Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:21

nombrado schreef:
sevke schreef:
Er is al tig keren wetenschappelijk aangetoond dat homeopathie NIET werkt. Als je water zo sterk verdunt heb je.... Juist : water. Ik geef geen geld uit aan iets dat ik uit de kraan kan halen. De "pro-homeopathie"aanhangers hebben hun mond vol over de farmaceutische mafia. Wat denken jullie dan over bedrijven die water in een gekleurd flesje verkopen voor veel geld ?
In Belgie bestaat er een organisatie SKEPP (waar ik ideematig best lid zou van kunnen zijn) die een heel grote geldprijs uitloven aan iemand die kan bewijzen dat die paranormale en alternatieve toestanden echt werken. Tot op heden zonder succes, helaas.
Dus vergeet al die readers, handopleggers en andere oplichters en keer terug naar de aarde.
Dat er "grote namen" gebruik van maken wil niks zeggen. Hoeveel sporters geloven niet in de ene of andere talisman ? It's all in the mind...

uhm...kheb hier in voorafgaande pagina een link gestuurd over wetenschappelijke onderzoeken betreffende homeopathie.
waar is jou wetenschap of kennis hierover gebaseerd?

:)
Laatst bijgewerkt door irmaz op 19-04-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Balada

hihi, ja , beetje pittig wel. ik heb het zelf al eens toegepast aan mijn knie en vriendjelief vond het maar stinken Ha ha!!
Maar t werkt goed .

Abiola

nombrado schreef:
sevke schreef:
Er is al tig keren wetenschappelijk aangetoond dat homeopathie NIET werkt. Als je water zo sterk verdunt heb je.... Juist : water. Ik geef geen geld uit aan iets dat ik uit de kraan kan halen. De "pro-homeopathie"aanhangers hebben hun mond vol over de farmaceutische mafia. Wat denken jullie dan over bedrijven die water in een gekleurd flesje verkopen voor veel geld ?
In Belgie bestaat er een organisatie SKEPP (waar ik ideematig best lid zou van kunnen zijn) die een heel grote geldprijs uitloven aan iemand die kan bewijzen dat die paranormale en alternatieve toestanden echt werken. Tot op heden zonder succes, helaas.
Dus vergeet al die readers, handopleggers en andere oplichters en keer terug naar de aarde.
Dat er "grote namen" gebruik van maken wil niks zeggen. Hoeveel sporters geloven niet in de ene of andere talisman ? It's all in the mind...

uhm...kheb hier in voorafgaande pagina een link gestuurd over wetenschappelijke onderzoeken betreffende homeopathie.

Een link naar een site van homeopaten lijkt me in dit topic niet een relevante bron.
Wanneer er een "alternatief" geneesmiddel is (wordt gevonden) dat aanslaat, dan zal dat geneesmiddel in het reguliere circuit, na gedegen onderzoek, ook geaccepteerd worden. Niemand hier ontkent de helende krachten van de natuur, waar we moeite mee hebben is het onbewezen toedienen van zwaar verdund spul, voornamelijk ten behoeve van de portefeuille van de kwakzalver.

Balada

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:26

Maar jullie hebben ook moeite met bewezen toedienen van zwaar verdund spul.... zelfs als een bokster het verhaal hier neerpent, met succes. De bron kan niet dichter liggen want Ginny bv. zit al jaren op bokt.
En was zelf een sceptici.

Eigenlijk hebben jullie moeite met alles of er nu verhalen, meningen of bewijzen komen of niet. :)

Ik heb moeite met het toedienen van zwaar onverdund chemisch spul, enkel afgaande op 1 symptoom en alle andere facetten van de levenswijze , training, omgeving van het dier volledig negerende .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:29

nombrado schreef:

Dit is recent : http://destandaard.be/artikel/detail.as ... d=953OSK87

En deze bv :

http://skepp.be/nieuws/boiron-gaat-akko ... te-stoppen

Of deze :
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... van-duppen

Hoeveel wil je er ? Laat ons zeggen dat ik om persoonlijke redenen geinteresseerd ben in het onderwerp en dat ik je een lijst van wetenschappelijke onderzoeken kan geven die allemaal hetzelfde aantonen : homeopathie werkt niet, heeft enkel een placebo effect.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:34

Abiola schreef:
Een link naar een site van homeopaten lijkt me in dit topic niet een relevante bron.
Wanneer er een "alternatief" geneesmiddel is (wordt gevonden) dat aanslaat, dan zal dat geneesmiddel in het reguliere circuit, na gedegen onderzoek, ook geaccepteerd worden. Niemand hier ontkent de helende krachten van de natuur, waar we moeite mee hebben is het onbewezen toedienen van zwaar verdund spul, voornamelijk ten behoeve van de portefeuille van de kwakzalver.

Helemaal eens met Abiola.
Verkopers, en aanhangers van een methode zijn geen objectieve bron. Medisch en veterinair bronnen zoals pub med http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ zijn wel een goede bron. Type bijvoorbeeld traumeel in, er zijn 5 vrij verkrijgbare full studies. ( meer dus dan enkel het extract) Bij het eerste volledige rapport kun je al zien dat er geen verschil is tussen de controlegroepen, traumeel werkt dus evengoed als een placebo. Alleen het is natuurlijk wel duur, zeker als er hele gezinsverpakkingen doorheen moeten. Duur voor niets.

Het is dus ook beslist niet waar dat er geen wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt, zo kun je veel meer homeopathische middelen opzoeken. Zodra er echt werkzaamhedi wordt aangetoond dan gaat dat vallen onder geaccepteerd medicijn.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 19-04-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:35

Dat het paard van Ginny beter is, is goed voor haar. Ik geloof echter niet dat de oorzaak de homeopathische drupjes zijn. Ik heb hier onder mijn eigen dieren, toch best een uitgebreide veestapel, ook al miraculeuze genezingen meegemaakt, waar GEEN drupjes, readings of wat dan ook aan te pas komen, doch die om de ene of andere reden gewoon uit zichzelf over gingen. Heb een paard met een gat in het straalbeen. Was krakkemank. Gewoon laten lopen In de wei en loopt nu al meer dan drie jaar gewoon correct...er is geen kwakzalver rond geweest. Het is gewoon over gegaan, begrijpe wie kan, de DA staat voor een raadsel. Dus ik geloof WEL in het zelfgenezend karakter van het lichaam in sommige gevallen. Het gat zit er nog gewoon, maar het paard heeft er geen last meer van, is vrolijk, danst bokt en zweeft, dus ja...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:36

Balada schreef:
Maar jullie hebben ook moeite met bewezen toedienen van zwaar verdund spul.... zelfs als een bokster het verhaal hier neerpent, met succes. De bron kan niet dichter liggen want Ginny bv. zit al jaren op bokt.
En was zelf een sceptici.

Eigenlijk hebben jullie moeite met alles of er nu verhalen, meningen of bewijzen komen of niet. :)

Ik heb moeite met het toedienen van zwaar onverdund chemisch spul, enkel afgaande op 1 symptoom en alle andere facetten van de levenswijze , training, omgeving van het dier volledig negerende .

En ik gooi ook niet voor de fun antibiotica ergens in. Maar omdat een meisje wat al langer op bokt zit, een pony heeft die een virus heeft, daar mee naar een slechte DA gaat, vervolgens naar een kwakzalver, en het dier herstelt, maakt niet dat ik opeens geloof in de power van de homeopathie. Daar heb ik gedegen onderzoek voor nodig, en het enige onderzoek wat ik zie, en geloof, wijst homeopathie af. Ik ben blij dat Banshee haar paard het weer doet, maar er is niet AANGETOOND dat het door de homeopaat kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:38

Het mooiste rondom occilloccoccccinuummm is nog wel dat heel veel mensen het hebben leren uitspreken en dat is bij andere moeilijke woorden vaak lastiger. Spellen is wel moeilijk, dat geef ik toe.

Het lijkt mij een goed idee als er een voorbeeld wordt gegeven van een door wetenschappelijk verantwoord onderzoek dat de werking van homeopathie bewijst. Het middel en de kwaal maken mij niet zo uit, het gaat om de werkzaamheid en genezing.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:41

@ lovely : dat is het nu juist. Zo'n onderzoek bestaat niet, omdat het al vele keren aangetoond is dat homeopathie enkel en placebo effect heeft.
Heb anderzijds een paard gehad waar een ostheopaat bijkwam. Hij heeft er een paar keer aan gewrongen en gesleurd, en verklaarde het paard helemaal genezen, want hij had direct het probleem gezien en dat was simpel op te lossen met een paar sessies. Ik nam het dier weer in training, probleem bleek nog steeds hetzelfde. Via de reguliere geneeskunde een ernstig rugprobleem ontdekt. Tja, elke "sessie" kostte mij wel 75 euries, he. Zo'n ostheopaat werkt nl niet voor niks ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:54

Ik heb hier een paard blz terug een link neergezet met de website van een dierenarts waar heel mooi uitgelegd wordt hoe je bij rugproblemen een diagnose stelt. Dat is én voelen, én kijken, én foto's, én ... hele lijsten afchecken. Dat kan je niet thuis in de stal. Met een serieus rugprobleem, iets wat met rust dus niet weg gaat, moet je op een gegeven moment naar een kliniek, het is niet anders.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:56

@bandida: klinkt niet meer dan logisch wat je net schreef.... Spreek ik je ook niet in tegen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:57

Bandida schreef:
Ik heb hier een paard blz terug een link neergezet met de website van een dierenarts waar heel mooi uitgelegd wordt hoe je bij rugproblemen een diagnose stelt. Dat is én voelen, én kijken, én foto's, én ... hele lijsten afchecken. Dat kan je niet thuis in de stal. Met een serieus rugprobleem, iets wat met rust dus niet weg gaat, moet je op een gegeven moment naar een kliniek, het is niet anders.

Ik denk dat er mensen zijn die daar anders over denken :D Met ieder serieus probleem, moet je imo naar een serieuze DA.
En met kleine problemen ook :P

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:01

Als het een serieus probleem is, dat niet weg gaat.... Is dat niet meer dan logisch.
Dit kan homeopathie of fyto niet verhelpen....

osteopaten vind ik helemaal niet vaag: ben goed geholpen jaren terug toen ik een geblokkeerde tussenwervelschijf had. Geen enkele ervaring met paardenosteopaten, alhoewel er een zeer goede opleiding voor is in Frankrijk. Geraak je niet binnen zonder minstens Fysio te zijn of DA.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:03

en waarom wordt er zo dikwijls vermeldt dat een kwakzalver het voor het geld doet of dat een osteopaat een dikke portomonee heeft? :)
Mijn DA rijdt met een dikke jeep rond en is zeker niet de enige ter wereld. Maar dat is dan ok?
En een hoefsmid? Die verdienen toch ook zo goed? En daar heb je ook slechte en goede tussen..... die het ook allemaal voor het geld doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:04

Een kwakzalver doet het ook alleen voor het geld......want echt verstand van zaken heeft hij niet..alhoewel, wel om mensen om de tuin te leiden.....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:06

Balada schreef:
Als het een serieus probleem is, dat niet weg gaat.... Is dat niet meer dan logisch.
Dit kan homeopathie of fyto niet verhelpen....

:D
Ja dat verhelpt inderdaad alleen problemen die vanzelf ook weg gaan.

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:08

kwakzalverij? Misbruik maken van een persoon (slachtoffer) door hem iets 'te verkopen' waarvan je zelf weet dat het niet werkt/helpt. Geldzucht gaat hierbij voorop

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:11

Neen, niet een beetje abnormaal gaan doen.
je maakt het op deze manier wel moeilijk om het topic aan de gang te houden. Want als ik en andere afhaken die pro alternatief of combi zijn, dan is hebben jullie maar een dialoog over niks.

Hier ga ik weer:
Er zijn ziektebeelden die homeopathie en andere goed kunnen helpen, genezen .
Maar ik ben niet zweverig, dus bepaalde dingen, zoals wat jij hebt aangehaald, daarvoor moet je paardje naar een kliniek. Wat men daar vaststelt, kan verschillende richtingen uitgaan. En dan kies je voor regulier of anders bv.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:29

Dat anders is alleen bij wet verboden. Alleen een echte DA mag een paard diagnosticeren, iemand als ik, of iemand met een LOI cursus "natuurlijk genezen" moet zich verre daarvan houden.
En uiteraard staat het een ieder vrij om te doen wat hij of zij goeddunkt, maar de dieren homeopaat moet imo wel duidelijk zijn over zijn status, als leek dus. Of die iemand moet ook regulier DA zijn zoals Laarakker bijvoorbeeld.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:38

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:47

De meeste bedrijven die homeopathie op de markt zetten zijn van oorsprong en soms nog zoals Boiron gewoon farmaceuten. Achter groene os zit gewoon een drogist, dat was van oudsher natuurlijk al een beetje de bron voor je huismiddeltjes en zaken waarin je nogal wat moest geloven, nu is er veel veranderd Vroeger ging je naar de apotheek voor echte medicijnen en kruiden, nu verkopen ze daar ook anti-rimpelcreme. en als iets gelogen is......
Ach en ooit ging je naar de kapper voor scheren en een been amputeren, maar ook naar de smid met kiespijn of om je paard te laten beslaan. zelfs tot begin jaren 70 liet je haken bij je paard wegraspen door de smid.

Tik Boiron maar in op google, ze noemen zichzelf ook farmaceut!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:22

Halverwege het eerste filmpje, mooi deze gaat bij mijn favorieten!!
Nog een over de geschiedenis van de veterinaire acupunctuur geschreven door dierenartsen, ook een favo van me.
http://drspinello.com/altmed/acuvet/acuvet.swf

Ook heel leuk voor iedereen om te lezen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-04-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd van eerdere reactie die verwijderd is.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 00:03

Abiola schreef:
Dat anders is alleen bij wet verboden. Alleen een echte DA mag een paard diagnosticeren, iemand als ik, of iemand met een LOI cursus "natuurlijk genezen" moet zich verre daarvan houden.
En uiteraard staat het een ieder vrij om te doen wat hij of zij goeddunkt, maar de dieren homeopaat moet imo wel duidelijk zijn over zijn status, als leek dus. Of die iemand moet ook regulier DA zijn zoals Laarakker bijvoorbeeld.

ik schrijf toch dat de kliniek de diagnose doet»» *\o/*

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 02:19

Geloven is meestal een vervanging van denken