Wel dierenarts, geen dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:50

Rchell schreef:
@ bigone: Echo is al twee keer gemaakt..

@aisie: zijn ontstekingswaarde in zijn bloed zijn niet verhoogd.. nog geen 1%.. was dat maar zo dan was het al opgelost.. maar helaas ;)

Ik bedoelde een thermografie en de kliniek waar ik naar verwees moet echt heel goed zijn. Diegene die de thermografie maakt doet dat daar ook op de kliniek want ze werken samen. Ik weet alleen niet in hoeverre een thermografie van darmen gemaakt kan worden. Ik heb haar wel eens bij paarden mert been/rugklachten gehad omdat ik niet meer wist waar te zoeken en toen kwamen de plekken met afwijkingen er wel uit zodat er iig gericht gezocht kon worden.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:05

Rchell schreef:
Nou die mag je komen brengen duuk ;) ik kan em gebruiken haha.. Ik ga morgenochtend weer op bezoek in de hoop dat ik even met de arts kan zitten.. Even alles op een rijtje, nog wat opties opperen en een plan maken.. want ik moet echt weten waar ik aan toe ben.. ik ga straks geen half ziek paard mee naar huis nemen..

Ja dat kan ik me echt heel goed voorstellen hoor meis. Wat lijkt me dit zwaar zeg, ik heb echt respect voor je hoe jij het allemaal doet en door blijft gaan, echt waar! Je prachtige paard mag zich trots prijzen ;)
Heel goed dat je dat morgen doet, en ik begrijp het als ze druk zijn of als spoedgevallen tussen komen, maar je hebt wel recht op wat duidelijkheid hoor, laat je niet zomaar afschepen :) Hopelijk is er morgen weer wat duidelijkheid..

kiki1976

Re: Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:24

Oke ik weet dat je mensen en paarden niet met elkaar mag vergelijken. En ik zeg misschien nu heel iets doms.

Mijn dochtertje had al heel vroeg (ze was 6 weken toen ze haar eerste clisma al kreeg) verstoppingen, ze zat erg verstopt dat alles er vanboven weer uit kwam. En steeds om onverklaarbare redenen kwamen ze steeds weer terug. Onderzoeken gedaan en daar kwam eigenlijk niet iets uit.

Uiteindelijk was er een nieuwe arts in het ziekenhuis, en daar hadden we wel wat aan.
Want op plaatsen waar er langer een verstopping zit (komt pas aan het licht wanneer het veel erger is) kunnen de darmen hun werk niet goed doen. Ze kunnen op dat punt de bewegingen die ervoor zorgen dat de ontlasting doorschuiven niet goed hun werk doen. Dus steeds word dat opnieuw een verstopping. Vaak blijft er in de soort kleine ribbels i nde darm altijd wat hardere ontlasting achter.

Wij hebben toen een bepaalde kuur aan laxeermiddelen moeten geven. Dat wil zeggen, iedere 3 dagen moesten we de dosis verhogen. Net zolang dat ze er flink van aan de diaree ging, en dat dan 1 week blijven geven (lees ze was 3 maar had al een hoge dosis voor een volwassen persoon gezien).
Je zou verwachten dat wanneer ze er eenmaal goed van aan de diaree zijn alles wel weg is.
Nou nee het ergste komt er dan pas uit. Na 1 week kwamen er nog de hele harde korsten/koeken die in de ribbels hebben gezeten eruit.

Daarna hebben we heel langzaam aan terug is dosis mogen gaan, maar het mocht er niet uitzien als gewone ontlasting. Ze waren veel te bang dat het stukje darm nog niet mee werkte en dat het opnieuw voor een verstopping kon zorgen.
Ook mijn dochtertje was vaak totaal niet fit, en vaak verhoging....

Maar kan dat bij jouw paardje ook niet het geval wezen? Dat er gewoon een stukje darm nog niet helemaal mee werkt en nog opnieuw opgang moet komen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:33

Kiki, ondanks dat je mensen en dieren niet kunt vergelijken kan het wel zo zijn dat de darmbeweging op de plek van de verstopping plat ligt en dan kun je voeding aanpassen wat je wilt maar je blijft verstopping houden, dus het klinkt voor mij heel logisch. Ts, neem dit mee in je overleg morgen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:34

Opzich is dat wat ik bedoelde met peristaltiek... ;)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 19:36

kiki ik snap helemaal wat je zegt, maar paardendarmen mogen niet te lang helemaal stil komen te liggen, dus daar moeten ze heel voorzichtig mee zijn. Hij heeft nu meerdere malen laxeermiddelen gehad, ze hebben 2 x echt leeg gehad en hij wordt nu ondersteund door ruim een halve liter olie per dag door zijn voer als onderhoud. In plaats van grote maaltijden krijgt hij nu de hele dag door een beetje en hij krijgt de hoeveelheid geschikt voor een shetlander.. Dus al met al, zou je denken dat het nu goed moet gaan.. daarbij verstopt hij op verschillende plekken en niet 1 specifieke plek.. (de plekken wisselen zeg maar), maar ik kan het allicht meenemen. Hopelijk morgen een goed gesprek met zijn arts..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 19:37

@ bigone: thermografie is geen optie voor zijn buik helaas..

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:42

Paar daagjes ertussenuit geweest en ik hoopte zo op goed nieuws... wat een narigheid Rchell, heel veel sterkte en hopen dat er toch nog een diagnose komt want die onzekerheid is slopend.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:00

Ik heb geen tips, sorry.. Ik wil je alleen even een :(:) geven!
Hopelijk knapt hij toch weer gewoon op (:

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:28

Rchell schreef:
@aisie: zijn ontstekingswaarde in zijn bloed zijn niet verhoogd.. nog geen 1%.. was dat maar zo dan was het al opgelost.. maar helaas ;)

Wat raar, omdat hij wel steeds verhoging heeft. Tjee, wat een slopende toestand. Word er zelf helemaal naar van.... ;(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:35

oh, meis schiet niet op he dit?
sterkte hoor de komende tijd, ik hoop zo dat ze nu eens ontdekken waardoor het komt.... duimduimduim!!
:(:)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:36

Ga je vandaag weer naar de kliniek? Succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:54

Oke dus het is steeds op een andere plek in de darmen waar de verstopping zit. Dus dan gaat de theorie die ik had niet echt op....

Als hij weer zijn portie eten krijgt hoe eet hij dat op. Heeft hij dit snel op of eet hij dit rustig op?
En hoeveel tijd zit er tussen de voerbeurten in?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:55

Hier draaien ook de duimen voor jullie - het schiet inderdaad allemaal niet op.
:(:)
Sterkte!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:58

Hier ben ik ook aan het duimendraaien :(:)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:08

Een virtuele knuffel voor jou en je knappe paard :(:) mijn duimen draaien ook..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:04

Nou vanmorgen uitgebreid gesprek gehad met de arts.. Zij geeft aan dat ze hem tussen de 40 en 50% kans geeft om Lyme te hebben. Zij heeft contact gehad met een internist in België voor overleg en waar ze op uitgekomen zijn is dat ze verwachten dat, omdat in de eerste instantie zijn darmen zo ontzettend verstopt waren en vol hebben gezeten er door de druk zenuwbeschadiging is opgetreden. Daardoor zouden nu delen van zijn darmen, met name de dikke darm niet werken waardoor de verstoppingen ontstaan. Dat bekend is dat het chronisch is en daar kunnen ze niets aan doen. In de zomer op volledig gras zal het wellicht nog wel gaan, maar de winters zou dan echt een groot probleem worden. We gaan nu proberen om een dieet te vinden (in overleg met beide internisten en de voedingsdeskundige) (lees: nog meer aanpassingen te doen in zijn huidige dieet) wat voor hem zou werken, echter is de kans groot dat hij hiermee ook verstopt raakt. Voor een paard wat zó van eten houd als hij zou dat betekenen dat hij altijd een vorm van honger zal houden. Daarnaast zou hij (op zijn huidige stal) apart / naast de andere paarden komen te staan, aangezien er in de paddock gevoerd wordt. En hij zal, omdat de lichte verstoppingen er altijd zullen zijn last blijven houden van/ pijn hebben aan zijn buik.
Al met al hoop ik erop, hoe gej het ook klinkt, dat hij Lyme heeft. Daar kunnen ze wat aan doen. Mocht het blijken van niet, wat ik persoonlijk denk, ga ik mijn uiterste best voor hem doen, maar zijn kwaliteit van leven niet uit het oog verliezen. Kortom: kan hij thuis niet pijnvrij en vrij van honger leven laat ik hem inslapen. Hoe moeilijk voor mij ook, maar hij is mijn vriend, mijn maatje, mijn alles. En als hij niet happy op deze aarde rond kan lopen, dan houd het op..
Ik zit nu wel op mijn werk maar ben er kapot van.. Ik moet morgen ochtend nog werken en daarna heb ik een paar dagen vrij om rustig na te kunnen denken hoe of wat en om contact te hebben met de voedingsdeskundige om te bespreken wat ik heb vanaf mijn huidige pensionstal kan bieden en wat hij nodig zal hebben, om te kijken wat ik met mijn stalhouder moet gaan bespreken.. Hoe dan ook wordt de komende tijd, die toch al niet makkelijk was, steeds moeilijker.. mocht inderdaad blijken dat hij geen lyme heeft en dus mee naar huis mag ben ik wel van plan om middels alternatieve geneeswijze nog te gaan kijken. We geven het niet zo makkelijk op, maar ik blijf wel realistisch.
Laatst bijgewerkt door Rchell op 15-01-13 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:06

Pff wat verschrikkelijk :( ik 'hoop' ook dat het lyme is!
Je hebt zo je best gedaan voor je ventje!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:09

Jemig..
Ik ben een 'stille' meelezer, maar wat een gedoe zeg..
Wil je heel veel wijsheid en sterkte wensen. :(:)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:14

Wow jeetje..
Ik vind je zo ontzettend dapper, eerlijk en volwassen praten! Echt respect daarvoor!! Ik kan alleen je keuzes maar aanmoedigen hierin, je bent echt super eerlijk naar je paard toe.
Als het lyme is, wat kunnen ze daar tegen doen? Dat is voor het paard ook een beter leven? Dan denk ik inderdaad dat we met zn alle moeten duimen dat dat het is... Ik gun het je zo je paardje de rest van zn leven bij je te kunnen houden!! Maar zoals je zelf zegt, het mag niet ten koste van zijn leven gaan..
Ik heb echt ontzettend veel respect voor je en vind het zo gruwelijk oneerlijk dat het zo moet gaan.. Was het maar gewoon een stomme verstopping die nu weer verholpen was. Ik hoop echt dat ze je vriendje er nog bovenop krijgen of idd dmv een goed dieet nog een waardig leven kunnen bieden!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:15

Je kunt dan denken aan grasmix en luzerne als vervanging van hooi, bij mij op stal is een paard aan koliek geopereerd, die had tumoren en er is op meerdere plekken darm weggehaald. Daardoor mocht hij niet op kuil uit angst voor verstoppingen bij de hechtplekken zeg maar. Haar paard heeft maanden op grasmix en luzerne geleefd. Dat is kort gesneden gras, maar wel degelijk ruwvoer. Dus de kuil/het hooi vervangen door dit soort gras en kijken of hij het daar op doet. Dit is immers veel meer vergelijkbaar met gras (qua lengte e.d.).
Betreffende paard kreeg elke keer weer koliek en verstopping zodra ze weer aan kuil/hooi begonnen maar deed heet SUPER op grasmix e.d

Klinkt alsof je goed gesprek hebt en meer duidelijkheid. De eventuele beschadiging klinkt eng en vervelend. maar dan zou ik zeker aan bovenstaande in combinatie met slobber achtige producten denken.
Heel erg veel sterkte, kan me voorstellen dat je gesloopt bent.
Laatst bijgewerkt door fargo op 15-01-13 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:18

sterkte weer... wat een ellende hoe iets wat een lichte koliek lijkt stap voor stap in zo'n drama verandert.
Denk aan je en hoop ook dat het Lyme is..
En wat goed dat je het zelfs nu voor elkaar krijgt om enigszins van een afstand te kunnen kijken en na kan denken over een paardwaardig leven.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:36

Fargo: ik heb het al gehad over luzerne, grasbrok en grasmix.. enige nadeel is: omdat het brokken zijn of enorm kort stengelig, is het is zo op en paarden hebben er niet zo snel een vol gevoel van. De mijne houd zo ontzettend van eten dat 3 x perdag een beetje brok niet voldoende zal zijn, dat gaf de dierenarts ook al aan. De verzorgers stappen 2 x aan de hand met hem en hij mag in de molen en nog staat hij de hele dag te bedelen en loopt hij rondjes in zijn box. Hij moet verplicht ijzers voor omdat hij zijn hoeven zó ver heeft afgesleten met schrapen. En dat doet hij dus thuis, ondanks dat hij de hele dag in de paddock staat ook.. en dat vind ik geen paard-waardig bestaan..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:39

Goh eigenlijk toch best wel negatief bericht. Wat onzettend balen. Wanneer krijg je uitslag van Lyme?
Je weet zelf het beste hoe je paard is/was en als jij ziet dat het niet meer gaat tja.
Al zou ik ook zeker nog het alternatieve circuit ingaan als jij dat ziet zitten.

Toevallig heeft een merrie bij mij op stal ook vorige week in Utrecht gestaan die heeft ook om de 2 maanden verstoppingen en daar hebben ze een heel dieet voor ontwikkeld. Lijkt dus wel wat op de jouwe.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:43

Het betreffende paard kreeg dacht ik uiteindelijk 6 (van die grote zwarte Gamma) emmers op een dag en die was er rustig onder. Het is natuurlijk erg belangrijk dat hij er genoeg aan heeft, maar dat valt op te bouwen en uit te proberen. Hij staat nu op héél weinig kuil, daar kan hij niet mee overweg en hij heeft dus honger. Zo snel mogelijk veranderen wellicht en kijken of dat verbetering geeft en uit te bouwen is? Evt nog met Hartog bellen of zij advies kunnen geven?
Och ik hoop zo dat er iets te regelen is dat hij toch kan eten en dat hij goed kan verteren! Sterkte meis!