Kimmie25501 schreef:Dankjewel!
Ik ben even aan het chillen, dus ik kan alvast wel een stukje schrijven.
Gisteren was er nog niks veranderd en het was nog steeds dik. De da gaf aan dat kreupel lopen met rechtsvoor vanuit linksachter komt. Ze heeft een echo gemaakt van de bult. Wat we zagen is dat de spieren heel erg beschadigd zijn. Er was een heel stuk zwart, dat is vloeistof, het seroom en dat hoort daar niet te zitten. Maar gelukkig zijn de spieren nog wel intact en niet volledig afgescheurd. Het komt dus uiteindelijk helemaal goed. De reden dat ze zo pijnlijk is steeds komt door twee oorzaken:
- als ze te veel beweegt, lekt er vloeistof in de spier en dat is heel pijnlijk.
- als het seroom te veel druk geeft, drukt het op het bindweefsel en dat is ook heel pijnlijk.
Gelukkig was het mooi zwart en zat er geen ontsteking oid in. Ze moet nog minder bewegen en dat betekent eigenlijk boxrust. Voor Ivy is dat alleen geen optie, vandaar dat ze 24/7 buiten gaat op een paddock ter grootte van twee stallen. Ze mag daar niet weg, dus alle verzorging moeten we ook daar doen. We gaan ook een kuur buut doen. Gisteravond en vanmorgen twee zakjes, daarna twee zakjes per dag, in de ochtend en avond. Na 10 dagen tot 2 weken wordt er weer een echo gemaakt om te kijken of het verbeterd is. Als dat niet zo is, gaan we kijken of we het nog verder kunnen ondersteunen. Dit kan op z’n langst tien maanden duren, maar gelukkig zijn we al een maand onderweg. De dierenarts richt zich dus op zes weken. Het seroom wordt verder niet meer leeggemaakt. Het lichaam moet het zelf opruimen.
Ik heb meteen overleg gehad met de stalhouder. Ivy blijft op haar paddock staan, maar die wordt afgezet zodat ze niet meer naar achteren kan lopen. Verder bleef ze gisternacht nog op stal en dit weekend met hetzelfde paardje staan. Vanaf maandag komen er shetjes bij als gezelschap en die blijven daar ook altijd staan zodat ze nooit alleen is. De stalhouder heeft ook geobserveerd en ze reageert gelukkig niet zo op langsrennende paarden. Wel is ze erg gefixeerd op het paard dat bij staat. De mensen van stal zullen steeds eten bij geven als het op is.
Ik zal later m’n foto’s van vandaag laten zien en nog wat tips vragen voor specifieke zaken, maar ik ben wel weer even uitgetypt haha.
En wat zei Utrecht hierover? Deze dierenarts was er ook bij?