Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjafopma

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:44

Ik wens je heel veel wijsheid toe!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:52

@anjafopma vind het vreemd dat je iemand gaat aanvallen/ter verantwoording roepen terwijl jij niet in haar schoenen staat en zij jou achtergrond ook niet kan checken!

@Peelie geen energie steken in mensen die je ter verantwoording roepen, jij doet wat voor jou goed voelt en dat is belangrijk. Wat ik gelezen heb is het een kundige DA die je hebt en weet jij er inmiddels ook veel van.
Het is kl*te van Nash en ik hoop dat, omdat je er nu vroeg bij bent er een sneller herstel is. Ik zou toch wanneer er tijd en geld is kijken of je een scan kan laten maken om te bepalen hoe ernstig het is.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:28

Vreemd je zou er ook van kunnen leren, maar je moet wel weten waar je het over hebt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:18

Dan moet je het op een andere manier brengen denk ik, want zoals ik het las was het aanvallend op de keuzes die ts maakt.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:35

Als je het goed leest geef ik alleen aan en val niemand op wat men doet. Dat is je eigen verantwoording. Ik begrijp alleen niet hoe mensen tot een bepaalde keuze komen bij de revalidatie van peesblessures die absoluut niet stroken met de huidige inzichten van herstel van collageen bindweefsel

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:30

Anjafopma, als je dan eens ipv te blaaten dat ik het niet goed doe ook eens kom met waarom ik het niet goed doe en hoe ik het volgens jou wel aan zou moeten pakken ipv te gaan lopen zeiken in mijn topic waar ik geen steek mee opschiet...

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:43

Je zegt dat je fysiotherapeut ben en weet waar je het over hebt. Ik geef aan om morree en fascie nog eens door te nemen en zegt dat je ze kent maar handelt er niet naar. En nogmaals ik val niemand aan begrijp alleen niet de gedachte achter de revalidatie en daar geeft niemand antwoord op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 05:30

Ik doe de studie ja... Maar komop anjafopma... Dit is een discussie die.nergens naartoe gaat, aangezien je niet mijn vraag beantwoord. Want wederom noem je weer 2 namen (waar ik er een van ken) waar ik dus volgens jou helemaal de mist in ga.

Ik probeer er achter te komen wat ik volgens jou mis doe maar ik krijg steeds halve reacties van jou. Ik ben er eigenlijk best wel klaar mee en ik vraag jou nu dus nog een keer mij vraag te beantwoorden of mojn topic te verwijderen. Ik ben het best wel heel erg zat met jou... :j

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:24

Ik begrijp deze reactie niet. Ik geef aan waar je eens je aandacht op zou moeten vestigen en niet wat je fout doet. De fascie en het herstel van bindweefsel. De opleiding leert je denken en niet alles hoeft voorgekauwd te worden. Je zwachtelt prima maar waarvoor en houd je de wet van La Place hierbij in gedachte, je geeft allerlei supplementen waarvan je kan verwachten dat dit geen essentiele bijdrag zal leveren, hoe onderzoek je de thoracale wervelkolom bij het paard en concludeer je daaruit of hij goed functioneert, is er een verandering opgetreden in de door het OS zenuwstelsel gestuurde structuren na zo'n lange tijd enz enz.
Maar ik zou zeggen doe ermee wat je wilt en wens je veel succes en wijsheid toe.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:22

Anjafopma, ik het het idee dat je mijn twee paarden door elkaar aan het halen bent. Ik geef geen supplementen meer. Ik zag er het nut niet van in.

Verder heb ik Morree nogmaals doorgenomen en volgens mij doe ik toch echt wat hij schrijft en onderzocht heeft.

Ik zwachtel in eerste instantie vanwege de oedeem (ook naar Morree) en nu om tegendruk te geven aan de pees en te inmobiliseren vanwegen de nog acute fase van de blessure. Ik probeer te voorkomen dat Nash in een afwijkend beloop terecht komt.

Ik ga deze week starten met stappen op het harde (ofwel oefeningen die Moree zou voorschrijven) om een rek te geven en te bewegen voordat pijn optreed. Nu is dat nogal lastig in te schatten bij een paard wat niet kreupeld, dus doe ik dat op gevoel.

Verder is het paard onderzocht door de chiropractor/fysiotherapeut. Zij test de werfels stuk voor stuk, spierlengtetesten ed. Dus ja, dat is wél onderzocht.

En ja, de opleiding kauwt niet alles voor, maar ik zie echt niet wat ik volgens jou fout doe of beter zou kunnen doen? Volgens mij handel ik naar bekende evidentie.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:53

ik meld me hier ook aan helaas paard met peesblessure. ze loopt niet kreupel , heeft wel artrose speelt wel mee, maar ze was herstelt. maar ging aan de longeerlijn tekeer wat logisch is , ik ben nu al een week aan het stappen, en koelen en koelgel erop, en ziet er beter uit, mijn vraag is kan ik er ook op met stappen. ze loopt niet kreupel, en ik had toen ook beschermers om waardoor de pees erg vulde, doen jullie peesbeschermers om of juist niet?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:59

Ik doe ze wel om. Je kan ook bandageren met goede onderlappen.

Ik heb er ik het begin niet op gezeten. Dat heb ik pas na 10 weken gedaan. Nu had Mara ook een wond en.een heel fikse blessure.

Wat je kan proberen is je paard aan een bijzet zetten. Bij Mara werkte dat érg goed en hield ze zich redelijk braaf, zelfs aan het einde.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:14

Ik heb de eerste 10 weken er niet op gezeten. Nu krijgt ze 3 in 1 beschermers om als ik erop stap. Beschermers met een harde schaal gaven nog teveel druk. Hoe het nu is heb ik nog niet geprobeerd.

Zora heeft helemaal niet kreupel gelopen met haar blessure, dus daar zou ik niet perse vanuit gaan.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:54

Mercedes heeft van eind mei tot half oktober op de wei gestaan. Van half okt tot begin december alleen aan de hand gestapt. In de kliniek hoorde ik toen dat ik er evt op mocht stappen. Aangezien mijn paard ohz momenteel een beetje onvoorspelbaar is, stap ik er liever naast.
Vorige week de da nog gesproken. Ik mag haar nu evt logeren, zodat ze even haar energie kwijt kan. En oef.... Dat was nodig.

Vorige week ook een nieuwe pot zalf gehaald. De oude was bijna op en begon uit te drogen, en werkte dus niet meer. Ik merk duidelijk verschil. Het been is de afgelopen week nog niet dik of warm geweest.

Ik gebruik momenteel geen peeskappen (als ik ernaast loop) tijdje terug deed ik dit wel en had het idee dat het teveel op de pijnlijke plek drukte.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:43

Even alles terug gelezen. Ik vind dat je het top doet met je paarden Peelie, je geeft ze alle goede zorg en liefde! Dus ik snap het commentaar niet zo..

Vandaag is de laatste dag dat Beau op Metacam staat. Ik ben benieuwd hoe ze erop reageert..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 23:52

Als ze even aan de longe mogen is dat vaak een.hele opluchting voor ze. Mara vind longeren saai, maar daar werd ze op een gegeven moment toch wel heel blij van.

Met liefde als verzorging kom je natuurlijk helemaal nergens :P maar voor mij is het meer toewijding dan liefde naar de paarden als het gaat om de peesblessures. Dat zorgt er ook voor dat ik door kan en ga. Anders was ik er al lang en breed mee gestopt.

Mara heeft toen alleen vanwege de oedeem op metacam gestaan, verder vanwege de blessure zelf niet.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:00

@Peelie hoe is het met Mara en Nash? Ben je alweer een stukje verder met de revalidatie van Mara en hoe gaat het met Nash zijn beentje?

@tessaxbelle hoe is het gegaan na de metacam? Geeft ze nog pijn aan?

@Valerie fijn dat je even mocht longeren van de DA, dat help met het weer veilig opbouwen als ze even uit hun plaat mogen aan de longe

Nog 1 nachtje slapen en dan mag ik voor de derde keer scannen met Zora, dus ik ben aan het proberen mijn zenuwen te bedwingen. Ze is ook weer hengstig, dus elk rondje wandelen is echt een drama, want ze gaat echt tuigen en groeit bij elke enge afvalbak of stoel en cm of 10.
Ben van de week opgestapt en in de bak gaan stappen vanwege de storm, maar elk paard wat voorbij kwam werd vuil aangekeken en alles was eng. Dat heb ik 10 minuten volgehouden en toe ben ik maar afgestapt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 15:15

Mara gaat super. Nash weet ik niet zo goed.

Ik ben een scan aan het plannen voor beide paarden. Vervoer is bijna helemaal rond. Als dat zo ver is ook daadwerkelijk de afspraak maken bij de DA.

Dan gaat Mara voor controle en Nash om te kijken wat er precies precies aan de hand is. Ik weet welke pees het is, maar de precieze schade is een beetje de vraag natuurlijk.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:31

Balen Peelie van Nash!
Hopelijk is Mara toch een goed eind op weg.

Ik heb morgen (hopelijk) de laatste scan bij mijn paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 15:41

Dat hoop ik ook. We helemaal banketstaaf is dat ik speciaal een Haflinger clinic heb georganiseerd bij mij op stal 8 maart. Ik zou mer Nash mee rijden, maar dat gaat niet gebeurden nu. Nu zou ik met Mara kunnen gaan, maar ik weet niet of dat dan te veel is. Daar ben ik zo bang voor.

Goed... Ik ga binnenkort scannen en dan gaan we zien.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:38

@brighteyes: ik ga voor je duimen! Hopelijk krijg je goed nieuws.

Gisteren was het flink aan het waaien, waardoor de bakwanden gaan trillen. Ik liep ernaast, en ik was niet op m'n gemak :(. Ze heeft 1x geprobeerd weg te rennen. Ik kon haar gelukkig meteen corrigeren. Ik ben maar eerder dan de bedoeling was uit de bak gegaan. Maar goed, als ik erop had gezeten had het sowieso feest geweest.
Waar ik me steeds zorgen over maak is dat de plek op het been soms warm wordt. Vaak nadat ze de benen neemt. Dan maak ik me weer super veel zorgen :(

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:02

Peelie: kun je niet voor 8 maart laten scannen? Dan heb je met beide paarden zekerheid en weet je ook of je wel of niet mee kunt doen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:10

@Valerie loop je met hoofdstel of halster? Wat bij Zora heeft geholpen is een slof als een longeerhulp over de rug heen en tussen de voorbenen door aan het bit klikken. Ze blijft dan beter hanteerbaar.
Thnx voor het duimen!

@Peelie balen van de clinic, hopelijk gaat het vervoer lukken dan heb je voor jezelf ook even duidelijkheid over waar je staat en wat er aan de hand is.

@Suikermeisje hoe laat moet jij morgen? Ik ga zeker voor je duimen dat het de laatste scan wordt. Hoe lang ben je dan bezig geweest en hoe vaak heb je gescand?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 20:45

Suikermeisje, voor 8 maart scannen gaat zeker lukken.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:46

Ik loop met een hoofstel. Ze is dan wat sneller onder de indruk.

@suikermeisje: sorry, ik las er over heen dat jij ook morgen moet. Uiteraard duim ik ook voor jou.

@Peelie, idd balen van je clinic! Hopelijk kan je snel in de kliniek terecht.

Nou dames, heel veel succes morgen. Laat de uitslag even weten?

Edit: Peelie en ik plaatsen tegelijk. Gelukkig kan je al bijna terecht. Hopelijk kan je toch nog meedoen met je clinic.