Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:49

Hoogheid is een hele fijne harde hengst geweest, zijn kinderen zijn gemotiveerde harde werkers, heb op mijn oude manege op meerdere Hoogheid merries heerlijk kunnen rijden. Het is een leuke meid die van jou hoor!
Wij hebben ook gelderse paarden, maar geen lelijke hoofden hoor, dat is gelukkig al heel lang achterhaald. Wel koele, stoere, hardwerkende, sterke paarden.

Kasztanka, dank voor je uitleg ook qua beweging. Wij zitten nu in de 10e week. Vanaf de 7e week mocht ik wat meer gaan lopen, daarvoor waren het rustige kleine rondjes rond stal.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:02

Wel heel herkenbaar. Nadat mijn paard weer terug was uit Utrecht na de operatie heeft het ook lang geduurd voor ik er weer écht vertrouwen in had. Ook heeft hij daarna verschillende keren lichte koliek gehad. Inmiddels zijn we ruim 8 jaar verder en is hij kerngezond en zo sterk als een beer. Vanaf een jaar na de operatie heeft hij nooit meer koliek gehad of iets dat er ook maar op lijkt en er is écht helemaal niets meer van te zien of te merken. Oh ja toch 1 ding. Sinds de operatie mest hij standaard als hij onder het zadel zijn buikspieren wat extra aan moet spannen met bijv verzameling naar een pirouette....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:24

Ik was trouwens gisteren op de manege en die hadden eergisterenavond ook een zwaar koliekgeval. Gelukkig met een paar spuiten weer opgelost, maar de dierenarts vertelde dat hij die dag aan de lopende band koliekgevallen had. Schijnbaar hebben dus meer paarden last van de weersverandering. Ben ook erg benieuwd naar meer info hierover. Ik had al zitten googlen, maar ik kon niks vinden.

Ik mocht van de kliniek geen kuil meer voeren. Dat geeft eerder verstoringen in de darmen dan hooi. Maar op de bijsluiter van de Sanequi staat dat je gewoon kuil kan voeren. Ik denk dat het per paard verschilt.
Maar wat ik eigenlijk niet begrijp is dat ze vanuit de kliniek niet adviseren om bij paarden, zoals die van mij, die last hebben van een verstoorde darmflora bietenpulp bij te voeren. Dat stond ook in dat artikel van Anneke.
Ik was, op advies van mijn schoonzus die ook een kolieker had, al bietenpulp+ (seniorenslobber van bietenpulp, tarwegriest (een soort zemel) etc) aan het voeren omdat hooi gewoon “vastliep” en hij gassig en buikig werd. En nu voer ik half hooi en half bietenpulp+ en dan zijn Sanequi erbij. Cil moet het een paar dagen rustig aan doen i.v.m. een verstapping vorige week, dus hij staat wat meer op stal en dat gaat eigenlijk super. Regelmatig mesten, niet gassig geworden, goede mest en een strak buikje.

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:26

Latruda, je hebt een leuk paard. die van mij is ook Gelders (familie van die van Fargo), heeft ook 4 witte benen en is lid van de "witte stippen op de buik club". Die van mij heeft wel een heel groot hoofd, maar oogt niet grof.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:29

Ik denk omdat bietenpulp toch wel wat goede voorbereiding vereist. Als je het met te weinig vocht maakt en niet lang genoeg laat staan, dan onttrekt het toch vocht en kan het juist voor verstoppingen zorgen?

Smiley: thanks voor jouw positieve update en bijdrage. Herkenbaar inderdaad voor ons allemaal, dat niet helemaal vertrouwen.

In Bodegraven zeiden ze dat er veel paarden zijn die gevoelig zijn voor weersomslagen, ze zeiden zoiets van "daar is hij absoluut niet de enige in!"

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:25

Bietenpulp is een goede aanvulling voor ruwvoer. Als je de emmer voor s'morgens de avond ervoor klaarmaakt en genoeg water gebruikt is er helemaal geen gevaar. En het gevaar schuilt niet in het feit dat het vocht zou onttrekken, maar wel dat het zwelt in de maag als het niet genoeg geweekt is. Als je twijfelt of je pulp genoeg geweekt is, moet je maar eventjes een handvol nemen en voelen of er nog harde stukjes in zitten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:25

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:21

Kasztanka schreef:
Bietenpulp is een goede aanvulling voor ruwvoer. Als je de emmer voor s'morgens de avond ervoor klaarmaakt en genoeg water gebruikt is er helemaal geen gevaar. En het gevaar schuilt niet in het feit dat het vocht zou onttrekken, maar wel dat het zwelt in de maag als het niet genoeg geweekt is. Als je twijfelt of je pulp genoeg geweekt is, moet je maar eventjes een handvol nemen en voelen of er nog harde stukjes in zitten.

Oh ja dat was het, dat opzwellen. Tja dat houdt mij dan ook tegen moet ik zeggen, ik heb daar dan niet de tijd en de gelegenheid voor en voel me dan niet safe. Dat heb ik al bij de mueslie mash van havens die moet een half uur trekken. Dan moet ik zoveel regelen en denken, we doen samen 4 paarden op een avond en dan ook nog dat geregel rond die mueslie. Nee, dan toch gewoon de PAVO die na 5 minuten gewoon gegeven kan worden.

Bojangles, ik ga direct even kijken! Super thanks!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 15:25

Dit komt uit het eerste artikel en ik vind het heel erg verduidelijkend wat er nu eigenlijk gebeurt!

Oddly enough, no scientific studies have been done that prove there is an association between colic and rapid weather changes, but it is commonly accepted among equine veterinarians that there is a connection.

One of the most common weather related colics is the gas or spasmodic colic. Horses have unique digestive systems in the fact that they are hind gut fermenters. This means that there is an abundance of good bacteria and other microbes in the colons which digest feedstuffs, and break it down into usable nutrients that the horse can absorb and utilize. The byproduct of this fermentation process is gas. In the normal situation, the gas and fecal contents of the colon stay at a certain confortable volume in the colon, and the horse is not painful

During long periods of high atmospheric pressure – long stretches of hot and sunny weather – the gas within the colons that is produced is also compressed by the high atmospheric pressure, keeping it smaller within the confined space of the colon. Because of this compression, the microbes can actually produce more gas than they normally would in the colon. Then, when a rapid weather system rolls through – like a fast moving thunderstorm – there is an associated low pressure atmospheric change. This low pressure causes a release of the pressure on the gas within the colons, and the gas rapidly expands, causing the colon walls to stretch and the horse, as a result, is uncomfortable and shows signs of colic pain.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:08

Merkwaardig. Wel interessant maar in welke mate betrouwbaar?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 16:19

Schrijfster is DVM> Doctor of Veterinary Medicine

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:43

Ik voer de seniorenslobber van Masters. Echt superspul. Voordeel dat je die dus niet hoeft te weken, warm water erbij 5 minuutjes laten staan en klaar. Je hebt ook seniores priores van Subli en die moet je 6 uur laten weken, maar dat is mij te lang. Hoewel wat kasztanka ook aangeeft, gewoon de avond van te voren klaarmaken met genoeg water en de volgende dag kan je het zo voeren. Gewoon goed de gebruiksaanwijzing volgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:26

damian23 schreef:
Ik voer de seniorenslobber van Masters. Echt superspul. Voordeel dat je die dus niet hoeft te weken, warm water erbij 5 minuutjes laten staan en klaar. Je hebt ook seniores priores van Subli en die moet je 6 uur laten weken, maar dat is mij te lang. Hoewel wat kasztanka ook aangeeft, gewoon de avond van te voren klaarmaken met genoeg water en de volgende dag kan je het zo voeren. Gewoon goed de gebruiksaanwijzing volgen.

Dat is op een eigen stal wel te doen denk ik, maar om een pensionstalling zo lang eten te laten staan, weet niet of dat in dank wordt afgenomen als ik elke dag weer zo lang emmers in onze kantine heb staan. En zoals gezegd, de avonden zijn al zo vol met paarden doen, bakjes regelen, kuil wegen, lopen, paarden voeren, stallen uitmesten. Zo'n extra actie als eten klaarzetten voor de volgende dag kan ik missen als kiespijn. Loop nu af en toe al een beetje over als ik aan het einde van de avond nog niet alles klaar heb en het vlug vlug vlug moet (bijv omdat ik avondje alleen ben ipv met M).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:39

Fargo, wat je misschien wel zou kunnen doen is op de dagen dat ze een weersomslag of storm verwachten een deel van zijn kuil te vervangen door masters seniorenslobber als je zelf op stal bent. Dat verteert dus makkelijker dan hooi. Misschien werkt het. De masters is met 5 a 10 minuten klaar om te voeren (moet je wel warm water gebruiken). Daarom vind ik het ideaal spul. Op de manege waar ik van de week was voeren ze het ook bij oudjes en een jong paard zonder kiezen (kreeg ook vaak koliek).

Ik herken het wel en dan heb ik ze nog aan huis staan. Ik loop nu de hele dag met emmertjes rond omdat wij zo veel keren per dag voeren. Mijn schoonma heeft nu zelfs een emmer slobberbrokjes in huis staan voor de voerbeurten die zij doet.

Maar, ik doe even met jullie mee qua boxrust. Cil heeft een lichte peesblessure in de peesjes bij zijn kogelgewricht, dus die moet nu voorlopig op boxrust en twee keer per dag lopen longeren aan de lijn of onder het zadel (dan blijft ie rustig). Hij was een week geleden met longeren gestruikeld en de bodem was toen redelijk hard. Nou moet maar weer kijken hoe we dat allemaal gaan regelen met uitmesten etc. Denk dat als ik erop zit manlief maar even moet uitmesten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 11:21

He Damian wat vervelend dat je ook aan boxrust vast zit nu, hoe lang moet je rustig aan doen? Ik moet zeggen ik denk dat whizz bij een noodsprong of struikelactie ook zijn rechtervoorbeen overbelast heeft (oud peesprobleem), want been was gisteren ineens gevuld. Heb het direct maar met arnicagel ingesmeerd, dat geeft bij hem altijd snel verlichting. Vanmorgen liep ie eerst een beetje voorzichtig dat ik haast aan een hoefzweer dacht, maar als hij dan even loopt gaat ie toch makkelijker lopen. Zijn voorijzers moesten eigenlijk ook al vervangen is 6 weken geleden, meestal doe ik dat om de 5 weken, maar ze lagen nog zo netjes. Hij is er gevoelig voor als de houding van zijn voet verandert, dus direct smid maar gebeld, die komt begin volgende week. En maar even niet op ongelijke stukken lopen maar recht toe recht aan om de boel te ontzien. Vandaag zijn we 8 weken thuis *\o/* *\o/*

EDIT Oh ja en ik zit een beetje te peinzen of ik voor de eindcontrole gewoon naar Bodegraven zal gaan, ook om hem nog een keertje te laten zien, want voor de verdere revalidatie zal ik dan toch hen weer benaderen lijkt me. Of toch naar eigen DA. Het scheelt niet eens zoveel in reistijd denk ik.
Laatst bijgewerkt door fargo op 17-02-12 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:22

Vervelend zeg voor jullie :(:)

Mijne heeft ook wat, die ging gister vrolijk WORTELS UIT HET ZAND LOPEN GRAVEN samen met 1 van mijn andere paarden.
Uh-uh gelijk uit de paddock gehaald en stalarrest.
Nu krijgt madam een privé paddock op de stenen naast de grote paddock voor de stal :roll: met inloop naar 2 stallen en ruimte voor elke dag een vriendje.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:24

@ Fargo Ik denk dat ze in Bodegraven je gewoon terug laten komen om nogmaals de buik te scannen eventueel pas als dit goed is mag je namelijk wat gaan doen en kan je gewone dierenarts het weer overnemen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:25

Hoevaak moesten jullie voor controle?
Ik ben laatst nog een keer voor nacontrole geweest namelijk....
Incl. uitgebreid mest en bloedonderzoek (duurrrr weer).

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:29

Ik heb maandag mijn 1e controle weer. en ik ben nu al zo zenuwachtig!
Madam heeft inneens besloten dat ze de trailer bijna niet op wil en dat ze zich ook in de bochten laat "vallen".
Dat van de bochten wist ik al maar het niet willen laden is iets nieuws. en het ziet er nu ook naar uit dat er niemand mee kan.. :=

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:31

Ja mijne wou ook de trailer niet meer op terwijl ze voor heen in haar eentje er gewoon los opdraafde als ze de klep al open zag..... Ze linken het toch aan de kliniek en pijn, zo slim zijn ze wel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 11:39

_Luziream schreef:
@ Fargo Ik denk dat ze in Bodegraven je gewoon terug laten komen om nogmaals de buik te scannen eventueel pas als dit goed is mag je namelijk wat gaan doen en kan je gewone dierenarts het weer overnemen.

Ze hadden in de ontslagbrief gezegd dat ik dat door R-horst kon laten doen net als de hechtingen verwijderen. Dat heeft R-horst ook gedaan, maar ik sprak gisteren de assistentie die in B werkt (is bijrijder op onze stal) en zij zei je mag naar B en je mag naar R, je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt. En aangezien beide klinieken niet echt communiceren ben ik geneigd om toch naar B te gaan zodat ze hem nog een keer kunnen zien en dat ik direct met hen concreet verdere revalidatie weer invul zonder dat mijn eigen kliniek daar tussen in zit.

Bojangles: ik had alleen het verwijderen van de hechtingen thuis + opvoelen en na 12 weken de eindcontrole van de buik (scan).

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:32

@ Fargo Aangezien ze je paard in B hebben geopereerd zou ik gevoelsmatig voor B kiezen.

Mijn paard was toen in Utrecht geopereerd, had nooit nacontrole gehad. Had wel uitleg gekregen. Pas de laatste jaren doen de de buik scannen.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:10

Ik heb ook nooit nacontrole moeten doen, de wonde genas duidelijk erg goed, het paard was levenslustig en at goed, er zijn nooit problemen geweest tot die maand februari, 8 maanden nà de operatie....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:53

Ik vind het wel fijn :)
Bel ook nog regelmatig hoe het gaat, ook wat betreft het dieet enzo of om dingen te overleggen.

Vanmiddag lint halen, want mijn poown krijgt een paddock op de stenen. Het gaat nog wel even duren voordat de grote er komt, dus we gaan er eerst eentje maken die wat kleiner is :)
Wordt iets van 70m² denk ik, waarbij ze 2 stallen in kan lopen.
Dan kan er ook een van de andere bij, zo kan ze iig de gehele dag buiten staan en nog meer bewegen :)

Vanochtend even kort stukje gewandeld en net grondwerk gedaan in de bak en ze deed het super :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:30

Ik ben 1 keer op controle geweest op 12 weken.

Fargo, ik hou hem op stal totdat hij weer aan het werk kan. Hij gaat er met uitmesten wel uit maar met eten (eten is zijn alles, dan kan je een bom naast hem afschieten). zodra het eten op is moet ie weer snel naar binnen. Hij loopt niet meer onregelmatig en sinds vanmorgen onder de kogel ook niet meer dik, maar je kan nu wel op de pees een heel klein bobbeltje voelen. Vind het wel vervelend omdat het nog steeds tussen mijn oren zit dat hij ieder dag naar buiten MOET. Ik stap er wel 30 minuten per dag op, rechte stukken en doe dan wel buigoefeningen (is ie voldaan na 30 minuten) en hij blijft rustig (anders gaat ie koekeloeren en "enge dingen" zoeken).

Ik zou trouwens lekker naar bodegraven gaan omdat hij daar ook is geopereerd.