Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:32

En verder, TS, zo lang je paard zo benauwd is en gekleurd slijm ophoest, moet er minstens een slijmverdunner en antibiotica in. Of het daarmee uitzichtloos rekken wordt, weet ik niet, volgens mij vraag jij jezelf dit al deze pags al af... Wens je nogmaals veel sterkte.

Sientje

Re: Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:51

Zou trouwens, gezien haar leeftijd en het verlies van bespiering, misschien cushing ook een rol kunnen spelen TS...? Daar al ns aan gedacht?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:09

Sientje schreef:
marietje1000 schreef:
Wilma, heb je wel de druppels besteld die ik je had aangeraden? Ik had graag gehoord wat het effect hiervan was geweest.

Professioneel gezien vind ik dit een opmerkelijke post, je had je toch terug getrokken Marietje? Het siert TS dat ze op jouw vraag reageert, maar misschien had je deze vraag beter via de door jou zo geliefde pb kunnen stellen, dan was het op mij persoonlijk wat minder knullig over gekomen.

Ach Sientje toch :(:)

Sterkte TS vind het allemaal heel naar voor je.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 09:50

Sientje schreef:
Zou trouwens, gezien haar leeftijd en het verlies van bespiering, misschien cushing ook een rol kunnen spelen TS...? Daar al ns aan gedacht?

Nee niet aan gedacht lijkt me ook niet logisch, het dun worden en bespiering verliezen heeft ze sinds ze zo benauwd is en niet meer zoveel beweging kreeg.
Dierenartsen hebben hier ook nooit aan gedacht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:07

Tja, en toch zijn dat ook symptomen van Cushing..
Heb je wellicht een duidelijke en recente standfoto ( van de zijkant en een beetje dichtbij) van het paard?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:30

Laat je die allergie nu nog behandelen of niet?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:52

wilmatj schreef:
Sientje schreef:

Nee niet aan gedacht lijkt me ook niet logisch, het dun worden en bespiering verliezen heeft ze sinds ze zo benauwd is en niet meer zoveel beweging kreeg.
Dierenartsen hebben hier ook nooit aan gedacht.

Deze maand is de test gratis, betaal je alleen het dierenartsenbezoek... Ze zou ook 2 dingen naast elkaar kunnen hebben, maar cushing zou alle benauwdheidskwalen kunnen verergeren, het spierverlies kunnen versnellen, etc. Misschien is het toch het onderzoeken waard, om het plaatje wat vollediger te krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:53

Jannepauli schreef:
Tja, en toch zijn dat ook symptomen van Cushing..
Heb je wellicht een duidelijke en recente standfoto ( van de zijkant en een beetje dichtbij) van het paard?

TS?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:41

Sientje, Jannepaulie en Geerke wat zijn dan de cushing symptomen? Weet daar behalve krullende vacht en moeilijk verharen weinig van af en zie de link niet zo naar dit paardje maar zoals ik al schreef ik weet weinig (gelukkig geen enkele ervaring) van cushing.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:57

pien_2010 schreef:
Sientje, Jannepaulie en Geerke wat zijn dan de cushing symptomen? Weet daar behalve krullende vacht en moeilijk verharen weinig van af en zie de link niet zo naar dit paardje maar zoals ik al schreef ik weet weinig (gelukkig geen enkele ervaring) van cushing.

Nou op zich is een pony van 20+ eigenlijk al symptoom genoeg. Ik heb vrienden met een paar mini's van rond de 15 jr... 3 getest, en die sloegen allemaal qua referentiekader hemelshoog uit. En om nu te zeggen dat ik symptomen zag...? Ja, achteraf, de een bleef ondanks dieet dik en had vetbulten boven ogen, de ander raakt gemakkelijk bevangen en weer een ander bouwt maar geen spieren op ondanks goed voer en arbeid. Zijn allemaal rond de 15 jaar...

Wat ik de afgelopen tijd heb geleerd over cushing is dat veel ponnies er toch wel gevoelig voor zijn, en dat je vanaf een jaar of 15 in de gevarenzone zit. De manier waarop het zich uit, weet je niet. Krullende vacht is bekend, maar dan is het 'op de vacht' gaan zitten. Vanuit die hypofyse kiest de tumor zn kanalen, de een heeft stomme spijsvertering, de ander wordt hoefbevangen, de ander wordt te dik en piest veel. Hoe dan ook brengt het her en der ontstekingen teweeg. En dat zie je dus niet alleen aan een krulvacht terug.
Maar achteraf, wordt dan eea. wel weer verklaarbaar... Kan het ook een rol spelen, bij het al dan niet herstellen van een blessure of het ondanks alle geprobeerde druppels... toch niet verbeteren.

Maar om te weten of dit mogelijk een rol speelt, zal er bloed moeten worden afgenomen, weet niet of TS daarvoor open staat.
.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:24

Sientje schreef:
marietje1000 schreef:
Wilma, heb je wel de druppels besteld die ik je had aangeraden? Ik had graag gehoord wat het effect hiervan was geweest.

Professioneel gezien vind ik dit een opmerkelijke post, je had je toch terug getrokken Marietje? Het siert TS dat ze op jouw vraag reageert, maar misschien had je deze vraag beter via de door jou zo geliefde pb kunnen stellen, dan was het op mij persoonlijk wat minder knullig over gekomen.

Precies wat ik ook al dacht!

Sterkte met je paardje Wilma!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:25

OK Bedankt voor de uitleg sientje.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:34

Vergeet niet dat de krullen ook pas na 3-5 jaar (onbehandelde) Cushing komen.

Mijn merrie is 18, ook Cushing.

Zij heeft sinds haar 15e periodes van benauwdheid. Begon lichtjes: op de heetste dagen in de zomer.
Ieder jaar werd het erger: ook in april al pompen en benauwd. Niet vooruit te krijgen, na 20 meter stappen al ademnood. Ook bij mijn paard was het binnen minder erg dan buiten. Soms moest zijn overdag in de zomer zelfs binnen staan omdat het buiten voor haar niet te doen was!
Ventipulmin en prednison werkten wel, maar dat kon ik natuurlijk ook slechts in kuren van 14 dagen geven en is enkel symptoombestrijding. Zodra ik stopte kwam de benauwdheid weer terug.

Tot ze Cushing bleek te hebben... Op de medicatie gezet, en warempel: dit hele jaar is ze nog maar 1 dag benauwd geweest. Toen we in het voorjaar zo'n absurd warme dag had en zij nog haar enorme wintervacht had. Daarna NIETS meer, kwiek, energiek en nooit meer pompende flanken gezien of wijde neusgaten. Dus bij haar is vermoedelijk de Cushing debet geweest aan de luchtwegproblemen.
Achteraf gezien had ze al meerdere symptomen rond haar 15e, die destijds nooit opvielen of geschaard werden onder "Ach ze wordt een dagje ouder"

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:01

Het paard hoestte heel erg, had vieze snotneus en is nu benauwd. Hoe kom je dan op Cushing? Lijken mij meer de klassieke symptomen van een ontsteking in de luchtwegen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:03

Waarom kunnen er geen twee aandoeningen naast elkaar aanwezig zijn?

Of, en dan gebruik ik wat woorden vanuit de alternatieve hoek, bekijken we het niet meer als geheel?

Paard heeft misschien al X-jaar Cushing, leidt tot verminderde weerstand en slechter immuunstysteem, leidt weer tot luchtweginfecties (hoesten, snot).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:05

vaak gaat cushing gepaard met problemen aan de luchtwegen,aangezien het hier ook om een ouder paard gaat ,is dat niet heel onwaarschijnlijk.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:06

Vanuit de alternatieve hoek gezien hebben alle symptomen één oorzaak. En de symptomen wijzen beduidend meer op een ontsteking (nog afgezien van het feit dat therapeut 1 en 2 deze gemeten hebben), dan op Cushing.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:06

maar hebben ze ook op cushing gemeten dan?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:09

Ik ben het hormoonstelsel wel tegengekomen, maar ook een streptokokken infectie. En die leek me beslist dringender dan het onderzoeken van een eventuele mogelijkheid van Cushing.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:09

marietje1000 schreef:
Het paard hoestte heel erg, had vieze snotneus en is nu benauwd. Hoe kom je dan op Cushing? Lijken mij meer de klassieke symptomen van een ontsteking in de luchtwegen.

Als die symptomen zo klassiek zijn, zou ik zelf als behandelaar hebben doorverwezen naar een dierenarts om een klassiek receptje antibiotica voor te schrijven. Maar dat terzijde. ;)

TS heeft het over spierverlies en vermagering. Pony is 20+ Intussen sluimert die ontsteking al weken, zo niet maanden door, die moet sowieso adequaat worden behandeld. Maar het door TS geschetste plaatje van het algehele beeld, zou kunnen duiden op cushing. Zou kunnen, zeg ik dus. Verdiep je er maar eens in, in het totaalbeeld, en waar het welke ontstekingsreacties te weeg kan brengen. En dan nog blijft het bij zou kunnen. Zekerheid heb je pas, als je een bloedje laat trekken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:11

marietje1000 schreef:
Vanuit de alternatieve hoek gezien hebben alle symptomen één oorzaak. En de symptomen wijzen beduidend meer op een ontsteking (nog afgezien van het feit dat therapeut 1 en 2 deze gemeten hebben), dan op Cushing.

Eh, wellicht is dit filosofisch waar (karma oid.) - alles is tot een enkel iets te herleiden.

Maar dat dit een algemene waarheid in de natuurgeneeskunde zou zijn bestrijd ik met kracht.

(Of is dit een uitspraak die verwijst naar jouw diagnose? Dan vind ik je afweging raar: "het is 1ding en waarschijnlijk wel dit en dan niet dat".)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-10-13 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:11

je wil niet weten wat cushing allemaal in de war stuurt :+ paard krijgt z'on beetje overal last van.

Ik ben nog steeds benieuwd naar een recente foto....soms haal je cushing er duidelijk uit.Soms ook niet...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:12

TS: De Cushingtest is nog tot 31 oktober gratis! Dus mocht je meer zekerheid willen is dit een mooie kans om toch op de kleintjes te kunnen letten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:12

Wat weet jij zelf over cushing en de verschillende manieren waarop dit bij een paard naar buiten komt Marietje? Alle symptomen die één oorzaak hebben, klinkt mij juist als niet-alternatieve heel erg plausibel voor cushing, is misschien voor jou als therapeut wel de moeite waard om je erin te verdiepen... ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:14

Focussed schreef:
TS: De Cushingtest is nog tot 31 oktober gratis! Dus mocht je meer zekerheid willen is dit een mooie kans om toch op de kleintjes te kunnen letten.

tja...stel dat het cushing is?Dan is het maar de vraag of TS aan dure medicijnen vast wil zitten.

Ik mag wel mee praten over cushing...heb er een op stal staan :+ Die heeft trouwens nog nooit gehoest ofzo(uitzondering :) )