Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:20

Ik vind 24/7 op het gras voor een te dikke pony echt overbodig. Lijkt het je geen goed idee om eens goed naar zijn voeding te kijken? Heeft je pony ook geen vitamine tekorten enz? Daar kunnen ze ook flink sloom van worden. Verder vind ik IR ook wel een beetje in het plaatje passen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:23

Eens met Jellee dat het gras er teveel aan is.

Is er geen optie om de pony op een kale paddock te zetten met mager hooi en een vitaminesupplement? Of zelfs aantal uren per dag laten vasten, is mss minder gezond voor de maag, maar soms moet je prioriteiten stellen.

Terwijl ze dan op buut staat, kan je haar werken om te laten afvallen (ook buitenritten en zo, aangezien ze dit zo leuk vindt), tenzij de DA dit echt een no-go vindt. Sport en beweging doet vaak wonderen voor mensen met bepaalde fysieke problemen, wordt je hele lichaam sterker van, dus waarom zou het bij paarden ook niet zo zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:01

@Eens hwn, maar dan moet je echt waarom hij kreupel is. In het geval van artrose, is beweging vaak wel beter. Maar is een peesblessure de oorzaak, dan is rust en op de juiste manier opbouwen echt nodig.
Maar TS kan geen diagnose laten stellen, omdat dat niet binnen haar financiele mogelijkheden ligt.
De ouders van TS maken een eigen afweging, een kosten/baten analyse.
Alles wat er aan kosten worden uitgegeven zal de (financiele) waarde van de pony overstijgen. Met mogelijk de conclusie dat de pony niet meer rijdbaar te krijgen is. Ik begrijp hun redenatie best en daar kun je van vinden wat je wil, maar dat maakt de situatie niet anders.

Ik vind er ook het mijne van, dat heb ik hier natuurlijk ook al laten weten. Maar dat neemt niet weg dat ik best wil meedenken aan wat TS nog (binnen de beperkte mogelijkheden) zelf zou kunnen doen.

En dan begin je bij het overgewicht van de pony. Overgewicht zowel bij mens en dier is slecht voor hun bewegingsapparaat. Dus zou je kunnen kijken hoe de pony beweegt als het overgewicht kwijt is.
24/7 op de wei is echt teveel voor deze pony, zelfs al lijkt er niet zo heel veel te staan.
Idd op een kale paddock met arm hooi en een vitaminesupplement. Geen brok, geen appels, geen peen, geen "zoete" likstenen of andere snoepjes die melasse bevatten. Wel een vitaminesupplement (bijvoorbeeld van Marstall)
En bewegen. Bewegen is nodig voor de stofwisseling. Omdat je nog niet weet waar de kreupelheid vandaan komt, minimaal een uur aan de hand laten stappen op een harde ondergrond. Desnoods in de stapmolen als die er is. Liever nog 2 x pd een half uur tot drie kwartier.
Geef in overleg met de veearts glucobalance. Als je het zo aanpakt zul je zien, dat je pony gaat afvallen. En zijn stofwisseling weer in balans komt. Mogelijk heeft het een goede invloed op zijn bewegingsapparaat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:32

Wij hebben een pony met cushing en IR. Ze mocht tot voor kort heel beperkt op de wei vanwege het gevaar voor hoefbevangenheid. Wat je dan ziet is dat ze zodra ze in de wei mag als een gek aan het eten slaat. Momenteel is de wei (omdat niemand gras at) veranderd in een soort lang hooiachtig spul. We hebben haar in overleg met de DA erin gezet van 's ochtends 9 tot 's avonds 9 (ze heeft zomereczeem) en dan zie je dat ze hele tijden helemaal niet graast, maar staat te dromen of lekker in de zon ligt. De eetwoede is weg.

Een graasmasker hebben we niet geprobeerd, omdat ze zich overal weet uit te wurmen, maar ik zou daar liever voor kiezen dan voor beperkte weidegang.

Overigens: bij peeskreupelheid loopt je paard slecht op oneffen, zachte en grond en bij kreupelheid vanuit botten en harde delen juist slechter op harde grond. Als je pony op de weg liever draaft dan in de bak, moet je inderdaad aan pezen denken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:48

Ik ken dat Hevonen van mijn IR pony. Die had altijd zon honger. Vrat zn hele stal leeg (ook t vieze stro) op de wei moest hij echt een graasmasker. Hij bleef dooreten.
Het advies van de DA was gewoon echt veel beweging. Nu is dat bij kreupelheid best lastig, maar stappen aan de hand of in de molen kan natuurlijk altijd.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 20:56

Hevonen, neen het zit inderdaad in de gewrichten.

Zoals ik al gezegd wilde ik na het weekend de knoop doorhakken.

Het hele weekend lang heb ik gepraat, overlegd, met alle mensen om mij heen. En ik heb al jullie tips en ervaringen daarin meegenomen, alles heb ik aangedragen en ik heb vandaag nog een laatste keer de dierenarts gesproken.
Alle optie's doorgenomen, ook het afvallen tijdens de buut aangedragen.. tot de conclusie gekomen dat Kayela wel op rust moet (blijven) tijdens de buut. Oké misschien nog een optie, ookal blijft de kans mega klein dat je ook maar iets verder bent na de buut, het afval plan besproken. Weinig kans dat het helpt omdat Kayela altijd al overgewicht heeft. Hoor nu ook om mij heen 'Kayela was nooit kreupel maar wel onzuiver' en dat is nog een bevestiging voor mij dat het iets is wat langzaam door is komen seipelen.
Ik heb heel hard nagedacht, uren bij haar gezeten en gedacht van 'wat zou jij nu het liefste willen paard?'
De laatste tijd loopt ze ook mee uit de weide terwijl ze daar voorheen moeilijk over deed, stalgenootje zei misschien komt het omdat ze weet dat ze nu niet meer hoeft te lopen, ohja dacht ik. Dat kan natuurlijk ook nog.

Uiteindelijk heb ik vandaag nog rustig alles tegen elkaar afgestreept en ik kan met zekerheid zeggen dat ik haar met een gerust hart kan in laten slapen. Dit omdat het een optel sommetje blijft, het is niet één dingetje wat ze heeft, bovendien oogt Kayela niet erg gelukkig meer dus ze is, denk ik, beter af op een andere plek dan hier.

Hier mag ieder hetzijn van denken natuurlijk, maar ik wil wel vragen om mij de kans te geven dit rustig te verwerken.
Misschien laat ik dit topic de komende dagen ook links liggen. Maar ik zal niet out of the blue stoppen met reageren, ik bedoel gewoon voor een paar daagjes.
Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de vele reactie's, het meedenken en alle goed bedoelde tips. Ik vind en vond het erg fijn om dit alles met jullie te delen en ik heb ook veel van jullie tips & ervaringen geleerd!

In mijn omgeving (stalgenoten e.d) heb ik niemand gehad die het vreemd vond dat ik haar liet inslapen, wellicht zullen ze dit niet zeggen, maar het gaf me een voldaan gevoel om te horen dat ze vonden dat ik 'fair' was tegenover Kayela. Weer een bevestiging van mij dat ik hier goed aan doe, deze mensen kennen haar natuurlijk ook al langer als vandaag.

Kayela wordt ergens deze maand ingeslapen, ik heb nog geen datum geprikt. Ik twijfel of ik het voor of na mijn vakantie wil doen, maar ik denk ervoor omdat ik me anders zorgen om haar maak als ik weg ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:07

Een ander kan hier wel een mening over hebben, maar jij kent je pony het beste, dus moeten buitenstaanders zwijgen.
Sterkte in ieder geval

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:15

*Stille meelezer*
Ik denk dat je de goede keuze hebt gemaakt, zeker voor de mogelijkheden die jij hebt.
Heel erg veel sterkte! :(:) :(:)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:17

Ik wens jou en alle andere betrokkenen, heel veel sterkte toe.
Ik denk dat dit echt een eerlijke en wijze beslissing is, helaas maakt het daardoor niet minder makkelijk.

Afbeelding

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:18

Ik wil nogmaals zeggen dat ik vind dat je er verstandig over hebt nagedacht. Je kan sukkelen met een pony wat je wil, maar als 't niks oplevert levert het niks op. Je bent in dit geval alleen maar eerlijk naar 't dier toe. Veel sterkte gewenst. Y;(

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:33

Ik zou de Datum voor jou vakantie prikken, dan heb je je rust en Loop je niet te stressen en na te denken hoe het met jou Pony gaat.

Ik wens jou heel veel sterkte!
Ik vind het super en eerlijk van jou om zo'n moeilijke keuze te maken, zeker met de weinige middelen die je tot je beschikking had! Y;( :(:)

Ik neem aan dat je echt voor het inslapen kiest en geen slacht? Dat geef ik jou als tip mee als je dat aankunt, tijdens het inslapen bij haar te blijven.
Dit heb ik ook bij mijn merrie en mijn ruin gedaan, dit heeft me veel rust gegeven. na het inslapen had ik geen vragen Meer, het was klaar. Ik kon het zo makkelijker verwerken.

Nogmaal heel veel sterkte!! :(:)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:44

Ik weet zeker als het ergste verdriet is gesleten dat je de mooiste herinneringen overhoud!
ik wens jou en ook de bijrijders veel sterkte een pony verliezen is niet niets!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:34

Trots op je hoor! Praat met haar en vertel haar je plan. Dat klinkt gek maar zal zowel jou als haar helpen. Wacht niet te lang want dat maakt t alleen maar moeilijker. Maar doe het pas als jullie er klaar voor zijn. Dikke virtuele knuffel

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:21

Heel veel sterkte!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:39

Sterkte!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:46

Je hebt denk ik een verstandige beslissing gemaakt. Heel veel sterkte!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:02

Hele moedige beslissing, knap van je!
Ik ken jou en je pony niet maar na dit topic gevolgd te hebben kan ik daarop gebaseerd wel zeggen dat je er goed aan doet en het de juiste beslissing is, hoe moeilijk ook.

Ik heb zelf de beslissing moeten maken vorig jaar om mijn jonge pony met zware peesblessure te laten inslapen, ik heb er vrede mee, ze heeft nu rust, maar dat neemt niet weg dat het me nog steeds heel zwaar valt.
Ik wil je dan ook veel sterkte wensen de komende tijd en bij het inslapen zelf :(:)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 15:29

Dankjewel voor alle lieve reactie's! Doet me echt goed om te lezen!

Ik heb besloten om het voor mijn vakantie te doen, omdat ik anders alleen maar loop te stressen en dan hoef ik tijdelijk ook niet naar de weide te kijken waar ze niet meer instaat en al haar spulletjes die nog netjes in mijn kast zullen liggen.

@Arashah
Ja ik wil er graag zelf bij zijn! Dat had ik mezelf ook al voorgenomen. Ze word inderdaad toch ingeslapen, heb wel over slachten (schieten) gedacht maar Kayela heeft in haar leven zo weinig op de trailer gestaan (alleen om te verplaatsen naar een nieuwe stal en ze staat al 10 jaar op dezelfde plaats) ik denk dat alleen dat al een hoop gestress wordt anders.

@smileydees
Dat doe ik inderdaad al, heb gister ook al uren bij haar gezeten gewoon om te vertellen hoe dankbaar ik haar ben voor alles. Ik wil niet met het gevoel komen te zitten 'had ik het haar maar verteld.'

Een van de lease meisjes komt vandaag afscheid nemen van Kayela, zelf ben ik vanochtend al geweest om nog foto's te maken. Helaas regende het, dus ik probeer het later deze week nog een keertje opnieuw.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:34

Een hele dappere beslissing, in mijn ogen het eerlijkste tegenover het paard.

Tip, kni nog een pluk uit haar staart, kan je er indien je daar later behoefte aan hebt eventueel nog een mooie sieraad van laten maken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:10

TS hele dappere beslissing :j Hoe moeilijk ook, het zal je zelf rust geven. Ik weet het, heb er al een aantal het zelfde voor gestaan, leuk is het nooit.

Sterkte de komende tijd.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:52

Dapper besluit. Maar als ik het zo lees denk ik dat je haar er mee helpt. Fijn dat ze toch bij jou mag inslapen en niet nog naar de slacht hoeft.

Sterkte :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:19

Sterkte! Ik denk dat dit een faire beslissing is, maar het blijft zó moeilijk 'om voor god te spelen' .

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 00:25

Ik denk dat dat voor haar de beste beslissing is hoe moeilijk ook. wel eerlijk naar haar. sterkte hiermee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:46

Voor de vakantie is denk ik een goede keuze,geeft rust en zo kun je tijdens je vakantie wat bijkomen.

Een weloverwogen beslissing en soms houd het gewoon op,je moet dat een keuze maken en denken ik het belang van je pony.Houden van is ook loslaten...

Heel veel sterkte de komende tijd,geniet nog even van haar en maak mooie foto's.De komende dagen is het mooi weer.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 19:18

Nogmaals bedankt voor al jullie lieve, meelevende berichtjes!

De datum is geprikt, 11 augustus gaat het gebeuren.
Heb haar vandaag nog maar eens uitgebreid gepoetst en wortels gevoerd.