Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:39

jaa.. nja dat moet te regelen zijn jaa... Die kussens hebben ze wel.. ( ze hebben ook een ziekenhuis.. )
Dus de qua de rest moet het allemaal haalbaar zijn.. en de ruimte is zeker groot genoeg ..

Kijk even op mijn profiel... staat ergens onderaan de foto van de kliniek... we hebben dat ding opgeschoven.. en kan dus evt. nog verder weg...

via de lies is dus liggend?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:49

Ja liggend...Heb eigelijk daarvan nog geen staande gevallen gehoord :)
Heb even in je profiel gekeken ...er zitten hele leuke exemplaren bij:)

Maar uhh ik zou daar eerder bang zijn van de poesjes dan de hengsten.........als die los breken :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:16

Sueno schreef:
Jammer Succubi.
Tis natuurlijk wel een leuk onderwerp, en Gráni was nog hengst toen dit topic geopent werd , dus zou idd wel leuk zijn als je lekker bleef meepraten. Maar goed is een keuze die je zelf maakt.

Ik wilde hier nog wel even op reageren :)
Dit topic vind ik erg informatief! En ik lig met de meesten op dezelfde lijn.
Gezien ik niet zo heel veel tijd heb probeer ik wel een beetje mee te lezen maar zal niet zoveel reageren. En gezien ik bij de meesten op dezelfde lijn zit posten zij bijna hetzelfde als ik zou zeggen dus alles 2x lezen is dan niet nodig :).

@pinto_1: Als je geen hengst wil houden zou ik hem ruinen voordat hij weet dat hij hengst is. Dan kan je hem later gewoon bij de merrie's houden. En in het voorjaar castreren vanwege de vliegen en aankomend mooi weer etc.

@KimberleyE: De mijne is met bijna 3 jaar staand gecastreerd, kon prima. Maar handiger om het op stal te doen dat ze niet daarna nog uren op de trailer moeten.
Met een eigen kliniek zou ik de da gewoon langs laten komen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:42

Heb maandg m'n eerste les gehad met de hengst, ging prima.

Het blijft echt opvallend hoe goed hij weet dat hij ohz niet mag klooien, ook niet tijdens het werk maar zich wel durft laten gaan als hij los mag.
Maar dan nog is het goed te doen, kom aanzetten met bakje eten of iets lekkers en de aandacht gaat geheid naar dat lekkers ipv de merrie aan de andere kant van de draad.
Gelukkig is m'n lesgeefster ervaren met hengsten en kent ze'm ook goed, kreeg zelfs complimentjes dat hij echt prima is opgeleerd en dergelijke *D

Iedereen duimt dat hij zo blijft, maar ze weten wel dat ik best een paard met karakter aan kan. Mijn merrie werd erg vaak als hengst aanzien en is een tijdlang hormonaal ontregeld geweest, kan je verzekeren, zo'n projectiel van 600kg razernij is ook niet alles en da's ook goedgekomen.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:38

Hoe gaat het hier met de hengsten ??

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:47

Mijne is ook Bootcamp :))

Edit:
Afbeelding

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:52

lol

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:59

Waar heb je je fjordies nu staan tegenwoordig amber?

Hier nog steeds geen duidelijkheid ..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:05

In Ede :)) Normaal staan ze daar alle 3, maar omdat Toot natuurlijk voorbereid moest worden stond hij op Pension in Ederveen. Nu staat hij in Vlijmen bij een vriendin, waar hij nog even dressuurmatig getraind word. Daarna komt hij weer naar huis !!

Castratie datum staat trouwens ook al O:) ... 2 april :=

Dit zijn mijn andere LUIE draken thuis haha.. Fjordy, een ruin en Gio, ook een hengst
Afbeelding

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:27

Oeh spannend ! :)

Heerlijk weidetje hebben ze zo te zien ! :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:34

Ja ben er zo blij mee ! 2 'Paddocks'.. 1 voor Toot en de lange voor Fjordy en Gio.
Beide dan nog een eigen wei. Alleen vind Gio dat hij er al op mag := Uitbreek monster.
Helaas voor hem moet er nog bemest worden !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:54

Hier heb ik ook een castratie op de planning staan. Meneer moet alleen eerst z'n ballen nog krijgen ovor ik ze af kan laten pakken :P. Hij is nu 10 maanden. Hij is afgelopen week heel wat stoerder geworden, het was altijd het doetje van de groep (een merrie van de zelfde leeftijd, een twenter en een 3 jarige merrie en een 4 jarige ruin), maar deed vorige week wel iets wat ik niet van hem verwacht had. Brutaal tegen mijn 3 jarige merrie (die prompt hengstig werd :+ ), daarna over haar plas heen plassen en als een gek flemen.
Hij moet dus zeer binnenkort maar uit de groep (mag hij samen met mijn ruin blijven lopen).

Ik heb ze tot nu toe op 1,5 jaar, 2,5 jaar, bijna 3 jaar en 13 jaar gecastreerd. De 3 jarige staant, ging probleemloos ([ITP] Xavi, de jeweetwel-hengst, foto's castratie). De 2 jonkies tegelijk, kregen beide een beetje veel verdoving, ze zouden staant gedaan worden maar gingen beide vlak. Dus toen maar liggend gedaan.
En de laatste op de kliniek op tafel. Is ook probleemloos gegaan.

Dennis (die als 13 jarige gecastreerd is) dekt ook in het land helemaal niet meer. Hij is wel nog erg fel op andere mannen bij zijn merries, maar dit word ook al beter (heeft van het weekeind voor het eerst braaf naat mijn 4 jarige ruin op de poetsplaats gestaan).

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:05

Het zonnetje schijnt :+ Laten we het daar maar op houden.
Montoyo had gister wel een uitspatting die ik niet goedkeurde :o
Hij deed ongevraagd met een been de spaanse pas :+

Al het vrouwlijk schoon hebben ook last van hun hormoontjes :+

Er stond een merrie op de poetsplaats waar ik langs moest...
En een stal deur stond half open dus maar een kleine wandel route 8-)
Die merrie weeft ook vaak...en ik denk ook hengstig aan het worden.

Dus Meneer moest even laten zien dat hij heel stoer was....met als gevolg een schop onder zijn kont van mij :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:06

Idd, zal wel aan het zonnetje liggen.
Ed had die actie afgelopen donderdag toen het zo mooi was, heb hem niets spannends meer zien doen na die tijd.

Mijn merries piesen allemaal sinnaasappelsap op het moment, zal ook wel door het zonnetje komen :+.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:17

Hier wordt Capote a.s. week gecastreerd, op de kliniek. Wilde het staand doen, maar teveel risico's op 5 jarige leeftijd.
Dus dan maar zo, zo min mogelijk risico's!

Hij is nu vrij hengst, wel heel lief naar mensen hoor, maar die hormonen maken hem een beetje dol als hij andere paarden ziet haha.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:44

Limonade schreef:
Hier wordt Capote a.s. week gecastreerd, op de kliniek. Wilde het staand doen, maar teveel risico's op 5 jarige leeftijd.

Hij is nu vrij hengst, wel heel lief naar mensen hoor, maar die hormonen maken hem een beetje dol als hij andere paarden ziet haha.

Ik raad het ook aan hoor via de kliniek...
Spannend:D

Ik heb een merrie die hengstig wordt op andere merries :+
En ze staat naast me hengst waar ze niet zo reageert als op merries :roll:

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:47

hahaha een lesbootje

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:52

Sueno schreef:
hahaha een lesbootje

:j Ja dat vreesde ik ook al _O-
Maar ik irriteer me een beetje aan dat pismerrie gedrag :o

Ze ging met een andere merrie los...Ze Schopt vol naar die merrie en pist tegelijk....Alles vloog alle kanten op.....echt zo vies :x

Ik zei gister: Denk dat ik je inruil voor een Hengst :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:55

whahahahaha hilarisch

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:01

Ik ben ook erg blij met mijn hengstje, als ik dat karakter van onze merrie ernaast zet al helemaal.
Heb een aantal hengsten opgevoed en lang niet zoveel ellende ermee gehad als met die merrie. Ze is hartstikke lief hoor begrijp me niet verkeerd, maar man o man, wat is dat beest eigenwijs. Straf je een hengst een keer goed af dan is ie 9 van de 10 keer echt wel onder de indruk , trekt ie een bekkie zo van "dat had ik beter niet kunnen doen" Die merrie, straf je die af dan is ze nog beledigd ook, je ziet haar dan denken "wat ken ik nu verzinnen om dat mens terug te pakken" "Hoe durft dat mens mij te corrigeren" hahaha.
Bij mij flikt ze dat niet , maar bij mijn dochter dus wel , net als Sueño.. Die zijn bij haar veel stouter als bij mij omdat mijn dochter dus niet consequent is en zelfs op bepaalde punten onzeker..... tja, beesten maken daar misbruik van he.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:05

Ja de merries willen het laatste woord :+
Montoyo als die denkt dat hij op zijn flikker gaat krijgen of krijgt omdat hij donders goed weet wat wel en niet kan tegewoordig stilstaan en en ndan niet meer vooruit willen lopen maar gaat dan achteruit...En dat is ook een beetje irritant.

Dus ik gaat daar even wat op verzinnen...denk dat de oplossing is als ie op zijn kop krijgt niet meer in zijn achteruit zetten :+

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:55

Barcelano schreef:
Limonade schreef:

Ik raad het ook aan hoor via de kliniek...
Spannend:D

Ik heb een merrie die hengstig wordt op andere merries :+
En ze staat naast me hengst waar ze niet zo reageert als op merries :roll:

@Barcelano: waarom raad je aan via de kliniek?

We hebben zitten twijfelen tussen kliniek of op de wei, maar de wei lijkt me veel minder stressvol.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:59

Omdat de hengsten die ik gezien gezien heb bij staand vaak een dikke koker hadden en vocht er uit kwam.
En dat ze minimaal 3 weken de tijd moeten krijgen en de naverzorging van afspuiten.

Op de kliniek is het in de lies ca 10 cm.
na 10 dagen kunnen ze al licht aan het werk en je hoef niet na te verzorgen.
Minder kans dat er viezigheid in komt...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:07

Ik denk dat onze DA liggend castreert, hebben ze dan ook kans op een verdikte koker?

Mijn hengstje is nogal nerveus, met entingen of onderzoek ontzettend gespannen. Ben bang dat vervoer en verblijf op een kliniek nogal veel stress gaat brengen.
Zit eigenlijk te zoeken naar de minste risico's en het minste stress.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:13

pinto_1 schreef:
Ik denk dat onze DA liggend castreert, hebben ze dan ook kans op een verdikte koker?

Mijn hengstje is nogal nerveus, met entingen of onderzoek ontzettend gespannen. Ben bang dat vervoer en verblijf op een kliniek nogal veel stress gaat brengen.
Zit eigenlijk te zoeken naar de minste risico's en het minste stress.

Het gaat om de soort ingreep...bij een thuis casteratie is het een open casteratie...
Ik denk dat een risico er altijd wel is ongeacht welke ingreep.

Maar met mijn Av was er geen stress naar de kliniek.
Ook niet na de casteratie toen hij voor iets anders moest..