regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:16

chikohaa schreef:
Nikass schreef:
Dat snap ik wel, dat bedoel ik niet. Ik lees alleen dat jij zegt dat die foto's niet gemaakt zijn maar dat al wel geconcludeerd werd dat het paard moest worden ingeslapen. Dat is dan toch niet logisch?

Bij Erik werden er geen foto's gemaakt, maar kreeg het paard druppeltjes. Een dag daarna is de eigenaar aangespoort door o.a. mij, om het dier in een reguliere kliniek te onderzoeken, daar zijn rontgenfotos gemaakt en bleek er een flinke breuk te zitten en is het paard gelukkig uit zijn lijden verlost.

Een totaal verkeerde diagnose dus! En dit is niet het enige geval!

Okee nu begrijp ik je verhaal. Het is voor mij lastig om iets over deze situatie te zeggen. Is er bij Eric op teruggekomen?
Ik ken ook het omgekeerde... een paard met verkeerde stand van de achterbenen en advies (reguliere arts, sportmasseur van happy Athlete, osteo en dressuurinstructeurs): veel trainen, met name galop, jong paard, komt wel goed als hij spieren krijgt...
Bij consult bij één van de artsen van Eric (op mijn aanraden :D ) bleek dat het paard een breuk had in zijn bekken die verkeerd was aangegroeid en paard kon zijn bekken daardoor absoluut niet kantelen. Is dus eindeloos mee getraind om de achterhand onder te brengen wat het paard dus fysiek absoluut niet kon. Paard had heel veel pijn.
Breuk is wel geconstateerd zonder foto's te maken. Maar misschien kan dat volgens jou niet...?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:17

Chikohaa, ik was nog aan het reageren, we praten nu een beetje langs elkaar heen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:18

chikohaa schreef:
Zoals ik al eerder schreef, omdat Den Hoek een totaal verkeerde diagnose gaf en de eigenaar nogal veel hoop gaf, terwijl dit in de verste verte niets met dierenliefde en diervriendelijkheid te maken had. En dat die eigenaren erachter kwamen wat er werkelijk aan de hand was, was omdat zo slim waren om uiteindelijk naar een reguliere kliniek te gaan.

Ik vind het erg als er een verkeerde diagnose wordt gesteld, maar hieruit maak ik op dat jij van mening bent dat dit opzettelijk is gebeurd. En dat geloof ik dan weer niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik lees op de laatste pagina dat het over de methodes van Eric Laarakker gaat.
Ik ben in de afgelopen tien jaar met vier verschillende paarden met verschillende klachten in Den Hoek geweest. Ze hebben een holistische benadering, er wordt gebruik gemaakt van alternatieve en reguliere onderzoeksmethoden en therapien. Er wordt uitgebreid de tijd genomen voor paard en baas, een eerste consult duurt een uur tot anderhalf uur. Voer, zadel, relatie paard / baas komt allemaal aan de orde. Mijn persoonlijke ervaring is dat ze ontzettend goed zijn in het 'kraken'. Ik ga vaak weg zonder medicijnen of heel weinig. De rekening vind ik altijd erg meevallen in verhouding tot de tijd die ze aan je paard besteden. Ik ben een aantal keren terug geweest voor een korte behandeling, dat kost maar ongeveer 25 euro. Ook fijn is dat je op vaste tijden de behandelend dierenarts telefonisch kan spreken voor overleg (kost ook niks).

Ik weet dat de behandeling in Den Hoek door veel mensen als kwakzalverij wordt bestempeld. Daar trek ik mij niks van aan. Als mijn reguliere dierenarts het niet meer weet, ga ik (afhankelijk van de aard van de klachten) naar Den Hoek. Het zijn geen wonderdokters, maar ik heb er in de afgelopen jaren goede ervaringen gehad. En iedere (dieren)arts ziet wel eens iets over het hoofd of zit er naast met de diagnose.

chikohaa

Re: regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:27

Ik ga ervan uit dat geen enkele arts/therapeut opzettelijk een verkeerde diagnose stelt. Ik vind echter wel, dat de alternatieve hoek, sneller moet doorverwijzen naar de reguliere als ze zelf de apparatuur niet hebben om een juiste diagnose te stellen. Samenwerken is beter dan tegenwerken.

En Nikass, ik heb hier ook een paard staan die volgens een reguliere arts niet meer zou kunnen, echter na juiste revalidatie, kan het paard alles weer op hoger sportnivo, maar die laatste diagnose is wel gesteld door een andere reguliere arts. Ook regulier maakt fouten.

Ik vind fouten overigens niet erg, mits ze deze maar toegeven, wat de eerste arts ook gedaan heeft.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:40

Ik ben de laatste keer doorverwezen naar mijn eigen dierenarts, omdat bleek dat er bij mijn pony na de castratie wat weefsel is achtergebleven wat in en uit de buikholte floepte. Dus het is niet mijn ervaring dat je niet wordt doorverwezen. Mijn reguliere dierenarts (waar ik toch wel vaker kom) heeft mij nog nooit doorverwezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:35

Sammyoo schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik lees op de laatste pagina dat het over de methodes van Eric Laarakker gaat.
Ik ben in de afgelopen tien jaar met vier verschillende paarden met verschillende klachten in Den Hoek geweest. Ze hebben een holistische benadering, er wordt gebruik gemaakt van alternatieve en reguliere onderzoeksmethoden en therapien. Er wordt uitgebreid de tijd genomen voor paard en baas, een eerste consult duurt een uur tot anderhalf uur. Voer, zadel, relatie paard / baas komt allemaal aan de orde. Mijn persoonlijke ervaring is dat ze ontzettend goed zijn in het 'kraken'. Ik ga vaak weg zonder medicijnen of heel weinig. De rekening vind ik altijd erg meevallen in verhouding tot de tijd die ze aan je paard besteden. Ik ben een aantal keren terug geweest voor een korte behandeling, dat kost maar ongeveer 25 euro. Ook fijn is dat je op vaste tijden de behandelend dierenarts telefonisch kan spreken voor overleg (kost ook niks).

Ik weet dat de behandeling in Den Hoek door veel mensen als kwakzalverij wordt bestempeld. Daar trek ik mij niks van aan. Als mijn reguliere dierenarts het niet meer weet, ga ik (afhankelijk van de aard van de klachten) naar Den Hoek. Het zijn geen wonderdokters, maar ik heb er in de afgelopen jaren goede ervaringen gehad. En iedere (dieren)arts ziet wel eens iets over het hoofd of zit er naast met de diagnose.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:00

chikohaa schreef:
Ik heb de gevolgen op stal gezien Nikass, paarden die afgemaakt hadden moeten worden omdat ze zo vreselijk veel pijn hadden in een onomkeerbaar proces en waarbij hij toch nog maar een paar druppeltjes voorschreef ipv het dier door te verwijzen om rontgenbeelden te maken om te zien dat er iets gebroken was, nee hij moest volgens hem gewoon zijn organen zuiveren........ En dat is niet het enige geval wat ik heb gezien.

Zeg niet dat ik iets niet begrijp, ik begrijp kwakzalverij over de rug van een dier heel goed!

Ik vindt het heel grappig altijd dat er over "paarden die afgemaakt moeten worden ..." waarbij als je dan doorvraagt er met 1 specifiek geval op de proppen wordt gekomen.
Heel vervelend voor die eigenaren in dat specifieke geval, maar ook Laarakkers kan een verkeerde diagnose stellen. Wat is de situatie dan geweest met die andere paarden Chikohaa?
Ik ben ook wel bij Den Hoek geweest en ben daar prima geholpen overigens. Hoe het volgens mij in zijn werk gaat is, dat - als er sprake is van een breuk - er botpijn wordt gemeten. Op het moment dat dat zo is, wordt je altijd doorgestuurd voor een foto. In ieder geval, zo gaat het nu. Ook is het op dit moment zo, dat er alleen nog wordt gewerkt met reguliere DA's die daarnaast een holistische opleiding hebben gevolgd. Dat is in het verleden anders geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:57

Nikass schreef:
Bij consult bij één van de artsen van Eric (op mijn aanraden :D ) bleek dat het paard een breuk had in zijn bekken die verkeerd was aangegroeid en paard kon zijn bekken daardoor absoluut niet kantelen. Is dus eindeloos mee getraind om de achterhand onder te brengen wat het paard dus fysiek absoluut niet kon. Paard had heel veel pijn.
Breuk is wel geconstateerd zonder foto's te maken. Maar misschien kan dat volgens jou niet...?

We weten, dat veulens griezelig vaak botten breken - en daargaans groeit dat gewoon, restloos weer aan.
(Bevinding van proefbedrijf Lelystad van plm. 10 jaar terug.)

Ik ben vierkant bereid te geloven, dat sommige breuken niet goed/ restloos helen.
Uitstapje naar humaan: iemand die goed kan voelen (...en bijv. "kraakt" of osteopaath is...) kan aan de ''botrandjes'' (littekenweefsel) voelen, dat het gaat om een niet ideaal geheelde breuk. Dus dat "één van de artsen van Eric" dat ook kan, kan ik me goed voorstellen.
(Wil je de diagnose kei- en keihard maken, dan heeft Rontgen idd zin.)

Heel rot voor dat beest!!! En ook de mensen er om heen, die zo te lezen toch ook kosten noch moeite hebben gespaard. Telkens zijn best doen, toch pijn - en dan na een tijd horen "dat er weinig perspectief is".
(Humaan kun je een bot opnieuw breken. Ook met narcose is dat geen pretje... Maar bij een paard dat gene veulen meer is zijn de mogelijkheden vrees ik erg beperkt.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:07

papagroom schreef:
Wat mij betreft mag er naast regulier en alternatief nog een gradatie toegevoegd worden....laten we die bv traditioneel noemen.
Er zijn vele traditionele dingen die vroeger gebruikt werden,en nog steeds werkzaam zijn.
Neem als voorbeeld de heilzame werking van algrijk zeewater,maar ook de werking van vele huismiddeltjes.
Je kunt op traditionele,vaak biologische wijze veelkwaaltjes prima te lijf gaan,mits we het niet over levensbedreigende ziektes hebben,en alternatief wil ik dat niet noemen.
De meeste van deze middeltjes zijn ook wetenschappelijk te verklaren.
vandaar dat ik plijt voor een derde catagorie.

Ik sluit me aan bij dit pleidooi.
(of ach, over woorden kun je eindeloos debatteren...)

Zo is er een traditioneel verhaal: "De vleir is de boom van Vrouw Holle - zij beschermt huis en haard." En dat je als boer vooral ook vlieren rond je melkstal moest zetten.
Tja - 20ste eeuw, we geloven niet meer in Vrouw Holle en die vlieren, die gingen weg. Insectidice enzo doen hun intrede.
Eind 20ste eeuw: een Wageningse promovendus zoekt namens een groep ecoboeren uit, hoe ze zonder insecticide toch goede kaas kunne maken, zonder dat er al te veel bedreft.
promovendus vindt 1 klein insectje, dat verantwoordleijk is voor het overgrote deel van de bedorven kaas.
...een maal raden: di vliegj eheeft een hekel aan: vlierbomen!
Mijn conclusie: de oeroude waarneming "een vlierboom naast je kaasstal heeft zin" was altijd al correct. Alleen: op gegeven moment was het kennelijk een gewoonte geworden "dat hoort zo". (En als iemand het vergat oid, dan kwam dat vliegje prompt plagen.)

In vele drentse schaapsstallen hangt een grote tak hulst. Die tak "hoort daar te hangen" en mogelijk beschermt het de kudde tegen rotkreupel.

(Vandaar, dan ik besloten heb, niet meer te reageren op posts, waarin wordt betoogd, dat bijv. acupunctuur niet kan werken oid., omdat het oud is, en ontstaan, toen men nog niets van bacterien wist en niets zou weten van anatomie.
Ook onze eigen voorouders etc. die niets wisten van anatomie, fysiologie en bacterieen, deden in de loop der eeuwen nuttig ekennis en ervaring op.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:15

papagroom schreef:
In principe zijn alle methodes die gebaseerd zijn op energiebanem aanvechtbaar ,er is nog nimmer een energiebaan in of op of om het menselijk lichaam vastgesteld,terwijl nou juist energie meetbaar is.
En om ontopic te blijven,dit geld ook voor paarden.

Eh - de hele methode van electro acupunctuur van Voll is gebaseerd op het meten van die meridianen. Zowel bij mensen als dieren zijn die "dingen" uiterst meetbaar.

(Denkbaar dat de oude chinezen een shamaan oid. gebruikten, om de lijnen te voelen en uit te tekenen en hun namen te geven. Zo heeft de niermeridiaan 27 punten - en die kun je dus nummeren: "nier 1" "nier 2" etc. - maar ze hebben ook (soms schilderachtige) namen. (Een van die punten heet: "het hele dorp moet van mij houden".)
(En daarnaast dingen als alarmpunten, bronpunten, beekjes-, rivieren- en zee en oceaanpunten.)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:15

Het enige verschil tussen dergelijke "traditionele wijzen" en oude behandelwijzen zoals acupunctuur is, dat de laatste niet meer effectief is dan een placebo. De enige aandoeningen waar op dit moment nog wat bewijs voor is bij acupunctuur is voor bepaalde vormen van pijn (waarbij waarschijnlijk niet de originele theorie van toepassing is, maar andere fysiologische effecten van pijn van de naalden --> afgifte endorfine/morfine achtige stoffen/adrenaline --> pijnstillend effect).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:21

Citaat:
We weten, dat veulens griezelig vaak botten breken - en daargaans groeit dat gewoon, restloos weer aan.

Ik ben vierkant bereid te geloven, dat sommige breuken niet goed/ restloos helen.
Uitstapje naar humaan: iemand die goed kan voelen (...en bijv. "kraakt" of osteopaath is...) kan aan de ''botrandjes'' (littekenweefsel) voelen, dat het gaat om een niet ideaal geheelde breuk. Dus dat "één van de artsen van Eric" dat ook kan, kan ik me goed voorstellen.

Heel rot voor dat beest!!! En ook de mensen er om heen, die zo te lezen toch ook kosten noch moeite hebben gespaard. Telkens zijn best doen, toch pijn - en dan na een tijd horen "dat er weinig perspectief is".
(Humaan kun je een bot opnieuw breken. Ook met narcose is dat geen pretje... Maar bij een paard dat gene veulen meer is zijn de mogelijkheden vrees ik erg beperkt.)
[/quote]

Ja er zijn heel veel verschillende artsen en therapeuten bij geweest, iedereen legde het net weer even anders uit. Volgens Tomas (de arts die bij Eric werkt) zou de breuk op een foto niet te zien zijn, omdat het binnen in het bekken zit en daar kom je niet met je rontgen. Veel mensen kwamen met de "diagnose" ataxie. Maar dat is het dus niet.
Tomas gaf het paard 75 % kans om weer volledig te herstellen. Paard ging eerst heel goed vooruit maar kreeg toen een terugval. In eerste instantie was de eigenaresse er na zoveel behandelingen helemaal klaar mee en stond op het punt hem te laten inslapen. uiteindelijk is ze toch terug gegaan naar Tomas. Hij zag dat het paard al heel erg was verbetert. Inmiddels zijn we weer een jaar verder en het gaat heel erg goed met hem!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:25

Focussed schreef:
Citaat:
dat de laatste niet meer effectief is dan een placebo.
Misschien niet als je weer op zoek bent naar wetenschappelijk bewijs.... Maar ik denk dat elke patiënt zelf het beste weet of de behandeling effectief is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:27

Ibbel schreef:
vanaf D24 is dat 99% zeker zo - getal van Avogadro - 6 x 10 tot de 23e. Maak er voor het gemak 10 x 10 tot de 23e van = 1 x 10 tot de 24e, en je weet dat er bij D25 in 1 op de 10 flesjes dat ene molecuul zit (en wie kwam ermee dat dat afhangt van het volume van het flesje? Het zijn percentages, volumes doen er dus niet toe)

Daar kwam ik mee, op basis van de definitie van mol.
Bij D23 zitten er 6 moleculen in een liter.
(D nul is 1 mol per liter is de standaard oplossing.)
Uitspraken over "zoveel moleculen per flesje" gaan dus niet, als je niet specificeert, hoe groot (...wat de inhoud is...) van het flesje.

Over alles kunnen we debatteren, maar ik ken geen homeopathische flessen van een liter. (Meer van 10 tot 100 cl.)

Wat wel weer waar is: ik vind het zelf een non discussie. De hoeveelheid moleculen is westers uitgedrukt volslagen ontoereikend, ook al gaan we kibbelen over "hoeveel flesjes er in een liter gaan" en of er dan 1, 2 of 6 moleculen in zitten.
Wat mij betreft mag worden vastgesteld, dat het gangbare westerse model niet toereikend is, om recht toe, recht aan te verklaren "en hierdoor werkt het nou".

Heeft iemand trouwens een westerse verklaring gelezen voor de experimenten van Emoto...?
(Het zijn experimenten, die iedereen met een ijskast en een microscoop kan doen: herhaalbaarheid, falsificatie: allemaal mogelijk.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-08-13 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:28

Citaat:

Citaat:
Ja er zijn heel veel verschillende artsen en therapeuten bij geweest, iedereen legde het net weer even anders uit. Volgens Tomas (de arts die bij Eric werkt) zou de breuk op een foto niet te zien zijn, omdat het binnen in het bekken zit en daar kom je niet met je rontgen. Veel mensen kwamen met de "diagnose" ataxie. Maar dat is het dus niet.
Tomas gaf het paard 75 % kans om weer volledig te herstellen. Paard ging eerst heel goed vooruit maar kreeg toen een terugval. In eerste instantie was de eigenaresse er na zoveel behandelingen helemaal klaar mee en stond op het punt hem te laten inslapen. uiteindelijk is ze toch terug gegaan naar Tomas. Hij zag dat het paard al heel erg was verbetert. Inmiddels zijn we weer een jaar verder en het gaat heel erg goed met hem!!

Fijn!!!! *\o/*

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:45

Zo, na een lang weekend weg stort ik me ook weer in de discussie. Hier en daar wat zinvols gelezen, hier en daar wat verwarring.

De experimenten van meneer Emoto kende ik nog niet. Ik kan helaas het (voor zover ik weet) enige gepubliceerde artikel hierover met onderzoek niet vinden (door meneer Radin). Verklaringen die ik zo 1-2-3 kan verzinnen:
- de fotografen selecteren zelf de beste kristallen om te fotograferen --> bias
- de 'schoonheid' van de kristallen is erg subjectief --> bias
- geen idee hoe goed hiervoor gecontroleerd werd, maar verschillen in temperatuur, luchtvochtigheid, samenstelling van het water (meer/minder ionen), trilling, elektromagnetische straling veroorzaken verschillende kristallen (kristalgroei is een chaos systeem: de kleinste verandering kan de grootste verschillen teweeg brengen, daarom is ook geen enkel ijskristal hetzelfde)
Vooral de trilling lijkt me interessant: ik kan me voorstellen dat heavy metal veel meer zware bas er in heeft zitten dan mozart, en dat door de trilling van de muziek de ijskristallen er anders uit gaan zien :).

Janneke, ik zou zo graag een gangbare westerse verklaring vinden die het geheugeneffect van water verklaart. Er zijn nog zo veel onbegrepen gedeeltes in de wetenschap, dat ik de mogelijkheid niet wil afschrijven dat zo'n verklaring er is. Maar een goede verklaring verklaart meer dan één effect, deze verklaring past ook in het overige wereldbeeld of geeft daar ook afdoende verklaringen voor. Daarom vind ik niet zelf te ervaren zaken als atomen, elektronen, ionische straling acceptabel: deze zaken passen grotendeels in elkaar en kunnen gebruikt worden om allerlei zeer verscheidene zaken te verklaren. En dat geldt bij mijn weten niet voor het geheugeneffect van water. Of mis ik dan de benodigde kennis?

Maar om als Robert Dijkgraaf dan maar te zeggen dat er 'dus' meer tussen hemel en aarde moet zijn, dat gaat voor mij te ver. Waarom zou je als wetenschapper niet mogen accepteren dat je kennis op dit moment niet toereikend is, maar er wel in geloven dat er ooit een verklaring gaat komen die strookt met wat we nu weten (of met wat we dan weten, als er weer een grote verschuiving in paradigma's komt)? Ik hoef niet te geloven in een hogere macht om te accepteren dat er dingen zijn die ik nu niet snap. Ik wil alleen ook niet geloven dat er dingen zijn die ik niet kán snappen --> ik denk dat ik alles moet kunnen snappen, mits je vanaf het begin af aan begint. (dus stel, geheugenwater kan, maar dan moet je eerst weten dat de elektronen van water trillen op een bepaalde frequentie (ik noem maar wat), dan kan ik geheugenwater dus snappen wanneer ik eerst alle overige info heb, wanneer ik van het begin af begin.) Dat is voor mij het 'geloof' van de wetenschapper: het geloof dat er uiteindelijk voor alles een verklaring is, die past in de overige verklaringen voor het grote geheel. Oftewel de theorie van alles :).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:45

Emoto is allang door de mand gevallen... Bleek frauduleus en bij replicatie kon niemand het ooit nadoen... :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:47

Vier of vijf jaar terug bracht Phytonics een product op de markt met de naam Gluco Balance.
Het ging om een middel tegen zomerexzeem.
Een paar jaar later werd de indicatie gewijzigd.
Gluco Balance werd nu aangeprezen als een middel dat insulineresistentie kon genezen, of op zijn minst behandelen.

Phytonics liet niet na te verkondigen dat de werking van Gluco Balance
wetenschappelijk werd bewezen dmv een dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek.
Dat is een forse claim, met een grote marketing waarde.
Gebruik de zoekfunctie, en je ziet dat tientallen Bokkers Gluco Balance kopen "omdat het wetenschappelijk bewezen is".

Maar wat is wetenschappelijk bewezen ?
Ik moest lang zoeken, maar uiteindelijk vond ik toch een schriftelijk verslag van het onderzoek.
http://edepot.wur.nl/247984

Hier de feiten :

1. Verslag van het onderzoek is in geen enkel veterinair tijdschrift gepubliceerd.

2. Het onderzoek werd uitgevoerd door Eric Laarakker, in samenwerking met Lennart Denkhaus.
Denkhaus was op dat moment student aan de hogeschool Van Hall Larestein.
Hij studeerde Dier- en Veehouderij, richting paarden.
Denkhaus schreef een verslag van het onderzoek als bachelor's thesis.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de producent van het product.
Methodologisch is dat dubieus.

3. In totaal namen 15 paarden deel aan het onderzoek.
Van geen enkel paard werd op voorhand met een medische test aangetoond dat het werkelijk insuline resistent was.
De tekst spreekt over "horses belonging to a high risk group of being insulin resistant".
Of een paard "een verhoogd risico" had werd vastgesteld door uitwendige observatie (body score, enz).

Dit is nonsens. Je kunt niet onderzoeken of een middel ja dan nee effect heeft op insulineresistentie,
zonder op voorhand met zekerheid vast te stellen dat de onderzoeksdieren ook werkelijk insulineresistent zijn.

4. De deelnemers werden opgedeeld in twee groepen.
Als placebo werd vermalen luzerne van Subli gebruikt.
Probleem was dat de eigenaars van de paarden de geur van de luzerne direct herkenden,
en dus metéén wisten of hun paard al dan niet placebo kreeg.
Nog tijdens het onderzoek werd op minstens één forum al gemeld dat paard x of paard y het placebo kreeg.

Geen sprake van dubbel blind.
Als de eigenaars het placebo herkenden, zullen de onderzoekers dat ook hebben gedaan.

5. De conclusies van het onderzoek.

The test trial supports the claims that 'Gluco balance' has a positive impact on symptoms and complaints related to IR such as obesity, muscle tension, hormonal imbalances and general fitness. However, it does not provide any support that it improves insulin cell receptor sensitivity and thus improves insulin resistance.

Eerst wordt gezegd dat Gluco Balance een positief effect heeft op het gewicht, buikomtrek, en nog een paar factoren.
Aangezien de voedselopname niet werd gecontroleerd, heeft dat eigenlijk maar weinig belang.

Vervolgens wordt letterlijk gezegd dat er geen ondersteuning werd gevonden door de hypothese
dat Gluco Balance insuline resistentie verbetert.

Met andere woorden, in dit onderzoek werd geen effect gevonden van Gluco Balance op insulineresistentie.

Kortom, Laarakker organiseert een onderzoek dat wetenschappelijk absoluut niets voorstelt,
en dat geen positief effect kan vinden voor Gluco Balance op insulineresistentie,
maar vervolgens wordt er toch publiciteit gemaakt met de slogan dat het effect van Gluco Balance wetenschappelijk werd bewezen.

Dat is in mijn woordenboek bedrog en kwakzalverij.
Van het zuiverste water.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:59

Janneke2 schreef:

We weten ?
Dat weet ik in ieder geval niet.
En ik zou graag die bevindingen van Lelystad op papier willen zien.

Janneke2 schreef:

Als een regulier arts de diagnose 'gebroken bekken' zou stellen,
en zou weigeren om die diagnose te bevestigen met een rx, verklaar je hem voor gek.
En terecht.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:05

Janneke2 schreef:
Eind 20ste eeuw: een Wageningse promovendus zoekt namens een groep ecoboeren uit, hoe ze zonder insecticide toch goede kaas kunne maken, zonder dat er al te veel bedreft.
promovendus vindt 1 klein insectje, dat verantwoordleijk is voor het overgrote deel van de bedorven kaas.
...een maal raden: di vliegj eheeft een hekel aan: vlierbomen!
Mijn conclusie: de oeroude waarneming "een vlierboom naast je kaasstal heeft zin" was altijd al correct. Alleen: op gegeven moment was het kennelijk een gewoonte geworden "dat hoort zo". (En als iemand het vergat oid, dan kwam dat vliegje prompt plagen.)

Klinkt heel aandoenlijk, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van.
Heb je ergens een link naar dat onderzoek ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:07

[quote="Nikass"]
[quote="Focussed"]
[quote]dat de laatste niet meer effectief is dan een placebo.
e]] Misschien niet als je weer op zoek bent naar wetenschappelijk bewijs.... Maar ik denk dat elke patiënt zelf het beste weet of de behandeling effectief is.

Hoezo niet?? Als je puur naar anekdotisch bewijs kijkt ("van horen zeggen" en eigen ervaringen) kun je NOOIT stellen dat iets meer dan een placebo effect heeft. (Of bij dieren een placebo effect by proxy). Puur en alleen omdat je niet kan meten waar het placebo effect ophoudt en waar de eigen effectiviteit start. En ja, dan zijn mensen weer zo naïef en ietwat arrogant (IK heb geen last van een placebo effect hoor), dus die ervaringen geven nooit een realistisch beeld over de daadwerkelijke effectiviteit van een behandeling.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:26

Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van deze discussie. Een aantal bokkers zijn anti alles wat niet direct wetenschappelijk bewezen kan worden. Weet je, blijf lekker anti en blijf lekker star in je eigen overtuiging geloven. Mijn dieren en ik hebben zeer veel baat bij de holistische benadering van Eric Laarakker en een aantal andere artsen. Ik heb helemaal geen zin om dat te moeten bewijzen. Met wie Eric een oplichter noemt wil ik eigenlijk überhaupt niet meer in discussie.
Zoek het lekker uit, laat je dieren onnodig lijden omdat je te arrogant bent om open te staan voor andere meningen en denkbeelden. Wees vooral niet ruimdenkend en voed je narcistische trekjes. Ik ben er wel klaar mee.

:evaw: :evaw: :evaw:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:33

ik denk soms dat het belangrijkste bewijs een ziek paard is, wat beter word....hoe en waardoor en waarom...ach...
Ik vraag mij soms af of sommige mensen wel eens een doodziek paard hebben meegemaakt.Dan weet je als eigenaar echt niet meer waar je het zoeken moet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:40

@BigBen, div. stalgenootjes op mijn toenmalige pensionstal hebben idd meegedaan aan het onderzoek, toen het nog tegen eczeem was. Dat het een wassen neus werd, onderschrijf ik gelijk.
Maar wil op zich voor die Gluco Balance nog wel een lansje breken, niet omdat ik dat wetenschappelijk kan onderbouwen, maar wel met boerenverstand, want het zit bomvol anti-oxidanten, en daar kunnen paarden die gauw verzuren, baat bij hebben.