[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:23

sterkte tiwi

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:03

Poeh, het is gebeurd. In een vloek en een zucht was hij weg, zo snel ging het en heel rustig.

Toen hij lag kon ik goed zijn voetjes bekijken, je zag de zool opbollen van de hoefbeenkanteling. We zijn geen dag te vroeg geweest.

Super verdrietig nu maar ook opluchting dat de pijn nu voorbij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:05

:(:) Nogmaals heel veel sterkte Tiwi. Ontzettend veel respect voor jou.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:27

Duidelijk een goed besluit voor Blacky, voor hem geen pijn meer. Sterkte met het verlies, Tiwi :(:)

specialeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:45

Veel sterkte, moeilijk en moedig.

Mijn ruin staat nu op afwisselend op 1 mg/dag en 0,5 mg/dag en voorlopig gaat het goed.
Krachtvoer van 6 kg naar 4 kg per dag, hooi, lijnzaadvlokken, 3x/week weidegang, 3 à 4x/week training.

Wat denken jullie over bietenpulp en luzerne?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:06

Tiwi sterkte. Ik heb er bewondering voor dat je het zo goed aanvoelt en observeert wanneer het moment daar is om de beslissing te maken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:00

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:09

Mooi IM, Tiwi :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:17

Wat een prachtpony was het.. Knappe keuze en een wat een mooi afscheid heeft hij gehad, heel veel sterkte met dit verlies..

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:19

Heel veel sterkte, een besluit uit liefde maar niet minder verdrietig....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:23

Dank jullie wel, fijn om gesteund te worden met jullie reacties.

Liever had ik dit nog niet gemaakt, maar ja. |( |(

Ik vind het wel confronterend om hem zo te zien veranderen.
In mijn ogen was hij niet zo'n typische PPID-er maar als ik het zo op een rijtje zie dan zie je het toch wel erg goed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:33

Mooi! Een groo verlies.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:58

Heel veel sterkte Tiwi, maar zo te lezen was het wel het juiste besluit. Hij heeft nu geen pijn meer.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:29

Heel veel sterkte tiwi!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:07

Heel veel sterkte tiwi. Wat een moedige beslissing, maar je wilt ook niet dat je beste maatje pijn heeft.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 02:41

Een heel mooi IM, tiwi.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:15

Ik kreeg vanmiddag al de uitslag van de bloedtest. Ik ben er best mee in mijn sas. De waarde was van 16 ( in november) gezakt naar nu 8. De eerste maand kreeg ze een half tabletje, maar ik ben gezakt naar een kwart omdat ik vond dat mijn paard zo veranderde in negatieve zin. Ik mag gewoon zo door blijven gaan.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:52

Goed nieuws misty12. Ik wil de mijne weer in het voorjaar testen, ik ben benieuwd. Hij lijkt nu goed te gaan. Vandaag viel me op hoe soepel hij loopt, lekker door zijn lichaam. Op zijn oude plekken lag hij amper en als hij lag was het meestal niet helemaal ok. Hij staat nu een aantal weken op mijn werk met een fjord samen en nu zie ik hem toch wat vaker liggen. Hij straalt geen pijn uit, maar meer rust. Hij lijkt hier lekker te genieten van alles om hem heen en alle aandacht wat hij ook van cliënten krijgt.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:20

Sterkte tiwi :(

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:24

Ik ga die van mij denk ik ook weer in het voorjaar/de zomer laten testen. Toch wel benieuwd of het allemaal zijn werk nog doet. Tot nu toe heb ik elk half jaar opnieuw getest en iedere keer kwam er een lagere waarde uit. Ik verwacht dat het nogsteeds goed gaat, aangezien hij niet invalt(ok er zit nog vacht overheen, van het voorjaar zal ik misschien wel weer een paar kilo's bij moeten voeren) en zijn vacht er veel beter uit ziet.

Geven jullie iets voor het verharen? Ik heb vorig jaar Equitop Forte als supplement erbij gegeven, en wat lijnzaadolie.. Hij is uiteindelijk van al zijn vacht afgekomen. Maar misschien pik ik hier wat beters op. Scheren doe ik namelijk liever niet omdat hij dag en nacht buiten loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:29

Die van mij verhaart niet. Gewoon niks, nada, noppes. Wat ik ook voer of geef ter ondersteuning, het is puur voor de sier. Ik denk dus dat ik hem dit jaar weer zal moeten helpen met uitkleden. Dat gaat eerst weer allleen de hals worden, dan doortrekken naar zn borst/ buik, als het nog warmer wordt een jachtmodel, en zodra het kan helemaal kaal..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:34

Hey even een vraagje. Mijn oude cushing merrie is terug aan het afvallen. Nu moet ik op aanraden van de da geen muesli/krachtvoer meer geven maar vervangen door een gras mix. Maar ik heb schrik dat ze dit moeilijk gaat eten. Ik heb daarom in de plaats de equifyt herbs gras kruidenbrok genomen. Dit zou ze dan krijgen samen met de zupa en de luzerne korrel. Ook zou ik een vitaminen korrel nemen. En moeten we de olie opdrijven. Zou ze hier genoeg aan hebben en zou ze niet nog meer afvallen? ZE krijgen ook onbeperkt hooi. Maar we weten niet hoeveel ze effectief binnenheeft. Ze eet het wel. We zien ze altijd hooi eten maar geen idee hoeveel ze eigenlijk op een dag binnen krijgt.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:03

Wij hebben diverse ppid paarden op stal. Hiervan toon eentje dit heel duidelijk. Deze krijgt hiervoor sinds kort ook medicatie (mocht iemand nog over hebben, graag). Nu heb ik voor de start met medicatie haar bloed onderzocht op school. Hieruit kwam bloedarmoede. Nu kan dit een gevolg zijn van de ppid.
Nu is mijn vraag of andere dit ook hebben gehad

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:14

Mijn rest Prascend is naar een maatje va Blacky gegaan. In een kudde van 7 dus 2 met PPID.

Ik heb dus niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:27

Apacheshadow schreef:
Wij hebben diverse ppid paarden op stal. Hiervan toon eentje dit heel duidelijk. Deze krijgt hiervoor sinds kort ook medicatie (mocht iemand nog over hebben, graag). Nu heb ik voor de start met medicatie haar bloed onderzocht op school. Hieruit kwam bloedarmoede. Nu kan dit een gevolg zijn van de ppid.
Nu is mijn vraag of andere dit ook hebben gehad

Ja mijn Forester (12jr) had ook bloedarmoede bij de eerste testen. Mij werd verteld dat dit wel met de PPID te maken kon hebben. Mijn pony staat nu bijna twee weken op een half tabletje: ik vind hem erg sloom, maar volgens de internist kan dit in de aankomende weken weer gaan wegtrekken... het kan me niet snel genoeg gaan.... jasses wat een vervelende aandoening is dit zeg.... Verder heeft hij nog steeds kale plekken waar geen haar meer opgroeit. Plekjes zijn niet rood of ontstoken, slechts kaal...

Sterkte Tiwi...