Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:43

Zo maar een brain fart…..in dit seizoen stijgt het acth hormoon bij paarden.
Zou dit de dunne ontlasting kunnen veroorzaken bij oudere (ook niet ppid ) paarden ? Dat ze net iets gevoeliger zijn voor veranderingen in hun hormoonhuishouding/ lichaam door hun leeftijd ?
De mijne had vorig jaar dunne ontlasting en dit jaar ook in deze maand terwijl er niets qua voeding veranderd was/is ?

Tancreda4

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:47

Omschakeling weer, het gras wordt anders, meer op het hooi...

Ik moet zeggen *en hard afkloppen* dat mijn merrie het nu echt goed doet. Vandaag stond ik in de paddock te mesten en had alleen maar mooie hopen. Mestwater valt mij ook wel mee. Dr dikke stalpoten zijn wel flink aanwezig. Even wennen aan op de paddock staan ipv stiekem kilometers maken tijdens het grazen op het land...

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 05:15

Verhoogde cortisol kan zeker diarree geven dus misschien is mijn idee zo gek nog niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 16:15

Sakyr vandaag goede mest en schone billen.. Dus hopelijk is dat weer achter de rug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:46

Wel schone billen bij Jasmijn, maar de mest was nog niet 'hard' genoeg al was er ook wel de nodige regen overheen gekomen.

Overigens heb ik ze rond 4 hr maar op stal gezet met een bult hooi, want buiten is er ook geen lol aan voor ze.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:16

Hier ook een nachtje op stal gestaan afgelopen nacht. Gelukkig viel het qua storm wel mee.

Ik zit een beetje in een dilemme. Mijn grote heb ik wel al onder een deken. Maar mijn shetje staat nog in haar nakie. Zij heeft best een mega vacht, en die is ook goed waterdicht. Maar de dombo staat steeds naast het hokje op rust ipv erin, en regent dus zeiknat. Nu is dit al een spannende periode vanwege koliek (lage luchtdruk, weersomslag etc) en heb haar afgelopen 2 jaar al 2x rond deze tijd onderkoelt liggend uit de paddock gehaald vanwege koliek en hele nacht in de regen liggen. Ik wil haar eigenlijk een dekentje op doen, zodat ze - als het toch weer een aanval komt - wel warmer blijft. Maar tussen de buien is het misschien weer te warm voor haar omdat ze zo'n dikke vacht heeft... Nu twijfel ik of ik een stukje borst eruit moet scheren en dan alsnog een dekentje op moet doen. Zodat ze wel beschermd is de komende dagen (nog altijd veel regen), en weer in haar blootje kan als de regen weer minder/weg is. Wat zouden jullie doen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 11:41

Oh, lastig Tancreda. Als je weet dat ze slecht op dit weer gaat, zou ik haar wel een regendekentje opdoen. Borst eruit kan, weet niet hoeveel warmte dat scheelt? Heb mijne nog nooit geschoren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:10

Ik zou ook idd de borst er uit scheren en langs de buik een paar 'race'strepen :) en dan een ongevoerde regendeken op doen.

Jasmijn liep hier ook de hele ochtend al bloot, maar toen ik ging voeren zag ik de bui al hangen en heb toch maar een dekentje op gedaan. 5 minuten later een vette bui... Nu schijnt de zon weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:19

Ik heb ze allebei onder een fleecegevoerde regendeken.
Ze staan buiten,maar het stuk waar ik ze heb droogt echt zo enorm snel.
Ben er hartstikke blij mee.
Zeker omdat Kelly gewoon echt niet binnen wil staan.
Ze hebben bomen wat wat beschutting van wind en regen geeft en het droogt er dus echt enorm snel.
Merk wel dat vooral Kelly stijf is omdat ze nu minder loopt.
Morgenvroeg maar even wat aan de hand stappen :j

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 22:20

Wij zijn deze week op vakantie geweest naar Drenthe met vrienden en onze paarden. Echt ontzettend genoten van het weer en de prachtige omgeving.
Afbeelding

Ik vond het deze week erg lastig qua dekens. Buitentemperatuur was soms matig, maar op stal was het heel warm. Gisteravond hadden ze de stal helemaal potdicht afgesloten ivm de storm. Toen ik dat hoorde gauw er naartoe gelopen om de hals af te halen. Ik vond haar enorm zwetend op haar hele lijf dus ze heeft vannacht bloot gestaan ondanks dat ze geschoren is.

Tancreda, ik zou ook de borst eruit halen en een regendekentje opdoen. Alles beter dan haar onderkoelt en doorweekt op de wei vinden. Misschien kan je het nog een weekje rekken? Ze voorspellen voor komende week weer 14-17 graden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 08:24

@evaC: Dat is idd een heel mooi pad :)

Gisteren had Boon het ook nog warm onder haar regendeken, maar vannacht vond ik haar toch al kouder aanvoelen. Vandaag wordt veel regen voorspeld, dus ik heb nu de hals er ook bij geknoopt.

Ik ben ook erg blij met de zandgrond hier; bij zware regenval blijft er wel water staan (daar heb ik de vuilwaterpomp voor), maar normale regen is met een uurtje weer weg gezakt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 16:33

Ik heb een regendeken met 50 grams liner op, en daar was ze gisteren lekker warm onder :) Maar vanmiddag toch maar naar stal gehaald en vanaf nu 's nachts op stal. Het wordt van de week toch best guur. Ze was het er niet zo mee eens :') :+ maar hooi en een emmer luzerne maakte een hoop goed.

Stukje borst scheren zou ik ook zo doen als ze al zo dik in het haar zouden zitten, dan kunnen ze daar mooi de warmte kwijt,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:39

Hier ook nog een nachtje naar binnen gehaald. De paddock vind ik te nat...

Ik heb de pony een stukje geschoten en gisteren de deken opgelegd. Was ik erg blij mee afgelopen nacht en vandaag. Nu even dekenloos een nachtje stal nog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:49

How, haha eigenlijk wel een grappige verspreking _O-

Arme pony :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:22

Arme pownie, een stukje geschoten.
Mijn paarden staan elke nacht op stal en de oudste en één na oudste zijn nu beide “geschoten” :p

Ik vind het heerlijk, dat mooie korte haar <3

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 22:19

Oh hahaha, arme pony idd :') :Y)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:00

Bij ons staan we sinds maanda op de paddocks. Jippe lekker met zijn piama aan. In deze wind en regen vindt hij het wel best merk ik. Heb nu ook de agrobs wiesenflakes binnen. Gister handje geprobeerd met wat speedibeet en muesli en hij dook er lekker in. Vanaf vandaag gaat het langzaam de nutrimash vervangen. Vandaag dus met klein beetje door de hele massa heen, want hij is nou eenmaal moeilijk met nieuwe smaken de laatste jaren. Hoop dus dat ie het goed gaat eten. Ik meng nu 1 kilo muesi 18+, 1 kg speedibeet en 1 kilo nutrimash met 7,5 liter water en dan nog de vital erdoor. En dat verdeel ik over 3 porties. Die mash wordt dus de agrobs.

Hebben jullie ook dat mensen te pas en onpas vragen stellen als “is dit nou zijn laatste winter?” “Hij wordt wel erg oud, wanneer is t genoeg?” Of “vraag me af hoe hij de winter door moet?” Hoewel hij dus het voor een Fries va 22 met zijn aandoeningen het gewoon nog goed doet, vrolijk is, geen pijn heeft, graag wil werken… alleen beetje lastig genoeg voeding binnen krijgt }:0 ik weet het in mijn achterhoofd heus wel, ben me er echt van bewust dat ie ouder is. -O- Maar ik geef hem nog niet op en zo ziet hij er ook echt niet uit alsof hij op laatste benen loopt ofzo.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:31

Oh dat hoor ik al 10 jaar over Syb. Ook mensen die het zielig vinden dat ik haar nog reed, helemaal in de wedstrijden, en nu met 28 zit ik er nog steeds op. Allemaal dierenmishandeling. Ze ziet er ook heel lijerig uit. Dus dat klopt wel *\o/*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:42

Stomme vragen zijn dat wel, al kan het wel goed zijn om soms met stalgenoten te sparren. Maar dan meer van jou kant uit zeg maar. Ik vraag ook wel eens na wat iemand zou doen, hoe iemand mijn paard vind. Want ik weet ook dat je soms ergens in groeit. Maar negatieve opmerkingen van 'is het niet klaar' zijn niet heel prettig lijkt mij. Zo slecht is hij toch nog niet?

Overigens net zoiets als de vraag 'Neem je hierna weer een nieuwe'. Ik hoop dat deze nog 10 jaar mee gaan en moet er niet aan denken hun te moeten inruilen voor een nieuwe... ik word sowieso al echt gek bij de gedachten dat er 1 of 2 wegvallen, want ik ben niemand zonder mijn vossen. Vind dat best een beangstigende gedachte, een leven zonder hen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:50

Uiteraard is de mening van buitenstaande personen ook heel belangrijk. Maar ik luister dan liever naar mijn dierenarts of de fysio (die ook dierenarts is), dan dat het me ongevraagd heel dwingend als advies wordt gegeven. Ik heb het ook bij mijn instructeur aangegeven, dat hij echt moest zeggen als hij dacht dat het niet meer kon.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:03

Zilfstar schreef:
Hebben jullie ook dat mensen te pas en onpas vragen stellen als “is dit nou zijn laatste winter?” “Hij wordt wel erg oud, wanneer is t genoeg?” Of “vraag me af hoe hij de winter door moet?”

Zulke opmerkingen vind ik persoonlijk niet kunnen. Anders als je zelf om iemands mening vraagt of wil dat iemand met je mee denkt of mee kijkt.
Hier op stal niet zulke opmerkingen gekregen, we hebben weinig paarden staan en Tres ziet voor haar leeftijd er nog goed uit en ze is vrolijk en zichzelf dus daar krijg ik geen opmerkingen over, tegenovergestelde juist. Pony die ook 25 is heeft al jaren medische mankementen en de eigenaresse vraagt weleens om tips en mee denken, dat geef ik dan maar wel om haar daarbij te helpen, ongevraagd zou ik dat niet geven, andersom ook. Wat dat betreft is het fijn bij ons op stal.

Een pony die een aantal jaren geleden op stal stond zag er imo slecht uit, vel over been elke keer met moeite de winter over trekken maar het koppie wou wel, maar daar ging ik niet mijn mening over geven of zulke vragen over stellen. Het is in zulke situaties zo verdraaide moeilijk om te besluiten als eigenaresse of je verder gaat of niet en daar heb ik mij niet mee te bemoeien. Ik weet dat ik ook voor dat moment ga komen te staan, heb dat al vaker gehad en dat zal net zo verdomde moeilijk zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:18

Zilfstar, ja ik hoor dat ook wel .
Maar ik heb zelf ook een paar jaar geleden eens gezegd van nou deze winter nog en dan hou ik er mee op dan laat ik haar inslapen.
Dus logisch dat mensen er weer naar vragen…maar dan meer uit interesse, van goh hoe gaat Kelly nu, en laat je haar nog inslapen?
Niet zoals bij jou dat ze wat negatiever over komen.

Tancreda, geen rare vraag toch?
of je dan weer een nieuwe neemt als de oude ingeslapen is.
Ik zei bij appie toen dat het klaar was en ik na Kelly zou stoppen met paarden.
Maar ik ben een paardenmeisje en nu is Diego er bij :j
En ik ken er meer die hun paard hebben laten inslapen en op zoek zijn of alweer een nieuwe hebben.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:40

Ja precies, als men uit interesse vraagt hoe het m hem gaat snap ik het best. Maar mijn man kan echt van die uitspraken doen, waarschijnlijk uit soort voorzorg dat het me niet ineens zou overvallen ofzo. maar ik heb mijn hele leven al huisdieren (hij is er niet mee op gegroeid) dus natuurlijk hou ik er rekening mee, ergens in het achterhoofd.

maar ook van andere mensen krijg ik soms een opmerking. Of laatst ongevraagd een hele preek in de app over hem. Dat ik echt dacht van huh? Deze persoon wist dat hij ziek is geweest, weet dat hij ouder is etc. En dan niks als vraag maar alles als conclusie: je moet er eens een DA bij halen om te kijken wat hij heeft (schat dat doe ik al / heb ik al gedaan, sta m DA in contact als het nodig is en diagnose is er ook al een tijdje…). “Vraag me af hoe hij de winter door moet” (euhmmmm daarom ben ik dus bezig met voerbeleid etc?) en ook dat zij nog wel wat opties had en daar moest ik haar dan maar om komen vragen (btw ze zou leeftijdtechnisch mijn dochter kunnen zijn, is GEEN dierenarts maar heeft geloof ik halve paraveterinair studie gedaan. IK ben overigens zelf gediplomeerd paravet met extra studie naar voeding. En ze is ook geen voedingsdeskundige… dus hmpffff) nou goed ben ik nog pissed over. als ze nou gewoon als anderen had gevraagd: he hoe gaat het met hem? Had ik echt effe heel anders gevonden.

En iemand laatst of omdat ie nu m pensioen is ik hem weg doe ( :? ) en dan een nieuwe koop… het is geen bank |o hij heeft 17 jaar aan mij gegeven en voor mij gewerkt zeg maar… dan dank je hem toch niet af?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:32

@Zilfstar: ik zit ook niet te wachten op dat soort vragen, al sta ik niet op stal en spreek dus niet veel andere mensen met paarden.
Wel dat mensen heel verbaasd reageren al ik zeg dat Boon 28 is, want 'zo oud worden paarden toch niet??"

Die 28 jarige had vandaag wel de wind onder de staart en had blijkbaar net gerold, want toen ik de paddock in kwam met een bak bak hooi kreeg ik wel het nodige aan zandkluiten in mijn richting door de bokkesprongen die ze zo nodig moest maken :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 16:39

Wat lastig Zilfstar. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, meestal complimenten en net als Dubbelfun, opmerkingen over leeftijd.