Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:58

Ik wens een ieder die het virus op stal heeft, heel veel sterkte toe. Hopelijk valt de uitbraak mee!!

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:59

Ik heb nog niet alles doorgespit, misschien mis ik informatie, Ik woon niet in een gebied waar het is uitgebroken overigens, ik woon in Drenthe, maar ik begrijp dat het niet veel uitmaakt om ze te enten hiertegen? Zal straks mijn DA bellen voor advies.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:04

Is het ook in overijssel?

Sterkte alvast voor de mensen van de paarden die er aan overleden zijn of besmet geraakt!!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:20

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:26

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:31

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:41

Caesar schreef:
My precieus, kun jij mij een pb sturen om welke stal het gaat? Mijn paard staat dichtbij en zonder mensen onnodig te bellen wil ik wel graag weten welke stal door jullie verdacht wordt. Waarom is dit niet gelijk gezegd toen er naar geïnformeerd werd?

Dat heb ik al gedaan. Ik heb de stal in Asch gebeld, die volgens Ravenswaay besmet is, en daar zijn geen paarden ziek door Rhino.

Verder heb ik net met stal Zilverstein in Driel gebeld. Daar is niks ziek en die wisten van niks. Daar is gisteren dierenarts Jan Nas uit Bemmel nog geweest en die heeft het er ook helemaal niet over gehad.
Lijkt me toch dat zo'n dierenarts op de hoogte zou zijn en het dan ook moet vertellen als hij bij een andere stal in dat dorp op visite is.

lausan schreef:
Driel en Asch nu ook mogelijk besmet…?
Ben benieuwd naar de officiële berichten. Is toch niet te hopen…
Zolang het roddels en geruchten zijn kun je lang wachten op officiele berichten!
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 24-02-12 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:43

Even een vraagje tussendoor he.
Hoe lang blijft het een risico om op een stal te komen waar Droes geheerst heeft?
Ik heb namelijk 22 April een Enjoy the Ride bij die manege in Heumen gepland staan.
Maar bij teveel risico schrap ik die uiteraard.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:45

Dat is iets wat ik mij ook afvraag. Hoe lang blijft zoiets hangen.....

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:47

raar dat ze in driel niks weten terwel een stal bijna in de zelfde straat alleen dan in elst wel voorzorgs maatregelen genomen heeft.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:56

dat is wel apart ja, ik vraag me af hoe dat hier in Elst zit. Arnhem-zuid heeft na mijn weten wel gewoon de maatregelen genomen.

Zijn er inmiddels al meer meldingen van besmette paarden? Heeft het zich inmiddels uitgebreid?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:57

oeps verkeerd gelezen, je schreef net dat het in Elst dus wel bekend is, ik was in de war met huissen (van je woonplaats).

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:00

bij de pension stal waar ik rij in elst zij voorzorgsmaatregelen genomen ik hoop dat ze dit op stalzilverstein en op manege de holland nu ook gaan doen ! want mijn pony die geniet van haar wel verdiende oude dag in deze straat.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:45

Sushilla88 schreef:
Mook ligt ook niet zo ver van Heumen af... Maar heb verder nog niets uit die omgeving gehoord...

In mook is maar 1 stal en die is niet besmet :n (tenminste, gistermiddag dan)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:55

Artikel gaat over 'Omgeving mook' dus Groesbeek en Heumen :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:57

Ah oke sorry, kon artikel niet openen op mobiel :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:17

Silence schreef:
Even een vraagje tussendoor he.
Hoe lang blijft het een risico om op een stal te komen waar Droes geheerst heeft?
Ik heb namelijk 22 April een Enjoy the Ride bij die manege in Heumen gepland staan.
Maar bij teveel risico schrap ik die uiteraard.

Volgens mij wordt een stal rhino-vrij verklaard als de paarden 4 weken koortsvrij zijn?

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:19

Zojuist op VN derde geval bevestigd :-(

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:20

Enjoy_s schreef:
Zojuist op VN derde geval bevestigd :-(

Waar dan ? -O-

Enjoy_s

Driel

Kris

Idd Henkje, 4 weken nadat de laatste koortsvrij is mag een stal weer opengesteld worden.
Helaas blijkt stal ten bosch in Driel ook besmet te zijn.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:23

Ach, vreselijk!
Valt me wel op dat we nu te maken hebben met alledrie de varianten. Berg en Dal: de neurologische, Heumen: de koorts, Driel: de abortus.

Zijn deze varianten nu 3 op zich zelf staande versies? Dus kan het hier niet gaan om een besmetting onderling?

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:23

Schijnbaar is er tussen Berg en Dal en Heumen onderling contact geweest, dus dat is dan redelijk te verklaren!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:24

:(:)
Kris schreef:
Idd Henkje, 4 weken nadat de laatste koortsvrij is mag een stal weer opengesteld worden.
Helaas blijkt stal ten bosch in Driel ook besmet te zijn.

|( dan zit ik er met mijn paarden nu ook tussen in ;(
voor de zekerheid nu ook waarschuwings bordjes op gehangen langs de wei omdat daar paarden en mensen langs komen
is een wandelroute

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:26

@ Vientijntje:

Tussen verschillende stammen van het EHV-1 bestaan kleine verschillen waardoor de ene stam wel in staat is om de neurologische vorm van rhinopneumonie te veroorzaken terwijl de andere stam daar niet toe in staat is. De stammen die neurologische symptomen kunnen veroorzaken zijn in staat om het respiratorisch epitheel en het bijbehorende lymfoïde weefsel te verlaten en via het bloed in andere weefsels terecht te komen. Het virus heeft daarbij voorkeur voor het centraal zenuwstelsel ter hoogte van de rug en de lendenen en de drachtige uterus. In het centraal zenuwstelsel zullen de viruspartikels cellen infecteren en zich vermeerderen. Bepaalde cellen van het afweersysteem zullen de geïnfecteerde cellen herkennen en kapot maken om zo het virus uit te schakelen. Daarbij ontstaat ook schade aan de weefsels van het paard zelf. Als er bloedvaten beschadigd raken ontstaan er bloedpropjes om de bloedingen te stoppen en die proppen kunnen uiteindelijk bloedvaten verstoppen. Dat zorgt ervoor dat de neuronen in het ruggenmerg en/of de hersenen afsterven. Bij beschadiging van de witte stof ziet men vooral ataxie, bij beschadiging van de grijze substantie zijn er verlammingsverschijnselen. De ernst van de symptomen hangt af van het aantal neuronen dat afgestorven is.

Lijkt mij dus dat het virus kan muteren van de 1 naar de andere variant!