Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:31

Lio's mok zag er vandaag weer een heel stuk beter uit. Ik heb het weer gewassen met betadine shampoo en flink in laten weken...
Daarna weer aan het krabben gegaan en de korsten kwamen goed los. Droog gemaakt en weer levertraanzalf erop... Nu weer 2 dagen smeren en dan weer wassen... ow ik hoop zo dat ze van de winter hiervan verlost is!

Ik hou straks haar stal weer lekker droog en maak een mega dik bed (lang leve onbeperkt stro!)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:45

Deze winter ga ik ook weer goed zorgen dat de stal schoon en droog is. Mijn pensionstal wil graag dat we een potstal maken (steeds opstrooien) maar dat werkt niet met de mok. Dus mest ik straks weer iedere dag uit.
Vandaag weer niks eraan gedaan. Het is zo geweldig wat ik zie aan de huid van arabel haar kootholte. Hij begint zich eindelijk te herstellen. Ze heeft nog 1 klein plekje rechts aan haar kootholte maar die is zo minimaal dat ik het alleen behandel als er echt korsten op zitten.
Wat is mok toch een rotziekte he?! Niet te geloven hoeveel last paarden daarvan kunnen hebben. Bij ons op stal hebben ook zoveel paarden mok dat ik eigenlijk wel een studie zou willen doen over wat de oorzaken nou kunnen zijn.
@Inglio, ik hoop dat Lio haar mok ook zo goed blijft gaan en deze winter ook. Fijn dat het toch zo goed gaat! Volgende maand maak ik weer eens foto's, vlak voordat ze weer naar binnen gaan snachts.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:53

Ja mijn camera had geen power vandaag... accu leeg, balen... maar echt, het gaat zo lekker nu. Ik heb ook het idee dat de zwangerschap en de zoog-periode van Lio aan het ukje Avenue haar veel energie heeft gekost, veel van haar weerstand heeft gevergd en daardoor de mok zo erg heeft kunnen groeien... Nu kan ze al het lekkere gras voor zichzelf gebruiken en ik zie haar weer bijtrekken. Haar mooie schimmelvel begint zelfs weer te glanzen!
De rare bultjes waar ik het ook eens over had trekken icm wassen met imaverol ook weg...

Evitatinkle, gewoon lekker uitmesten hoor! Potstal, jekkie... kan zijn voordelen hebben als je goed strooisel gebruikt, zoals vlas ofzo, maar dan nog zou ik de drollen er elke dag uithalen en alleen de pies opsparen, maar met stro wordt het een grote gore bende! Daar wil je toch zelf ook niet in slapen...

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 07:26

evitatinkle schreef:
Kasss schreef:
een goede morgen

Ik vraag me af of mok ook boven de knie kan zitten? Het hafje van een vriendin van mij heeft 3 plekjes net boven de knie en het ziet er een beetje uit als op de foto's...

Ja dat zou kunnen. Het kan ook iets van schurftmijt zijn..heb je foto's??

niet kunnen maken die foto's gisteren.. pffff veel te druk... morgen ga ik weer een poging wagen !

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:51

Bij Lio gaat het met pieken en dalen momenteel... Ze staat 's nachts weer binnen in een lekker stro bed, wat ik zo droog mogelijk hou. Van 9 tot 19u is ze buiten en daarna gaat ze aan het werk en verzorg ik haar mok... Het zijn dikke korsten die er met wassen gelukkig wel af gaan, maar vooruitgang is momenteel ver te zoeken... Ik heb gister alle korstjes in een bakje verzameld...pff dat waren er een hoop en nog niet eens een achtste deel van wat er op haar benen zit!

Ik smeer er nu een week niets meer op, omdat de mok steeds verschuift naar een grotere kring er omheen. Dus ik was met betadine en droog het af.

OMG gaat dit ooooooit over?????

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:04

@Inglio, nee he, niet weer zo slecht?! Helpt de zalf niet meer? Anders probeer je mijn advies met de bandage eens een keer. Ik wil ook wel vragen aan mijn dierenarts of hij een potje met zalf beschikbaar wil stellen.

Het gaat nooit over, maar je kunt het wel onder controle houden zoals nu bij Arabel. Ik doe het nu om de drie dagen en het gaat best goed!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:08

Ik wordt er lichtelijk gestoord van en Lio ook... ze staat te dansen met haar achterbenen en daardoor verlies ik op den duur mijn geduld en dat vind ik ook niet eerlijk tegenover haar...

Gelukkig heeft ze er geen kloven aan en blijft tot nu toe RA aan de binnenkant onder de kogel schoon, terwijl dat eerst ook een ramp was.
Linksvoor heeft ze soms mini korstjes die ik er gewoon vanaf krab. Dat bloed ook niet en soms zit er ook dagen niks nieuws, laatst een groter plekje en nu weer amper iets... Het blijft een gevecht. Ik ben benieuwd hoe ze er vanavond bij staat en of er weer nieuwe korsten zitten op de plekken die ik gisteravond schoon heb gekrabt...

Ja ik zat idd aan de bandage te denken en was mijn oude pony-bandages al aan het opzoeken... Ik ga je advies er ook even bijzoeken... gevonden!

Wat kost het potje zalf? incl of excl verzendkosten...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:45

bleh, mork heeft ook weer mok net als vorig jaar weer in september!
Tis natuurlijk alleen zijn witte voet achter. Heb het maar weer schoongemaakt met bethadine en goed gedroogd daarna gesmeert met hydrocortiderm. Het was vandaag al minder dan gisteren. nog maar ff smeren dus.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:02

IngLio schreef:
Ja ik zat idd aan de bandage te denken en was mijn oude pony-bandages al aan het opzoeken... Ik ga je advies er ook even bijzoeken... gevonden!

Wat kost het potje zalf? incl of excl verzendkosten...

23 euro inclusief btw maar exclusief verzenden. Het is een potje maar zou eventueel wel in een grote envelop passen.

Arabek haar mok gaat goed, onze samenwerking alleen niet zo de laatste tijd..

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:08

mijn pony heeft ook lichte mok en ik heb er een spuitbus voor met van dat blauwe spul. het werkt goed ALS ik het er op krijg.. kom ik met de spuitbus aan dan krijg ik al bijna een trap en niet omdat het zeer doet (als ik het niet op een wondje spuit bij haar wil ze me ook al trappen) maar gewoon omdat ze het eng vind. mag je wel gewoon rijden met mok?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:11

annet155 schreef:
mijn pony heeft ook lichte mok en ik heb er een spuitbus voor met van dat blauwe spul. het werkt goed ALS ik het er op krijg.. kom ik met de spuitbus aan dan krijg ik al bijna een trap en niet omdat het zeer doet (als ik het niet op een wondje spuit bij haar wil ze me ook al trappen) maar gewoon omdat ze het eng vind. mag je wel gewoon rijden met mok?

ja hoe heet dat paarse spul ook al weer, acederm ofzo? gebruikte ik vroeger ook bij wondjes. Nu gebruik ik betadine met homeopatisch zalf. Lekker, als je paard je paard je wil trappen Zou dat toch afleren of diepere oorzaak zoeken.
als je paard niet kreupel is of onregelmatig door de mok mag je gewoon rijden. Beweging is juist goed voor de doorbloeding!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:58

Inmiddels ben ik bezig met mijn tweede potje mokwater, en op advies van de DA haal ik nu wel eens in de paar dagen de korsten weg. Het is duidelijk minder aan het worden, beperkt zich nog steeds tot een flinterdun randje aan de buitenkant van de oorspronkelijke plek, dus misschien ben ik er binnenkort vanaf!!! Ik rij op dit moment niet, zorg er behalve de keren dat ik de korsten er af haal met betadinescrub en water) ook voor dat de voet droog blijft en ze staat sinds anderhalve maand 's nachts binnen en overdag op een droge paddock.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:40

ik ben ook langs de veeards geweest en ik heb betadine scrub gekregen en iet anders wat ik er op moet smeren. maar door die scrub gaan de korsten eraf maar ja het is op advies van me VA

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:10

Korsten eraf is prima annet. Dan krijgt de huid kans om te genezen...

de korsten = de mok = de bacterien = de ramp die niet had uitgevonden mogen worden!

@cassidy; fijn dat je vooruitgang ziet! Hopelijk ben je er voor de winter nog vanaf... heb je misschien nog een foto? Ik heb gister foto's gemaakt van de ellende, dus ik zal eens kijken of ik die vanavond of morgen kan posten... het ziet er diep triest uit, maar opzich wel rustig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:17

Het plekje waar de mok is geweest is inmiddels alweer behaard, hoewel de structuur van de haren anders is dan wat er omheen zit. Maar de korsten dier er nog zaten zie je niet, die voel je alleen. Dus als ik een foto zou maken valt er nog niets te zien...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:41

Foto van als het nat is, na het wassen - voor het afdrogen... dan zie je de korsten waarschijnlijk wel...

die haren in het midden die zo "raar"zijn, dat heeft Lio ook.... In de hoop dat dat weer een keer normaal wordt!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:32

De "fantastische" foto's van gisteravond van Lio's achterbenen...
Ik durf ze bijna niet te plaatsen!

Een overzicht...
Afbeelding

Rechtsachter, binnenkant been tussen sprong en kogel
Afbeelding

Rechtsachter, buitenkant op de kogel
Afbeelding

Linksachter, witte gedeelte boven de kogel...feest NOT
Afbeelding

Met als klapper op de vuurpijl... linksachter binnenkant onder de kogel (wel ingesmeerd met levertraanzalf)
Afbeelding

Kreupel? Je zou het haast verwachten, maar nee gelukkig niet...
Ik verzorg me helemaal een hoepel, doe er alles aan en tegen.
Gister maar wel weer alles ingesmeerd. Het werd te droog en begon te barsten op sommige plekjes. Dus "vol verwachting klopt mijn hart" voor zometeen als ik arriveer.
Wordt een beetje radeloos en moedeloos, maar ik hou vol hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:16

Jeetje zeg, dat zijn flinke plekken. Mijn merrie had een plekje van 1 cm breed en misschien drie cm hoog op haar kogel links achter (binnenkant).

Heb je het al eens met een gezichtsbruiner geprobeerd? Schijnt ook goed te helpen (sorry als je het al eerder hebt opgenoemd, heb niet alles gevolgd)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:20

ooh Inglio, dat is echt niet best. Geluk dat ze niet kreupel eronder is! heb je al eens op www.hoofcare.nl gekeken, staan ook zulke foto's van mok.
Wil je zo'n potje zalf hebben?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:37

Gezichtsbruiner? Uh die heb ik niet...

Ik kan m'n ogen wel uit m'n kop janken erom. Vanavond stond ze ook met behoorlijk stalbenen op stal, dus direct eruit getrokken en mee naar de bak gesleept om een dik half uur te stappen en nog wat te galopperen (los, opgejaagd)... zag iets verbetering, maar niet veel. Denk niet dat dat zozeer door de mok kwam, want ze stond voor het eerst een paar uur op stal omdat ze de sloten gingen baggeren.

Misschien is dat toch geen gek idee Evitatinkle... Als je dat wil regelen, prima. Dan maak ik het geld gewoon aan je over. Doen we wel verder via pb dan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:53

IngLio, jij moet met hard geschut in de weer. Vraag je DA om mokwater, ga niet verder met huismiddeltjes aan de gang. In mokwater zit antibiotica, kun je ook niet eeuwig blijven gebruiken, maar het helpt meer dan de huismiddeltjes, geloof me maar.
Verder kun je ook proberen wat middeltjes van binnenuit te geven. Curemok bijv. of een vitamine preparaat.

Een gezichtsbruiner is voor weinig te halen bij de Kijkshop. Dat zijn de kosten niet....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:39

evitatinkle schreef:
Pauk schreef:
ik kom ook even kijken hier. Mijn haf heeft al 2 en half jaar ernstige mok. Dit komt waarschijnlijk door de bevalling toen. Bevuild vruchtwater. We hebben vanalles geprobeerd maar het gaat maar niet weg.. Been wordt ook elke keer dik weet iemand wat ik moet doen?

Oei, klinkt ernstig. Heb je er wel een veearts bij gehad? Dat van dat vruchtwater snap ik niet helemaal, misschien te lang ingestaan ofzo??
Het eerste wat je moet doen is VEEARTS BELLEN en een afspraak maken!!!!!
en foto's maken en die hier op bokt zetten?! Wat heb je zoal geprobeert?

Veearts is hier aan huis geweest...Duizenden keren, als het been weer dik was kwam die weer..Ene keer antibiotica maar als ik daar dan weer mee stop is het gelijk weer onwijs dik.. Daarna andere dierenarts van diezelfde kliniek er naar laten kijken.. Niets doen, korsten overal eraf en met betadineshampoo wassen.. Meer kan ik niet doen ze denkt ook niet dat het overgaat... Haar been zit ongeveer onder van de kootholte tot net boven de hak...
Dat van dat vruchtwater snap ik ook nog steeds niet maar ik heb toen helaas de geboorte gemist
Foto's maken heeft denk ik nog niet zoveel nut omdat het niet zo heel ernstig eruit ziet nu maar ik zal het even proberen.. Dierenarts erbij halen heeft dus geen nut meer omdat ik dat al die tijd geprobeerd heb...Iemand tips?

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:09

He Pauk,

Ik heb je hele verhaal gemist, dus weet alleen wat ik hier gelezen heb.
Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd, maar mijn ruintje heeft ook bijna doorlopend last van mok, en andere soorten beenproblemen, wat bij mij (meestal) goed helpt:

Wassen met sebacil, de gehele week alles insmeren met hydrocortiderm en na 7 daen wassen met sebacil.

Ik hoop echt dat je er wat aan hebt, voor meer info mag je natuurlijk pm-en

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:18

Hydro werkt niet meer bij Pauk ik heb al behoorlijk wat geprobeerd..Hydro wil dus niet werken.. Sebacil wat is dat?

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:34

Sebacil is een middel dat nagenoeg alle soorten bacterien op het paardenbeen doodt. Hydro werkt bij mij ook niet meer, maar wel in samenwerking met sebacil.
Officieel is het niet meer in Nederland verkrijgbaar, maar ik kan je daar wel aan helpen, als je wil.