PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 19:06

Mizora, een PSSM paard is vergelijkbaar met een heftig sportend paard en soms zelfs nog meer dan dat - geheel afhankenlijk van hoe symptomatisch het op dat moment is.
Nou is een Ijslander natuurlijk wat kleiner en lichter dan een warmbloed dus ja, de doseringen mogen daar wel iets lager zijn. Maar met een PSSMer kun je gerust die bovengrens opzoeken en zelfs na afbouwen hoger blijven zitten dan een "normaal" paard.

Spannen Gloa!

amyz, ja die deukjes komen bij Arabieren veel voor. Prophets thumprint, toch?
Ik mag hopen dat dat niet allemaal PSSM is, maar het is wel frappant dat het zoveel voorkomt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:10

Mac schreef:
geheel afhankenlijk van hoe symptomatisch het op dat moment is.

Dat brengt me op nog een vraag. Is het bij voorbeeld handig om een fles Neutradex achter de hand te hebben voor eventuele piekmomenten? Zoals bekappen en oud en nieuw. Het zou voor iedereen zo fijn zijn als m'n bekapper gewoon normaal kon werken met 'm.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 19:19

Ik heb nog nooit gemerkt dat Neutradex een positieve uitwerking had op mijn paarden.
Het bekapprobleem is een bekende ja (amyz, die stond nog niet in het lijstje, maar hebben beide paarden ook problemen mee).
Ik zou eerder extra eiwitten geven als je weet dat de bekapper komt en evt CBD olie als je paard daar goed op reageert.
In Amerika gebruiken mensen wat makkelijker pijnstilling voor dit soort gelegenheden, maar in NL is dat niet echt gebruikelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:20

Nee, pijnstilling lijkt me maar niet nee...

CBD... weer iets om me in te verdiepen. Volgens mij geeft mijn lesjuf dat aan haar schimmel met melanomen. Zal eens vragen. Dank je wel weer voor de tips :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 19:31

Hier reageren ze erg goed op CBD, maar ik moet het niet constant blijven geven want dan wordt de reactie minder. Ik gebruik het dus voor situaties waarvan ik weet dat ze daar stress van kunnen krijgen. Dan begin ik een paar dagen vantevoren ermee. Idem dito voor een verhoging in eiwitten.
CBD kun je idd om meerdere redenen geven. Ik zou alleen wel beginnen met 1 druppeltje en dat een paar dagen doen en dan uitbouwen als er geen reactie op komt. Mijn n/n alles merrie reageert er namelijk niét goed op (allergische huidreactie).

Overigens zijn de gaten in de bespiering ten gevolge van PSSM wel typisch in de zin van dat er meestal niet alleen een "gat" zit, maar naast het gat ook een bobbel. Zoals wat een misslag op de golfbaan doet met de grasmat, zo wordt het omschreven. En zo ziet het er ook uit idd :D al heb ik nooit gegolfd :P

Mungbean

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:33

Er zijn enorm veel redenen waarom een paard een ‚gat‘ kan hebben. Maar niet ieder gat is pssm.
Ik denk dat wel een bepaalde voorzichtigheid geboden is met overinterpreteren. Niet ieder paard zonder een pssm variant is automatisch sportief als een gummybal. Zolang een paard niet duidelijk symptomatisch is, is het niet meteen het einde. Ik durf ook te wedden dat er paarden in de sport lopen zonder dat de ruiter weet dat hij ‚iets‘ heeft behalve dat het bijvoorbeeld een ‚dieseltje‘ is die met veel stappen 3x per week 20 min training voldoende heeft om Z te kunnen starten (willekeurig voorbeeld).
Als ik niet de ambitie had gehad om een wedstrijd te starten dan had ik wellicht geen verzaming geoefend en was ze wellicht nooit symptomatisch geworden of pas jaren later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 00:04

Helemaal mee eens. Ik ken inderdaad verschillende paarden met deuken door andere factoren. Eentje kreeg als veulen een trap op de achterhand en hield rechtachter in de bil een gat, de ander scheurde door een ongeluk een spier in de schouder, een menpaard kreeg deuken op de borst omdat hij zijn spieren van binnenuit kneusde met zijn schoudergewricht tegen het borsttuig, en eentje gebeurde vorig jaar op stal toen een onhandig paard niet door het hek heen liep maar tegen de sluiting aan sprong. Die had toen ineens een deuk tussen zijn ribben.
Natuurlijk kunnen ze ook allemaal PSSM gehad hebben, maar ook zonder dat weten paarden genoeg ellendigs te verzinnen. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 07:46

Meneer Anton heeft ook in zijn borstspier een flinke deuk.
Hij is getest en heeft geen PSSM 1 of 2. Gelukkig.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 09:35

Precies. Je moet naar het hele plaatje kijken. Als er duidelijk trauma is geweest en het paard houdt er daarna een gat in de bespiering aan over, dan is dat logisch. Bij paarden met PSSM deuken is er vrijwel altijd ook sprake van afwijkend gangwerk, raar gedrag, periodes van terugval of kreupelheid zonder verklaring, etc en ontstaan deuken zonder trauma van buitenaf. Als je twijfelt .... : testen!!

PS: misschien wellicht nog ten overvloede, maar ook niet ieder paard met PSSM2 heeft dit soort deuken in de bespiering! Bij mij heeft de n/P2 ruin wel deuken en de n/P2 merrie niet. Ze zijn wel beide symptomatisch.

Er is nog veel wat "men" niet weet over deze genen en hoe ze precies aanzetten tot symptomen. Er wordt kennelijk door de onderzoekers die de publicatievoorbereidingen doen al gekeken naar op welk chromosoom het probleemgen ligt; dat schijnt ook te bepalen of een paard meer of minder (of niet) makkelijk symptomen ontwikkelt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:22

Annetje schreef:
Hier toch maar de dierenarts gebeld voor het onderzoek, mij te veel moeite op die andere manier. Toevallig zijn allebei de dierenartsen die ik graag heb bij mijn paard op vakantie, dus ik heb even zitten twijfelen . Volgende week donderdag komt een dierenarts bloed afnemen en dat gaat meteen mee naar het lab. Waarschijnlijk heb ik die maandag of dinsdag al de uitslag.

Uitslag net binnen gekregen: geen pssm1. DA vond het een beetje gek dat ik zo specifiek getest had volgens mij. Hij raadt aan om een volgende keer dat hij echt symptomatisch is (spierbevangen staat) bloed te trekken en te kijken wat daaruit komt :)

Paard doet het wel erg goed op de pavo vital met olie en het is ook erg fijn dat hij niet meer zo op de brokjes is tijdens de voerbeurten, het is veel rustiger nu, dus die houden we erin.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:34

Hoe doen die van jullie het op sojaschroot, en hoeveel geef je er van?
Heb voorheen Subli Atleet gehaald maar keek nu de samenstelling:
Sojaschroot, Zonnebloemschroot, Lijnzaadschilfers, Melasse

Voor 15 euro heb ik nu 20kg sojaschroot binnen. Lijnzaad haal ik 3kg geplet voor 5 euro. De zonnebloem en melasse kan ze beter zonder vermoed ik.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 13:04

Annetje: nou, dat is alvast heel fijn, dat hij geen PSSM1 heeft. Als hij echt PSSM symptomen blijft houden kun je altijd nog overwegen om ook op het myopathiepanel (PSSM2) te laten testen :-)

Azmay: ik niet. Ik ben niet zo van de soja ...

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:32

Ik kom hier even binnenvallen.

Ik wil graag mijn paard laten testen op PSSM. Hoe kan dit het snelst/makkelijkst laten testen? Mijn dierenarts is aan het uitzoeken waar het kan, en op internet kom ik niet echt verder. Wellicht zijn hier mensen die een manier weten waar ik het kan laten testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:38

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:47

EJV wil je voor PSSM1 of voor PSSM2 testen? Van PSSM2 (MFM) zijn nog niet alle varianten te testen via haar of bloed. P8 kan op dit moment alleen dmv een spierbiopt worden vastgesteld en bij mijn weten kan dat vooralsnog alleen in de VS.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:58

@Gloa Bedankt, als ik het goed begrijp moet ik dan 30 haren trekken, in een zakje stoppen en opsturen naar Engeland met het formulier? Ik zag in de openingspost ook een Nederlandse site staan, maar als ik het daar vervolgens wil bestellen zie ik twee verschillende testen... Eentje van € 40 en eentje van boven de € 100. Wat is daar het verschil tussen?

@Koper Vooralsnog alleen op PSSM1.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:05

Ik gok een volledige 5 panel en alleen pssm1 test.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 16:04

PSSM1 test zou ik via Animal Genetics doen. Snel, goedkoop, betrouwbaar :-)

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:08

Ik wil die van mij ook eigenlijk laten testen op pssm.
Want sinds dat ik hem eigenlijk heb dat is nu 6 jaar en en paar maanden.

Als ik galopeer met hem of soms in draf dan zakt zijn achterband weg.

Weet niet of dit normaal is.
Maar ik weet ook niet hoe of wat wie die testen komt doen en of dat het nsvt de haren komt trekken want dat is makelijkerder voor mij.

Paardje staat in eersel dus als iemand iets weet hoe of wat ik kan doen heel graag.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:33

Deniesje, het nsvt heeft inderdaad consulenten die haren komen trekken.
Op de site van het nsvt staat wel met wie je contact op kan nemen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:04

Ik heb vorige week de haren opgestuurd, volgens mijn account bij vhl krijg ik pas 26-11 uitslag.. |o Hoe kun je iemand iemand zo lang in spanning laten :oo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:41

Hallo allemaal, ik kom me hier ook eens melden.
Ik heb het vermoeden dat de belg van mijn vader misschien pssm kan hebben.
In het voorjaar merkte ik al op dat hij moeilijk liep, heel erg stram en in slow-motion, hij deed erg vervelend met aansingelen en ook het vele schuren aan de achterhand klonk bekend.
Mijn vader zou hem laten testen, en in de tussentijd ben ik hem zonnebloemolie gaan voeren in plaats van een vit E supplement, vanwege de hoge concentratie vitE in de olie en de lage prijs. Het verbaasde me hoe snel ik verbetering zag! Hij liep weer soepel, galoppeerde zelfs door de wei :wow: en totaal geen problemen meer met aansingelen. Later kwam de emmer vitE poeder binnen, en toch leek dat iets minder te helpen. Inmiddels staat hij weer op zonnebloemolie, en we hebben weer een vrolijk paard terug!

Ik vroeg me dus af of deze symptomen bij de kenners als pssm klinken, en hebben andere mensen ook zo’n opmerkelijke resultaten gehad met zonnebloemolie? Binnen enkele dagen zelfs? Of zou het puur toeval zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:57

Klinkt als een slimme zet 8nnemiek van de zonnebloemolie, want ik zit mij ook al even in te lezen in het hele pssm gebeuren en ik had begrepen dat je natuurlijke vitamine E moest geven in hoge doseringen en dus ook al begrepen dat ik dus geen natuurlijke geef. Maar hoeveel zonnebloemolie geef je dan om aan die 5.000 ie (dacht ik dat het was) te komen? Als ik zo brutaal mag zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:03

Ik heb eerlijk gezegd nooit echt uitgerekend hoeveel olie ik zou moeten geven. Ik geef nu een flinke klots over het voer 2x daags. Ik gok een half koffiekopje per keer.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:30

Ik dacht dat zonnebloemolie juist niet goed is? Vanwege de grote hoeveelheid Omega 6? Krijg je dan geen scheve verhouding? Ik geef lijnzaadolie voor de vetten, die van mij werd wat schraal. En vitamine E in poedervorm.