'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:48

Nick voor jou maar 1 avies .. beweer niet dat je zoveel weet, als je echt zo veel zou weten .. zou je je realiseren hoeveel je nog moet leren. Dat leren lukt je niet als je je niet openstelt voor de meningen en ervaringen van anderen.
Ik krijg de indruk dat jij niet eens WIL dat paarden met ijzers voldoende doorbloeding hebben. Waarom ben je niet blij dat de schade van ijzer wel meevalt in sommige gevallen???

Vanwegen mijn opleiding paardenhouderij heb ik vele paarden bedrijven bezocht en juist maneges en sportbedrijven weten dat je een paard het langst fit houd als het veel beweging krijgt. Op maneges lopen de paarden denk ik gemiddeld meer dan prive-paarden omdat ze niet 1 maar vaak 3 tot 4 uur les lopen. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan dat aantoont dat parden die iedere dag vrij kunnen bewegen en contact met soortgenoten hebben significant minder stalgebreken hebben bijvoorbeeld.

En inderdaad draagt het hebben en volledig verzorgen van een eigen paard aanzienlijk bij aan je kennis dan wanneer je een paar keer per week op een manege rondhobbelt. Als je op een sportstal 5 paarden per dag onder je kont hebt heb je veel meer ervaring dan iemand die 10 jaar hetzelfde paard rijd.

na 23 jaar fanatiek paardenliefhebber te zijn leer ik nog iedere dag en komt het voor dat ik mijn mening moet bijschaven, maar dan moet je wel open staan voor andere dingen.
Is het niet gewoon leuk voor het idee dat ik die foto's plaats?? om een idee te krijgen? Een paard dat NB bekapt is heeft ook na 23 uur stilstaan sterk verminderde doorbloeding.
En voor jou infotmatie mijn paard gaat er gelijk in de ochtend uit staat in de middag een paar uur op stal dan kom ik dan krijgt het beweging. Daarnaa mag ze nog los en in de nacht gaat ze op stal. De hele zomer is ze 24/7 op het land. En wat de nacht betreft .. dan slapen paarden een paar uur Pling vaak liggend maar ook staand, en ik heb nieuws voor je dat doen ze ook op de wei Knipoog als ik in de ochtend vroeg naar de wei ga ligt mijn paard zelfs langer te pitten dan ik.

Als ik hem vraag of de doorbloeding minder is zal hij ja zeggen, minder maar wel voldoende. Iedereen weet dat ijzers de doorbloeding van de voeten verminderen, maar overdrijven is ook een vak. Het verschil lijkt toch niet zo groot als wordt beweerd.

Nogmaals mensen hier zo goed weten wat de kleuren betekenen ga mijn DA dan even uitleggen hoe het werkt wil je ??

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:00

Quote van nick:

[quote]Dan het rode....zoals ik al schreef is daar doorbloeding...warmte dus in de aders van het bloed.
Hier aanwezig omdat het paard net voor die tijd 10 min gedraaft heeft.
Je kan op deze foto´s al zien wat een verschil het aantoond na een poosje stilstaan....zie het onderste plaatje RV , binnekant been, en het plaatje erboven LV , ook binnenkant been maar nog wat warmer door de beweging.

Nou kan ik niet zeggen hoeveel tijd hier tussen zit in het maken van deze 2 foto´s maar zeg een uur...das ruim genomen of niet?
Als je nu kijkt zie je al dat de warmte, dus doorbloeding, uit het been verdwijnt door het stilstaan...
Hoe blauw denk je dat deze benen zijn na een middagje stilstaan? of een hele nacht?[/quote]

LAat me raden .. Zo blauw ls de foto op HN ???
Dier had ook geruime tijd stilgestaan voor die foto?

ook niet representatief dan.
Hebben ze ook een foto na beweging .. mijn pard beweegt in de zomer namelijk de hele dag??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:14

Nick, als je al op zoveel maneges bent geweest als ik .......... dan weet je dat wat je schrijft KUL is!!!

Manegepaarden moeten 3 uur per dag lopen willen ze rendabel zijn (dus geld opbrengen ipv kosten!) De meeste maneges hebben ook land.... hier in de regio wat minder, maar op eigenlijk elke manege waar ik stage heb gelopen of gewerkt heb (alsmede sportstallen waar ik gewerkt heb) kwamen en komen de paarden zo veel mogelijk buiten en of op het land............ OOK de manegepaarden.

Nick, ik werk al 20 jaar met paarden en loop al 28 jaar mee, jij denkt toch niet dat ik ondertussen op minder dan 150 maneges ben geweest, zeker niet als jij je moet bedenken dat ik 6 jaar lang practisch elk weekeinde gestart heb Haha! Haha! Haha! En ik kijk wel rond hoor

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:37

Ook praktisch alle dravers komen dagelijks buiten, ik ben nog nooit een dravertrainer tegen gekomen met een entrainement zonder land. Ik heb met mijn paarden nog nooit op een stal gestaan waar geen land bij was, daar kies ik gewoon niet voor. Natuurlijk is het in de randstad moeilijk om ze 's winters op het land te hebben (hoewel Danny op de draverstallen in Nootdorp en Delfgauw ook het hele jaar door weidegang heeft gehad), maar wat paddocks zijn altijd wel te vinden, zo ook op mijn huidige stal.

Nick, ik heb nu 26 jaar paarden, we hebben tientallen dravers in training gehad, en hoe langer je paarden hebt, hoe beter je beseft dat je nog zo verschrikkelijk veel moet leren. Toen ik mijn eerste eigen pony had, dacht ik ook dat ik het allemaal wist... Later leer je open te staan voor mensen die al meer ervaring hebben. En hoewel boeken en theorie als achtergrond nodig zijn, gaat er niks boven praktijkervaring. En mijn praktijk heeft me geleerd, dat paarden mét ijzers prima gezond oud kunnen worden, als er voldoende aandacht aan wordt besteed.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:59

Hallo Nick,

Ik zit nu 33 jaar tussen de paarden.
Heb op diverse maneges en privestallen gewerkt.
Weliswaar allemaal in het Oosten hier.
Nergens ben ik tegengekomen dat een paard 22 uur per dag op stal staat. Ook niet in de winter. Dan hadden de meesten dekens op. Maar ja aangezien je daar ook op tegen bent, maar dat is een ander verhaal.
Ik weet nu heus wel hoe anti-ijzers je bent.
Maar hou alsjeblieft op om er allerlei ONZIN verhalen bij te halen.
Als dat jouw ervaring is prima.
Helaas voor jou zijn er op dit forum div. mensen die hele andere ervaringen hebben. Paarden probleemloos traditioneel laten bekappen of beslaan.
Laat die mensen dan in hun waarde en wil niet ten koste van alles en iedereen je gelijk halen.
Tuurlijk zijn er paarden in ons land die het NIET treffen. Maar dat is geen maatstaf voor ALLE paarden.
Net zo min alsdat ALLE paarden problemen krijgen met ijzers.
Hou nou toch 's op met dat gegeneraliseer.

Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:06

Tijdens mijn opleiding veehouderij (HAS) heb ik mij vooral gerich op paarden en heb ik ook vanalles op paarden gebied bestudeerd. Verschillende maneges bezocht en meerdere (gast) colleges gehad van deskundigen uit het veld. Ook nu kom ik met wedstrijden op verschillende plaatsen. Inmiddels loop ik 28 jaar tussen de paarden. Tegenwoordig iets bewuster en dan vroeger.
Er zijn mensen die hun paard 23 uur per dag binnen hebben staan maar er geen direct verband met ijzers.
Wat ik wel heel vaak ben tegen gekomen zijn kortzichtige mensen, vaak zijn dat mensen die niet in willen zien dat wat zij goedwillend hun paard aandoen alleen kwaad brengt. Dit zijn vaak ook mensen die niet open staan voor verschillende meningen. Ik heb geleerd open te staan voor meerdere ideen. Misschien ook een idee voor sommige mensen hier in dit topic?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:20

Das bij elkaar iets meer dan 100 jaar Haha! Haha! Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:52

Zullen we dan met die 100 jaar ervaring weer terug ontopic gaan?? Haha! Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:39

Riant schreef:

Graag, ik post niks maar ik vind het wel erg interessant allemaal. Het valt mij op dat als die Nick niet post er gewoon een gesprek ontstaat waarbij ervaringen worden uitgewisselt.

Als hij zich ermee gaat bemoeien loopt het uit op bonje (terwijl hij al 800x zou stoppen...... Lips are sealed )
Hij weet het allemaal beter en hij doet het als enige goed. Prima, lekker laten gaan.
Ik stel voor dat we gewoon niet meer reageren op hem want ik krijg sterk de indruk dat ie erg sensatiebelust is en graag op tenen trapt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:12

Jorie schreef:
Riant schreef:

Graag, ik post niks maar ik vind het wel erg interessant allemaal. Het valt mij op dat als die Nick niet post er gewoon een gesprek ontstaat waarbij ervaringen worden uitgewisselt.

Als hij zich ermee gaat bemoeien loopt het uit op bonje (terwijl hij al 800x zou stoppen...... Lips are sealed )
Hij weet het allemaal beter en hij doet het als enige goed. Prima, lekker laten gaan.
Ik stel voor dat we gewoon niet meer reageren op hem want ik krijg sterk de indruk dat ie erg sensatiebelust is en graag op tenen trapt.

hier ben ik het helemaal mee eens !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:14

Ik vind het zo'n boeiend onderwerp allemaal, dat ik nu twee boeken gekocht heb eentje van Pascal Ebell en eentje van Rob van Nassau, over hoeven en hoefbeslag. Ik ga ze bestuderen en de verschillen en overeenkomsten tussen die boeken en het boek van Frans en Ilona uitwerken. Tegen die tijd open ik wel een nieuw topic.

*gaat hard aan het studeren*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:17

oei oei oei bij mij moest het 18 jaar zijn. Ik ben pas 24 Bloos
(hmm op mijn -4e al tussen de paarden, wandaar dat ik al zo vroeg wist dat ik daar mijn werk van wilde gaan maken)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-04-05 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:17

Goed plan Arabesk ik ben erg benieuwd naar je bevindingen !

Houd ons op de hoogte van interessante overeenkomsten c.q. verschillen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:30

weet je wat nick !!! door jouw manier van discuteren wordt nb in een slecht daglicht gezet , ik heb respect voor mensen die aan nb doen en zeker wanneer ze op een normale manier kunnen discuteren over een onderwerp

maar door jou worden mensen die aan nb doen mee in een slecht daglicht geplaats en dat vind ik spijtig want iedereen heeft het beste voor met zijn paard , of er nu ijzers onder de hoeven getimmerd zijn of niet !

er zijn inderdaad paarde die nooit hun stal uit komen en dat is dierenmishandeling maar de mensen die ik ken geven allemaal hun paard vrije beweging minimaal een paar uur per dag dus stop aub met dat gegeneraliseer!

verder reageer ik niet meer want ik heb geen zin in een eindeloze discussie maar dit moet me van mijn hart

groetjes sandra

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:31

Arabesk, ik ben benieuwd!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:35

Dank je Shana!!!

Ik heb op blz 5 of 10 ofzo al een keer melding gemaakt van het feit dat ik me schaam dat ik een NB er ben!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:48

Nou ik (als niet NB-er ) vind sommige NB-er heel aardige mensen hoor Haha! Haha!

En ik vind wie normaal en Reëel uitlegt welke ervaringen er zijn en wat de theorie achter NB is zonder dat ik 86 websites helemaal moet lezen (wat ik toch heb gedaan hahaha).
Gewoon elkaar in de waarde laten en van elkaar leren.

Ik denk dat ik van iemand die NB toepast genoeg kan leren .. maar ik denk dat dat omgekeerd ook geld. Ik ben wel geen NB-er maar ik loop wel al een jaartje of wat rond tussen de edele viervoeters.

En dan kom ik weer bij het begin uit. Ik vind NB een prima methode maar ik wil er meer van weten zodat ik de jusite methode bij het juiste paard kan zoeken, ik geloof namelijk nog niet dat het DE methode vooe IEDER paard is maar wel dat veel paarden er beter door zijn gaan lopen.. (een paar ook slechter als ik de verhalen geloof).

Ik vind het daarom ook erg Top dat Arabesk nu de moetie neemt om toch verder te kijken en andere methodes te vergelijken.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:02

Blote voeten zijn niet zaligmakend en ijzers ook niet. En dan hebben we ook nog tussenvormen: schoenen, kunstof ijzers enz.

Ik sta open voor alles, dus kom maar op!!! Haha!

Momenteel staan mijn 2 knollen op voorijzers zonder lippen. Lady heeft de hele winter zonder ijzers gestaan maar nu het endurance seizoen weer begint heeft ze alleen voor ijzers. Ze loopt toch wat gevoeleig op de harde ondergrond.
Ik wil dit jaar klasse 3 gaan starten (90 km) en in overleg met mijn smid, wil ik dan misschien achter ook tijdelijk ijzers.

Hoe gaan jullie om met 2 totaal verschillende voorhoeven?? (vraag aan de NBers en de ijzermensen Haha! )

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:11

Ja ik (na Raint dan Haha! ) heb ook twee verschillende voorvoeten .. een stijle en een minder stijle

Ik ga daar niet mee om hahahaha dat doet mijn Smid Haha! die heeft zelf een ijzer ontworpen waarmee hij geleidelijk een hoef iets holler en stijler krijgt maar echt gelijk krijg je ze niet hoor. Die ongelijke voeten is wel een van de redenen dat ik haar op de voorbenen op ijzers houd.
en iedere 8 weken de smid erbij komt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:19

Hoi allemaal,

Op onderstaande site staan een aantal vergelijkingen tussen wat een mythe is en wat waarheid bij wilde paardenhoeven.
Het wordt benoemd door Jaime Jackson. NB bekapper ten top.

www.tribeequus.com/wildfeet.html

Tsja daaruit blijkt dat ook in de natuur niet alles even gladjes verloopt.
Want wat blijkt. Menig wild paard heeft overgroeide steunsels, net als ook gedomesticeerde paarden dat kunnen hebben.
Ai ai, gaven dat soort steunsels niet te veel pijnlijke druk op de zool.

Foutje van moeder natuur ??? Knipoog

Of is het fors terugsnijden van de steunsels misschien minder natuurlijk ???

Groetjes, Henny

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:22

Ik doe er natuurlijk ook niks mee..... Haha! Mijn smid wel. Hij is het nu voorzichtig aan aan het corrigeren. Paard heeft er geen last van en liep er zo mee weg.

Ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet. Maar dat is ook de reden waarom Murphy op ijzers te hebben. Om zijn platvoet in toom te houden!!!
Hij heeft een jaar zonder ijzers gestaan maar dat was helemaal geen succes. Misschien in de toekomst weer......

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:29

Jorie schreef:

Hoe gaan jullie om met 2 totaal verschillende voorhoeven?? (vraag aan de NBers en de ijzermensen Haha! )

Hoi Jorie,

Mijn fjordenruin heeft ook endurance gelopen met 2 verschillende voorhoeven. Zowel met als zonder ijzers.
Hij werd geboren met een bokhoef.
Deze hoef is later altijd een stukkie smaller gebleven dan de andere voorhoef maar verder had hij er totaal geen last van.
Beide hoeven werden normaal bekapt.
Geen speciale maatregelen oid.

Groetjes, Henny

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:51

Murphy is mijn dressuurprik knol Haha! Heb wel 1x een klasse 1 met hem gestart. Lady (endurance knol) heeft ook wel verschillende voorhoeven maar in mindere mate.

Mijn smid zegt ook dat het nooit helemaal gelijk gaat worden maar het scheelde zo'n 1 a 2 cm per hoef (in de hoogte dus)dus tja, daar kan hij natuurlijk last van krijgen.

De aanzet van de brede hoef is "gewoon" maar halverwege gaat ie over in plat zeg maar......(volg je me nog??)

Mijn smid is all-round zeg maar. Hij doet NB, maar ook ijzers en kunststof. Hij kijkt gewoon wat het beste werkt voor dat paard.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:06

Daar houd ik wel van .. een all round smid dat moet ik toch ook eens gaan over wegen. Mijn smid weet wel heel veel van vanalles maar NB doet hij niet .. dat wil zeggen hij wil wel eens een paard zo zetten dat het er op lijkt maar gaat niet altijd mee in de achterliggende gedachten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:14

Dames, dames....

In 'De Hoefslag' van vandaag ( nr.13) een uitgebreid verslag van het onderzoek over bekappen en balans aan de Faculteit in Utrecht. Het onderzoek is gebaseerd op de 'Natural Balance' methode, destijds geïntroduceerd door Gene Ovnicek.
In het artikel wordt ook Paardnatuurlijk genoemd als vergelijkende methode.

Leesvoer om de tandjes weer in te zetten Haha!