prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AmFe

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:52

Bedankt voor de reacties en de tips!
Ik bedoelde vooral de eerste tijd na de operatie. Hoopte dat iemand van jullie dat wist. Hij staat op de wei maar ik voer hem s avonds wel slobber en brok bij. Maar als slobber wel mag dan komen we er wel.
Maandag breng ik hem en woensdag weer ophalen. Arm paard, zo weer van de wei geplukt, al die stress weer.. Maar hopelijk geeft het snel verlichting!
We laten het toch gewoon bij de watermolen doen in haaksbergen. Ze dachten het goed zelf te kunnen en die mensen zijn het meest vertrouwd voor hem, dicht in de buurt etc..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:25

Dicht in de buurt is altijd veel fijner,reizen is ook niet altijd fijn voor een paard.
Heel veel succes maandag voor je paard!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:24

Amfe, ik vind het wel een beetje een vage uitspraak van ze: we denken het wel te kunnen... Maar jij moet doen waar jij het beste gevoel bij hebt hoor, ik weet niet waar je woont hoor, maar anders was misschien de Lingenhoeve in Lienden nog een optie geweest. Bekendheid met het paard vind ik minder belangrijk dan bekendheid met de extractie en plugplaatsing. Als je paard niet lekker reist, kan ik me wel voorstellen dat je daarom voor een plaatselijke kliniek kiest.
Een stalgenoot van mij heeft eenzelfde soort operatie bij haar paard laten uitvoeren in Wolvega, ik zal haar even vragen hoe dat zat met het eten de eerste paar dagen. Bij haar was het gecompliceerder denk ik omdat de holtes helemaal vol met pus zaten, ook met al ouder, verharder pus. Die is dus een hele tijd gespoeld in Wolvega nadat de kies was verwijderd.
Bij haar paard was het linksboven de een-na-achterste kies. Inmiddels is hij na drie jaar ook de kies die daarvoor zat en die daarna kwam kwijt. De voorste ging eigenlijk vanzelf en de achterste is ook weer verwijderd. Paard eet nu het beste niet te kort en niet te lang voordroog, niet heel droog, maar zeker ook niet nat. Het moet in een slowfeeder, anders neemt hij te grote happen en dan verslikt hij zich sneller, gaat hij weer erg hoesten. Gras gaat nog het beste, zijn krachtvoer gaat ook goed. Een mix van van alles en nog wat. Vooral het niet van de grond laten eten zorgt er bij dit paard voor dat hij zich niet verslikt. Verder zal je misschien meer krachtvoer moeten gaan geven. Ze kauwen toch minder, maken minder speeksel aan en daardoor verteren ze het voedsel minder goed, waardoor de darmen de voedingsstoffen er minder goed uit kunnen opnemen. Winterwortel snijdt ze in stukjes voor hem, appel ook. Maar van die eerste dagen weet ik niet zo goed meer, volgens mij ging gras toen ook het beste.
Dit paard was volgens mij 18 toen hij geopereerd werd en hij is nu 21. Hij heeft waarschijnlijk jaren met die kapotte kies gelopen, waardoor de boel nu chronisch ontstoken is. Hij heeft nog steeds regelmatig een tijd een prutneusgat, maar wij hebben zoiets: liever dat, dan dat het zich weer in de holtes ophoopt. Ze laat hem vaak zo'n 10 minuten door de longeerbak draven en galoperen, dan komt het nog weer beter los. Nou ja, een heel verhaal zo, overigens waren de afvoergaatjes die in de neus horen te zitten bij dit paard te hoog, waardoor er altijd een beetje bende in één van de holtes bleef staan. Wolvega heeft een stukje lager, op de "normale" plaats een extra gaatje in het bot gemaakt. Of dat nog open is ( naar de neus toe, zie je van buiten niets van) weten we niet, de eigenaresse vindt het goed zo en gaat niet meer met hem naar een kliniek. Ze heeft er tot van het voorjaar ( uit mijn hoofd gezegd) nog gewoon op gereden, dat kon ook nog goed. Sinds die tijd is het paard met rijpensioen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:33

ik lees al een tijdje mee omdat paarden tanden mij nog al interesseren, maar nu wil ik toch even inspringen.

amfe: er zit namelijk een groot verschil in of het paard op tafel moet of niet. als het paard niet op tafel gaat kun je hem het beste gras geven, of zo droog mogelijk hooi. brokken vaak liever niet maar muslie of slobber gaat wel. je kunt proberen te spoelen maar dit lukt niet bij ieder paard. eigenlijk mag je de dag na de extractie niks merken aan je paard. hij moet dag gewoon normaal kunnen eten. hij mag wel iets stinken uit de mond.
ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat je paard er verder geen last meer van krijgt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:49

Bij die stalgenoot waar ik het over had werd niet vanwege de kies gespoeld, maar vanwege de pus die uit de holtes vandaan kwam. Dat ging dus net als bij TS met een drain. Die is trouwens staand behandeld voor zover ik weet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:15

Jet schreef:
Bij die stalgenoot waar ik het over had werd niet vanwege de kies gespoeld, maar vanwege de pus die uit de holtes vandaan kwam. Dat ging dus net als bij TS met een drain. Die is trouwens staand behandeld voor zover ik weet.

Heb ook veel drainwerk gezien bij de behandeling van een kies op de faculteit.. Ik hoop amfe dat t bij jou goed wil gaan..Hoop ellende ook gezien en gehoord bij de faculteit.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:25

Er zit wel pus in de holtes maar het komt er wel uit. Verwachting is dat spoelen niet nodig is als de bron eenmaal weg is.
Ze trekken elke week kiezen hoor dus ik maak me er niet echt zorgen over. Ze hebben zeker ervaring. Maar ik was zelf naar Broeze gegaan eerder dit jaar. Maar nu toch voor de Watermolen gekozen. Zij zijn een zeer goed aangeschreven kliniek, dus ze zullen echt niet zomaar wat doen.
Het is ook de een na achterste kies links. En ze gaan staand trekken als dat allemaal lukt volgens plan.
Maandag breng ik hem. Dan krijgt hij alvast antibiotica en als alles goed gaat woensdag weer ophalen. Ben heel benieuwd!
Ik weet dat het een lastige ingreep is maar hij loopt er nu al zo lang mee dat er niets anders op zit! Het snot is ondertussen wit en gelig maar het stinkt nog steeds niet.
Hij staat dag en nacht op de wei momenteel dus fijn als hij dan gewoon lekker gras kan blijven eten. Ik zal het allemaal nog wel horen maar ik was gewoon alvast benieuwd!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:20

Ik hoop wel dat ze wanneer de kies getrokken is ze door het gat in de kaak dan toch even een keer spoelen. Bij de mijne hebben ze ook een van de achterste kiezen getrokken en een plug geplaatst, helaas moest er een half jaar later toch een drain geboord worden omdat er ondanks antibiotica toch prut uit bleef komen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:45

Vala schreef:
Ik hoop wel dat ze wanneer de kies getrokken is ze door het gat in de kaak dan toch even een keer spoelen. Bij de mijne hebben ze ook een van de achterste kiezen getrokken en een plug geplaatst, helaas moest er een half jaar later toch een drain geboord worden omdat er ondanks antibiotica toch prut uit bleef komen.

Daar zal ik even naar vragen! Bedankt voor je aanvulling

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 04:31

Vala schreef:

Ik denk dat dit ook de reden is waarom ik veel paarden op de faculteit zag staan die geholpen waren aan een kies en een drain hadden!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 04:39

Ook mijn oudje had een paar maanden terug een enorme stank uit de mond ( ben nogal aan de beurt geweest in 2016!!) Da zei meteen das een kies..laten checken zit een minuscuul gaatjes in die kies maar de kies zit muurvast!!! Wonder boven wonder en ik klop het heel hard af hebben we dit rustig gekregen met
AB!.. Hebben hem dik 12 dgn gespoten elke dag..alleen zo sneu hij kreeg een allergische reactie op de AB erbij had zo'n dikke borst kon bijna niet lopen en op zn borst kon je een theeblad leggen zo stak ie uit en was ie opgezwollen! Zo zielig paard is 25.. Maar uiteindelijk is alles rustig geworden en hoop zo voor em dat dat zo blijft!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:01

Bij mijn paard hebben ze vorig jaar in Lummen een kies uit gestempeld via zijn sinus. Hij kreeg nadien een plug en mocht gewoon eten. Spoelen of een drain was in zijn geval niet nodig, omdat zijn tand niet ontstoken was en er dus ook geen pus uit kwam. Hij heeft toen wel een lange antibiotica kuur gekregen.

Afbeelding
Afbeelding

Deze foto's zijn van 3 dagen na de ingreep

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:22

SVRL schreef:
Bij mijn paard hebben ze vorig jaar in Lummen een kies uit gestempeld via zijn sinus. Hij kreeg nadien een plug en mocht gewoon eten. Spoelen of een drain was in zijn geval niet nodig, omdat zijn tand niet ontstoken was en er dus ook geen pus uit kwam. Hij heeft toen wel een lange antibiotica kuur gekregen.

[ [url=m/11DD2o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/we3Ky3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom moest de kies er uit als het niet ontstoken was?

Mijn arts heeft trouwens afgestemd met hoofd diagnostiek van Utrecht over wat te doen. Dat is ook wel een fijn idee!
Hoop dat ze hem er staand goed genoeg uit krijgen. Is dat bij jou niet eerst geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:54

AmFe schreef:
SVRL schreef:

[ [url=m/11DD2o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/we3Ky3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom moest de kies er uit als het niet ontstoken was?

Mijn arts heeft trouwens afgestemd met hoofd diagnostiek van Utrecht over wat te doen. Dat is ook wel een fijn idee!
Hoop dat ze hem er staand goed genoeg uit krijgen. Is dat bij jou niet eerst geprobeerd?

Die kies was helemaal afgebroken en zou gaan ontsteken als ik hem liet zitten, vandaar dat hij eruit moest. Staand was volgens de dierenartsen geen optie, omdat het risico op afbreken van wortelfragmenten te groot was, door te stempelen was ineens zou er minder kans op complicaties zijn.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:23

AmFe schreef:
Hoofd van de diagnostiek van Utrecht heeft contact gehad met m'n arts. Zij zijn 100 procent zeker dat het de een na achterste kies is. Dus die gaan we laten trekken. Waarschijnlijk dinsdag! Ik vind het heel erg spannend.. Na al die maanden.. Ik hoop zo dat het hem verlichting geeft! Zul je net zien dat het vanavond weer een klein beetje beter was. Maar goed, we gaan het nu gewoon doorzetten. Meteen zijn pees ook laten scannen en dan kunnen we hopelijk snel de goede kant op!
Weet iemand hoe het zit met eten ed na de tijd? Er gaat een soort dop in en dacht dat ze even geen vast voedsel mogen? Hij staat nog dag en nacht op de wei nu dus daar kan hij in alle rust herstellen straks..

Hoe gaat het bij de rest?

Bij mijn paard is toen ook de een na laatste
Kies getrokken. En heeft toen ook een dop erin gekregen die er na een paard weken weer is uitgehaald. Mijn paard heeft toen nog drie dagen Na de operatie in de kliniek gestaan en mocht toen gewoon book en brok eten. Dat ging ook prima deed alleen wat Langer over zn brok.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:16

karelien schreef:
AmFe schreef:
Hoofd van de diagnostiek van Utrecht heeft contact gehad met m'n arts. Zij zijn 100 procent zeker dat het de een na achterste kies is. Dus die gaan we laten trekken. Waarschijnlijk dinsdag! Ik vind het heel erg spannend.. Na al die maanden.. Ik hoop zo dat het hem verlichting geeft! Zul je net zien dat het vanavond weer een klein beetje beter was. Maar goed, we gaan het nu gewoon doorzetten. Meteen zijn pees ook laten scannen en dan kunnen we hopelijk snel de goede kant op!
Weet iemand hoe het zit met eten ed na de tijd? Er gaat een soort dop in en dacht dat ze even geen vast voedsel mogen? Hij staat nog dag en nacht op de wei nu dus daar kan hij in alle rust herstellen straks..

Hoe gaat het bij de rest?

Bij mijn paard is toen ook de een na laatste
Kies getrokken. En heeft toen ook een dop erin gekregen die er na een paard weken weer is uitgehaald. Mijn paard heeft toen nog drie dagen Na de operatie in de kliniek gestaan en mocht toen gewoon book en brok eten. Dat ging ook prima deed alleen wat Langer over zn brok.

Had je paard ook troep uit 1 neusgat? En hoe lang na het trekken van de kies stopte dat?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:33

Had je paard ook troep uit 1 neusgat? En hoe lang na het trekken van de kies stopte dat?[/quote]

ja bij mijn paard kwam het ook uit een neusgat. Helaas heeft de kies trekken bij mijn paard niet geholpen en bleef er snot uit komen. Uiteindelijk een scan laten maken in Utrecht en daar kwam uit dat er nog meer kiezen waren ontstoken en en zat een schimmelinfectie in zn hele hoofd. Op dringend advies van mijn dierenarts die niet achter behandelen stond ivm de ernst van alles mijn paard in laten slapen.
Maar de operatie van de eerste kies was wel goed verlopen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:03

*D
karelien schreef:
Had je paard ook troep uit 1 neusgat? En hoe lang na het trekken van de kies stopte dat?

ja bij mijn paard kwam het ook uit een neusgat. Helaas heeft de kies trekken bij mijn paard niet geholpen en bleef er snot uit komen. Uiteindelijk een scan laten maken in Utrecht en daar kwam uit dat er nog meer kiezen waren ontstoken en en zat een schimmelinfectie in zn hele hoofd. Op dringend advies van mijn dierenarts die niet achter behandelen stond ivm de ernst van alles mijn paard in laten slapen.
Maar de operatie van de eerste kies was wel goed verlopen.[/quote]

Oh sorry dat klopt ook. Dat heb je eerder geschreven. Gelukkig hebben wij al een scan laten maken en is dat bij mijn paard niet aan de orde. Lijkt me verschrikkelijk!
Hoe snel kan zo'n ontsteking over gaan naar andere kiezen? Mijn paard heeft we natuurlijk wel even mee gelopen al..

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:03

AmFe schreef:
*D
karelien schreef:

Maar de operatie van de eerste kies was wel goed verlopen.

Oh sorry dat klopt ook. Dat heb je eerder geschreven. Gelukkig hebben wij al een scan laten maken en is dat bij mijn paard niet aan de orde. Lijkt me verschrikkelijk!
Hoe snel kan zo'n ontsteking over gaan naar andere kiezen? Mijn paard heeft we natuurlijk wel even mee gelopen al..[/quote]
Het kwam niet heel vaak voor dat de onsteking naar andere kiezen oversloeg. En die van mij had die schimmel er ook nog bij

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 06:15

De scan schijnt niet zoveel te vertellen over een eventuele schimmel heb ik me laten vertellen op de faculteit..Ook bij mij was het enkele dgn spannend omdat ik om hier uitsluitsel van te krijgen enkele dgn op de uitslag vd biotopt moest wachten..Het ging bij mijn paard uiteindelijk om de streptokokken bacterië..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:45

Vanmiddag gaat het gebeuren. Gisteren heb ik hem weggebracht. Hij was gelukkig super relaxt. Hij liep nog nooit zo makkelijk de trailer op. En (helaas) kent hij het ook daar, dus hij kwam daar heel ontspannen aan en ging rustig op stal staan. Hopelijk vanmiddag een goed telefoontje en dan ga ik hem vanavond even opzoeken. Ik ben heel benieuwd!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 09:47

AmFe schreef:
Vanmiddag gaat het gebeuren. Gisteren heb ik hem weggebracht. Hij was gelukkig super relaxt. Hij liep nog nooit zo makkelijk de trailer op. En (helaas) kent hij het ook daar, dus hij kwam daar heel ontspannen aan en ging rustig op stal staan. Hopelijk vanmiddag een goed telefoontje en dan ga ik hem vanavond even opzoeken. Ik ben heel benieuwd!

Nou hopelijk gaat alles volgens plan!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:22

Succes!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:46

Heel veel sterkte en succes!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:40

Nou het is niet gelukt... Paard is helemaal door het lint gegaan en ze hebben moeten stoppen. Nu wachten tot hij helemaal bij is om te kijken of hij zich niet bezeerd heeft verder (met de benen tegen de muur getrapt etc..) en dan willen ze hem donderdag onder narcose er uit halen.. Er wil ook nooit iets normaal gaan bij hem, zucht.....