[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:35

Nee hoor, niks geen mg tekort! Dat krijgen ze van mij allebei echt dagelijks bijgevoerd, al sinds begin van het jaar en dan zal ze nu van de 1 op de andere dag voor het eerst in haar leven een harde manenkam krijgen van mg tekort? sorry maar dat ken der bij mij niet in hoor..
Ze hebben wel onbeperkt graszaadhooi, om het simpele feit dat ik wei geheel heb moeten afsluiten, omdat het helemaal vol blijkt te zitten met esdoorns bij de buurman en die poedersuiker van mij gerust zand en klei gaan lopen happen als het hooi op is...
En de overeenkomsten weet ik ook niet hoor essie, ik moet tenslotte ook nog beginnen met prascend geven, vond het teveel risico om er zo effe een pil in te douwen en weg te gaan om het haar maar alleen uit te laten zoeken, weet ik veel wat voor bijwerkingen zij ervan krijgt en vond dat met die harde manenkam , extra verstandig? (ik ben platina :o? he, dat je het weet...)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:51

ohjajoh6 schreef:
Nee hoor, niks geen mg tekort! Dat krijgen ze van mij allebei echt dagelijks bijgevoerd, al sinds begin van het jaar en dan zal ze nu van de 1 op de andere dag voor het eerst in haar leven een harde manenkam krijgen van mg tekort? sorry maar dat ken der bij mij niet in hoor..
Ze hebben wel onbeperkt graszaadhooi, om het simpele feit dat ik wei geheel heb moeten afsluiten, omdat het helemaal vol blijkt te zitten met esdoorns bij de buurman en die poedersuiker van mij gerust zand en klei gaan lopen happen als het hooi op is...
En de overeenkomsten weet ik ook niet hoor essie, ik moet tenslotte ook nog beginnen met prascend geven, vond het teveel risico om er zo effe een pil in te douwen en weg te gaan om het haar maar alleen uit te laten zoeken, weet ik veel wat voor bijwerkingen zij ervan krijgt en vond dat met die harde manenkam , extra verstandig? (ik ben platina :o? he, dat je het weet...)

Niks geen? Wel dus :+ woeeee rustig maar, ik dacht dat ik dat had gelezen. en ik zei ook dat vast iemand anders het beter kon vertellen waar een harde manenkam van komt, dus ik was niet zeker.

edit: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm
Hier dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:56

Batlow schreef:
ohjajoh6 schreef:

Niks geen? Wel dus :+ woeeee rustig maar, ik dacht dat ik dat had gelezen. en ik zei ook dat vast iemand anders het beter kon vertellen waar een harde manenkam van komt, dus ik was niet zeker.

haha, heb jij een punt. :P Je was niet alleen in je opmerking hoor en voelde me niet aangevallen ofzo, maar juist omdat ik dat al zo lang bijgeef, lijkt me dat gewoon geen optie, maar goed je weet het nooit, voor hetzelfde geld hebben ze allebei een virusje en reageert pukkie door de cushing er anders op? Ik ben zo wie zo effe helemaal uitgedokterd op moment...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:03

Het is idd wel een raadsel, harde manenkam. Ik heb bij mijn pooon nooit harde kam gehad en ik weet alleen dat dat door mg tekort komt maar dat zou in dit geval het zeker niet horen te zijn...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:05

Nee dat is niet zo Batlow.

Sterker nog, onderzoek laat zien dat magnesium (noch magnesium gecombineerd met chromium) suppletie ook geen verschil maakt voor
- Vetophoping'
- Insuline gevoeligheid
"Chromium and magnesium currently do not appear to have any effect on insulin sensitivity"
- Algemene bloedwaarden
- Hoefbevangenheid
"There is no published scientific evidence, however, to suggest that high levels of magnesium will be protective and reduce the risk of laminitis."

Daarnaast is het niet een "baadt het niet dan schaadt het niet" middel, wat vaak wordt gedacht. Er zijn gevallen gemeld van "magnesium toxicosis", oftwel een magnesium vergiftiging bij paarden.

En nog een quote uit een artikel over "Preventing laminitis in horses" .
However, while balancing an individual horse’s diet for all macrominerals may be beneficial, simply adding magnesium to the diet is unlikely to be of value unless a deficiency of that mineral exists.
[...] Adding magnesium is unlikely to be of benefit if the horse is already receiving adequate amounts of magnesium.

En dat is het hem juist, wanneer je paard voldoende ruwvoer binnen krijgt, krijgt hij al méér dan voldoende magnesium binnen. Suppletie is dan dus totaal niet nodig.

Maar nogmaals: Mensen die het voeren omdat ze zich er beter bij voelen moeten dat lekker doen.

Maar even de feiten rechtzetten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:05

Essie73 schreef:
ah wacht IR is insuline restistentie.... Het vreemde is dat zijn glucosewaardes prima in orde zijn.

Toch maar even reageren: voor het bepalen of het paard Insuline Resistent is, wordt niet gekeken naar glucose. Bepalend is de hoogte van het insuline niveau in het bloed, niet het bloedsuiker.
In dat opzicht is het dus altijd beter om zowel het ACTH gehalte te checken maar gelijktijdig op IR te laten testen.

Cushing en IR komt meer dan eens gezamenlijk voor - sommige paarden beginnen met IR en krijgen later Cushing, sommige paarden krijgen tijdens de Cushing te maken met IR . En sommige paarden niet blijven bij het één of het ander.

Voor de goede orde: het zo goedkope magnesiumgries kun je beter NIET geven; we hebben inmiddels via de analyse van Agrifirm uitgezocht en er zit 1,7mg ijzer per kg in. Zo'n hoog ijzer gehalte is erg slecht voor zowel IR als Cushing paarden. Er zit daarnaast ook veel selenium en aluminium in. Goedkoop blijkt dus duurkoop te zijn. Bovendien in de magnesium in de Agrifirm geen oxide maar magnesium carbonaat. ( zie ook de post van Focussed)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:09

Batlow schreef:
Essie73 schreef:
@ Ohjajoh6, dat is niet gek gedacht, maar volgens mij heel verstandig!

Maar wat is de overeenkomst tussen een verharde manenkam en prascend geven?
Sorry voor al mijn vragen, maar ik ben echt nog een leek op dit gebied.

Wat zijn de kosten voor prascend (gemiddeld)? Dan weet ik of ik alvast opzoek moet naar een tweede baantje ;)

Dat ligt er aan hoe veel je zal moeten geven. Ik weet niet of je een grote/kleine pony hebt of een paard? De medicijnen kosten +- 110 euro voor 60 stuks. Als je een pony hebt, dan zal je met een half per dag zoet zijn. Dus 60 euro per 120 dagen (4 maanden) Maar elke dag 1 is dus een stuk duurder, 55 euro p er maand... het is zeker een idee verschillende da's te contacteren voor de prijs van Prascend, prijs kan erg variërend zijn

Verharde manenkam komt geloof ik van mg tekort, maar dat kan zeker iemand anders je hier vertellen.

Ik heb een pony verkleed als paard :D Maxx is een kruising fjord/fries. Zijn schofthoogte is 1.62, dus valt onder de noemer paard.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:11

Focussed schreef:

Sterker nog, onderzoek laat zien dat magnesium (noch magnesium gecombineerd met chromium) suppletie ook geen verschil maakt voor
- Vetophoping'
- Insuline gevoeligheid
"Chromium and magnesium currently do not appear to have any effect on insulin sensitivity"
- Algemene bloedwaarden
- Hoefbevangenheid
"There is no published scientific evidence, however, to suggest that high levels of magnesium will be protective and reduce the risk of laminitis."

Daarnaast is het niet een "baadt het niet dan schaadt het niet" middel, wat vaak wordt gedacht. Er zijn gevallen gemeld van "magnesium toxicosis", oftwel een magnesium vergiftiging bij paarden.

However, while balancing an individual horse’s diet for all macrominerals may be beneficial, simply adding magnesium to the diet is unlikely to be of value unless a deficiency of that mineral exists.
[...] Adding magnesium is unlikely to be of benefit if the horse is already receiving adequate amounts of magnesium.

En dat is het hem juist, wanneer je paard voldoende ruwvoer binnen krijgt, krijgt hij al méér dan voldoende magnesium binnen. Suppletie is dan dus totaal niet nodig.

Maar nogmaals: Mensen die het voeren omdat ze zich er beter bij voelen moeten dat lekker doen.

Dus eigenlijk is een deel op die site gewoon l*lkoek om het maar zo te zeggen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:15

Even een update over Vlek. Sinds ik ben overgestapt op ander voer is ze niet meer aan de diarree geweest. Echt zo blij mee. Ze heeft inmiddels een grote eetlust en dat is ook wel nodig, want ze was echt ontzettend mager geworden. Ik kon haar ribben echt tellen. Ik begin nu weer een beetje verschil te zien.
Ze krijgt nu het volgende te eten:
Ochtend: 0,5 Sixteen Plus Mix, 0,5 Podo Grow, 0,25 Luzerne + (en als ik niet hoef te werken krijgt ze hier 1 Subli SP bij (en dan geweekt).
Middag bij het op stal gaan hetzelfde als in de ochtend, maar dan zeker 1 SP geweekt erbij.
Later op de avond 1 SP geweekt met 0,5 luzerne + en 0,5 Sixteen Plus Mix.

Daarnaast hooi, maar dat wisselt heel erg hoe ze het eet, soms is het weg en soms ligt alles er nog.
In de wei heb ik helaas niet zoveel gras meer, maar ze kan toch nog wat knabbelen.

Vandaag heeft mijn dochter weer even op haar gereden en ze was superfit. Ze trok haar elke keer uit het zadel, wat ze al heel lang niet meer heeft gedaan. Even streng geweest en toen was het over. Daarna kon ze bijna niet meer draven, want mevrouw wilde elke keer galopperen. En een lekker vlot galopje. Zo ken ik haar niet meer terug. Eigenlijk ook niet verwonderlijk, want zonder eten had ze echt geen puf om te lopen. Maar dat gaat nu weer super.
Ze staat nog steeds op 0,25 tablet

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:15

Jannepauli schreef:
Essie73 schreef:
ah wacht IR is insuline restistentie.... Het vreemde is dat zijn glucosewaardes prima in orde zijn.

Toch maar even reageren: voor het bepalen of het paard Insuline Resistent is, wordt niet gekeken naar glucose. Bepalend is de hoogte van het insuline niveau in het bloed, niet het bloedsuiker.
In dat opzicht is het dus altijd beter om zowel het ACTH gehalte te checken maar gelijktijdig op IR te laten testen.

Cushing en IR komt meer dan eens gezamenlijk voor - sommige paarden beginnen met IR en krijgen later Cushing, sommige paarden krijgen tijdens de Cushing te maken met IR . En sommige paarden niet blijven bij het één of het ander.

Voor de goede orde: het zo goedkope magnesiumgries kun je beter NIET geven; we hebben inmiddels via de analyse van Agrifirm uitgezocht en er zit 1,7mg ijzer per kg in. Zo'n hoog ijzer gehalte is erg slecht voor zowel IR als Cushing paarden. Er zit daarnaast ook veel selenium en aluminium in. Goedkoop blijkt dus duurkoop te zijn. Bovendien in de magnesium in de Agrifirm geen oxide maar magnesium carbonaat. ( zie ook de post van Focussed)

Bedankt voor je uitleg. Als Maxx dus eerdaags weer getest wordt laat ik zijn insuline nivo mee pakken. Echter zal hij hier wrs nuchter voor moeten zijn, zal dat invloed hebben op zijn ACTH?

(geloof het of niet, ik zit dicht bij het vuur, werk als pre/post analist. Echter is het bij de mens soms zo ontzettend anders)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:16

Batlow schreef:
Focussed schreef:

- Vetophoping'
- Insuline gevoeligheid
- Algemene bloedwaarden
- Hoefbevangenheid

Dus eigenlijk is een deel op die site gewoon l*lkoek om het maar zo te zeggen?

Laat ik het zo zeggen: Waar ze hun uitspraken op baseren weet ik niet, maar echt goed onderbouwd is het dus niet. (Maar helpt natuurlijk wel goed voor de verkoop van de magnesium ;) )

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:17

goed nieuws Setteli +:)+ Wat kreeg Vlek voorheen als voer?

(maxx heeft nl ookal een week of 3 diarree)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:19

Jannepauli schreef:
Essie73 schreef:

Ik zeg; laat maar eens zien dan, die analyse van agrifirm...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:21

Essie73 schreef:

Ze kreeg Nature's Best van Pavo. Ik ben met de andere paarden nu ook overgestapt naar Dodson & Horrel. Ik voer nog wel de Podo grow, maar die gebruik ik ook voor mijn jonge paard.

Vlek heeft ongeveer 5 maanden diarree gehad voor ik de oplossing had
Laatst bijgewerkt door Setteli op 21-11-13 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:21

Essie73 schreef:
Bedankt voor je uitleg. Als Maxx dus eerdaags weer getest wordt laat ik zijn insuline nivo mee pakken. Echter zal hij hier wrs nuchter voor moeten zijn, zal dat invloed hebben op zijn ACTH?

(geloof het of niet, ik zit dicht bij het vuur, werk als pre/post analist. Echter is het bij de mens soms zo ontzettend anders)

Nee, nuchter testen bij insuline onderzoek van paarden is een hardnekkig misverstand. Een overblijfsel uit de humane testpraktijk.
Het paard mag wel hooi / gras hebben, maar geen krachtvoer (of zetmeel-suiker in welke vorm dan ook). Krachtvoer geeft een insuline reactie c.q. -piek, dus in die zin moet het paard wel nuchter zijn. Maar vasten als in totaal niks eten is achterhaald en geeft een verkeerd bloedbeeld.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:25

Setteli schreef:
Essie73 schreef:

Ze kreeg Nature's Best van Pavo. Ik ben met de andere paarden nu ook overgestapt naar Dodson & Horrel. Ik voer nog wel de Podo grow, maar die gebruik ik ook voor mijn jonge paard.

Vlek heeft ongeveer 5 maanden diarree gehad voor ik de oplossing had

Oeps, ik voer dus ook Nature's Best. En heb nog een voorraad staan van 5 zakken..... Ga eens op voervergelijk kijken waar het verschil in hem inzit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:30

Nature's best heeft 26,4% zetmeel-suiker!! Cushing en IR paarden mogen liever niet meer dan 10% z/s krijgen... die zakken die je over hebt beter inruilen voor iets anders ( bv Pavo Daily plus, ruwvoer mixje zit op ong. 12% z/s)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 21-11-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:30

Mag ik hier even een doordenkertje plaatsen? :o Ik heb altijd gehoord dat een éénmalige bloedafname bij een paard voor glucose en insuline compleet waardeloos is omdat deze waardes zo verschillend kunnen zijn op 15 min tijd zeg maar......Als je IR wil aantonen, moeten ze gedurende minimum 12u om de zoveel tijd suiker toegediend krijgen en telkens na een bepaald tijdsbestek de opname van glucose en aanmaak van insuline gemeten worden ( moet dus in een kliniek of praktijk gebeuren, zie het niet zo direct voor me thuis op stal... :) )
Zijn de paarden hier waarbij IR aangetoond is, dan allemaal in de kliniek geweest voor een dag of langer voor die testen ? Gewoon puur uit interesse hoor, omdat ik tegenwoordig het woordje IR zo vaak zie langskomen....

@focussed helemaal mee eens ! :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:35

Pandora: geen enkele test is 100% betrouwbaar, ook de Insuline test niet. Als de cijfers er aanleiding toe geven is het verstandig om te hertesten. De test die jij wellicht bedoelt is de dexamethason supressie test en die wordt liever niet gedaan ivm het risico op hoefbevangenheid. Bij paarden die Hb hebben gehad is dat af te raden.

Een van onze paarden had sky-high IR - hebben we ook met een tussenpoos opnieuw getest en de cijfers waren ongeveer hetzelfde.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:38

Jannepauli schreef:
Nature's best heeft 26,4% zetmeel-suiker!! Cushing en IR paarden mogen liever niet meer dan 10% z/s krijgen... die zakken die je over hebt beter inruilen voor iets anders ( bv Pavo Daily plus, ruwvoer mixje zit op ong. 12% z/s)

Daar alleen gaat Maxx het niet op redden hoor... Daily Plus is toch een soort grasmix/lucerne? Care 4 life is dan misschien een optie, maar daar heb ik weer veel negatieve recensies over gelezen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:40

No no, niet die dexadinges test...echt de glucose en insuline test....
Maar goed, ik was gewoon benieuwd, misschien dat er mensen zijn die het wel zo via kliniek laten doen hebben....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:41

@ Essie: Wij gebruiken nu zelf Cavalor Fiber Force, ruwvoermix met vit/min toevoeging.
Trouwens.. waarom zou je paard het er niet op redden? Werk je erg veel met hem?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 21-11-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:41

Pandora2 schreef:
Mag ik hier even een doordenkertje plaatsen? :o Ik heb altijd gehoord dat een éénmalige bloedafname bij een paard voor glucose en insuline compleet waardeloos is omdat deze waardes zo verschillend kunnen zijn op 15 min tijd zeg maar......Als je IR wil aantonen, moeten ze gedurende minimum 12u om de zoveel tijd suiker toegediend krijgen en telkens na een bepaald tijdsbestek de opname van glucose en aanmaak van insuline gemeten worden ( moet dus in een kliniek of praktijk gebeuren, zie het niet zo direct voor me thuis op stal... :) )
Zijn de paarden hier waarbij IR aangetoond is, dan allemaal in de kliniek geweest voor een dag of langer voor die testen ? Gewoon puur uit interesse hoor, omdat ik tegenwoordig het woordje IR zo vaak zie langskomen....

@focussed helemaal mee eens ! :j

Wij doen het als volgt: De patienten worden eerst nuchter geprikt. Daarna krijgen ze een glucosedrankje te drinken, worden na 1 uur weer geprikt, en dan na 2 uur nog een keer.
Maar zoals ik al aangaf weet ik niet of het paarden net zo werkt als bij mensen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:44

Jannepauli schreef:
@ Essie: Wij gebruiken nu zelf Cavalor Fiber Force, ruwvoermix met vit/min toevoeging.
Trouwens.. waarom zou je paard het er niet op redden? Werk je erg veel met hem?

Ja en nee :D Op het moment is hij weer aan het aanbouwen. Maar in zijn normale doen beweegt hij een dag of 6 pw. Wel eens waar op recreatieve basis. Maar ik merk (al jaren) dat hij erg snel invalt als ik zijn meusli weg haal (en zelfs op den duur biks bij moet gaan voeren)

Lastig is dit zeg... aan de ene kant is minder krachtvoer dus beter voor de cushing, maar hij zelf heeft het nodig om niet mager te worden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:54

Een paard zou in principe matige arbeid moeten kunnen verrichten op gras/ voldoende hooi alleen (hooi 1,5-2% per 100 kg lichaamsgewicht) , met de juiste toevoeging aan mineralen en vitamine E. Om te voorkomen dat het paard invalt, kun je bietenpulp als extra geven. De Speedibeet die Pavo tegenwoordig uit de UK importeert bevat slechts 5% z/s