18

Anita, het is heel goed als je nog hooi hebt waar JKK in kan zitten, dit is erg belangrijk en kan onderzocht worden.
Ik ben blij dat de petitie en het kruiskruidforum veel mensen op de hoogte heeft gebracht van de gevaren van JKK. Tot een paar weken geleden was ik op wedstrijden handtekeningen aan het verzamelen en waren er nog (wedstrijd)ruiters die er nog nooit van hadden gehoord. Terwijl het deze winter toch in bijna alle paardenbladen en fora heeft gestaan. Niet verwonderlijk dat een fokker er tot een jaar geleden nog niet van had gehoord.
Het indienen van de petitie is goed verlopen, we werden goed ontvangen. Er wordt aan gewerkt en er is ons meer onderzoek beloofd. Het heeft dus wel degelijk zin gehad om iets te doen.
Hanneke

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:23

Zijn er nog mensen hier op Bokt die een paard in de Lopiker- of Krimpenerwaard hebben staan dat ziek is geworden na het eten van Jacobskruiskruid?
Een journalist van de plaatselijke krant is nog steeds op zoek naar iemand die mee wil werken aan een waarschuwend artikel over JKK.

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:38

Weet iemand misschien iets over het middel voor bestrijding en waar dat te verkrijgen is?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:48

Nou bij de minister moeten we niet zijn;

Citaat:
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : DN. 2006/1163
datum : 13-04-2006
onderwerp : Petitie van de werkgroep Kruiskruid
bijlagen :

Geachte Voorzitter,

In reactie op het verzoek van de vaste commissie voor LNV van 29 maart 2006 (06-LNV-B-27) over de door de werkgroep Kruiskruid aangeboden petitie, bericht ik u graag als volgt.

De petitie gaat over de problemen die kunnen ontstaan voor dieren indien zij hooi nuttigen waarin jakobskruiskruid is verwerkt. Ik kan mij de zorgen van de werkgroep Kruiskruid voorstellen. Ik ben echter van mening dat overheidsingrijpen vanuit dit ministerie in dit geval niet het ge�igende middel is. Het past niet in mijn beleid om nieuwe wet- en regelgeving op te stellen voor een probleem dat al zo oud is als de veehouderij.
Er zijn veel wilde planten die toxinen bevatten en die bij (overmatige) opname door vee tot vergiftiging en/of de dood kunnen leiden.

Jakobskruiskruid is een in ons land algemeen voorkomende wilde plant die geen bijzondere beschermde status heeft. Wel zijn de vegetaties waarin de soort voortkomt soms beschermd (botanische reservaten en dergelijke). Op de gebruikelijke intensieve veehouderijbedrijven komt de plant niet voor.

Het ministerie van LNV richt zich wat betreft dierziektebestrijding uitsluitend op internationaal aangifteplichtige dan wel bestrijdingsplichtige dierziekten. Een vergiftiging met jakobskruiskruid is echter geen van beide. Het is geen ziekte die op de OIE-lijst genoemd wordt, noch in een EU-(dierziekte)bestrijdingsrichtlijn.

Er is ook geen rijksoverheidsbeleid dat erop is gericht in ons land voorkomende giftige soorten verplicht te bestrijden of uit te roeien. Die beslissing (en de verantwoordelijkheid) om te gaan bestrijden is aan de eigenaar/gebruiker van de grond. Het is overigens ook de individuele verantwoordelijkheid van de gebruiker om ervoor te waken dat het veevoer van goede kwaliteit is.

De eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar/gebruiker is naar mijn mening ook waar te maken: deze plant is zeer herkenbaar, er zijn middelen toegelaten door het CTB voor de bestrijding ervan, en de kieming van het kruid wordt voorkomen door een dikke gesloten grasmat. In sommige gebieden (Groningen, Drenthe) kiezen landbouworganisaties in samenwerking met bijvoorbeeld provinciale en/of gemeentelijke overheden ervoor om speciale acties voor de bestrijding van deze plant te ondernemen.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:59

lekker dan