Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:14

Die twijfel heb ik ook minimaal 1 keer in de maand hoor! Dat ik me toch echt wel besef dat dit niet het idee was wat ik had van het hebben van een eigen paard: zoooveel extra geld, zoveel tijd maar vooral zo ontzettend veel stress en alles niet doen voor de lol maar uit belang voor het beestje. Waar hou je op? Je blijft je grenzen verleggen en doet dingen die je van tevoren nooit zou hebben bedacht. Ent ja zadel..al 2nd opinion laten doen? Vraag Ninon Schutte anders eens? Daar heb ik erg goede ervaringen mee en zij was een van de eersten die zei dat er iets met zijn rug was, terwijl dat langere tijd door diverse mensen is ontkend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:18

essy87 schreef:
@ Suzanne: Ooo, ik dacht dat je van het voorjaar weer wilde kijken hoe en wat.

Ja misschien maar ik neig er steeds meer naar om het niet te doen. Ik heb er een tijd over nagedacht en als ik ga terug kijken dan waren er toch wel aanwijzigingen dat er iets niet helemaal normaal was. Onder andere het enorme spannen wat ze kon doen en wat ik nog nooit bij een ander paard eerder zo erg heb gezien.
Daarbij is de kans groot dat ze chronisch geblesseerd is aan de hoefbanden door de KS.
Ik zou ze kunnen laten scannen in het voorjaar om te kijken hoe het eruit ziet. Maar de rug zal nooit beter worden op de foto's. Dat heeft denk ik niet veel zin om daar nog een foto van te laten maken.

Ik heb haar inderdaad thuis lopen dus heel anders dan op een pensionstal. Dat begrijp ik wel.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 16:13

danoesje schreef:
Dressuur518, wat fijn! Als die KS er al heeft gezeten en hij functioneerde er aardig mee, maar je kunt nu gericht trainen, kan ik me voorstellen dat hij nu beter gaat lopen!
Mijn peerd is vorige week weer naar de osteo geweest. Ze was aangenaam verrast en er zat bijna niks vast, in tegenstelling tot de vorige keren! Hij begint ook heel aardig te lopen en eindelijk stabieler! Hij begint steeds meer te zakken, al moet hij nog veel verder, en komt dan niet ineens met een ruk naar boven maar blijft een stukje beneden of komt 'gewoon' omhoog. Nog een paar weken aan de longe doortrainen en dan wil ik er toch eigenlijk wel zo zachtjes aan weer eens een zadel op gaan leggen. Spannend!
Ook mijn dierenarts zei: jullie zouden ons allemaal nog wel eens versteld kunnen laten staan! Die hou ik als een mantra in mijn hoofd vaak haha.

Ja, ik ben er ook super blij mee. Zo ben ik een hele poos geleden ook gestart hoor en dat is wel een van de belangrijkste dingen. Ik gebruik het nog elke dag. De hele bovenlijn ontspannen, voor dat de KS naar boven kwam (en het zat er echt was duidelijk te zien op de foto`s) kon ze amper halsstreken, altijd een 5 in m`n dressuurproef en nu vaak een 7 of 8! De eerste paar weken alleen maar op halstrekken en strechen gericht en nog altijd plezier van! Begin er nog elke dag mee. Daarom komt het met jouw paardje ook vast goed! Als je straks de basis helemaal voor elkaar hebt zal je je waarschijnlijk ook nog wel eens kunnen verbazen over wat dat kan opleveren!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:17

@Danoesje, ja dat is het hè, wanneer is het genoeg..? Ik laat volgende week mijn zadel bekijken door een stalgenoot die zadelmaker is. En toevallig komt Ninon Schutte binnenkort langs voor een andere stalgenoot, dus heb al gezegd dat ik dan graag mijn zadel wil laten checken. (Zij woont niet naast de deur en heeft het heel druk, dus een afspraak maken om alleen mijn zadel te laten checken is lastig. Woon in Groningen.) Ik wil eigenlijk eerst horen of het zadel zo echt goed is, voordat ik 'm er weer opleg.

@Suzanne: Ja, wat is dan de lol ervan hè. Als ik jou was zou ik er misschien ook zo over denken. Zonde dat ze zo jong is en niks zal gaan doen in de sport, maar wel heel fijn dat ze het in de wei ook zo naar haar zin heeft!

@Dressuur518: Super dat het zo fijn gaat! Altijd goed om positieve verhalen te lezen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:57

Al een tijd lees ik hier mee en nu eigenlijk nog. Ik ben altijd heel erg bang geweest voor kissing spines. Mijn pony was niet makkelijk zadelmak te krijgen, vaak veel spanning. Maar uiteindelijk met rijden heel braaf, wel liep ze het beste onder boomloos. Het duurde alleen niet zo lang, met een half jaar paniekreacties tot in extreme vorm. (Oa. dwars door een hek heen). Een paar maal heb ik haar opnieuw opgepakt.
Ik heb besloten een veulen met haar te fokken, in hoop dat ze daar veel van zou leren. Toch heb haar nadien (veulen geboren in 2009) eigenlijk niet meer gereden. Nog even geprobeerd vanuit Parelli basis, maar ze bleef 'onvoorspelbaar'. Toen een grote stap genomen haar niet meer te rijden of mennen. Alleen nog grondwerk, wandelen en veel fietsen. Ze maakte dus flink wat kilometers in de week, maar niet meer met een zadel op.
Dierenartsen, osteopaten etc. hebben nooit problemen gezien aan de rug. Dierenarts vroeg zich af of foto's maken om kissing spines wel/niet te zien zin had, gezien dat niet alles zegt. Sommigen lopen heel goed, andere niet.
Laatste jaar ging het minder, ze werd stijver en soms wat kreupel. Alles nog heel licht (schaal 1 op 5 hoogstens). Maar het zat mij niet lekker. We hebben wat gedokterd.. Half augustus nog een osteopaat erbij. Maar ook die zag niets voor in de rug. Ze kon al even niet inbuigen naar haar flank, volgens haar gewoon door de zware hals. Mij zat het niet lekker.. Ze moest misschien maar met pensioen, stond ook al weer met beenblessures ondertussen.
September was ik weer op de kliniek. En ondanks dat de dierenarts het niet nodig vond omdat hij de oorzaak van de kreupelheden vooral in de benen zocht heb ik op rugfoto's aangedrongen. Ik wilde weten of ze kissing spines had.
Daar bleek uit, geen kissing spines, die wervels bovenop waren netjes. Maar onderkant wervels bij de wervellichamen vergroeiingen, ook wel spondylose genoemd..
Ze stond al even op staprust in verband met oa. een peesblessure (achteraf allemaal door de rugproblemen..). Linksvoor was kreupel dus is nog ingespoten. Maar twee weken daarna mocht ik dat beoordelen en twijfelde sterk of het wel goed was. Filmpjes gemaakt voor de dierenarts en die begreep wat ik bedoelde. Ze liep niet fijn door haar rug, de kreupelheid was wel minder, maar ja.. Ze is op pijnstillers gegaan voor de laatste periode. Bij inslapen bleek hoe erg in die laatste week ze nog achteruit was gegaan, verbloemd door de pijnstillers.
Waarschijnlijk ook een combi omdat voor die tijd de spieren nog veel ondersteunde, door staprust waren die fors afgenomen.

Eenmaal dit meegemaakt wordt je wel veel bewuster van de rug...

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 12:30

Wat een ongelofelijk naar verhaal zeg! Door ks sowieso een stuk bewuster geworden van de rug,maar jouw verhaal zet me exstra aan het denken. Iemand zei eens tegen mij je heb niks aan fotos van de benen je kunt beter zien dat het goed zit in de rug daar komen de meeste problemen vandaan en dat is zeker waar!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:39

Overigens is er in verband met net een paar niet normale wervels op de foto's een extra foto geschoten lager zodat het echt goed zichtbaar werd.
Het wordt nog niet heel vaak bij paarden genoemd, maar ik vraag mij af of het gewoon niet vaak over het hoofd gezien wordt. Dit zit aan de onderzijde van de wervels en heb je wel krachtige röntgenapparatuur voor nodig.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:45

Ja, wat een verhaal :( Niet goed afgelopen dus. Je gevoel klopt dan toch meestal wel hè.
Ik hoor dat hoor ik ook overal! Dat problemen vaak uit de rug blijken waar bijvoorbeeld eerst een peesblessure o.i.d. verwacht werd.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:08

@Essy, wat fijn dat je dat met ninon kunt combineren! Zij is echt een hele fijne zadelmaker die het niet uit kan staan als ze iets niet op kan lossen, dus die puzzzelt net zo lang tot ze een oplossing heeft. Helaas doordat ik een ander traject ben ingegaan, even geen Ninon meer, maar op termijn zal ik zeker weer met Ninon aan de slag gaan.
Gevoel volgen is zooo belangrijk! Al moet ik straks mijn eigen gevoel toch een beetje proberen uit te schakelen, als ik er ooit weer op wil. Ben gister gewoon eens op een trapje naast hem gaan staan, maar als ik dan zijn koppie zie, is hij gewoon ook nog bang voor wat er komen gaat. Wordt dus nog een heel psychologisch proces voor ons allebei.Maar hij liep zooooo vreselijk goed gister!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:05

Dyonne, wat een verhaal zeg! Ja bij die van mij zijn de hoefbanden dus flink geblesseerd. Ook vanuit de rug. De vraag is of dat overgaat met rust en als ik er weer mee aan het werk zou gaan of dit niet meteen weer terug zou komen.

Ik ben inmiddels ook veel achterdochtiger geworden wat betreft ruggen. Door schade en schande wordt men wijs he?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:44

Heftig Dyonne!!

En Suzanne, dat is helaas waar... Ik heb ontzettend veel geleerd van deze hele mallemolen en ik ben nu op een punt; als training haar nog verbeterd en echt helpt in combi met halfjaarlijkse behandeling van Den Hoek gaan we verder.
Mocht er een moment komen dat dit niet meer helpt, dan zal ik toch een besluit moeten maken mbt inslapen.. heel hard, maar imo het eerlijkst. Zo heb ik voor dit paard ook besloten dat ze bij zware koliek niet meer mee naar de kliniek gaat, ik ga haar niet meer opnieuw een zware revalidatie aandoen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:55

Suzanne, de hoefgewrichten hebben eerst ook nog opgespeeld. Mogelijk de bandjes, maar echo is bij sobere dieren minder duidelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:12

Dyonne schreef:
Suzanne, de hoefgewrichten hebben eerst ook nog opgespeeld. Mogelijk de bandjes, maar echo is bij sobere dieren minder duidelijk.

Goh dus ook... misschien ben ik wel voor veel ellende bespaard gebleven doordat ik er zo vroeg al achterkwam.
Wie weet had ik ook wel met blessure op blessure en met veel ellende gezeten als ik door had blijven rijden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:25

Suzanne, dat hoor je natuurlijk wel vaak, dat er eerst heel veel blessures komen voor men naar de rug gaat kijken en erachter komt dat paardlief heeft gecompenseerd, met allerlei kwalen als gevolg. Dus misschien is het je inderdaad wel 'bespaard' gebleven, al hadden we natuurlijk allemaal gehoopt op een gezond paard, zij het met een kleine blessure her en der, dat hebben ze nu eenmaal af en toe.
Wat dat betreft moet ik denk ik blij zijn met de eigenwijze kop van mijn paard: als hij er doorheen was gelopen ipv me eraf te gooien was ik er nooit zo snel achtergekomen, aangezien hij bij aankoop helemaal op de foto ging en we dus dachten: KS kan het niet zijn, dat hadden we moeten zien op de foto! Maar zo snel kan het dus gaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:56

danoesje schreef:
Suzanne, dat hoor je natuurlijk wel vaak, dat er eerst heel veel blessures komen voor men naar de rug gaat kijken en erachter komt dat paardlief heeft gecompenseerd, met allerlei kwalen als gevolg. Dus misschien is het je inderdaad wel 'bespaard' gebleven, al hadden we natuurlijk allemaal gehoopt op een gezond paard, zij het met een kleine blessure her en der, dat hebben ze nu eenmaal af en toe.
Wat dat betreft moet ik denk ik blij zijn met de eigenwijze kop van mijn paard: als hij er doorheen was gelopen ipv me eraf te gooien was ik er nooit zo snel achtergekomen, aangezien hij bij aankoop helemaal op de foto ging en we dus dachten: KS kan het niet zijn, dat hadden we moeten zien op de foto! Maar zo snel kan het dus gaan.

Die van mij is er 1 die onwijs lang door pijn heen loopt, helaas. simpelweg omdat ze heel erg graag wil werken! Dus als er dan een keer klein pijntje naar buiten komt, is er 9/10 keer veel meer aan de hand.
Zo jammer soms dat ze dan niet even eerder aangeven dat er iets niet lekker zit..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:49

Ijssnuiver, dat is inderdaad balen!! Weet niet of willen werken altijd de maatstaf is eigenlijk: die van mij wil heel graag lopen, maar hij pikte het gewoon niet. Hij is best wel een tikje arrogant, ook in de omgang. vreselijk lief en rustig, maar je hoeft hem niet te dwingen, dat pikt hij gewoon niet. Als ik zie hoe hij nu loopt, komt nu pas de oude Eagle weer een beetje naar boven en pas nu denk ik dat hij pijnvrij aan het worden is, wat iedereen ook mag/mocht zeggen. Lopen wil hij wel, alleen wel graag in zijn eigen houding. En die is nu juist niet zo lekker voor m...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:57

Het is zeker geen maatstaaf, maar het is wel een paard wat gewoon door pijn heen loopt. Mijn andere pony loopt al op 3 benen als ze zich even gestoten heeft.. Zo is dat zo paard afhankelijk en kun je er eigenlijk niet van op aan.
Ik weet nu uit ervaring dat als mijn paard pijn aangeeft er dus al veel meer speelde.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:29

Ijssnuiver, jij hebt wel een bikkel. En daar zijn er veel van. De meeste paarden hebben toch wel echt flink wat als ze wat aangeven aangezien het vluchtdieren zijn en een lekker hapje als ze worden gezien als de zwakkere uit de kudde. En zeker die barokke paarden gaan vaak heeeeel lang door, dwz de paarden die ik ken mankeren nooit wat, maar als ze wat hebben is het wel vaak foute boel..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:33

Ja precies en dat maakt het soms lastig. Maargoed ook nu, al doende leert men en ik zie nu de kleinste signalen die misschien op pijn kunnen duiden, ook bij een ander paard.
Een harde leerschool, dat wel.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:19

Phoe inderdaad. Ik zei net al tegen een vriendinnetje: daar had geen orun tegenop gekund, wat ik in de afgelopen tijd heb geleerd!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:39

Vandaag is de osteopaat weer geweest en het viel mij niks tegen. Ze had een aantal blokkades in de wervels rondom het kissing spines gebied, dat wilde ook slecht mee buigen. Bij de ribben heeft ze ea los moeten maken en in de hals een klein beetje.
Het vast zitten in de hals is compensatie van de rug, dus logisch dat als het 1 vast zit het ander volgt. Daarnaast heeft ze met dry neelding behandeld en super gaaf om te zien hoe dat doorwerkt in de spieren.

Vandaag en morgen mag ze aan de hand een beetje wandelen en na het weekend mag ik weer starten met het werken aan de hand en dan even rustig opbouwen. Met rijden wel even een week wachten.

Heel duidelijk verschil voor en na de behandeling in de beweging, echt super gaaf!!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:21

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:10

Heleen Slebos.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je filmpje zonder hulpteugel veel fijner vind ogen. Paard krijgt daar wat meer lengte in de hals en komt iets makkelijker te lopen. Als je daarin het gewicht van de binnenschouder af kunt halen, denk dat ze nog veel fijner gaat lopen!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:15

Heleen is geweldig! Had haar ook maar ben door een apart traject bij Eagle bij een andere beland, anders was ik niet uitgeweken, al ben ik ook erg tevreden over de huidige., Marjorie.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:16

Ik ben inderdaad ook heel blij met Heleen! Ze is goed en ook super geduldig en neemt alle tijd. Ze heeft mijn andere pony ook behandeld, die is fysiek kerngezond, maar gaat gewoon als check up ook altijd. Dat is een super sensibele pony en wat argwanend naar vreemden. Maar dan neemt ze ook gewoon rustig de tijd en uiteindelijk staat ook hij heerlijk te genieten van de behandeling!
Morgen lekker stuk met beide wandelen, ben benieuwd hoe ze dan in de beweging zijn(ook uit gewoon wandelen kun je al veel opmaken natuurlijk). En dan maandag weer rustig aan het werken aan de hand oppakken.