[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 00:35

casperzazoe schreef:
wendy1987 schreef:
Ik denk dat het enige dat de DA kan spuiten cortisonen gaat zijn, maar dat wil je liever niet in je paard hebben als je half de keuze hebt..

Ja ik denk zelf ook dat dat de enige oplossing is.. maar momenteel misschien het overwegen waard.

Wat voor paard heb je?
Ik spuit de mijne ook iedere maand cortison in de zomer, van maart tot augustus. Normale dosering is 120mg. En de mijne krijgt nu elke maand 40mg en dan in de winter gewoon niets.

Buitenom dat het echt de laatste oplossing is werkt het hier echt mega goed, zelfs op een veel te lichte dosering.

Als je echt de wanhoop nabij bent raad ik je deze
Combi aan:

- Moderin LA, of Depomedrol laten spuiten. 1 keer 120mg daarna zoveel mogelijk afbouwen.
- geen gras, geen brokken oid.
- oud of droog hooi
- vitalbix ( laag in suiker en eiwit )
- 24/7 wikkeldeken om.

Hier gaat mijn zware eczemer echt mega goed op! En de plekken die hij schuurt smeer ik in met SME lotion van de Puur.

Hij krijgt wel nog tabletjes van de Omniderma erbij. Werkt naar mijn zin ook goed, en hij krijgt brandnetel door zijn voer.

Geen jeuk, geen plekken, helemaal nergens last van! +:)+

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:05

Ipv een eczeemdeken heb ik op aanraden van oudstalgenootje (met zware eczemer) de vliegendeken Amigo Aussie Allrounder Vliegendeken White Green op mijn Mini Paard liggen. Ze zweet er zo goed als niet onder, is van stevige kwaliteit en beschermt haar tegen zowel dat vliegend gespuis als kapotschuren *\o/*

Pas geleden een Bucas zebra vliegendeken geprobeerd; op zich ook hele goede deken alleen zweet ze daaronder wel wat

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:08

welmoed__ schreef:
Hier is het ritme ook omgedraaid. Paard lief staat nu lekker buiten.
Ze is een lichte eczemer en heb haar nu een vliegendeken om gedaan ipv de eczeem deken. Ze stond zo te zweten onder de Shires deken.
Ook heb ik gisteren een magneet gekocht van Amina jewels en vandaag in gevlochten. Ben een beetje sceptisch er over, maar een kennis van mij die echt een nuchtere boeren trien is, had een eczemer van haar door dat magneet zonder deken buiten staan. Voor die 25 euro vind ik het proberen waard. Zelf ben ik niet zo'n zweefteef :')

Ik heb de site om te bestellen ook bewaard, al een paar keer getwijfeld om te bestellen :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:10

Ik heb hier ook al een paar dagen het spul onder dekens staan. En niet eens vanwege de mugjes want ze kunnen inmiddels zonder maar wel vanwege de dazen die weer massaal aanwezig zijn :(

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:15

assebassie schreef:
Misschien hebben jullie er iets aan.
Ik heb een vliegenspray gemaakt die best goed werkt :j .
Een bosje Thijm en een bosje Citroenmelisse (uit de tuin ;) ), kokend water erop, dus net als thee zetten, laten afkoelen :+ , en Viola, vliegenspray die best lekker stinkt :+ , geen rotzooi bevat, niks kost en waar je dus veilig lekker veel mee kan sprayen, en die ook nog werkt, hier tenminste wel.
De hele stal ruikt naar Thijm, nog wel lekker ook!!

Assiebassie, ik heb het recept inmiddels ook gemaakt en in gebruik :) Ik heb er alleen nog een paar takjes Lavendel bij door gemengd. Gewone vliegen schijnen een hekel te hebben aan lavendel.
Afijn het mengsel ruikt heerlijk. Ik heb ze nu 2 dagen het hoofd er mee ingesprayed en ze hebben niet of nauwelijks last van vliegen op het hoofd.

Thanks voor het recept :D

welmoed__

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:21

Martine, dat had ik dus ook! Maar ze kwamen in de buurt te staan met een kraampje, dus ik dacht ga toch maar eens langs. Voor die 25 euro heb ik iets van, baadt het niet dan schaadt het niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:52

DA is geweest. Zijn overduidelijk processierupsen die de jeuk veroorzaken want hij had nu heel veel bultjes op z'n buik en lies.
Gelukkig geen corticos hoeven spuiten, want het is een dikke shetlander dus de kans dat hij hoefbevangen zou raken wordt dan wel erg vergroot.
Er is een nieuw middel op de markt, een soort hooikoortspil eigenlijk maar dan in een spuitje. Zitten geen (bekende) risico's aan of gekke bijwerkingen. Misschien ook een tip voor sommige hier :)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:33

Bij ons zijn het ook de processierupsen vrees ik, nooit zoveel rupsen gezien als dit jaar.... Niet normaal.
die hooikoortspil in een spuitje, ken je daar de naam van?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:42

TanteFlavie schreef:
Bij ons zijn het ook de processierupsen vrees ik, nooit zoveel rupsen gezien als dit jaar.... Niet normaal.
die hooikoortspil in een spuitje, ken je daar de naam van?

Naam weet ik zo niet. Is sowieso alleen bij de DA te verkrijgen dus als je daar over begint zullen ze het wel weten.
Even kijken of 1 spuit voldoende is maar anders krijgt hij er 3 in totaal. Andere pony spuiten we zelf (onder de huid) maar deze vloog tegen het dak aan dus de DA mag van de week maar terug komen :+
Lijkt nu al veel rust te geven. Hij staat wel binnen maar is in iedergeval niet meer als een malloot aan het rennen :D

Gisteren was het zo erg dat hij met 39,8gr stond.. was letterlijk overal bezweet en hij zit ook nog met z'n dampigheid dus het was een groot feest.. heel blij dat de dierenarts zo snel kon komen, hopelijk nu snel weer rust in de tent. Ik ben dit weekend weg en zou dan, zeker met deze temperaturen, echt niet gerust weggaan :=

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:04

Ik spreek hem er eens over aan....

Mijn zomereczemer heeft nog steeds geen deken en dus ook geen jeuk... ik denk door de 5 druppels cbd 's morgens en 's avonds.
Maar mijn draver heeft echt last van de processierups... en die zitten hier werkelijk overal...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:40

dimma schreef:
Ik ben even benieuwd hoe het met de paarden gaan die CBD olie krijgen. En hoeveel druppels krijgen ze dan, staan ze op het gras en wat voer je verder nog?

Hier gaat het prima, ik heb druppels van de action, krijgt ze 2x7 van, ze staat nu 5 uur op de wei, (oude wei), krijgt meestal, niet altijd, 's middags een vliegendeken op als ze van de wei komt, ze staat dan buiten op een grote uitloop en in de rijbak, kan dan ook naar binnen en doet dit vaak met deze hitte :j

En de zelf gefabriceerde vliegenspray bevalt prima, fijn dat het bij jou ook wat schijnt te doen Henny, en lavendel is ook een goeie tip, heb ik ook staan, doe ik er de volgende keer ook in.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:50

Hoe doen jullie dat met dit warme weer en de deken? Gewoon ophouden? Af doen? Andere handigheidjes om hem jeukvrij te houden, maar ook 'koel' (voor zover dat met dit weer mogelijk is).
Hij jeukt zonder deken wel (tenminste andere jaren. Dit jaar sinds ZE seizoen deken niet meer afgehad buiten). Maar heeft verder heen extra middeltjes nodig tegen de jeuk. Dus wellicht zonder deken mét iets tegen de jeuk ook voldoende? (=Prettiger met dit warme weer lijkt me?)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:55

Hier vanavond af gespoten. Even in molen en weer deken erop. Elektrolyten erin en t is even niet anders. Zonder deken staan ze ook te zweten.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:02

Mijn stalgenootje had vanmiddag toen de paarden op stal gingen heel lief Luz haar deken af gedaan.
Ze had het zo warm. :o
Heb gezegd dat ik het heel lief vond maar dat ze dat niet meer mocht doen ivm haar eczeem.
Dat wist ze niet. :)
Luz had het idd erg warm, heb haar lekker onder de spuit gezet en daarna deken weer op, ze kwam helemaal bij <3

Ik geef deze warme dagen ook extra zout door haar voer

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:07

Even om hulp vragen.
Hier een pony met ZE .
In principe met zijn deken en hier en daar wat smeren was het goed onder controle te houden.
Helaas dit seizoen niet, hij schuurt zijn deken helemaal stuk. Dus de zoektocht naar een nieuwe is van start .

Maar nu trof ik hem vd week s avonds aan met bloedvlekjes op zijn 3 witte beentjes . Mischien ook op de andere maar dat was niet goed te zien.
Geen wond of korst te vinden.
Benen afgespoeld, s ochtends was er niets te zien, s avonds weer wel..

Zou het ook door de eczeem komen ?

Ik heb helaas geen foto

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:23

Kan wel.
staat je dier in hoog gras?
Kan ook grasmijt zijn.
Die jeuken ook,even googlen voor info daar over.

Plekjes even insmeren met iets :j

Appie had ook wel wat gezweet.
in de liezen en tussen de voorbenen wat.
Afgespoeld.lekker laten rollen en deken weer op.

Blije poown! :D
Afbeelding

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:55

Dus als de pony nat is, dan de deken eroverheen? Wordt t dan uiteindelijk niet nog warmer onder de deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:01

Ik durf bij mijn oudje echt geen deken op te doen met het warme weer. Hij zweet zich al suf zonder dek, is ook nog steeds niet helemaal uit zijn winterjas..... De jeuk gaat overigens redelijk goed bij hem. Hij krijgt Oerbalans en glucobalance. Geen idee wat de truck doet, maar hij heeft maar minimaal jeuk *\o/* . Als hij jeuk aangeeft (als in achterpoot omhoog en met zijn hoofd naar buik/kijken wijzen), dan smeer ik er heel dun wat hydrocortiderm op.
Hopelijk kunnen we dat deze zomer zo een beetje houden!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:37

Kim, ik trek ze wel eerst droog met het zweetmes, dan de deken er op.
Die van mij rolt gelijk in de paddock als ze klaar is.

Afspuiten doe ik pas in de avond en dan langdurig, zodat het koelt.
Lekker teatreeshampoo gebruiken voor de kriebelplekken en dan droogtrekken, deken er weer op en de wei weer in.
Werd hier gisteren enorm gewaardeerd.

(was zelf net een varken toen ik thuis kwam, dat was minder, maar goed)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:55

Ik heb nog een tip voor mensen met een zomereczemer die echt ten einde raad zijn.
Onlangs kwam ik na een bosrit in gesprek met andere mensen op de parkeerplaats waar we de trailer hadden staan. Het bleek een echtpaar en hij was een gepensioneerde dierenarts.

Hij had o.a. onlangs een alternatief uitgevonden voor antibiotica op basis van een paar kruiden. Er zat in het middel o.a. knoflook en oregano.
Maar hij vertelde dat hij ook goede resultaten had behaald bij zomereczemers met een honden/kattenmiddel.
Het heet Cortalone. Eind mei laat je een dierenarts 2cc spuiten en eventueel na 2 maanden nog een keer herhalen met 2 cc. Hij had bij menig ernstige eczemer hele goede resultaten gezien ondanks dat het maar een lage dosering Cortalone is.

Nou mogen die van mij absoluut dit soort produkten niet hebben vanwege een chronische leverbeschadiging maar wie weet kan ik iemand anders met deze tip een plezier doen ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:25

Cortalone zit triamcinolone in en is dus een corticosteroid :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:17

Kim_W schreef:
Dus als de pony nat is, dan de deken eroverheen? Wordt t dan uiteindelijk niet nog warmer onder de deken?

nee hoor,na rollen in zand zijn ze bijna meteen droog he.
heb ook alleen de zweet plekken afgespoeld

[***],hier ook op de glucobalance en minimaal jeuk!
maar ik weet dat appie moeite heeft met suikers uit voeding, dus gok dat dat het is.
maar ze staan op heel schraal land nu, en dat helpt ook.

henny,het is wel een middel met corticosteroïden er in he.
zou daar wel heel goed over na denken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:51

ellepel schreef:
henny,het is wel een middel met corticosteroïden er in he.
zou daar wel heel goed over na denken

Om die reden mogen onze paarden het ook niet hebben ;)

Bovendien ben ik altijd benauwd voor hoefbevangenheid of op latere leeftijd Cushing door cortisteroïden.
Vandaar dat ik er ook bijschreef voor eczemers waar men echt ten einde raad mee is qua jeuk.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:57

Maartje_M schreef:
Maartje_M schreef:
Vraagje, mijn jeukerd jeukt momenteel heel erg op haar rug. Ze staat als de deken af is bijna meteen in haar rug en flank te happen. Ik herken dit niet van de eczeempaarden die ik ken, jullie wel?
Ik wil haar een detox kuur geven. Ik zie dat er verschillende merken zijn. Waar hebben jullie goede ervaringen mee, of maakt het niet zo veel uit?

Toevallig nog meer ervaringen?

Mijn PRE met zomereczeem krijgt nu detox van Phytonics en Culico van Puur en ze staat poedeltjenaakt, zonder smeersels en het belangrijkst zonder schuurplekken! Zelfs haar "oude" schuurplekken van voordat ik begon met de druppels zijn alweer helemaal begroeid met haar.

Ze heeft af en toe een beetje kriebels aan haar hoofd en hals, maar na een keer goed borstelen schuurt ze niet meer.
Ik kan niet zeggen of ze het de hele zomer zo goed volhoudt, maar voor nu zeg ik; had geen betere oplossing kunnen bedenken!

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:13

Heeft iemand Hier ervaring met flyboots? Of alternatief?