EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:00

Heel fijn Rockey! Op naar goed herstel!

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:18

Super Rockey!

Het gaat er bot gezegd niet om dat ik er niet op vertrouw dat het paard na het trekken van de tanden niet prima kan functioneren... daar heeft o.a. dit topic me wel van overtuigd.
Het punt is alleen dat dit ondertussen alweer het zoveelste is.
Dit paard is een gezelschapspaard/grasmaaier. De vraag is hoeveel geld ik steek in een grasmaaier en wanneer het gewoon genoeg is. Iedere keer een paar 100 euro tikt toch wel aan.
Natuurlijk moet je goed voor je dieren zorgen, maar bepalen waar de grens ligt, is toch lastig.

Maar goed, morgen komt de dierenarts. Ik laat haar testen op cushing, bij het paard van een vriendin van me was cushing namelijk de onderliggende oorzaak van de EORTH, volgens haar dierenarts.
Dat vind ik een interessante theorie, ik wil dus eerst weten of mijn merrie dat ook heeft. Die kans is natuurlijk aanwezig, zeker gezien haar leeftijd.

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 02:19

Rockey, fijn dat het gelukt is. En zoals Myrthe het zegt op naar een voorspoedig herstel. En een mooi veulen in 2017.

Esther, vaak een lastige afweging sterkte daarmee.

doornrooss
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:44

ik kom (jammer genoeg) dit topic ook volgen, vandaag hoogstwaarschijnlijk EOTRH bij mijn 9! jarige paard geconstateerd... tanden zitten gelukkig nog allemaal vast en hij hapt ook nog goed wortels etc. af dus ergens hoop ik dat het een verkeerde constatering is. volgende stap is naar de kliniek foto's maken.
komt wel even hard aan als ik ervaringen lees hier van mensen en al helemaal over de ervaring met de sport in erna aangezien mijn hart daar echt ligt en zeker door wil gaan met wedstrijdrijden.
Maar zijn gezondheid gaat natuurlijk boven alles dus dit is even onwijs omschakelen en hopen op het beste..

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:49

Waarom zou je niet door kunnen gaan met wedstrijden?

doornrooss
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:05

Raamzicht schreef:
Waarom zou je niet door kunnen gaan met wedstrijden?


omdat het kan zijn dat zijn tong uit zijn mond gaat hangen en dat wordt niet gewaardeerd bij de knhs.

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:15

Doornroos, wat vervelend, zeker op zo'n leeftijd. Sterkte. Mijn ervaring met de sport is dat het gewoon kan. Op het begin liet die van mij haar tong met rijden wel wat hangen. Maar moet zeggen dat het tegenwoordig heel erg mee valt. Ik start elke maand, soms twee keer per maand en ze heeft maar 1 keer haar tong laten hangen tijdens een proef. Dus het is zeker mogelijk. Hoe sterker ze wordt hoe minder de tong lijkt te gaan hangen met rijden.

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:51

En misschien kun je de jury wel de reden gewoon uitleggen? Zou heel flauw zijn als je daarop wordt bestraft..

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:59

Raamzicht schreef:
En misschien kun je de jury wel de reden gewoon uitleggen? Zou heel flauw zijn als je daarop wordt bestraft..


Jury mag er geen rekening mee houden. Ze zien het als verzet. Heb dit allemaal al na gevraagd bij het KNHS destijds. Heb op het begin dat ik startte ook aangegeven bij de jury zelf en ook deze zeggen er niks mee te kunnen. Dus helaas. Maar mijn merrie steekt met proeven haar tong niet uit en loopt gewoon nog in de prijzen. Dus het kan gewoon zonder iets aan te hoeven geven.

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:16

Wat flauw dat ze er geen rekening mee willen houden. Maar fijn dat je er geen last van hebt!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:39

Dan zou ik toch met een brief van een veearts naar het KNHS schrijven. Dat ze het niet weten of snappen, is al erg. Maar ze kunnen wel degelijk aanpassen dat dit geen verzet is, mits je een bewijs van je arts bij je hebt. Het is echt onwetendheid.

Onze shet hangt alleen zijn tong eruit na flinke inspanning of totale ontspanning.

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:44

Superpony, heb ik al gedaan. Utrecht heeft hierover ook contact gehad met KNHS. Echter blijven ze hun poot strak houden. Tong uit mond is verzet, klaar. Geen discussie mogelijk helaas.

Edit: al zou ik ondanks dat het geen zin heeft wel gewoon mailen naar KNHS voor je gaat starten. Hoe meer mensen mailen met deze informatie, hoe groter de kans is dat er uiteindelijk wel iets mee wordt gedaan (hopelijk).
Laatst bijgewerkt door Myrthee_ op 21-12-16 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:48

Hoelang is dit geleden? Ik heb al helemaal niks met de KNHS, maar dit zou wel een vreselijk domme reactie zijn.
Je moet mensen uiteraard wel met een bewijs laten komen.

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:49

Superpony, in april/juni voor ik ging starten met mijn merrie.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:23

Terwijl dr Sloet ( utr ) met een collega in 2015 ( meen ik ) een stuk heeft geschreven over Eotrh in de Paard en sport. Maar als ik KNHS was, zou ik de informatie hierover van artsen/professoren ook lekker naast me neerleggen. KNHS staat voor mij veel te ver van paarden en plezier af, dus ik zal het sowieso nooit begrijpen.

Kaatje_S

Berichten: 1015
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 02:26

Eerder in dit topic is het al wel besproken, maar voor iedereen die nog relatief nieuw is wil ik het toch nog weer even zeggen:
Er is een paddenstoelensupplement dat ondersteuning biedt bij eotrh. Ik geef het mijn paard sinds de diagnose (2,5 jaar geleden) en hij is tot nu toe nog maar 2 snijtanden kwijt. Weet natuurlijk niet of dat allemaal te danken is aan het supplement, maar blijf het trouw dagelijks geven. Over een jaar laten we weer foto's maken om er zeker van te zijn hoe de wortels eruit zien.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:09

Myrthee_ dat is wel vervelend van de KNHS. Ik heb een verklaring meegekregen en ze hebben nog nooit moeilijk gedaan. De jury weet 9 van de 10 gevallen niet eens wat EOTRH is, maar zodra ze de brief hebben gelezen begrijpen ze het. Ik start nu L dresuur, springen en eventing en er nog nooit problemen mee gehad. Hij doet het gelukkig eigenlijk nooit tijdens de proef maar mijn ervaring is dat juryleden wel er begrip voor hebben zeker met een doktersverklaring. De sport is zeker niet uitgesloten met EOTRH

doornrooss
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:30

Fijn om te lezen dat de sport niet uitgesloten is. Maar eerst maar eens foto's laten maken en kijken welke tanden er slecht aan toe zijn!
Kaatje_s: mijn da heeft me juist nadrukkelijk gezegd dat de paddestoelen nonsens zijn maar toch zie ik veel goede verhaal. Ik ga me er even wat meer in verdiepen.

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:01

Die paddenstoelen hebben mijn Max ook niet geholpen. Maar... het kan ook zijn dat het al te ver gevorderd was natuurlijk.
Ieder moet dat voor zich afwegen. Zoals vele natuurlijke producten slaat het éne product vaak wél aan bij dit paard en niet bij dàt paard...

Sport blijft volgens mij wél mogelijk, ik zou ook een brief van de dierenarts opvragen.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:59

Mijn paard heeft ook een hele poos equisano gehad (paddestoelen) op advies van de da. Dat schijnt het proces af te remmen.

Wat raar dat de KNHS niks met zo'n brief doet. Misschien omdat het vrij onbekend is? Toen het bij mijn paard geconstateerd werd, wist niemand in mijn omgeving wat het was.

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:01

Ootie, het is bekend bij KNHS, als het er een artikel over EOTRH heeft gestaan in hun blad en Utrecht deze aandoening heeft besproken met ze.

Met DA verklaring houden sommige juryleden er rekening mee, anderen niet. Gelukkig valt het dus heel erg mee met de tong op wedstrijd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:09

Ik zou voorzichtig zijn met supplementen en dergelijke. Dat tanden niet uitvallen tijdens het gebruik van paddenstoelen, zegt in mijn ogen niet genoeg.
De tanden van onze shet zaten nog vast, maar hij had duidelijk pijn. Achteraf al langer, want hij hapte een wortel niet af van een kindje.
Maar toen wij erachter kwamen, had hij koliek verschijnselen, stond te knarsetanden, lag veel en had fistels.
Als je met regelmaat dan foto's laat maken, moet het kunnen, maar of tanden al uitvallen of niet, zegt mij niet genoeg.

Je kan thuis genoeg trainen om te zien wat hij gaat doen en of je nog op wedstrijd kan en wil. Maar tanden laten behouden als het al erg pijnlijk is, wordt ook echt niks op wedstrijd. Dan toont hij geen verzet in de ogen van de jury misschien, maar zelf weet je dat je paard pijn heeft.

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:13

Zeker waar superpony. Was voor mij geen optie om die rot dingen te laten zitten. Thuis steekt ze met rijden wel haar tong vaak wat uit. Maar op wedstrijd is ze nerveuzer en klemt dan iets meer lijkt het. Dan blijft de tong netjes binnen. In zo'n geval is niet geschoten altijd mis natuurlijk. Je weet het niet tot je het probeert.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:45

Je moet ook realistisch zijn. Merendeel verdient geen geld met wedstrijden rijden, dus doe je het voor de lol. Ik snap dat mensen hun punten willen rijden en door willen naar de volgende categorie. Maar als je er een keer op wordt afgerekend door een onwetende jury, moet je het zien als ervaring en echt erboven staan.
Als de jury het wel weet, heb je ook nog tig betweters langs de kant, die wel oordelen op wat ze zien en geen idee hebben.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 02:08

Precies Superpony. Ik start alleen met haar omdat ik nog twijfel of ik haar zoon laat ruinen of niet. Wil ik met een hengst starten moet ik L2+1 gereden hebben. Dat is dus mijn doel en met de winstpunt in de L2 gaat mevrouw ook direct met wedstrijdpensioen. Omdat ik vind dat ze dat met 23 jaar wel verdient.

Niks moet en alles mag is mijn instelling. We zien dus wel waar we komen. Wat anderen denken en vinden maakt me niks uit. Ik heb de beste beslissing gemaakt in het welzijn van mijn geliefde dier. En dat staat altijd op nummer 1. Zoals ik wel eens zeg voor ik start: ik heb al lang gewonnen. Mijn paard is 22, gezond en doet alles nog. Dat is de echte overwinning.