[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:59

Toch helaas geen proefverpakking Derfen..
2.50 + 6.50 verzendkosten gaat een beetje te ver voor 30 ml...

We gaan het houden op veerust veerust en nog eens veerust...

't is niet anders.

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:23

6,50 verzendkosten? :O

Ik zat hier te denken, mijn pony heeft geen vette manen.. Denkt verder.. ja duuh ze heeft (bijna) geen manen haha.. Gemilimeterd, al zit er nu wel weer 2 cm aan.. maar is wel handig met smeren van Derven. Ik merk trouwens dat ze echt weer jeuk heeft, ook op haar buik.. Echt een naar plekje! Droomde zelfs van een goed ontwikkeld stuk deken wat daar bevestigt kan worden haha..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:47

Manen van mijn haflinger worden ook altijd erg vet onder de deken. Vandaar dat ik liever geen derfen gebruikt, dat maakt de boel nóg vetter :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:05

klopt, maar wel plaatselijk natuurlijk.
Wisse had ook altijd vette manen onder de deken, hoewel als je niets smeert dan gaat het een stuk beter.
Bij mijn haf waren ze bij de manenkam ook altijd vet onder de deken.

Ze hebben nu bij EJ 25% korting op 1 artikel naar keuze, misschien een tip voor de mensen die nog een goedkope eczeemdeken/vliegen(uitrij)deken zoeken? :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:37

_KaWi_ schreef:
Ik meld me ook.
Mijn haflinger krijgt weer hele erge jeuk onder zijn buik helaas.
Staat te trappen van de jeuk.

Net eczeemdeken proberen op te doen maar de kudde waar hij in staat herkende hem niet meer :(
Trapten hem zowat de wei uit, arm paard snapte er niks van :(:).

Iemand ervaring daarmee?
Morgen weer opnieuw proberen midden in de kudde zodat ze hopelijk begrijpen dat er een bekende onder de deken zit.

Mijn vz paard wordt ook door het land getrapt met een deken op. Maakt niet uit wat voor deken. Ben benieuwd wat voor tips je krijgt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:39

No_No schreef:
_KaWi_ schreef:
Ik meld me ook.
Mijn haflinger krijgt weer hele erge jeuk onder zijn buik helaas.
Staat te trappen van de jeuk.

Net eczeemdeken proberen op te doen maar de kudde waar hij in staat herkende hem niet meer :(
Trapten hem zowat de wei uit, arm paard snapte er niks van :(:).

Iemand ervaring daarmee?
Morgen weer opnieuw proberen midden in de kudde zodat ze hopelijk begrijpen dat er een bekende onder de deken zit.

Mijn vz paard wordt ook door het land getrapt met een deken op. Maakt niet uit wat voor deken. Ben benieuwd wat voor tips je krijgt!

Als als er geen hoofdkap op zit? Anders eerst zo min mogelijk deken, dus hals lekker een eind naar achter trekken, hoofdkap aflaten en eventueel buikflap ook. Dan kom je een uurtje later terug en doe je de buikflap er aan etc.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:46

Al is het een gewone deken zonder hals en kap, ook dan ziet ze alle hoeken van het land.

Dit paard heeft overigens geen vette manenkam, eerder te droog. Staart is wel vet maar dat komt door de zalf. Ze draagt ook geen deken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:46

Raar!

Edit] Hier trouwens 45ml Derfen gemend met een laag vaseline, dat mengt erg goed en is fijn aan te brengen! Zo doe ik er denk ik nog wel eventjes mee, ik heb nog weinig idee of het werkt, maar ik zie geen schuurplekken (behalve dus haar buik waar ze altijd wel snel irritaties heeft en op de onderkant van haar hals zit een plekje waar ze ook snel schuurt. Maar beide goed ingesmeerd, manen, manentop en staart en hopen dat het kriebelen wat minder wordt.

Vandaag begonnen met de lijnzaad gewoon door het voer te geven, ze eet het zo op :D Deken lijkt ook stukken beter te zitten sinds ik hem anders vast maak voor, zo zit hij hoger en sluit echt veel mooier aan! Ben benieuwd.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:00

Bij onze pony wordt ook de deken van haar lijf gescheurd. Dus zodra het tijd voor haar deken word, staat ze apart. Ze is dit gewent en vind het wel lekker, lijkt het. In het begin hebben we een stroomdraad paddockje voor haar gemaakt, naast het land waar de anderen graasden, zodat ze niet het idee had dat ze alleen stond. Zelfs toen, werd over dit draadje heen aan haar deken gescheurd. Dus toen het draadje weer iets om, zodat ze er net niet bij konden. Nu lijkt ze het dus gewent en blijft ze in de buurt van de stal, als ze maar voldoende hooi heeft, hoor je haar niet ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 06:02

appie staat bij de merries en die laten zijn deken gelukkig wel heel.
volgende maand word zijn harem uitgebreidten komen er nog twee merries bij als het goed is :D
kan wel aan hem merken dat hij zich heel prettig voelt in deze groep,misschien ook dat hij daarom nog steeds geen jeuk heeft

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:38

Hier ook een vette manenkam, beetje schilferig, vette komt van de uiercreme/derfen. Niet leuk, maar je moet wat. Mijn paard staat alweer een week onder de regendeken, heeft geen jeuk en is erg rustig buiten stal. Hij wordt weinig gehinderd door vliegen. De vliegendeken blijft heel alleen veroorzaakt schuurplekken op de schouder.. Bij zn rsih plakt de hele kudde vast aan mn paard.. Morgen komt er een nieuwe ruin bij onze ruinenkudde.. Ben benieuwd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:23

Hebben jullie ervaring met minder eiwitinname op een kleine wei? Hier zijn de weilanden per gisteren gehalveerd ^) en ik weet niet of het tijdelijk of permanent is dus ik kijk het gewoon even aan wat er gebeurt.

Niet dat ze nu op een paddock staan, ik schat net iets meer dan een halve bak (10*30 ofzo?) en normaal had ze dus eens zoveel. Nu heeft ze haar graasmasker nog op omdat er een gedeelte vooraan bij de draad uiteraard los zand is en ze dat zaaaalig vindt, maar ik vindt het ook wel sneu. Omdat ze nu minder gras heeft kán ze dus ook minder eiwit binnenkrijgen, maar dan ligt imho als het kaal is gevreten weer graven naar wortels en dus zand op de loer, of als het veel gaat regenen bv meer kapottrappen door modder. Geen ervaring mee dus, want dit is de kleinste wei waar ze op gestaan heeft. Iemand?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:31

Eiwitten in gras is toch niet zo erg? Je zult wel hebben dat het eerder is kaal gegeten en daardoor er meer fructaan in het gras komt en als het kaal is dan vertrappen ze het sneller. Daarnaast vervelen ze zich volgens mij ook wel sneller als ze op zo'n klein stukje staan waar niets te doen is. Wat je wel kunt doen is hooi bijvoeren op de wei bijvoorbeeld in een fijnmazig hooinet? Zijn ze bezig en gaat het gras ook minder hard. Staan ze allemaal alleen op zo'n klein stukje?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:35

Jolliegirl schreef:

Bij vidoma?

dan zou ik even contact opnemen want dan gaat er kennelijk iets fout.

als ik op die site de vrzendkostencalculator gebruik komt 1 flesje op 1,50 verzendkosten en twee op 2,- en de flesjes kosten 2,-

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:50

Paardendrogist kun je ook even mailen voor Derfen! Volgens mij heb ik bij Vidoma vorige keer zelfs gratis proefflesje gekregen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:51

Ben ik toch wel blij met mijn zeer dominante merrie die geen anderen in haar buurt wil :D

Deken omdoen in het land zelf?
Enanders even een lijntje ertussen.
Ook een kwestie van gewenning bij andere paarden.
Vaak als ze doorhebben dat het dezelfde is (qua geur etc), komt het vanzelf wel goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:26

Ja, heb ik ook meegemaakt, toen mijn Tink x Fries nog in een groep van 5 Shetten stond (waarvan 1 hengst, 2 merries met hun veulentjes), en ik hem opeens de regendeken-met-halskap om deed. Gewoon rustig grijs kleurtje, overigens.
Ik had hem toen gewoon vastgebonden aan het weidehek IN de weide. Iedereen kon alles zien en overal bij. Na poetsbeurt deken op, halster af... en toen begon het!
Die Shet-hengst heeft hem alle hoeken van het weiland achterna gerend.
De Shet- merries stonden verbijsterd toe te kijken, zich beschermend posterend tussen het geren en hun veulens.
Ik heb er toen maar een paar armpjes hooi over grote afstand verspreid ingegooid, waarover (bij hoge uitzondering) wat muesli gesprenkeld, en toen doken de neuzen naar beneden en was het goed.

Gelukkig werd de deken niet gemolesteerd.....

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:58

Ik heb alleen een deken met hals dus niks over zijn hoofd.
Deken is bruin en heb een haflinger dus de kleur is ook niet heel anders.
Dacht dat ze na wat ruiken en snuffelen wel begrepen dat het een bekend paard was maar hij werd echt niet geaccepteerd door de andere paarden.

Paardje staat nu toch weer zonder deken aangezien hij geen jeuk heeft nu door het koudere weer en de regen hier.
Als het weer wat warmer gaat worden proberen we het opnieuw.

Bedankt voor de reacties.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:27

Hanneke84 schreef:
Eiwitten in gras is toch niet zo erg? Je zult wel hebben dat het eerder is kaal gegeten en daardoor er meer fructaan in het gras komt en als het kaal is dan vertrappen ze het sneller. Daarnaast vervelen ze zich volgens mij ook wel sneller als ze op zo'n klein stukje staan waar niets te doen is. Wat je wel kunt doen is hooi bijvoeren op de wei bijvoorbeeld in een fijnmazig hooinet? Zijn ze bezig en gaat het gras ook minder hard. Staan ze allemaal alleen op zo'n klein stukje?

Dat weet ik dus nog niet, of ze nu reageert op de eiwitten/fructaan in het gras of dat ze zomerexceem heeft, en tot nu toe schuurt ze nog niet. Als ze een graasmasker op heeft is hooi voeren niet echt handig denk ik? Ze heeft een GG en ik weet niet of die openingen groot genoeg zijn eigenlijk. Ze hebben idd elk een eigen wei maar kunnen wel contact met elkaar maken over de draad heen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:43

als het mag, meld ik me "graag" hier ook..

Mijn paard heeft ook zomerexceem in erge mate!!! Ze schuurd haar door haar exceemdeken door vooral op het einde van de zomer. Zalfjes, kuren allemaal al geprobeerd. het helpt al 0,0 of ze raakt juist nog meer geïriteerd!!

Nu ze heeft alweer een maandje haar deken terug aan. Wanneer doen jullie eigenlijk dat deken terug aan na de winterstop?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:55

yvonnedv schreef:
Jolliegirl schreef:

Bij vidoma?

als ik op die site de vrzendkostencalculator gebruik komt 1 flesje op 1,50 verzendkosten en twee op 2,- en de flesjes kosten 2,-

Best raar dat die flesjes van 30ml 2 euro kosten. koop je er daar 10 van heb je 300ml voor 20 euro, een een grote verpakking van 250 ml kost 25,90.... of ben ik de enige wie dat is opgevallen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:48

EquiPhoto schreef:
yvonnedv schreef:

Bij vidoma?

Best raar dat die flesjes van 30ml 2 euro kosten. koop je er daar 10 van heb je 300ml voor 20 euro, een een grote verpakking van 250 ml kost 25,90.... of ben ik de enige wie dat is opgevallen?

je kan ook maar 2 proefflesjes bestellen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:35

Wat ze bedoeld is dat je met 10 kleine flesjes goedkoper uit bent, en 50 ml meer hebt.
Slim bekeken :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:49

ik heb vanmiddag de EJ de RSIH-look-a-like meegenomen (nu 25% korting op 1 product naar keuze dus dat scheelde nogal!).
Heb hem even vluchtig gepast, hij zag er wel goed uit. Jammer dat hij geen loopsplitten heeft, hoop niet dat het schuurplekken gaat geven op de schouders. Verder zitten de buiksingels op zn langste zelfs knetterstrak! Weet iemand waar je kruissingel-verlengers kunt bestellen?
Hals was mooi lang, dus dat gaat hopelijk geen schuurplekken geven.
Zal dit weekend even beter passen en foto's voor jullie maken.
Wisse heeft nog steeds geen jeuk trouwens.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:55

_CS_ schreef:
Wat ze bedoeld is dat je met 10 kleine flesjes goedkoper uit bent, en 50 ml meer hebt.
Slim bekeken :P

Maar je mag maar twee kleine flesjes bestellen, dus die vlieger gaat niet op.