Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 20:26

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel!

Ik ben even aan het chillen, dus ik kan alvast wel een stukje schrijven.

Gisteren was er nog niks veranderd en het was nog steeds dik. De da gaf aan dat kreupel lopen met rechtsvoor vanuit linksachter komt. Ze heeft een echo gemaakt van de bult. Wat we zagen is dat de spieren heel erg beschadigd zijn. Er was een heel stuk zwart, dat is vloeistof, het seroom en dat hoort daar niet te zitten. Maar gelukkig zijn de spieren nog wel intact en niet volledig afgescheurd. Het komt dus uiteindelijk helemaal goed. De reden dat ze zo pijnlijk is steeds komt door twee oorzaken:
- als ze te veel beweegt, lekt er vloeistof in de spier en dat is heel pijnlijk.
- als het seroom te veel druk geeft, drukt het op het bindweefsel en dat is ook heel pijnlijk.
Gelukkig was het mooi zwart en zat er geen ontsteking oid in. Ze moet nog minder bewegen en dat betekent eigenlijk boxrust. Voor Ivy is dat alleen geen optie, vandaar dat ze 24/7 buiten gaat op een paddock ter grootte van twee stallen. Ze mag daar niet weg, dus alle verzorging moeten we ook daar doen. We gaan ook een kuur buut doen. Gisteravond en vanmorgen twee zakjes, daarna twee zakjes per dag, in de ochtend en avond. Na 10 dagen tot 2 weken wordt er weer een echo gemaakt om te kijken of het verbeterd is. Als dat niet zo is, gaan we kijken of we het nog verder kunnen ondersteunen. Dit kan op z’n langst tien maanden duren, maar gelukkig zijn we al een maand onderweg. De dierenarts richt zich dus op zes weken. Het seroom wordt verder niet meer leeggemaakt. Het lichaam moet het zelf opruimen.

Ik heb meteen overleg gehad met de stalhouder. Ivy blijft op haar paddock staan, maar die wordt afgezet zodat ze niet meer naar achteren kan lopen. Verder bleef ze gisternacht nog op stal en dit weekend met hetzelfde paardje staan. Vanaf maandag komen er shetjes bij als gezelschap en die blijven daar ook altijd staan zodat ze nooit alleen is. De stalhouder heeft ook geobserveerd en ze reageert gelukkig niet zo op langsrennende paarden. Wel is ze erg gefixeerd op het paard dat bij staat. De mensen van stal zullen steeds eten bij geven als het op is.

Ik zal later m’n foto’s van vandaag laten zien en nog wat tips vragen voor specifieke zaken, maar ik ben wel weer even uitgetypt haha.

En wat zei Utrecht hierover? Deze dierenarts was er ook bij?

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 21:03

Nee, die dierenarts heeft over de situatie overleg gehad met mijn dierenarts. Die gaven aan dat het vooral een heel lange adem is en dat er niet veel geks gebeurd. Ze hebben de echo’s aangeraden en de boxrust. Verder uitleg gegeven over de pijnlijkheid en aangegeven dat er eigenlijk al op de goede weg zaten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 21:18

Fijn dat je nu in elk geval weet waar je aan toe bent. En nu nog volhouden allebei! Heel fijn dat jouw stal zo goed meewerkt.

Hou ons op de hoogte! Ik hoop dat je een fijn weekend hebt!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:00

Fijn dat je nu tips hebt gekregen als minder bewegen en extra pijnstilling. Hopelijk was dit de laatste verslechtering en mag het nu steeds wat beter gaan. Je zorgt goed voor je paardje, het is niet niks al een maand onderweg, goed dat je nu ook een tweede mening hebt en ook extra dingen die beter kunnen kunt aanpakken. Super fijn voor je alle hulp en medewerking die je krijgt ook van je stalhouder. Lijkt me een goed plan kleine shetjes als gezelschap voor Ivy

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:49

Dankjewel!

Ik zal nog even laten zien hoe het gisteren was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is haar plekje voor de komende tijd:

Afbeelding

Ze wil helaas de seniores priores niet meer eten, dus ik ga nu slobber mash proberen.

Hebben jullie verder nog tips hoe ik haar mentaal een beetje bezig kan houden? Of dingen die ik in deze toestand nog wel met haar kan doen behalve voeren? Ik hoor het graag!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Mooi stukje zo denk ik.

Speuren met paarden is tegenwoordig helemaal hip.
Je kan daarvoor eens zoeken op Rachael Draaisma, vandaag ook op horse event, mocht je daar heen gaan.

Dat leent zich goed voor paarden die beperkt zijn in beweging en wel extra stimulans nodig hebben.

Verder zou ik voorzichtig zijn met kunstjes/vrijheidsdressuur omdat dat alsnog extra belasting/beweging brengt.

Dingen als release zou je wel kunnen oefenen, heb je ook onder het zadel uiteindelijk wat aan. Maar ik heb geen idee waar jullie daar staan. Als ze een opgeheven hoofd hals houding heeft. Haar naar beneden vragen tot een release en dan belonen, dat kan je uitwerken tot hele fijne hulpen en helpt haar te ontspannen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Kan je de seniores met mengen met pavo care for life? Doen wij ook voor de smaak.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Snuffelmat heb ik met mijn paard gedaan toen ze stil stond met blessure. Weet niet waar je vandaan komt want heb er nog 1.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Coolstance copra is een gezonde dikmaker die heel smakelijk is, de meeste paarden zijn er gek op. Mooi hoog in eiwit, nodig voor herstel. Als dat niet genoeg eiwit bevat evt aanvullen met hennepdoppen.

Ik zou geen 'kunstjes' etc doen met een paard dat nog zo pijnlijk is. Evt speurwerk wel, wat hierboven genoemd wordt. Misschien hooi uit een hooinet aanbieden? Dan is ze er langer mee bezig? Maar ik neem aan dat ze onbeperkt krijgt.

Zodra ze weer redelijk goed is zou ik een fysio of masseur laten komen. Na zoveel pijn en compensatie kan ze waarschijnlijk wel wat hulp gebruiken om weer lekker te kunnen bewegen.

Succes met haar herstel!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Wat goed dat die echo nu is gemaakt. Dan heb je toch heel wat meer duidelijkheid wat er nu van binnen gaande is.

Goed nieuws dat de spieren nog intact zijn ondanks de grote schade.

Fijn dat je stalhouder zo meedenkt en meehelpt zeg!

Mooi plekje heeft ze daar zo en leuk straks toch gezelschap van de Shetlanders. Fijn voor haar.

Hopelijk is het ergste nu geweest. Lichaam heeft gewoon tijd nodig. Wel echt naar hoor dat het zo hard is gegaan en ze zoveel schade opgelopen heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Melzazu schreef:
Wat goed dat die echo nu is gemaakt. Dan heb je toch heel wat meer duidelijkheid wat er nu van binnen gaande is.

Goed nieuws dat de spieren nog intact zijn ondanks de grote schade.

Fijn dat je stalhouder zo meedenkt en meehelpt zeg!

Mooi plekje heeft ze daar zo en leuk straks toch gezelschap van de Shetlanders. Fijn voor haar.

Hopelijk is het ergste nu geweest. Lichaam heeft gewoon tijd nodig. Wel echt naar hoor dat het zo hard is gegaan en ze zoveel schade opgelopen heeft.

Hier sluit ik me aan.

Goed dat je gister zelf ontspanning hebt opgezocht!

Qua voeding is de masters senior slobber een die ik veel lees op bokt ipv de subli priores. Goeie samenstelling en goed gegeten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:48

Bedankt voor de eettips! Ik ga denk ik eerst proberen om te mengen met die pavo, omdat ik natuurlijk nog heel veel seniores heb.

KellyR, ga ik opzoeken! Ik heb geloof ik ook een boek van haar, dus daar kan ik wel even naar kijken. Als de release hetzelfde is als hoofd laag, kent ze die al wel, maar dat kan ik denk ik nog wel uitbouwen.

Xxxmh, ik kom uit Breda!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

en een hooibal ,had je die ook niet en een voerbal waar je brokjes in kan doen? zo heb ik de mijne bezig gehouden toen ze hoefbevangen was.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor de eettips! Ik ga denk ik eerst proberen om te mengen met die pavo, omdat ik natuurlijk nog heel veel seniores heb.

KellyR, ga ik opzoeken! Ik heb geloof ik ook een boek van haar, dus daar kan ik wel even naar kijken. Als de release hetzelfde is als hoofd laag, kent ze die al wel, maar dat kan ik denk ik nog wel uitbouwen.

Xxxmh, ik kom uit Breda!

Ah helaas ik woon in noord holland anders mocht je mijn snuffelmat zo hebben want ik heb geen paard meer.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:04

Ze heeft idd een hooibal (rechtsachter op de foto). Voerbal ga ik naar kijken!

Wel heel lief aangeboden van de snuffelmat!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Hebben ze geen snuffelmatten bij de action meer?

Die werken net zo goed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:54

Ik zal daar eens kijken!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Oke waar in noord holland woont die bokker?
En waar woont kimmie?

Ik ben vandaag waarschijnlijk in Noord holland, als het in de buurt is kan ik eventueel best wat oppikken.

En snuffelmarke ook makkelijk zelf te maken.
Ff zo'n afwas ding kopen voor in de gootsteen. Wat fleecedekentjes...reepjes knippen en knopen maar.

Eigenaar van mn verzorgpaard maakt en verkoopt ze ook.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:08

Oh ja dat is ook een goeie! Heb je een linkje oid van de eigenaar van je verzorgpaard? En ik app je even mijn adres, just to be sure :) Superlief weer ook!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

nee, ze hebben ze nu helaas niet meer.
Was ook een grotere vierkante

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

fijn dat je nu een goed plan hebt, die drie maanden zijn te overzien. OOk heel fijn dat de stalhouder zo flexibel is. Heeft ze ook een schuilmogelijkheid voor het geval het weer omslaat?
veel succes met het herstel!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Jolliegirl schreef:
Oke waar in noord holland woont die bokker?
En waar woont kimmie?

Ik ben vandaag waarschijnlijk in Noord holland, als het in de buurt is kan ik eventueel best wat oppikken.

En snuffelmarke ook makkelijk zelf te maken.
Ff zo'n afwas ding kopen voor in de gootsteen. Wat fleecedekentjes...reepjes knippen en knopen maar.

Eigenaar van mn verzorgpaard maakt en verkoopt ze ook.

Ben helaas de hele dag op horse event vandaag dus ben niet thuis

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Je kunt prima wat kunstjes doen hoor, denk dan aan kusjes geven, flemen, nee schudden, iets aanraken met de neus, gapen etc! :)