Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:33

Hoe gaat het met jullie paarden?
Hier voer ik nog steeds lijnzaadvlokken en mijn paard heeft geen last meer van slappe mest maar wel van natte scheten. Laatst ook een paar dagen GoldenShine van Nutri-science geprobeert en toen is hij volgens mij 2 dagen helemaal droog geweest. Ik kreeg dit product via via aangeraden gekregen en toen ik de ingrediënten had bekeken leek het mij eigenlijk haast wel logisch dat het iets zou moeten helpen. Helaas te weinig dagen gevoerd om ook daadwerkelijk te zeggen of het echt werkt maar ik denk dat ik een pakketje ga kopen.

Odi

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:34

Hier gaat het ook nog steeds goed, zonder bijvoeren van een supplement of iets anders. Afgelopen week vond ik wel 3 flatsen, was bang dat het weer was begonnen. Maar gelukkig was het maar 1 dag, pfff.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:41

hmm mijne heeft mooie mest maar wel weer water bij de mest. geef hem nu niks extras ga het ff aankijken en anders krijgt hij weer puur gastri erbij. moet wel zeggen blijft een kwetsbaar evenwicht

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:05

Hier ook goed hoor. Ik heb geprobeerd langzaam een beetje brok door de subli dieetmix te doen zodat ze wat meer voeding kreeg.. maar daar ben ik maar weer mee gestopt. Zo gaat het prima.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:26

van dag tot dag verschillend..... zelfs ochtendpoep kan mooie drollen zijn en middagpoep snot.... bah!!!
Paardlief heeft een staartzak in, was elke week de billen..... en we gaan gewoon door....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:36

ElCamino, je heb al veel geprobeerd maar ook al zonder graan??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 11:40

Hij heeft een periode niet eens krachtvoer gekregen, alleen ruwvoer.... werkte ook niet....
Gewoon een "waterige dikke darm" n dat komt ws door zijn leeftijd....
Hij eet goed, poept en plast goed, is lekker rond.....fit.... alleen een paar vieze billen....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:56

Hier gaat het nog steeds goed. Vorig jaar was het één groot drama. Buiten vieze natte mest, die omsloegen naar een verstoppingskoliek om vervolgens weer om te slaan naar heel veel water bij de mest.
Oke het blijft altijd spannend.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:42

Kiki1976 jij hebt verder ook nog niets bijzonders gedaan? Bij ons heb ik het vermoeden dat het te maken heeft met het gras wat zo lang bleef groeien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:21

Odi schreef:
Kiki1976 jij hebt verder ook nog niets bijzonders gedaan? Bij ons heb ik het vermoeden dat het te maken heeft met het gras wat zo lang bleef groeien.

Ik stuur je even een pb

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:41

Ik meld me ook even...

Al sinds ik Hylke heb, heeft Hylke slechte mest. Ene keer was het wat beter dan de andere keer, maar het blijft altijd wat dunnig en het is elke dag weer anders.
In mei heeft ie nog een flinke bloedwormbesmetting gehad, daarvoor is hij behandeld en de onderzoeken daarna was er niets aan de hand. Tot afgelopen week, de dierenarts vond weer een bloedworm en een spoelwormbesmetting (ze dachten ook veulenworm en longworm (?) gezien te hebben, maar dit was niet het geval).
Zijn bloedwaardes (Lymfocyten en Granulycyten ofzo) waren iets verhoogd, wat kon duiden op een ontsteking.

Ik in de stress de kliniek bellen en die vroeg me toch wel om hem te brengen en nader te onderzoeken. Hij heeft 3 dagen in de kliniek gestaan.. Kliniek heeft geen parasieten gevonden en er zat ook geen zand in de mest... Dus ben naar huis gestuurd met 2 zakken voer (Sanequi Colon) en kijken of dit aanslaat. Over 3 weken moet ik weer contact met de kliniek opnemen.

Toch zit het me niet lekker, want ik vind het gewoon erg vreemd dat Hylke zijn mest (de enige op stal) zo onwijs bagger is.
Elke keer als hij een scheet laat, drupt er ook vocht naar buiten.

Feiten op een rijtje:
- Hylke krijgt 4x p.d. ruwvoer van best goede kwaliteit (kliniek vond het erg netjes voer)
- Hij krijgt 2x p.d. een schep Sanequi Colon
- Hij drinkt best veel (ik stond een uur te praten en in dat uur had ie 3x gedronken)
- Hij heeft een prachtig glimmend velletje met appeltjes
- Prima conditie, mag iets aankomen (krijgt extra ruwvoer)
- Was 2-3 weken wat 'lauw' in het werken, maar moet 'm nu weer tot rust manen, zo druk kan ie zich maken
- Geen koorts
- Heeft wat rotstraal, ben ik aan het behandelen
- Goede eetlust
- Plast normaal

Heb een tijdje lang 'Opkikker' spijsvertering gevoerd, dat werkte even, maar daarna werd de mest alweer snel slecht.

Mensen zeggen dat ik hem moet onderzoeken op diabetes, maar als ik op internet de symptomen lees, zou dit niet moeten kloppen.

Heb ook nog even een paar foto's van z'n mest gemaakt.
Deze is van een weekje of 3 geleden, ik was ineens heel blij met wat ik zag:
Afbeelding

Maar al snel werd het deze bult ellende:
Afbeelding
Afbeelding

Ik voer sinds gisteren hooi en geen voordroog meer. Hopen dat het de oplossing zal zijn.
Voer ook NAF Haylage, maar lijkt niet te werken. Sanequi colon ook gevoerd, werkte een klein beetje, maar niet het gewenste resultaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:59

Hoe oud is dat paardje Annemariet ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:18

Als de dierenarts een bloedworm en spoelwormen vond, is hij dan ook gelijk ontwormd met Equest of Pramox ?
Ik zou 'm in elk geval al goed ontwormen en voor de zekerheid 8 dagen psylliumvezels ( zo'n 150gr per dag ) geven tegen zand in de darmen...het is niet omdat er geen zand uitkomt, dat er ook geen inzit.

De verschijnselen die je beschrijft zijn wel het beeld van ofwel een wormbesmetting ( deze periode van het jaar moet er best ontwormd worden tegen de ingekapselde bloedworm ) ofwel zand in de darmen...

Als je deze 2 zaken al kan uitsluiten, denk ik dat het grootste probleem opgelost is :)

Kon mijn vorig bericht niet meer aanpassen....sorry ;)

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:28

Hij is in de kliniek ontwormt, heeft ie 3 dagen gestaan. Ze hebben die dagen meerdere mestonderzoeken gedaan, maar daar is niets meer uitgekomen. Hij is met Equest ontwormt en met paraffine gespoeld. Daarna nog een zandonderzoek gedaan en er zat dus verder geen zand in de darmen.

Ga er vanuit dat de kliniek in deze er verstand van heeft, dus deze twee dingen zijn uitgesloten.

Hylke is 4 jaar oud.

Ik vermoed dat hij niet tegen voordroog ruwvoer kan, dus hij zit sinds gisteren aan hooi. (Wat ie vertikt te eten, met lange tanden werkt ie het naar binnen)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:06

Ah ok, ik had het een ietsje anders begrepen :)
Dan is het inderdaad even afwachten of het droog hooi de oplossing brengt. Zal natuurlijk iets minder smakelijk zijn als hij voordroog gewend is :D

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:03

heeft ie mogelijk last van zijn maag? misschien een gekke vraag, maar maag problemen kunnen ook darmproblemen veroorzaken en dunne mest. doet ie geeuwen of knarsentanden?
eet je paard de colon wel? je zou binnen 48 uur wel verbetering moeten zien in de combi van de sanequi en hooi. is je paard gestresst? anders zou je hem ook nog magnesium kunnen geven erbij, dit werkt ook rustgevend oo de darmen

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:51

Nee hij geeuwt of knarsetand of kribbenbijt niet. Hij eet de colon wel, maar niet van harte. Heb wel iets resultaat gezien, maar minimaal. Heb het 3 weken gevoerd daarna weer terug gegaan naar pavo sportbrok (wat ie altijd kreeg). Hylke is niet gestressed, altijd erg relaxed... Kan er geen vinger op leggen momenteel. Maar goed, hopelijk is het te verhelpen met hooi! Bedankt voor het meedenken :-)

Misher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 02:14

Ik meld me ook
mijn verzorg mini heeft vooral vieze billen. Hij eet nog wel gewoon goed nog geen worm ontdekt. Hij is wel wat afwezig en ongeïntresseerd de laatste tijd.
Ik heb het idee dat deze waterige mest komt van wisseling van voer. Maar hebben ze dan ook last van afwezigheid enzo?
Zou het inderdaad zo zijn dat het van het wisselen van voer komt? Of hebben jullie misschien nog andere ideeën?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:18

zal na 2 jaar niet meer gereageerd te hebben een update geven. Mijn oude merrie had eerder altijd natte billen, vieze drek enz enz. Ik ben begonnen met een kuur veedrenkstof. Dit hielp vorig jaar aardig. De natte billen ( en de bijbehorende ellende ) kwamen altijd terug.

Na een tijdje nadenken kwam ik tot de ontdekking dat mijn paard altijd in de poeperitus was wanneer ze volledig van het land af was en dus volledig stond op het voordroog/ hooi.
Nu ben ik vorig winter begonnen met elke dag een voerbak vol Compact gras van Hartog. En werkelijk.... ik en mijn paard zweren hierbij.
Ze heeft tot nu toe nooit meer vieze billen gehad.
Ik heb haar vorig jaar en dit jaar ( tot nu toe) nog niet hoeven wassen. Wat een verademing!
Mijn paard doet het hier super op.
Ik had dus ook al van alles geprobeerd en zat met mijn handen in het haar. Rommelende darmen, vieze billen en staart, paard wat zich ongelukkig voelde met die koude kleffe billen, naar een paard wat heerlijk staat te trutten op stal.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:17

Wendel schreef:
zal na 2 jaar niet meer gereageerd te hebben een update geven. Mijn oude merrie had eerder altijd natte billen, vieze drek enz enz. Ik ben begonnen met een kuur veedrenkstof. Dit hielp vorig jaar aardig. De natte billen ( en de bijbehorende ellende ) kwamen altijd terug.

Na een tijdje nadenken kwam ik tot de ontdekking dat mijn paard altijd in de poeperitus was wanneer ze volledig van het land af was en dus volledig stond op het voordroog/ hooi.
Nu ben ik vorig winter begonnen met elke dag een voerbak vol Compact gras van Hartog. En werkelijk.... ik en mijn paard zweren hierbij.
Ze heeft tot nu toe nooit meer vieze billen gehad.
Ik heb haar vorig jaar en dit jaar ( tot nu toe) nog niet hoeven wassen. Wat een verademing!
Mijn paard doet het hier super op.
Ik had dus ook al van alles geprobeerd en zat met mijn handen in het haar. Rommelende darmen, vieze billen en staart, paard wat zich ongelukkig voelde met die koude kleffe billen, naar een paard wat heerlijk staat te trutten op stal.

Wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden voor je merrie ;)
Heb je het voordroog/ hooi volledig vervangen door het compact gras, of geef je dat erbij?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:36

Hier ook nog steeds super! Geen vieze billen en nu zelfs weer op het voordroog (mooi droog spul) en mede dankzij Algae-Vitalis

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:01

Nou hier nog steeds rottigheid.
Nadeel is ook dat iedere baal voordroog weer anders is.... ze krijgen zelfs tussen de middag een andere baal als in de ochtend / avond ter variatie..... de een lust nl het ene hooi wel en andere niet....
Ik ben niet blij met de wisselende hooikwaliteit want zijn darmen wennen er nooit aan zo...

De mest varieert van normaal tot klef , echte diarree is het niet.
Er blijft alleen zo veel water meekomen.... hij laat echt verschrikkele lange winden met stralen water eruit.... staart kan ik iedere dag wassen en billen ook....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:50

Hier is het ook niet je van het.
Ik had ze op hooi met fibra staan, maar ik vond dat ze erg bleke slijmvliezen hadden (beide). Dus ik ben de fibra op gaan hogen en weer metazoa brokjes bij gaan voeren. De ouwe doet het goed, maar voor de andere lijkt het toch geen goede combi. Zit nog te twijfelen of ik de Marstall force ipv de metazoa brokjes zal gaan voeren of dat ik weer naar de Mühldorfer overga of veendrenkstof bestel of nog ga vogelen met de hoeveelheid metazoa en fibra.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:24

Bij mij bleef het aantobben. Anderhalve week was de tandarts geweest, en toen was de boel weer totaal ontregeld. Nu van het weekend heb ik hem definitief van de brok afgehaald, ben wel beetje bang voor een terugval van energie, echter de brok blijft wel een belasting voor zowel darmen als maag. Heb wel een mueslie met hoge energie waarde. Iemand ervaringen met bijvoeren van spelt?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:37

Hier gaat het nog steeds goed!!!! Ongelooflijk. Dit jaar heeft mijn paard voor het eerst geen kuil gekregen. Voor de duidelijkheid, ons kuil lijkt meer op in plastic verpakt hooi, zo droog. Maar blijkbaar kan ze er gewoon niet tegen.